Permalänk
Medlem

Ps4 pro hjälp

Jag har köpt en ps4 pro från 2019.
Fick den återställd och installerade 9.60 versionen, loggade in och började ladda ner spel.
Testade Fifa22 före jag la mig igår.
Spelet hackade i repriserna, samt tvn visade 1080p. Var ändå skillnad i grafiken mot min gamla ps4.
Men jag ändrade till 4k 2160 upplösning. Sen satte jag den i vilo läge då jag även tankade ner rd2 och the division 2.

Nu I morse startade jag ps4 men den kom aldrig igång utan blev bara en blå skärm med text som sa att den ska startas men startade inte så jag ryckte strömkabel.

Startades om och svart skärm med att den checkar discar, minne etc. När det var klart startades ps4an om och den startade aldrig fast lampan som indikerar att den var igång lös. Ps4 logga syntes men sen blev det bara svart.

Har en Sony kd-55a1 oled köpt december 2018.

Nu rann tiden iväg så jag ej kunde fixa det utan ryckte strömmen igen innan jag gick och får deala med det efter jobb.

Det jag märkte när jag spelade Fifa var att ljudet kom och gick, har ingen förstärkare mer än det som sitter i tvn. Hade aldrig problem med ljud i gamla ps4. Den är inkopplad i arc hdmi 3 på tvn. Ljudet hacka när jag spela men hade även 2 spel på nedladdning, kan det vara det som spökar? Samt grafiken hackade också. Detta var i 1080p med 2 stora spel på nedladdning.
Kabeln som gamla ägaren använt fick jag med.

Klarar inte den tvn 4k? Var ju en av anledningarna till att man köpte den en gång i tiden för att kunna spela, se material i 4k.

Om jag nu inte får igång den och det vara är svart hur återställer jag ps4an till lägre upplösning pm det nu är det som spökar?

Vet inte om detta är rätt tråd. Men gör ett försök, finns det en vänlig själ som haft samma problem som kan hjälpa vore jag tacksam.

Permalänk
Medlem

Prova det här först:
Press and hold the power button for 7 seconds to turn the PS4 off.
Press and hold the power button until you hear a second beep to turn it back on.
Connect the controller with a USB cable.
Press the PS4 button.
Select Change Resolution.
Press X.
Select the correct resolution.
Press X.

Funkar inte det så är det nog läge att prova att ominstallera enheten.

EDIT: Och städa gärna upp i ditt inlägg. Det ser helt trasigt ut.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hur ominstallerar jag enheten om den är svart?utifrån att dina tips inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sigge79:

Hur ominstallerar jag enheten om den är svart?utifrån att dina tips inte fungerar.

Prova först med mitt tips ovan. Utan bild så kan du inte ominstallera.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kabel kan spela roll, har du någon annan HDMI-kabel så testa med den.
Sen så sitter det ju en mekanisk disk i den så laddar du ner saker och spelar samtidigt så kan det kanske "hacka" till, men det låter som du kanske även har lite andra problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sigge79:

Hur ominstallerar jag enheten om den är svart?utifrån att dina tips inte fungerar.

Du bör kunna komma in i felsäkert läge (safe mod) om det fortfarande krånglar då så kan det kanske vara hårdvaruproblem istället

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Tack för tips.
Lyckades starta den i felsäkert läge och återställde grafik och standard inställningar, sen starta maskinen.
Spelen är nu i 1080p och menyerna i 2160p
Men Fifa hackar, ska testa de andra spelen ikväll och se om det är knutet endast till Fifa, där laddade jag ner gamla spar filer. Kanske det som spökar.
Men varför är menyerna i 2k men spelet i 1080p.

Npgon som har en ide?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sigge79:

Tack för tips.
Lyckades starta den i felsäkert läge och återställde grafik och standard inställningar, sen starta maskinen.
Spelen är nu i 1080p och menyerna i 2160p
Men Fifa hackar, ska testa de andra spelen ikväll och se om det är knutet endast till Fifa, där laddade jag ner gamla spar filer. Kanske det som spökar.
Men varför är menyerna i 2k men spelet i 1080p.

Npgon som har en ide?

Det har att göra med att PS4 sällan orkar driva spel i högre upplösning än 1080p. De flesta spel är inte optimerade för upplösningen.
Och har de stöd för 4K så går spelen oftast i extremt låg framerate.

Fortsätter det krångla så får jag rekommendera att du bygger om databasen på hårddisken och se om det löser problemet:
https://www.androidcentral.com/how-make-your-playstation-4-fa...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

En 3 år gammal pro maskin ska inte vara slöare än min 10 år gamla första versionen av ps4 😂

Så jag är. Lite orolig att den har fler fel men får se om att byta pasta räcker. Kan ju vara processorn också som har kokat eller nåt av förra ägaren.

När jag köpte den hade ägaren redan fabriksåterställt den så jag såg att den fungera i menyerna men kollade aldrig om den tog lång tid för att starta etc.

Men men, lär. Väl lära mig något på resan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sigge79:

En 3 år gammal pro maskin ska inte vara slöare än min 10 år gamla första versionen av ps4 😂

Så jag är. Lite orolig att den har fler fel men får se om att byta pasta räcker. Kan ju vara processorn också som har kokat eller nåt av förra ägaren.

