Datorn i ett rum, skärmen i ett annat, 3dprintad router chassi, samt kabeldragning rakt genom vägg [Nästan färdigt projekt]
Då jag såg dagens tråd om "var har du din dator?" så blev jag inspirerad av att visa upp vad jag har arbetat på de senaste veckorna.
Insåg ganska snart att inlägget blev för långt att trycka in i tråden så valde att skapa den här istället.
Jag har nyligen flyttat till nybyggd lägenhet och min energinivå för projekt har varit på max.
Valde att sätta in samtliga datorer/servrar (utom barnens) i min "verkstad" där jag har servrarna, arbetsbänk, verktyg, 3dskrivare etc.
Lärde mig att cadda just för detta projekt.
Skrev ut ett chassi till min nya custom opnsense server, skrev sedan ut ett "kabelhål" för väggen och drog sladdarna rakt igenom väggen.
Jag borrade hål i väggen i vardagsrummet.
Jag tog av befintlig nätverksuttag från väggen och borrade rakt igenom en befintlig nätverks-väggdosa.

3d printade ett simpelt lock till verkstadsrummet, något lite för stort blev det men det gick att smäcka in.

Generellt nöjd då det var mitt första försök!

Jag använde hålsåg och gjorde hål rakt igenom befintlig dosa [Ja, förlåt till er som ryggar till för detta ]

Efter detta så caddade jag och printade uttaget som skulle sitta fast på framsidan.

Klickar du denna länken så ser du en kort video av den (filmad med mobil o_O)
https://imgur.com/7i1Chmp för video
Denna slipades, grundades och målades - mitt första försök till att måla något nånsin. Blev helt ok!

Den fästs i väggen med hjälp av

I ett en standard ram liknande denna

Utan att ha gjort färdigt kabeldragningen så blev resultatet ungefär såhär:

Jag valde att ditcha min gamla asus router, som istället har blivit en access point endast.
Hade en gammal Mini-itx liggande, celeron 2 kärnig, 4GB ram.
Stal en SSD från en laptop som inte använts på några år, slet av plåten runt den.
Köpte ett Pico-PSU som jag moddade så att den hade en 4-pin till CPU.
Samt köpte ett Intel dual Gbit NIC.
Resultatet med mitt egendesignade chassi blev såhär:

Jag råkade ta fel mått och NICen var 2mm högre än jag trott.
Jag fick välja mellan att 3d-printa ett nytt lock (runt 5H bara) eller att ge lådan lite personlighet.
Jag valde det senare alternativet och gjorde en egen skåra med skruvdragare, borr och hobbykniv/skalpell.
Det blev inte vidare snyggt. Men ingen av oss är perfekt

Valde att helt ta bort intels fläkt, lämna kylaren och byta ut mot en Noctua. Redan på 7V så var cpu tempen sänkt med 6C och jag upplever att alla komponenterna blev markant svalare.
Detta monterades i mitt ganska stora mediaskåp, som efter att man byggt in en hel dator blev rätt så jäkla tight.

Är jättenöjd allt som allt.
Varit ett riktigt roligt projekt. Det är dock inte helt avslutat. Hade tidigare vlan-switchen i skåpet av misstag.
Har nu flyttat ut den och den är fysiskt utanför skåpet tillsammans med servrarna.
Kopplat
Fiberfördelare -> WAN på Opnsense routern.
Lan ->Patch3 -> GS108 -> Min stationära, servrar, wifi ap, IOT (dammsugare, tvättmaskin) samt tv
GS108 Port 2 -> Patch4 i skåpet -> GS105 switch som hanterar övriga stationära datorer. (blir 2 totalt)
Förväntar mig strul med GS105an så den byts ev ut så småningom också
Det finns egentligen ingen del av projektet som varit planerad från början.
Jag har ju dock mitt lilla "verkstadsrum" med andra maskiner som redan går samt ville gärna bli av med ljudet från datorn så jag tog dag för dag och testade fram och tillbaka hur jag ville göra och en dag blev det hål i väggen och sedan har det bara rullat på.
Chassit tog runt 20H att printa.
Var helt ny på CAD och valde att gå med OpenSCAD för chassit, tog nog f*n minst 20H att rita den också.
Jag passade även på att lära mig lite Fusion360 och det var det jag använde för att rita delarna till "el-lådan" i väggen. Det gick dock betydligt snabbare på något konstigt vis!
Det finns ju helt klart fler förbättringar som kan göras.
Behöver fixa till kabeldragningen ifrån bordet där jag sitter, den bara mest hänger där just nu.
Alla sladdar inuti routern är standardlängder, är lite sugen att klippa ner dem och göra det så snyggt som möjligt.
Aldrig öppnat en satakabel dock, gissar på att det är mer lämpligt att beställa en kortare sladd av den. Resternade är ju betydligt lättare att klippa och löda själv.,
Nu i efterhand kanske det vore nice om man haft kabeldragning under moderkortet annars. Dock skulle lådan bli för hög för mediaskåpet oavsett hmm.