Intels Arc-satsning blöder pengar – analysfirma förordar nedläggning

Permalänk
Medlem

Hur mycket det än strider mot mina principer, så ställer jag ändå frågan, borde man kanske STÖDKÖPA ett kort - för att gynna konkurrens??? Eftersom jag renderar mycket video, och börjat med AV1, så skulle jag möjligen kunna använda det till detta - AV1 GPU/HW-accelerator. Men ännu fins ingen mjukvara för detta, och dessutom så kommer både Amd och Nvidia med denna funktion i kommande kort.

Permalänk
Medlem

Tror jag ska sluta lyssna på Jon Peddie efter att dom sa att krypto inte hade stor påverkan på Nvidias resultat förra året. Dom må ha varit med länge, men det betyder inte att man faktiskt har rimlig koll på marknaden.

Permalänk
Rekordmedlem

Vem bryr sig om grafikkort, det är ju inte grafikkort som är intressant utan om de limmar ihop nått så de får en motsvarighet till APUer för det är ju det man vill ha och där volymerna lär ligga i framtiden när dumheterna med energitörstiga grafikkort blir förbjudet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man förväntar sig inte att allt ska gå smärtfritt med detta, när man är sist på bollen mot två redan etablerade aktörer där det finns drivrutiner till allt. Ge det tid och låt det växa i sin takt. Tror ingen annan aktör skulle lyckas särskilt mycket bättre inledningsvis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Består inte deras konsument-segment av de "smulor" som blir över när datacenter-segmentet fått sitt?
Går ARC verkligen så dåligt där?

Jag tror Intel kan ha gjort fel när de basunerade ut förväntningar att kunna konkurera i prestanda-delen av konsument-segmenetet med sin första generation efter 10 års frånvaro.
Så här i efterhand hade det nog varit smartare att göra som AMD gjorde med Polaris och RDNA1, fokusera på den del som har högst volym i ett par år.

Permalänk
Medlem

Undrar vad detta och de tidigare projekten med Larrabee som blev Knights Ferry som blev Knights Corner kostat Intel?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Nog ingen som trodde Intel skulle få rätt på detta på första släppet?
Får ju tänka lite längre fram, lär nog ta 5-10 år till innan dom är ikapp AMD/Nvidia.

Men just detta som gör att man inte vill satsa på "nya" aktörer, för dom överger det rent för snabbt så man vill inte stå där med hårdvara som inte har några uppdateringar på mjukvaran.

Intel behöver beräknings-GPU till serversidan också, för att inte tappa marknad till AMD och Nvidia. HPC/AI-marknaden växer. Snart släpper Nvidia sin ARM CPU också, vilket kan betyda att de inte behöver x86 på sina servrar längre.

Permalänk
Medlem

Mycket handlar även om DC och att erbjuda kompletta lösningar med Xeon och Arc för kunder. Precis som Nvidia gör med DGX och AMD gör med Epyc och Instinct.
Det är en långsiktig strategisk investering de följer.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Utan att ha läst artikeln från JPR, så tolkar jag attityden som en sorts kortsiktig stöt mot Intels portfölj. Det vill säga, de kortsiktiga ekonomiska intressena styr snytingen i den här vinden.

Jag vill tro att detta är en viktig satsning för Intel. Inte bara för att bredda kostymen (produktportföljen) och slänga ytterligare ett ess i fickan. Men fortsätter de med sin utveckling, hittar prestandan och mjukvarans nästäppa är fixad. Så finns det ju stora pengar att tjäna då grafikkorten är så högst väsentliga idag hur riggen tar sig an och verkar i sina uppgifter.

Permalänk
Medlem

Är det Raja som är i farten igen? Med Vega lovades det mycket som aldrig blev av och Arc verkar ju också sålts in på ungefär samma sätt. Någon måste lära sig att sälja in projekt med rimliga förväntningar.

Permalänk
Medlem

Är ingen analys gjord av analysfirman som gjorde analysen?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Om Intel släpper dessa kort och de fungerar okej kan jag tänka mig en av modellerna som motsvarar runt RX6600 prestanda till datorn vid tvn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Larrabee 2.0? Kom igen nu Intel....

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad sa samma firma då AMD harvade runt med Bulldozer i 6+ år?

De la ju mer eller mindre ned hela den satsningen efter Bulldozer-fiaskot och fokuserade på APU:er istället.

Skrivet av AudioBase:

Rätta mig om jag har fel någonstans, men är det inte låg- och mellanklass-korten som säljs mest mängdmässigt då dem flesta gamers inte är hårdvaroentusiaster? I såna fall kanske Intel har mest potential i det segmentet.

Problemet är inte prestandan i sig utan när de väl släpper kortet så kommer AMD och Nvidia antagligen släppt eller vara nära att släppa nästa generation. Så Intel ligger en generation bakom AMD och Nvidia och därför saknas det incitament att köpa kortet när de väl släpper Alchemist.

Skrivet av mrqaffe:

Vem bryr sig om grafikkort, det är ju inte grafikkort som är intressant utan om de limmar ihop nått så de får en motsvarighet till APUer för det är ju det man vill ha och där volymerna lär ligga i framtiden när dumheterna med energitörstiga grafikkort blir förbjudet.

De flesta här inne skulle jag tro?

