Försäljningen av processorer för stationära når bottennivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej Men det är lättare att läsa från en datorskärm än från en tv. En tv och panelen i den är gjort för media inte webbsurfning eller andra mer avancerade saker.

Nu blev jag nyfiken på vad du tänker på. Vad i en TV är så olikt en datorskärm att den inte lämpar sig att läsa text på?

@laxpudding kanske har nån input?

Att jag nu har en Anderson TV från ca 10 år sedan med 1920 upplösning låter jag vara osagt - men jag upplever inga problem med att scrolla Sweclockers på den som gör den sämre än min gamla BENQ budget 24" skärm som är nästan lika gammal

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nu blev jag nyfiken på vad du tänker på. Vad i en TV är så olikt en datorskärm att den inte lämpar sig att läsa text på?

@laxpudding kanske har nån input?

Att jag nu har en Anderson TV från ca 10 år sedan med 1920 upplösning låter jag vara osagt - men jag upplever inga problem med att scrolla Sweclockers på den som gör den sämre än min gamla BENQ budget 24" skärm som är nästan lika gammal

Men LOL!!!! du skulle nog må bra av att få testa en bra skärm... då kommer du att inse skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Men LOL!!!! du skulle nog må bra av att få testa en bra skärm... då kommer du att inse skillnaden.

De där med TV eller monitor är mycket en smaksak en del acceptera lite sämre bild andra blir tvär störda på bilden.

samma med FPS i spel en del acceptera 60 fps andra vill ha så högt det går att ha.

En för del Tv skärmarna blir bättre snart är det nog ingen skillnad i mellan en tv och monitor

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hade jag kunnat sätta i en senare CPU-generation i mitt intelsystem hade jag gjort det. Två generationer per plattform är under all kritik. Därför kommer jag gå över till AMD med Ryzen 7000 efter att ha sett hur långlivad AM4 varit.

Permalänk
Medlem

Som någon skrev i början, entusiastprodukt. Ända sedan intåget av smarttelefoner och plattor så har behovet minskat rejält för en stationär dator i hemmet. Även bärbara maskiner för hemmet borde ha fått stryka en hel del på foten.

Xbox och Playstation kommer nog att växa sig starkare. En speldator är dyr att bygga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eniac64:

Xbox och Playstation kommer nog att växa sig starkare. En speldator är dyr att bygga.

Egentligen inte.

En Ps5 har kraften likt en 3700x + RX5700. (Säg inte att konsolerna är bättre optimerade spel, då konsolerna är x86 och är exakt samma som PC.. dvs ''sänk grafiken till det slutar lagga''

och på en dator kan du göra så mycket mer än bara spela på.

och du kommer långt med en dator baserad på en Ryzen 2600 + GTX970 stuk.. vad kan dessa gå på idag? Typ 3000SEK för en hel dator.

Oftast har man redan en dator hemma och kan smäcka i en RTX2060 eller RX5700 för dagens begagnat priset.. vet inte vad dessa ligger på idag, men 2000-2500SEK?

Man behöver inte det allra senaste inom PC-världen för att spela på konsolernas kvalitet... Ps4 =720 eller 900P sen 30FPS på medium.. PS5 vad är detta? oftast 1080P eller dynamisk 1440P (Dippar ner till 1080P i intensiva scener) 30-60FPS.. fåtal titlar kör 4k native och dessa körs i low/medium.

Så dessa gamla myter från konsolfanboys kan man direkt skrota att PC behöver vara dyrt för att få en bättre upplevelse än konsoler..

En dator från 2017 har typ samma spelupplevelse som en PS5 idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Men LOL!!!! du skulle nog må bra av att få testa en bra skärm... då kommer du att inse skillnaden.

Där checkade jag officiellt ut från den här tråden.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt med tanke på grafikkortspriserna som har varit. Sitter man med både en äldre CPU och GPU har man åtminstone ett balanserat system. Skaffar man då en ny CPU men skippar ny GPU för att det är för dyrt tjänar man inte så mycket på det i många spel. Så då kan man lika gärna sitta still i båten. Eller så kanske man köper något begagnat för att klara sig ett tag till (vilket inte påverkar nyförsäljningen).

