Permalänk
Medlem

3D scanning och utskrift

Hola!

Jag undrar om det finns någon här på forumet som skulle kunna hjälpa mig att scanna och skriva ut innerbelysningsarmaturer till en bil alternativt hjälpa mig få kontakt med privatperson eller firma som kan hjälpa mig.

Tack på förhand

stavning
Permalänk
Medlem

Rent sådär, så är 3D-scanning ingen direkt exakt vetenskap. Det funkar med oregelbundna organiska former, t ex om du vill scanna en kotte eller en krabba eller nåt, men när det är geometriskt syns inexaktheterna för mycket. Tror inte du skulle bli nöjd med resultatet alls till den applikationen.

Best bet är förmodligen att modellera en kopia av befintlig armatur, med eventuella anpassningar för 3d-printing, från början.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Rent sådär, så är 3D-scanning ingen direkt exakt vetenskap. Det funkar med oregelbundna organiska former, t ex om du vill scanna en kotte eller en krabba eller nåt, men när det är geometriskt syns inexaktheterna för mycket. Tror inte du skulle bli nöjd med resultatet alls till den applikationen.

Best bet är förmodligen att modellera en kopia av befintlig armatur, med eventuella anpassningar för 3d-printing, från början.

Det här är korrekt. Materialet hos 3d-utskrifter har sällan alls samma egenskaper som originaldelar, speciellt bil-delar som kan vara gjorda av nylon, PP, ABS osv. De är dessutom oftast designade för injection molding rent formmässigt, och det gör att en rent kopierat 3d-utskrift kan bli väldigt svag i jämförelse. Ofta måste man kompensera med mer material och därför en annan design.

Det kan tom. vara aktuellt att istället skriva ut en form och köra med epoxy + valfri fiber till. Iaf om man vill att det ska hålla.

Med det sagt så "lagade" jag min kåpa till backspegel på min passat med superlim + utskriven del... men det var/är en lagning som nog är på gränsen till att falla sönder när som helst. Den hade jättelånga "clips" som jag hade lyckats ha av, den del som typ inte alls går att skriva ut robust med de material jag har iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Det här är korrekt. Materialet hos 3d-utskrifter har sällan alls samma egenskaper som originaldelar, speciellt bil-delar som kan vara gjorda av nylon, PP, ABS osv. De är dessutom oftast designade för injection molding rent formmässigt, och det gör att en rent kopierat 3d-utskrift kan bli väldigt svag i jämförelse. Ofta måste man kompensera med mer material och därför en annan design.

Det kan tom. vara aktuellt att istället skriva ut en form och köra med epoxy + valfri fiber till. Iaf om man vill att det ska hålla.

Med det sagt så "lagade" jag min kåpa till backspegel på min passat med superlim + utskriven del... men det var/är en lagning som nog är på gränsen till att falla sönder när som helst. Den hade jättelånga "clips" som jag hade lyckats ha av, den del som typ inte alls går att skriva ut robust med de material jag har iaf.

Till innerbelysningsarmaturer tror jag dock inte att den i allmänhet något mindre hållfastheten i 3d-printade delar jämfört med formsprutade är något problem - faktiskt kan 3d-prints överraska på den fronten - utan syftade snarast till att delen behöver stöd i Z-led under utskriften, och att man kan vara tvungen att anpassa sig efter det beroende på originaldelens beskaffenhet

Givetvis måste man välja rätt material. PETG tycker jag oftast är en väldigt bra kompromiss mellan finish/måttnoggrannhet/användarvänlighet och hållfasthet. Det vanligaste materialet, PLA, skulle jag bara använda i en nyttoapplikation om det absolut inte utsattes för några mekaniska påfrestningar att tala om.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Rent sådär, så är 3D-scanning ingen direkt exakt vetenskap. Det funkar med oregelbundna organiska former, t ex om du vill scanna en kotte eller en krabba eller nåt, men när det är geometriskt syns inexaktheterna för mycket. Tror inte du skulle bli nöjd med resultatet alls till den applikationen.

Best bet är förmodligen att modellera en kopia av befintlig armatur, med eventuella anpassningar för 3d-printing, från början.

Jag ser inte något problem med det, går alltid att rätta till resultatet i typ Fusion360 för att släta ut de värsta "oegentligheterna". Armaturerna är från tidigt 60-tal och av dålig kvalitet från början Det är väldigt lite av armaturerna som faktiskt kommer att synas, det mesta kommer att täckas av glaset vilket nytillverkas och som jag införskaffat, däremot har armaturerna aldrig nytillverkats och plasten är oerhört spröd, bara en av tre armaturer som är tillräckligt hel för att scannas...

Tack för din input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Jag ser inte något problem med det, går alltid att rätta till resultatet i typ Fusion360 för att släta ut de värsta "oegentligheterna". Armaturerna är från tidigt 60-tal och av dålig kvalitet från början Det är väldigt lite av armaturerna som faktiskt kommer att synas, det mesta kommer att täckas av glaset vilket nytillverkas och som jag införskaffat, däremot har armaturerna aldrig nytillverkats och plasten är oerhört spröd, bara en av tre armaturer som är tillräckligt hel för att scannas...

Tack för din input!

Hm, ja, man måste ju testa det man tror på förstås, men misstänker av ovanstående att du inte hållit på alltför mycket med 3D-modellering?

3D-scanning kommer i och med ojämnheter i objektet som ska scannas, såväl som inexakthet i scanningen, åstadkomma en väldigt komplex modell, som inte alls är lämpad att importera och fila på i ett CAD-program.

Konstruktionsdetaljer brukar ursprungligen sällan vara särskilt komplexa, de består nästan alltid av ett i sammanhanget mindre antal modifierade geometriska primitiver. Det skulle förmodligen gå snabbare för någon som är rutinerad på CAD att modellera upp en kopia, än att städa upp en polygonmodell.

Ska man trots allt ändå böka med städning, är Blender eller Maya betydligt bättre lämpade för uppgiften.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hm, ja, man måste ju testa det man tror på förstås, men misstänker av ovanstående att du inte hållit på alltför mycket med 3D-modellering?

3D-scanning kommer i och med ojämnheter i objektet som ska scannas, såväl som inexakthet i scanningen, åstadkomma en väldigt komplex modell, som inte alls är lämpad att importera och fila på i ett CAD-program.

Konstruktionsdetaljer brukar ursprungligen sällan vara särskilt komplexa, de består nästan alltid av ett i sammanhanget mindre antal modifierade geometriska primitiver. Det skulle förmodligen gå snabbare för någon som är rutinerad på CAD att modellera upp en kopia, än att städa upp en polygonmodell.

Ska man trots allt ändå böka med städning, är Blender eller Maya betydligt bättre lämpade för uppgiften.

Det stämmer utmärkt att jag inte sysslat med 3D scanning/modulering men det borde väl gå att justera upplösning på scannern i syfte att hålla ner informationsmängden? Har sett folk göra liknande projekt på tuben, trodde inte det skulle vara såhär komplicerat... Har man en 3D scanning borde det om inte annat vara enkelt att utgå från den och sedan modulera någon form av CAD kompatibel 3D model utefter scanningen?

Ingen som känner sig hugad att försöka eller som känner till en firma som skulle kunna göra det?

Permalänk
Medlem

Posta en bild på grejen så kan vi säkert ge dig lite mer råd på vad som är lämpligt och avgöra hur mycket jobb det är ifall någon som känner sig manad.

Vidare så kan man väl nu för tiden göra hyfsat bra "photogrammetry" med sin telefon så ta å googla lite kring det så kanske du kan fixa 3d scanningen själv.