Skrivet av Lussarn:

Är det Raja som är i farten igen? Med Vega lovades det mycket som aldrig blev av och Arc verkar ju också sålts in på ungefär samma sätt. Någon måste lära sig att sälja in projekt med rimliga förväntningar.

Han har det yttersta ansvaret för grafikkort-utvecklingen hos Intel och det är skrämmande likheter mellan attityden kring utvecklingen av Arc som med Polaris. Ända ned till fokuset på att konkurrera i pris och inte prestanda samt fokus på mellansegmentet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja jag säger då det. Investerare och analytiker. Tänker bara på sig själva. Ingen respekt eller lyhördhet för vad konsumenterna som i slutändan ger dem mat på bordet vill ha. Blodsugare är vad de är.

Utan vilka du troligen inte ens haft möjligheten att sitta här och uttrycka dina åsikter

Saker och ting är sällan svart och vitt.

Men tillbaka till ämnet, tycker inte det går så värst dåligt för att vara en första iteration. Det som kan nämnas är väl att Intel borde varit mer försiktiga med att gå ut med information om släppdatum osv för att bygga upp en hälsosam hype. Får se vilken roll Pat blev anställd som egentligen, städare eller en mer långsiktig post.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Utan vilka du troligen inte ens haft möjligheten att sitta här och uttrycka dina åsikter

Saker och ting är sällan svart och vitt.

Men tillbaka till ämnet, tycker inte det går så värst dåligt för att vara en första iteration. Det som kan nämnas är väl att Intel borde varit mer försiktiga med att gå ut med information om släppdatum osv för att bygga upp en hälsosam hype. Får se vilken roll Pat blev anställd som egentligen, städare eller en mer långsiktig post.

Pratar du om att företagen inte hade existerat så att det inte hade funnits några företag att ha åsikter om så mja. Det går utmärkt att vara investerare eller analytiker utan att sprida FUD med kortsiktig egen vinning som syfte. Det är bara att det är sällsynt

Sen är det klart att Intel själva kunde skött detta ungefär en miljard gånger bättre än de nu har gjort. Men det hjälper ju inte att externa muppar och förståsigpåare förvärrar situationen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vem fick John Peddie Research betalt av för att utföra undersökningen?

Permalänk
Medlem

Dagens kapitalisttänk i ett nötskal. Kortsiktig vinst är enda som räknas för dessa analysfirmor.

Ett gott skratt fick man iaf när de räknar upp 6 start-ups som konkurrenter, varav 4 kinesiska. Finns absolut 0% chans att en ynklig start-up firma någonsin kommer att kunna utmana giganterna i denna bransch, än mindre en kinesisk start-up.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Dagens kapitalisttänk i ett nötskal. Kortsiktig vinst är enda som räknas för dessa analysfirmor.

Ett gott skratt fick man iaf när de räknar upp 6 start-ups som konkurrenter, varav 4 kinesiska. Finns absolut 0% chans att en ynklig start-up firma någonsin kommer att kunna utmana giganterna i denna bransch, än mindre en kinesisk start-up.

Det lär väl vara kinesiska statbackade ’startups’, det finns nog en hel del kassa bakom de investeringarna… de vill ju bli oberoende av väst-teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Fast och andra sidan så satsade Microsoft stenhårt på Xbox, gick med förlust under hela generationen och det betalade sig i längden. Och där hade de verkligen konkurrens av mer etablerade konkurrenter också. De droppade nog Windows Phone helt enkelt för att marknaden är så översvämmad av Android och med Apple som håller ett hårt grepp så de tyckte inte det var värt det även om jag personligen tycker det var ett massivt misstag, och tyvärr en trend hos Microsoft att ge upp när saker börjar bli intressanta (Windows 10x t.ex som de nu gett upp typ tre gånger).

Allt hänger ju på hur långt de vill gå för att satsa och hur mycket de vill in på marknaden. Intel är inte en nybörjare på grafik så att de missat så hårt med drivrutiner etc är ju helt och hållet ett misslyckande från ledningen, och inte brist på kompetens av teknikerna. Intel har ju pengarna och resurserna, de behöver bara få koll på ledningen också så att de kan sätta realistiska mål och kolla bortom kvartalsrapporterna.

Xbox division har gått med förlust i flera generationer, men var upp i svarta siffror ett litet tag, men nu är det i rött igen:
https://www.shacknews.com/article/131551/xbox-gaming-revenue-...

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Kanske ute och cyklar, men 3,5 Miljaarder USD är väl småpotatis för ett bolag som Intel?

Jag skulle inte kalla det småpotatis, men som referens har Intel sista 6 åren (dvs under utvecklingsperioden av Arc) haft en total nettovinst på 100 miljarder dollar.

Permalänk
Medlem

Dock fel i rubriken och som SC även skriver i slutet på sin artikel det här är närmast en krönika eller bloggpost, det har inte gjorts någon direkt research och de förespråkar egentligen ingenting. Vad som gjorts är att man sett att Intel lagt ner ett antal förlustprojekt och sen har man jämfört det med arc och räknat in vad projektet kostat hittills, därefter har man räknat in förseningar och då ställt frågan om Intel är beredd att ta förlusten, inget rekommenderades i JSRs post om man faktiskt läser hela, utan ställs som jag uppfatta det närmast som en fråga.