Lägg till det att man kan köpa en konsol som kommer hålla i många år och ger nästan lika bra spelupplevelse, för mindre än vad en mid-range GPU kostar, så är valet ganska självklart för många. Man måste vara ganska inbiten PC-entusiast för att fortfarande använda och bygga ihop stationära datorer.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

För att mellan 2011 (2600K exempelvis) och ca 2020 (finns många än idag här på forumet som svär kvar vid 2600k) var det knappt behov av ny CPU i 1440p eller högre som nu är standardupplösning. Så 8c16t bör hålla i ungefär lika länge då det mesta av tom ny fysik i spel behandlas av GPU.
Jag gick från 2600k > 8700k > 12700k. Tror inte jag behöver byta nu förrän 4-6 generationer om inget gigantiskt hopp i CPU världen sker igen.

Jag håller med.

Dock! Många processorkärnor säga bara hälften av prestandan.. ta typ Ps4.. denna har 8 st extremt svara kärnor som faktiskt är patetiskt svaga.. så pass svara att utvecklarna klagade på dess teknik..

Idag är processorerna väldigt snabba och man kan äntligen säga det du nämner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Ja en vanlig PC får helt logiskt färre användare, går kanske mer emot att bli en entusiastprodukt eller för speciella tillämpningar. Trots allt är det praktiskt att alla delar går att byta ut även om branschen vill ha produkter som är fastlödda och ihoplimmade för planerad livslängd.

Branschen, och konsumenter också uppenbarligen.

Stor, dyr, klonkig pc med 100 % prestanda (RTX 3090)
Förhållandevis nätt konsol, som även agerar mediacenter direkt för den villig, med ett OS som aldrig krånglar relativt med Windows, med dryga 50% av prestandan (tack vare optimeringar) till 20% av priset. Då tänker jag dator med 3090 och motsv cpu för 30k vs konsol för 6k.

Och de mest väsentliga delarna som ska uppgraderas på en dator när det är dags är inte de billiga utan de dyra, så utbytbara delar är inte till större fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Inte förvånad över att PC-försäljningen är låg just nu, med tanke på att vi har en trippelmacka bestående utav:

a) PC-försäljningen under pandemin var all-time-high p.g.a hemarbete och fokus på hemunderhållning, så många sitter på rätt nya system och har inget behov av att uppgradera på ett tag.

b) Nya produktlanseringar är precis runt hörnet på både CPU- och GPU-fronten samtidigt, så många som går i uppgraderingstankar sitter just nu och väntar in dessa.

c) En osäker ekonomisk situation framöver som gör att folk över lag håller lite hårdare i plånboken och "lyxkonsumption" är det som drabbas hårdast.

Bra kortfattad sammanfattning, skulle lägga till en till:
d) Den nuvarande generationen för CPU och GPU gjorde större tekniska kliv, jämfört med föregående generationer, som många entusiaster hade väntat på vilket sammanfaller ihop med slutsatsen på punkt a)

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av FX9:

Nu blev jag nyfiken på vad du tänker på. Vad i en TV är så olikt en datorskärm att den inte lämpar sig att läsa text på?

Det finns två markanta faktorer här som särskiljer datorskärmar från TV-apparater.

Det första är att pixelstrukturen på en TV kan, beroende på panelteknik, vara väsentligt annorlunda än den man har hos en renodlad datorskärm. Detta gäller inte enbart WOLEDs utan även vissa LCD TVs. Det ge artefakter som är väldigt tydlig på text och vissa typer av grafik, men i princip omöjligt att se i många andra sammanhang.

Det andra är att en datorskärm i princip är garanterad att bearbeta signalen som RGB, så länge den matas med det. Bland TV-apparater har det historiskt sett varit hit or miss huruvida signalen bevaras i RGB eller konverteras till Y'CbCr i något steg. Det kan leda till fel i färgsamplingen och återigen vara märkbart på grafik.

Skulle dock inte säga att ovan nämnda nödvändigtvis behöver vara regler då det går att hitta TV-apparater (ffa idag) som lämpar sig rent bildmässigt att använda som datorskärmar, men har man inte full koll på vad man köper kan det vara lite riskabelt. Sedan kan det finnas andra skäl till varför man väljer en datorskärm framför en TV än bara själva bilden; Exempelvis aktiv EDID även när skärmen är avstängd och USB-hub.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon343162:

Egentligen inte.

