LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Äntligen har det en app för CMore till våra LG. Men är det bara för mig det inte går att starta stream? Allt annat fungerar, logga in, browsa osv. Men när jag trycker på Spela händer inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Äntligen har det en app för CMore till våra LG. Men är det bara för mig det inte går att starta stream? Allt annat fungerar, logga in, browsa osv. Men när jag trycker på Spela händer inget.

Såg den appen också men inte ”hunnit” testa än.

Min TV har också börjat krångla med appar som dör osv 🤷‍♂️ Är det bara fabriksåterställning som gäller då?

Permalänk
Medlem

Kanske är årets dummaste fråga från en som inte orkar läsa instruktionsboken, finns det inget inbyggt chromecast-stöd eller hur gör ni för att slänga upp bilder från en iPhone på en CX-modell?

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Kanske är årets dummaste fråga från en som inte orkar läsa instruktionsboken, finns det inget inbyggt chromecast-stöd eller hur gör ni för att slänga upp bilder från en iPhone på en CX-modell?

Du kan ju använda Airplay funkar kanon

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Du kan ju använda Airplay funkar kanon

Ja det är ju iofs en lösning! Hur gör android-användare då?

Permalänk
Medlem

Om du googlar eller läser på hemsidan så ser du att det finns inbyggd chromecast

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

mja fast den stödjer inte all typ av casting dock. Du kan inte casta via VLC exempelvis eller viafree, tv4play

Permalänk
Medlem

Går det på nåt vis att ändra inställningar så att en LG CX inte autodimmar stup i kvarten? Verkar inte gå att stänga av under inställningar..

Permalänk
Skrivet av Gizmo_8:

Går det på nåt vis att ändra inställningar så att en LG CX inte autodimmar stup i kvarten? Verkar inte gå att stänga av under inställningar..

Det fungerade tidigare om man har en service remote kontroll, köpte en sådan via amazon men tror de stoppades via någon uppdatering. Var ett tag sedan jag testade i alla fall. Inte igen med de 3 senaste uppdateringarna

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Trivs med min CX55 som jag kör i 21:9 (3840 x 1620) för det mesta men när jag spelar vissa spel skulle jag kanske vilja ha en aningen mindre bild. Vet någon hur man gör för att på TVn eller i Windows ställa in så man får en "picture in picture"? Går i vissa spel visserligen men blir inte alltid så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Trivs med min CX55 som jag kör i 21:9 (3840 x 1620) för det mesta men när jag spelar vissa spel skulle jag kanske vilja ha en aningen mindre bild. Vet någon hur man gör för att på TVn eller i Windows ställa in så man får en "picture in picture"? Går i vissa spel visserligen men blir inte alltid så bra.

Microsoft Fancy Zones kanske är det du letar efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Trivs med min CX55 som jag kör i 21:9 (3840 x 1620) för det mesta men när jag spelar vissa spel skulle jag kanske vilja ha en aningen mindre bild. Vet någon hur man gör för att på TVn eller i Windows ställa in så man får en "picture in picture"? Går i vissa spel visserligen men blir inte alltid så bra.

Löst relaterat men det närmaste 21:9 man kan komma med 1:1 pixelmappning är 3840x1645 (det är en fraktion av en pixel avrundat nedåt).

Permalänk
Medlem

Men angående "ha en aningen mindre bild" så är ju den bästa lösningen att flytta tv:n lite bakåt om fysiskt möjligt eller tex montera den på väggen bakom. Mjukvarulösningar ställer väldigt ofta till med prestanda/synk-problem som orsakar stutter etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Microsoft Fancy Zones kanske är det du letar efter?

Tackar, ska ta och testa det!

Skrivet av JBE:

Löst relaterat men det närmaste 21:9 man kan komma med 1:1 pixelmappning är 3840x1645 (det är en fraktion av en pixel avrundat nedåt).

Jaha oj då. Då hade jag fått det lite fel. Har ändrat nu.

Skrivet av JBE:

Men angående "ha en aningen mindre bild" så är ju den bästa lösningen att flytta tv:n lite bakåt om fysiskt möjligt eller tex montera den på väggen bakom. Mjukvarulösningar ställer väldigt ofta till med prestanda/synk-problem som orsakar stutter etc.

Har ett stort skrivbord och har skärmen så långt bak det går men blir ändå lite stor skärm för att vara "opti". Visst upplevelsen är det inget fel på men känner att det nog vore bra med lite mindre yta att flytta ögonen över när man spelar t ex CS eller kör dungeons/raids i WoW.. Om jag ska flytta ögonen till ett hörn måste jag bokstavligen vrida på nacken!
Sitter tyvärr framför fönster så kan inte montera den på väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Jaha oj då. Då hade jag fått det lite fel. Har ändrat nu.

Inget är egentlingen rätt eller fel, och upplösningar för olika produkter följer dumt nog inte exakt samma aspect ratio.
64:27 (21⅓:9) är originalstandarden det baseras på, och räknar du proportionellt om det blir det exakt 3840x1620 (så man kan säga att den är "mest rätt" egentligen).
21:9 blir 3840x1645...
... men de flesta "21:9" monitors med 3840 pixlars bredd brukar tillverkas med 1600 pixlars höjd.