När jag köpte den hade ägaren redan fabriksåterställt den så jag såg att den fungera i menyerna men kollade aldrig om den tog lång tid för att starta etc.

Men men, lär. Väl lära mig något på resan.

Jag skulle gissa mer åt att hårddisken förmodligen börjar ge vika. Eftersom det är SATA 3 på PS4 så kan det vara värt att uppgradera till en billigare SSD. Jag själv har stoppat in en 2TB SSD i min och den går som tåget.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hmm, vad kostar en ssd? Är det komplicerat att koppla in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sigge79:

Hmm, vad kostar en ssd? Är det komplicerat att koppla in?

Det är ett väldigt enkelt ingrepp då hårddisksläden sitter bakom en lucka på utsidan av konsolen.

Beroende på hur stor din nuvarande hårddisk är så kan det kosta mellan 400-1000 spänn beroende på hur stor hårddisk du vill ha:
https://www.inet.se/produkt/4300499/kingston-a400-480gb-2-5

Hårddiskbytet tar några minuter och kräver en vanlig skruvmejsel:
https://www.youtube.com/watch?v=PzuDuF5Xemw

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sigge79:

Hmm, vad kostar en ssd? Är det komplicerat att koppla in?

Det är lätt som attan! https://www.ifixit.com/Guide/PlayStation+4+Pro+Hard+Drive+Rep...

Sen får du köra en ominstallation: https://www.playstation.com/sv-se/support/hardware/reinstall-...

En SSD är både tystare och avsevärt snabbare.
1TB: https://www.inet.se/produkt/4301909/crucial-bx500-1tb
500GB https://www.inet.se/produkt/4300499/kingston-a400-480gb-2-5 (399kr)

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Här är tydligen en lista med vilka spel du kan spela i 4k:
https://www.digitaltrends.com/gaming/all-ps4-pro-4k-and-hdr-games/

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Gud vad trött jag är.
Gjorde en fabriksåterställning. Laddade hem Fifa. Laddningen för att starta spelet är 5 minuter.
Laggar när man spelar. Ljudet synkar inte.
När spelarna går ut på plan och jag trycker förbi det och startar matchen spelar en stund då kommer ljudet från när spelarna går ut på plan. Samt spelet laggar också när man spelar. Sänkte grafik till 1080p och ospelbart.

Spelet fryser när jag menar lagg. Kan vara 5 sekunder kan. Vara 10 sekunder är olika från och till gång.

Vad för möjliga fel kan orsaka detta? Den hackar även I menyerna.
Räcker det med att byta hårddisk tro? T ex ssd som någon föreslog tidigare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sigge79:

Gud vad trött jag är.
Gjorde en fabriksåterställning. Laddade hem Fifa. Laddningen för att starta spelet är 5 minuter.
Laggar när man spelar. Ljudet synkar inte.
När spelarna går ut på plan och jag trycker förbi det och startar matchen spelar en stund då kommer ljudet från när spelarna går ut på plan. Samt spelet laggar också när man spelar. Sänkte grafik till 1080p och ospelbart.

Spelet fryser när jag menar lagg. Kan vara 5 sekunder kan. Vara 10 sekunder är olika från och till gång.

Vad för möjliga fel kan orsaka detta? Den hackar även I menyerna.
Räcker det med att byta hårddisk tro? T ex ssd som någon föreslog tidigare idag.

Ja, det låter som en dålig disk.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Tippar också på disken, en SSD kommer göra underverk för en PS4 även om själva disken fungerar normalt.

Kort fråga bara, hur låter fläkten på din PS4 Pro? Tidiga revisioner är kända för att låta som en jetmotor men vad jag vet ska det inte påverka själva prestandan. Går att fixa, bara söka på Youtube.

Permalänk
Medlem

Fläkten, jag hör den knappt. Och sen har jag inte lirat I två timmar, som längst 10 minuter.
Men disken är ju när man laddar, vad är det som driver själva spelet när man spelar? Eller disken påverkar laddning och spelet också när man spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sigge79:

Fläkten, jag hör den knappt. Och sen har jag inte lirat I två timmar, som längst 10 minuter.
Men disken är ju när man laddar, vad är det som driver själva spelet när man spelar? Eller disken påverkar laddning och spelet också när man spelar?

Majoriteten av spelet är installerat på hårddisken så även om du kör på skiva så är det knappt något som blir läst därifrån.
Så har du en defekt disk så kommer alla spel strula.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Så det är inte processorn som spökar eller moderkortet?
För igår märkte jag också när den laddade så dröjde sig även förra bilden kvar in i den nya bilden. T ex från laddskärmen inför match i Fifa till matchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sigge79:

Så det är inte processorn som spökar eller moderkortet?
För igår märkte jag också när den laddade så dröjde sig även förra bilden kvar in i den nya bilden. T ex från laddskärmen inför match i Fifa till matchen.

Självklart kan det vara en av de eller till och med både och. Jag skulle rekommendera att ta ut disken och köra något diskprogram. Har du inte såna tillbehör så är det billigare att köpa en ovanstående SSD och prova med det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.