En Ps5 har kraften likt en 3700x + RX5700. (Säg inte att konsolerna är bättre optimerade spel, då konsolerna är x86 och är exakt samma som PC.. dvs ''sänk grafiken till det slutar lagga''

Är lite att ned-spela GPUn att jämföra med RX5700, båda konsolerna ligger lite över detta både i rå beräkningskraft men främst då de är RDNA2, inte RDNA1, baserade. Men visst, är inte så långt ifrån ett RX5700, PS5 ligger nog närmast RX6600XT medan XSX ligger mellan RX6600XT och ett RX6700XT.

Är å andra sidan att överspela CPUn i PS5/XSX/XSS genom att jämföra den med 3700X, det är tyvärr som att köra en 3700X i sin basfrekvens när spel sällan använder alla kärnor ligger man närmare turbo-frekvensen. Så en 3700X är runt 20 % snabbare.

Däremot har konsolerna en enorm fördel mot PC just när det kommer till optimering. Och gissar att många har helt fel idé om vad det faktiskt som "optimeras".

Är inte (längre) så att spelutvecklare i något relevant utsträckning sitter och handskriver assembler/shaders för konsoler. Det "optimeringen" primärt handlar om är att man bara har en enda konfiguration att ta hänsyn till (well, två p.g.a. Microsofts fsck-up med att göra både XSS och XSX, fortfarande "väldigt få och mycket välkända fall").

Det finns massor med saker man kan göra om man t.ex. vill hålla minst 60 FPS på en väldigt specifik HW-konfiguration. Men är i praktiken stört omöjligt att få samma konsekventa beteende på PC där antalet permutationer av CPU, GPU, RAM, SSD etc är astronomisk.

Uppenbarar "lösningen" på PC är att man behöver mer kraft för att uppnå motsvarande resultat som på en konsol.

Att konsolerna kör x86_64 är på det stora hela irrelevant (hade varit minialt merjobb om konsolerna kört någon annan CPU ISA), att Xbox använder samma API som Windows är långt viktigare för att enkelt gå mellan konsol/PC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men en kontorsstol 12 timmar om dygnet kommer också ge problem med ryggen.

Det är viktigare att variera sina sitt/ligg -ställningar. Så om man då kan sitta 10 timmar i kontorsstolen och 2 timmar i soffan så ser jag det som en fördel.

Det går alldeles utmärkt att surfa på en 55" TV, ca 4 meter bort. Texten är absolut läsbar, man får bara zooma in lite.

Även om du inte förstår dig på andra människor och deras behov så tycker jag inte du behöver försöka skjuta ner alla som inte har samma vanor som dig.

Skrivet av Dinkefing:

Sitta i soffan är absolut inte lika bra för ryggen som en ergonomisk kontorsstol. Nu far du med osanningar. Låter väldigt oanständigt att försöka kisa för att läsa text på en tv. Du arbetar mycket snabbare med en dator än med en tv från soffan. Jag tycker vad jag vill och jag accepterar vad du tycker det ändrar inte min ståndpunkt.

Att sitta still på samma sätt oavsett stol kommer ge dig ont i ryggen. Det är bara att en kontorsstol så tar det lite längre tid innan ryggont uppstår. Med det sagt så är det bästa att variera sig med att både stå och sitta ner, vilket borde vara till fördel för just en desktop/laptop, dvs om inte bordet är putin-långt och tv:n är monterad på andra sidan borden 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

@dinkefing

1. Du kan inte göra något annat än att princip kolla media och spela på en konsol med en stationär eller bärbar dator där du kan göra så mycket mer.

-Nja, sanning med modifikation, det går att göra betydligt mer än så, se foton (bildspel, om man vill använda sin tv/monitor som fotoram t.ex), musikspelare (med skärmsläckare för festen?), vara upp till 8 spelare samtidigt (det går iofs på en PC med men då via LAN eller över nätet) men det är ju den huvudsakliga uppgiften med en konsol såklart att spela eller se media. Det är en kompromiss budgetmässigt.

2. Du kan inte uppgradera en konsol heller men det kan man göra med en stationär. De är dessutom relativt svaga prestandamässigt mot en midrange dator och de blir bara långsammare kontra dator ju längre i konsolens liv man går.

