Försäljningen av processorer för stationära når bottennivå

Permalänk
Melding Plague

Försäljningen av processorer för stationära når bottennivå

Sötebrödsdagarna ser ut att vara över, men AMD trotsar trenden och kniper marknadsandelar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja en vanlig PC får helt logiskt färre användare, går kanske mer emot att bli en entusiastprodukt eller för speciella tillämpningar. Trots allt är det praktiskt att alla delar går att byta ut även om branschen vill ha produkter som är fastlödda och ihoplimmade för planerad livslängd.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det var ju inte länge sedan som komponentpriserna började gå tillbaka till det normala. Så snart vi ser en kombination av normala priser och intressanta produkter så lär det nog åtminstone bli ett uppsving för stunden.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

För egen del har jag gjort den omvända resan, efter många år med diverse "high end laptops" tröttnade jag på lag, throttle med mera och fläktar som ständigt lät som en hårtork trots typ 5% CPU last och gick tillbaka till stationärt även för arbete. När man ändå numera mest sitter hemma och jobbar så känns det inte lika nödvändigt att ständigt ha allt på en laptop. Men nog känns det som att man tillhör en utdöende skara, folk verkar ju inte ens ens ha fler än en skärm kopplade till datorn numera

Permalänk
Medlem

Inte förvånad över att PC-försäljningen är låg just nu, med tanke på att vi har en trippelmacka bestående utav:

a) PC-försäljningen under pandemin var all-time-high p.g.a hemarbete och fokus på hemunderhållning, så många sitter på rätt nya system och har inget behov av att uppgradera på ett tag.

b) Nya produktlanseringar är precis runt hörnet på både CPU- och GPU-fronten samtidigt, så många som går i uppgraderingstankar sitter just nu och väntar in dessa.

c) En osäker ekonomisk situation framöver som gör att folk över lag håller lite hårdare i plånboken och "lyxkonsumption" är det som drabbas hårdast.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Inaktiv

Ja men med dessa priser på komponenter... :S
känns som det är billigast att spela 4k@LG c1/g1+ps5 m.mus och tngbord.. och sen en rasbery pi / billig nuc till MS office..

Permalänk
Medlem

Även om det nu faktiskt aldrig funnits ett "riktigt" behov av en PC för gemene man så är det idag ännu lägre.

Permalänk
Medlem

Min GPU är den största flaskhalsen i min dator och lär vara det i några år till minst, någon ny CPU lär det nog inte bli på kanske 10 år...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Min GPU är den största flaskhalsen i min dator och lär vara det i några år till minst, någon ny CPU lär det nog inte bli på kanske 10 år...

Varför?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

CPU försäljningen har ju såklart också fått stryk av GPU bristen.
Men jag tror nog att det tar fart i höst/vinter igen.

Permalänk
Medlem

Kanske nu börjar företagen vilja samarbeta mot scalpers för att förhindra detta i fortsättningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

För att mellan 2011 (2600K exempelvis) och ca 2020 (finns många än idag här på forumet som svär kvar vid 2600k) var det knappt behov av ny CPU i 1440p eller högre som nu är standardupplösning. Så 8c16t bör hålla i ungefär lika länge då det mesta av tom ny fysik i spel behandlas av GPU.
Jag gick från 2600k > 8700k > 12700k. Tror inte jag behöver byta nu förrän 4-6 generationer om inget gigantiskt hopp i CPU världen sker igen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

För nuvarande CPU (Ryzen 7 3700X) är så otroligt overkill i spel i dagsläget och lär vara aktuell i många år till, speciellt ihop med GPUn som pga priserna jag inte kommer byta ut på evigheter.

I allt annat (ffmpeg, kompileringar osv) så får man helt enkelt ha tålamod, och det "gör" inte så mycket att det halkar efter.

(Och så håller jag med vad @Sh4d0wfi3nd säger)

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Kan ha att göra med att tillräckligt många struntar i "vill ha" och känner att det dom har faktiskt räcker.
Pengarna behövs på annat håll.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med diskussionen kring brist på behov av uppdateringar på CPU. GPU klarar sig utmärkt 3-4 generationer nuförtiden och det är ännu mer sant när det gäller processorer då endast en liten andel av spel är CPU begränsade.

Har personligen AMD Ryzen 5 2600X och ser 0 behov att uppgradera den efter 4 år nu. Medan grafikkortet, Geforce 1060, efter den perioden har utrymme för uppgraderingar men inte kritiskt behov. Bara droppa ner ett steg i inställningar med varje GPU generation på AAA titlar medan mindre intensiva eller äldre tittlar fungerar fint.

Grafikkortsdetaljer
Permalänk
Medlem

Tror även att GPU priserna sabbar för hela systemen så att säga.
Desktop är ju gamingens område...
Nu när en GPU kostar så in i... så finns det ju ingen anledning att köpa någon värre cpu. Man väntar på bättre tider helt enkelt.

Skulle Intel smälla till och släppa ett bra grafikkort som klarar att leverera bra prestanda för säg 2000:- så skulle även CPU marknaden få ett uppsving.

Det är på den privata sidan.

För företagen har det ju varit brist på komponenter länge. Sen uppdaterar ju företagen ofta i cykler. Dagens CPUer är ju så potenta så de fungerar ju i massa år till vardagligt bruk.

Har fortfarande ett 1366 system som tuffar på jättebra.
Visst nya system är ju myyyycker snabbare men till vilken nytta när man numera bara utför kontorssysslor på maskinen?

När kom 1366? 2007?

