Stör jag grannar i nybygge med hemmabio?

Permalänk

Stör jag grannar i nybygge med hemmabio?

Jag har köpt en Sonos Arc + Sub + 2x One som bakhögtalare. Är supernöjd, men jag är lite orolig att jag stör grannar (främst under antar jag) om jag kollar på film med "normal" volym på kväll/natt. Ofta är ju filmen slut runt 00.

Jag förstår att det givetvis är väldigt olika och inte går att svara på exakt, men rent generellt.

Jah personligen hör aldrig ett knyst i princip från grannar. Tanten ovanför har en hund som skäller ibland som jag hör om det är tyst annars. Det låter inte alls högt dock, dovt. Jag hade absolut inte vaknat av ljudet t.ex.

Jag har testat att stå utanför ytterdörr när en pang pang film är igång på bra volym men hör inget.

Som sagt jag förstår att det är jättesvårt att säga, men jag kan inget om ljud så kanske finns någon som kan lugna mig lite

Permalänk
Medlem

Vet inte hur bra kontakt du har med dina grannar eller hur ''social'' du är men en sak du kan göra är att bara plinga på hos dom närmaste grannarna och förklara att du köpt nytt ljud till din TV och ge dem ett nummer att höra av sig till ifall dom känner att det stör.

Permalänk
Skrivet av Gx rade:

Vet inte hur bra kontakt du har med dina grannar eller hur ''social'' du är men en sak du kan göra är att bara plinga på hos dom närmaste grannarna och förklara att du köpt nytt ljud till din TV och ge dem ett nummer att höra av sig till ifall dom känner att det stör.

Jo det vore ju såklart det enklaste.

Generellt, går ljud mer till grannar intill eller under?

Permalänk

jag rekommenderar att ha något dämpande under högtalare och subwoofers.
när jag hade spikes då lät det som att högtalarna var inne i rummet under (jag kunde höra vad dom sa på nyheterna)
Nu har allt dämpning, SD fötter under vissa högtalare, golvarna står på kolfiberpuckar, baslådorna har jag på stenplattor med SD fötter under. Det är nu mer eller mindre helt ljudlöst under även om jag drar på, ljudet blev dessutom bättre

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielffs:

Jo det vore ju såklart det enklaste.

Generellt, går ljud mer till grannar intill eller under?

beror helt på hur lägenheterna är byggda.
Stampande i golv tenderar att gå neråt, ljud i övrigt bryr sig mindre om det är grannar åt sidan eller uppåt neråt rent generellt skulle jag säga.
Nyare lägenheter är ofta bra byggda, det du kan sänka nattetid är basljuden, främst de som fortplantar sig genom väggar.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

beror helt på hur lägenheterna är byggda.
Stampande i golv tenderar att gå neråt, ljud i övrigt bryr sig mindre om det är grannar åt sidan eller uppåt neråt rent generellt skulle jag säga.
Nyare lägenheter är ofta bra byggda, det du kan sänka nattetid är basljuden, främst de som fortplantar sig genom väggar.

Ja jag misstänker att det är bra byggt. Har bott här i två år och har aldrig ens hört en dammsugare eller liknande, bara dova hund-skall. Tvn är dessutom mitt i lägenhet och förutom sub är inga högtalare på golvet.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen säga att det beror väldigt mycket på hur stort det är och vilken typ av rum som ligger intill. Planlösning gör väldigt mycket, samt om man bor i ett nybygge eller en gammal sketig lägenhet från innan 40 talet.

Ljud från grannen är aldrig trevligt, men kommer det ljud i vardagsrummet till en viss nivå är det helt ok enligt mig.

Värre är det när det är ljud från sovrums hållet eller om man bor i en etta av något slag. Sen är det alltid lite svårt att jämföra en liten hund mot ett par ordentliga högtalare med en del bas i, samt att Greta 67 kanske har en helt annan bild på vad som stör jämfört med Niklas 20. Man kan ha sjuk otur med grannar.

Som nämdes innan så smidigaste vore ju att bara knacka på å fråga/gå in och lyssna när en film spelar med högre volym hemma. Nackdelen med detta är så klart att alla kanske inte vill vara så himla social med grannen heller.

Permalänk
Medlem

Tycker Sonos Suben är väldigt dålig på att sprida ljudet jämnt. Kan dåna satan på en viss punkt i rummet, men förflyttar man sig en halvmeter försvinner basen helt. Så det beror nog väldigt mycket på om någon har sitt sovrum bredvid/över/under din hemmabio med sängen placerad på precis rätt/fel avstånd.

Själv bor jag på bottenvåningen i ett ganska nytt hus och har än så länge (10+ år) inte fått några klagomål varken senaste året med samma uppsättning Sonos eller tidigare med traditionellt surround. Och då händer det lite till och från att jag nog råkar köra lite väl högt innan jag kommer på mig själv och sänker.

Går jag ut i trapphuset och stänger dörren hör jag absolut ingenting från min lägenhet. Tror aldrig jag hört något från någon granne ovanför annat än om de tappat något i golvet eller liknande, dock är deras vardagsrum inte rakt över mitt eget. (Min är en liten etta på bottenvåning med cykelrum bredvid, grannen ovanför med en trea har sitt vardagsrum över cykelrummet och ett sekundärt sovrum precis ovanför mitt vardagsrum.)

Visa signatur

Mostly Harmless