-Sant, går inte uppgradera men spelen som utvecklas för konsol(er) optimeras för bästa prestanda och det finns väl X antal anledningar att PS4 var så populär och seglivad innan det nya flaggskeppet anlände. Spelen för konsol kontra PC utvecklingsmässigt går inte jämföras enkelt sagt.

3. Spelen till konsollerna är svindyra kontra spelen till en dator även rea inräknat. Många strategispel, simulatorspel mm fungerar inte bra med en handkontroll med är utmärkta med en mus och tangentbord.

-Dyra är väl en personifierad smaksak? Din åsikt ja men för en annan/andra är det inte det och samma sak gäller handkontroll VS mus/tangentbord vilket går att köpa till dagens konsoler det med.

4. En dator gör att du sitter ergonomiskt i en bra kvalitets kontorsstol medan spelar man konsoll sitter man i en oergonomisk soffa.

-Nu finns det de som spelar i en stol gjord av trä med kudde under rumpan precis som det finns de som sitter i en soffa för 50K och uppåt, vissa har fel höjd på bordet så även om kontorsstolen är bra så blir höjden fel. Förstår resonemanget absolut men det är ett dåligt argument i det hela. Allt handlar om personliga preferenser i slutet oavsett och vad plånboken klarar av.

Vissa saker har fördelar såväl som nackdelar men dessa argument blir i slutändan personliga preferenser och hur man än vänder och vrider på det så är det plånboken som styr.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FX9:

Nu blev jag nyfiken på vad du tänker på. Vad i en TV är så olikt en datorskärm att den inte lämpar sig att läsa text på?

@laxpudding kanske har nån input?

Handlar inte så mycket om att panelen är "gjord för media", utan mer om att handhavandet kräver så mycket mer för att en TV ska bete sig som en bildskärm borde fungera.

Finns en hel del gamla TV vilka inte kan pixelmappa 1080p utan har en overscan du inte blir av med. Pixelmappa och stänga av overscan kan däremot alla 4K-modeller idag, gäller bara att finna rätt inställning. Det är också vanligt med olika former av färgsubsampling som ger oönskad effekt på text och grafik, trots att man matar RGB och 4:4:4.

På moderna TV kan man ofta nå rätt bild för en PC genom rätt inställningar och uppnå att TV:n blir lika funktionell som en reguljär bildskärm. Fast det är inte alltid uppenbart hur man faktiskt når de inställningarna. Krävs också en del kunskap att identifiera hur man åtgärdar allting, vilka testbilder som ska användas och liknande: det kräver sin research för varje TV!

Vilket då ska jämföras med att datorskärmen istället brukar vara rätt direkt från början. På TV:n kan det kräva att man aktivera ett PC-läge som ligger dolt flera steg ned genom överlastade och komplicerade gränssnitt.

Udda pixelstrukturer likt OLED-modeller och vissa LCD-paneler påverkar text och grafik vilket blir extra tydligt på stora paneler. Samtidigt har vi samma problematik med särskilt en del VA-paneler där subpixelstrukturen bryter sönder text och grafik på sätt som inte kan åtgärdas. Det är inte alltid självklart att datorskärmen är den lämpligast skärmen för en dator den heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Egentligen inte.

En Ps5 har kraften likt en 3700x + RX5700. (Säg inte att konsolerna är bättre optimerade spel, då konsolerna är x86 och är exakt samma som PC.. dvs ''sänk grafiken till det slutar lagga''

och på en dator kan du göra så mycket mer än bara spela på.

och du kommer långt med en dator baserad på en Ryzen 2600 + GTX970 stuk.. vad kan dessa gå på idag? Typ 3000SEK för en hel dator.

Oftast har man redan en dator hemma och kan smäcka i en RTX2060 eller RX5700 för dagens begagnat priset.. vet inte vad dessa ligger på idag, men 2000-2500SEK?

Man behöver inte det allra senaste inom PC-världen för att spela på konsolernas kvalitet... Ps4 =720 eller 900P sen 30FPS på medium.. PS5 vad är detta? oftast 1080P eller dynamisk 1440P (Dippar ner till 1080P i intensiva scener) 30-60FPS.. fåtal titlar kör 4k native och dessa körs i low/medium.

Så dessa gamla myter från konsolfanboys kan man direkt skrota att PC behöver vara dyrt för att få en bättre upplevelse än konsoler..

En dator från 2017 har typ samma spelupplevelse som en PS5 idag.