Permalänk
Medlem

Sålänge inte laptops kan tävla med stationära datorer gällande prestanda samt uppgraderas på exakt samma sätt som en stationär kan så är det helt ointressant för mig. Men för folk som typ bara surfar och kollar lite video så duger väl en billig mobil idag och det är nog så det ser ut för de flesta.

Att just AMD går mot strömmen förvånar mig inte heller. De låtsas åtminstonne bry sig om kunderna vilket verken Intel eller Nvidia gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

För mig så förstör GPU-priserna i princip allt. Jag har råd men tänker inte ge efter för ockerpriser.

Andra intressen har tagit överhanden så länge faktiskt plus att PS5:an fortfarande är tillräckligt intressant att spela på så det räcker just nu.

Klart man saknar att ha en riktigt nice gamingrigg men det stör mig inte så mycket just nu - desto roligare kanske det blir längre fram om priserna stävjas lite grann…

…Den som väntar på något gott…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Processorer har rusat ifrån grafikkort i prestanda och grafikkort har rusat iväg i pris.
Ska man ha en processor som matchar ens grafikkort, så behöver man inte så mycket.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det är nu vi ser alla som lämnat PC som spelmaskin på grund av GPU priserna. Kommer miningen tillbaka på grafikkort så kommer PC som spelstation dö ut. Mining=orimliga priser på hårdvara.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Tror även att GPU priserna sabbar för hela systemen så att säga.
Desktop är ju gamingens område...
Nu när en GPU kostar så in i... så finns det ju ingen anledning att köpa någon värre cpu. Man väntar på bättre tider helt enkelt.

Skulle Intel smälla till och släppa ett bra grafikkort som klarar att leverera bra prestanda för säg 2000:- så skulle även CPU marknaden få ett uppsving.

Det är på den privata sidan.

För företagen har det ju varit brist på komponenter länge. Sen uppdaterar ju företagen ofta i cykler. Dagens CPUer är ju så potenta så de fungerar ju i massa år till vardagligt bruk.

Har fortfarande ett 1366 system som tuffar på jättebra.
Visst nya system är ju myyyycker snabbare men till vilken nytta när man numera bara utför kontorssysslor på maskinen?

När kom 1366? 2007?

Jag tror att detta tillsammans med konjunktur/inflation/ränta och många investeringar under pandemin är svaret.
Många skiter i att köpa nytt om GPU är för dyrt, och många sparar pengar ifall resten av ekonomin går åt hvete, andra köpte nytt för att spela/jobba hemma under pandemin och är nu all set.
Lite som att alla hemmafixarföretag brakat ihop i år. Alla renoverade och byggde altan förra året och är nu klara.
Pendeln kommer svänga tillbaka, och lägre GPU-priser kommer iaf hjälpa en kategori tillbaka snabbare.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

SÅ GÖTT!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Avstängd

Så värmeböljan och faktumet att det är sommar har ingen påverkan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

c) En osäker ekonomisk situation framöver som gör att folk över lag håller lite hårdare i plånboken och "lyxkonsumption" är det som drabbas hårdast.

Japp, matprisernas ökning en del av det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Att just detta kvartal ger en sänkning är väl inte så konstigt med tanke på hur det ser ut i världen.

Personligen har det kliat i uppgraderingsfingrarna i många år, men har inte kunnat rättfärdiga det med tanke på pris/prestanda/användning. Har ju varit relativt tråkig prestandautveckling i så många år.

Längsta tiden man suttit på samma setup de senaste 25 åren (iofs bytt GPU, men då följde 560Ti 448core med från förra något år). ~3 ggr längre till och med.
// I5 4690k , Nvidia 1080

Edit: GTX 760 var grafikkortet innan 1080.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

3090ti släpptes helt fel tid. Detta kortet har tryckt ner hela 3000 serien i pris.

kortet är nu nere in 15500kr. Viket är hela 12000kr under rek pris för 4 månader sedan https://www.inet.se/produkt/5412857/msi-geforce-rtx-3090-ti-2... När man får infon om att försäljningen av CPUer mer eller mindre stannat så får man mer förståelse för varför det är fritt fall på grafikkort nu.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Det roliga i det hela är att kollar man på byggen från de stora svenska sidorna inte/webbis/completo så är deras hemmakonstruerade datorer enormt mycket dyrare än vad man kan få komponenterna för

Känns som att de svenska företagen sitter på stora lager som de inte vill prissänka.

Plockar man ihop delarna separat eller än hellre köper från Amazon är det rätt stora pengar att spara.
Kollade på en värstingdatan häromdan och då var det 25% billigare plocka ihop delarna separat och bygga själv.
Påminde lite om 90-talet

Permalänk
Medlem

För ett år sedan gjorde jag mig av med PCn som endast användes för spel och surf.

Köpte istället en Xbox, bra spelmaskin. Surfandet sker mestadels på iPad. Går ju även använda webbläsare med mus / tangentbord på Xboxen…

Ångrar inte en sekund att jag fimpade PCn

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Snusfri

Mina föräldrar har istort helt dumpat PC.
De har varsin mobil samt surfplatta och en Lenovo mini-pc.
Plattorna används 95% av tiden, mobil 4% och sista 1% deras PC.

Tror det ser ut så hos väldigt många att mobil eller mobil+platta täcker allt dom gör.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Rekommenderat pris har väll aldrig varit över 15.000 för ett 3090?

Köpte mitt 3080 nytt för 7990 kronor, inte värt ett dugg mer enligt mig. Och kan klart se många stå över dessa sjuka priser på grafikkort som har blivit.

De skrev dock om 3090Ti som ju släpptes senare, när de skenande priserna var ett faktum. Kan tänka mig att riktpriset stämde bättre med den dåvarande verkligheten...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304