Framtiden får avgöra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av first:

Branschen, och konsumenter också uppenbarligen.

Stor, dyr, klonkig pc med 100 % prestanda (RTX 3090)
Förhållandevis nätt konsol, som även agerar mediacenter direkt för den villig, med ett OS som aldrig krånglar relativt med Windows, med dryga 50% av prestandan (tack vare optimeringar) till 20% av priset. Då tänker jag dator med 3090 och motsv cpu för 30k vs konsol för 6k.

Och de mest väsentliga delarna som ska uppgraderas på en dator när det är dags är inte de billiga utan de dyra, så utbytbara delar är inte till större fördel.

Inget är rätt i dina meningar..

Alltså igen.. en dator från 2017 är jämlik en Ps5 i prestanda.. vad kostar en begagnad dator från 2017 idag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eniac64:

Framtiden får avgöra.

Precis som 2001 eller 2006 när Xbox och ps3 kom och dessa skulle göra slut på PC-eran..

Permalänk
Medlem

Min 3700x går på knäna, så hade hoppats att 5950x skulle fortsätta ner i pris.. istället går den upp?:\ Verkar som butikerna tömt lagren inför zen4 redan..

Permalänk
Medlem

Att sitta är den sämsta/onaturligaste ställningnen för oss människor. Mycket bättre att då slöligga i en soffa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Izenoz:

2. Du kan inte uppgradera en konsol heller men det kan man göra med en stationär. De är dessutom relativt svaga prestandamässigt mot en midrange dator och de blir bara långsammare kontra dator ju längre i konsolens liv man går.

-Sant, går inte uppgradera men spelen som utvecklas för konsol(er) optimeras för bästa prestanda och det finns väl X antal anledningar att PS4 var så populär och seglivad innan det nya flaggskeppet anlände. Spelen för konsol kontra PC utvecklingsmässigt går inte jämföras enkelt sagt.

-- Konsolspelarna har mindre standards och nöjer sig med 20-30FPS 900P, En billig sketen datorn från 2011 springer åttor kring en PS4 idag..

Sen är frågan är verkligen spelen bättre optimerade på konsol? Menar.. spelen på konsol körs som skit.. laggar hackar och delay.. tack vare dess svaga hårdvara..

30FPS och 900p är inte bra optimerat bara låga standards hos användaren..

Det finns fler bra optimerade spel på PC än vad det finns bra optimerade spel hos alla konsoler tillsammans.. om man ser det från den vinkeln..

Permalänk

Inte särskilt konstigt då just processorernas upplevda prestanda inte höjts jättemycket. Du kan alltså fortfarande spela på datorer med 4e gen i7 om övriga komponenter är lite bättre. Tror att många ligger var på 7e gen och motsvarande för AMD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är lite att ned-spela GPUn att jämföra med RX5700, båda konsolerna ligger lite över detta både i rå beräkningskraft men främst då de är RDNA2, inte RDNA1, baserade. Men visst, är inte så långt ifrån ett RX5700, PS5 ligger nog närmast RX6600XT medan XSX ligger mellan RX6600XT och ett RX6700XT.

Är å andra sidan att överspela CPUn i PS5/XSX/XSS genom att jämföra den med 3700X, det är tyvärr som att köra en 3700X i sin basfrekvens när spel sällan använder alla kärnor ligger man närmare turbo-frekvensen. Så en 3700X är runt 20 % snabbare.

Däremot har konsolerna en enorm fördel mot PC just när det kommer till optimering. Och gissar att många har helt fel idé om vad det faktiskt som "optimeras".

Är inte (längre) så att spelutvecklare i något relevant utsträckning sitter och handskriver assembler/shaders för konsoler. Det "optimeringen" primärt handlar om är att man bara har en enda konfiguration att ta hänsyn till (well, två p.g.a. Microsofts fsck-up med att göra både XSS och XSX, fortfarande "väldigt få och mycket välkända fall").

Det finns massor med saker man kan göra om man t.ex. vill hålla minst 60 FPS på en väldigt specifik HW-konfiguration. Men är i praktiken stört omöjligt att få samma konsekventa beteende på PC där antalet permutationer av CPU, GPU, RAM, SSD etc är astronomisk.

Uppenbarar "lösningen" på PC är att man behöver mer kraft för att uppnå motsvarande resultat som på en konsol.

Att konsolerna kör x86_64 är på det stora hela irrelevant (hade varit minialt merjobb om konsolerna kört någon annan CPU ISA), att Xbox använder samma API som Windows är långt viktigare för att enkelt gå mellan konsol/PC.

Konsolerna har också mycket bättre, och snabbare, minneshantering än PC vilket motverkar en hel del av långsammare CPU

PC brukade vara billigt att bygga, nu börjar det likna en lyxvara

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Handlar inte så mycket om att panelen är "gjord för media", utan mer om att handhavandet kräver så mycket mer för att en TV ska bete sig som en bildskärm borde fungera.

Finns en hel del gamla TV vilka inte kan pixelmappa 1080p utan har en overscan du inte blir av med. Pixelmappa och stänga av overscan kan däremot alla 4K-modeller idag, gäller bara att finna rätt inställning. Det är också vanligt med olika former av färgsubsampling som ger oönskad effekt på text och grafik, trots att man matar RGB och 4:4:4.

På moderna TV kan man ofta nå rätt bild för en PC genom rätt inställningar och uppnå att TV:n blir lika funktionell som en reguljär bildskärm. Fast det är inte alltid uppenbart hur man faktiskt når de inställningarna. Krävs också en del kunskap att identifiera hur man åtgärdar allting, vilka testbilder som ska användas och liknande: det kräver sin research för varje TV!

Vilket då ska jämföras med att datorskärmen istället brukar vara rätt direkt från början. På TV:n kan det kräva att man aktivera ett PC-läge som ligger dolt flera steg ned genom överlastade och komplicerade gränssnitt.

Udda pixelstrukturer likt OLED-modeller och vissa LCD-paneler påverkar text och grafik vilket blir extra tydligt på stora paneler. Samtidigt har vi samma problematik med särskilt en del VA-paneler där subpixelstrukturen bryter sönder text och grafik på sätt som inte kan åtgärdas. Det är inte alltid självklart att datorskärmen är den lämpligast skärmen för en dator den heller.

Då förstår jag.
Antar min 10 år gamla Thomson med 1920 i upplösning inte har nån udda subpixelstruktur. Och även om den hade det så är jag fundersam om jag verkligen hade märkt nått på 3-4 meters håll med 150% zoom på texten.

Inte märkt nåra problem med pixelmappning eller overscan åtminstone. Alltid nått.

Till tvn har jag en helt vanlig dator som kör HDMI - det är enda input jag använder mig av.

Men i ärlighetens namn, i min värld är en TV bara till för att visa en bild. Den behöver inte vara korrekt. Så länge den inte blir för ljusstark så är jag nöjd
Kör t.ex. alltid med windows "night" mode aktiverat vilket gör att allting tappar en hel del blått i färgen. Det var enklare att aktivera det än hålla på att skruva på TVns färger.

Men tack för varningen om jag i framtiden skaffar en modern 4K skärm. Text kan med andra ord bli lite konstig i kanterna.
Gäller det även om man kör rejält med zoom i windows så att varje bokstav får avsevärt mer pixlar?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Egentligen inte.

En Ps5 har kraften likt en 3700x + RX5700. (Säg inte att konsolerna är bättre optimerade spel, då konsolerna är x86 och är exakt samma som PC.. dvs ''sänk grafiken till det slutar lagga''

och på en dator kan du göra så mycket mer än bara spela på.

och du kommer långt med en dator baserad på en Ryzen 2600 + GTX970 stuk.. vad kan dessa gå på idag? Typ 3000SEK för en hel dator.

Oftast har man redan en dator hemma och kan smäcka i en RTX2060 eller RX5700 för dagens begagnat priset.. vet inte vad dessa ligger på idag, men 2000-2500SEK?

Man behöver inte det allra senaste inom PC-världen för att spela på konsolernas kvalitet... Ps4 =720 eller 900P sen 30FPS på medium.. PS5 vad är detta? oftast 1080P eller dynamisk 1440P (Dippar ner till 1080P i intensiva scener) 30-60FPS.. fåtal titlar kör 4k native och dessa körs i low/medium.

Så dessa gamla myter från konsolfanboys kan man direkt skrota att PC behöver vara dyrt för att få en bättre upplevelse än konsoler..

En dator från 2017 har typ samma spelupplevelse som en PS5 idag.

Kraft likt 3700x? Nu hade jag för mig att konsolerna cacheminne var mindre än för 3700x vilket brukar ha stor betydelse för prestanda i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Kraft likt 3700x? Nu hade jag för mig att konsolerna cacheminne var mindre än för 3700x vilket brukar ha stor betydelse för prestanda i spel.

I gengäld är deras primärminne mycket snabbare, så det jämnar ut sig

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

såklart den är låg? Intel 9,10,11 serie presterar än bra i spel, ryzen tog marknadsandelar och aldrig tidigare skådat sen athlon XP dagar ser vi nu massor av ryzen riggar i signaturerna. ja sitter på min 10700k och 10400f, jag och sambon klarar alla spela på högsta utan problem (1440p för mig, 1080p 144 för henne). behövs ju inte uppgraderas när alla spel flyter på fint som attan, o 4k är än för dyrt för att vilja jaga.

alla har väl uppgraderat och gejmar för fullt, därav svalnaden? sen kan ja erkänna att jag och många i min krets vart avvaktande med intels 12 serie pga bios problematik men också hutlösa priser på ddr5 samt fysiskt warping av moderkortet (kan ju fixa med thermalrights block). många bäckar små... tekniken är för ny helt enkelt, det var liknande vid början på ddr4, ja satt glatt me min ddr3 1600... folket ser ingen större anledning att köpa just nu, ja kan tänka mig ryzen 8000 serie och intels 14 serie är när det kommer inhandlas ny hårdvara igen!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Inget är rätt i dina meningar..

Alltså igen.. en dator från 2017 är jämlik en Ps5 i prestanda.. vad kostar en begagnad dator från 2017 idag?

LOL! Jämför du på fullt allvar en begagnad dator från 2017 med nypriset på en PS5:a? Snacka om att flytta målstolparna så långt bort att dom inte ens går att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

-- Konsolspelarna har mindre standards och nöjer sig med 20-30FPS 900P, En billig sketen datorn från 2011 springer åttor kring en PS4 idag..

Sen är frågan är verkligen spelen bättre optimerade på konsol? Menar.. spelen på konsol körs som skit.. laggar hackar och delay.. tack vare dess svaga hårdvara..

30FPS och 900p är inte bra optimerat bara låga standards hos användaren..

Det finns fler bra optimerade spel på PC än vad det finns bra optimerade spel hos alla konsoler tillsammans.. om man ser det från den vinkeln..

Mindre standard? Vet inte hur många av konsolspelarna du känner som har denna standard men här (jag/våran familj + vänner(s) familj) har så inte låg standard så det svaret tar jag som en killgissning.

Körs som skit? Måndagsexemplar finns givetvis även om jag själv mot förmodan aldrig haft den oturen, Ps1 fram till Ps5 och visst har det blivit problem vid inläsning av spel någongång då skivan varit relativt dåligt behandlad (av vederbörande) men utöver det får du det att låta som att var och varannan konsol hackar, laggar och bara upplevs på fel sätt (vilket jag inte säger emot men mer än lite luft/fakta taget från vilda gissningar vore på sin plats när du slänger ut dessa ”problem”?) låter föga sannolikt.

Att hårdvaran skapar delay, hack och lagg känner jag inte igen som sagt, att en burk från 2011 gör 8’or kring en Ps4’a vet jag inte riktigt heller något om (eller hur det ska ingå i diskussionen) för att slutligen prata om 900p med 30fps (?), är det ps4’a du syftar på eller gen 5 eller går vi bakåt till ps3’an?

Körde min ps4’a i 1080P med 60fps vad jag vet med DTS på den tiden vida PCM (minnet kan svika) och det lirade förträffligt bra via en Sharp LCD från 2008 (tror jag, minnet är inte det bästa).

Vad du har emot konsoler vet jag inte, men som jag skrev (det du utelämnade) i sista raderna, det är personliga preferenser som avgör vad man vill ha för nöjesmaskin(er) hemma, det brukar landa i vad plånboken klarar av ibland och ibland kan man köpa allt och ännu mer.

Du får gärna komma med faktaboken, änsålänge hör/ser jag/vi bara personliga erfarenheter och beskrivningar från din sida medans jag/vi har totala motsatsen. Jag tycker också det är kul att killgissa, ibland träffar jag till och med rätt.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.