Det enda viktiga är att det blir 1:1 pixelmappat (inte skalat), att det fungerar och att man är nöjd. 3840x1600 blev inte 1:1 pixelmappat sist jag testade vilket förvisso var ganska längesedan nu, vilket ledde till att jag räknade ut och testade mer matematiskt exakta ratios, 3840x1645 blev 1:1 pixelmappat och fungerade fint så jag nöjde mig så.

Permalänk
Bildexpert

Upplösningar bör inte ha ett udda antal pixlar längs någon axel då skalning aldrig kan gå jämnt ut i så fall.

Ska man sedan vara riktigt petig så är 21:9 baserat på Cinemascope, som har haft propertionerna 2.39:1 (1,195 X 2) sedan 1970 ungefär. Dock har 2.35:1 och 2.4:1 länge varit vanligt förekommande likväl. [EDIT: Fast det är ju klart att 21:9 i sak ska ha proportionerna 2.33:1 rent matematiskt.]

Permalänk
Bildexpert 📺

21:9 är främst en efterkonstruktion för att samla flera olika snarlika bildförhållanden inom ett paraplybegrepp som enkelt kan jämföras med 16:9.

16:9-definitionen däremot är baserad på matematiska uträkningar (Dr. Kerns Powers, SMPTE, 80-talet) för hur man effektivast skulle samla dåtida existenser av alla olika bildförhållanden inför arbetet med kommande global HDTV-standard, aka ITU Rec.709. Där finns det en tydlighet.

Det finns mig veterligen ingen exakt 21:9-definition inskriven i någon övergripande standard. De typiska formaten vi ser i praktiken vilka ryms inom "21:9"-paraplyet är också aningen bredare i sitt förhållande än 21:9 som 1:2,333... där de format vi faktiskt använder i film och som pixelmatriser i skärmar typiskt är mellan 1:2,35–1:2,40.

Traditionellt behöver pixelmatriserna baseras så att siffrorna går jämnt upp med 8 för hur man en gång i tiden definierade signaltimings och hur det fungerade med äldre hårdvara. Idag brukar det gå så länge det är jämnt antal pixlar. Därför är 3840x1648 den närmaste "äkta 21:9"-varianten enligt traditionella sätt att räkna. Men som skrivet är det inte riktigt så brett som vad man vill uppnå i praktiken för att rymma de format man ofta vill nå.

3840x1632 ger 1:2,35
3840x1616 ger 1:2,37
3840x1600 ger 1:2,40 <-existerande pixelmatris på flera skärmar

21:9 är alltså endast "21:9". Används bäst för att beskriva en kategori av olika men väldigt snarlika bildförhållanden där "21:9" väldigt sällan är exakt 21:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

16:9-definitionen däremot är baserad på matematiska uträkningar (Dr. Kerns Powers, SMPTE, 80-talet) för hur man effektivast skulle samla dåtida existenser av alla olika bildförhållanden inför arbetet med kommande global HDTV-standard, aka ITU Rec.709. Där finns det en tydlighet.

Standarden 64:27 (21⅓:9) är beräknad med exakt samma enkelt skalbara matematiska metod; 16:9 är (4/3)² medan 64:27 (21⅓:9) är (4/3)³.

Allt annat är såvitt jag minns "defacto-standarder" för tex kameror eller bio-projektorer, eller helt enkelt artefakter av tillverkningsprocess/beskäring i fallen tv/monitors - dvs du får multipliers av redan existerande bredd/höjd (tex multipler av 720 såsom 1440 eller 2160, eller av bredd 1920, 3840) utan att den andra dimensionen exakt respekterar gammal elegant matematisk skalning som inte längre behövs.

Permalänk
Medlem

Om man nu skulle köpa en 77” lg oled, vilken av 21/22 års modeller har minst lika bra bildkvalité som våran panasonic hz980 som vi har nu?
Sjukt nöjd med bilden, men liiiite inne på att sälja projj och den, för en större oled i höst eller vår…
Mem panasonic har inga 77”… och skulle förmodligen va jäkligt dyr om det fanns 👀😝

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JBE:

Standarden 64:27 (21⅓:9) är beräknad med exakt samma enkelt skalbara matematiska metod; 16:9 är (4/3)² medan 64:27 (21⅓:9) är (4/3)³.

Allt annat är såvitt jag minns "defacto-standarder" för tex kameror eller bio-projektorer, eller helt enkelt artefakter av tillverkningsprocess/beskäring i fallen tv/monitors - dvs du får multipliers av redan existerande bredd/höjd (tex multipler av 720 såsom 1440 eller 2160, eller av bredd 1920, 3840) utan att den andra dimensionen exakt respekterar gammal elegant matematisk skalning som inte längre behövs.

Jag tror vi beskriver olika saker. Jag berättar varför saker och ting är vad de är och varför 21:9 kallas som det gör, samt varför 16:9 har en specifik bakgrundshistoria. Och med standard menar jag en ratificerat definition från en relevant organisation, likt ITU och SMPTE i de här fallen.

21:9 - paraplybegrepp för vad som i praktiken är många olika format från olika områden. Finns inget organ som spikat den definitionen. Nog främst ett begrepp som överlevt Philips reklam från 00-talet från de ultrawide-TV de sålde under några år.

64:27 - matematisk konsekvens så som du beskriver den. Exakt 64:27 är mig veterligen ingen ratificerat definition, men kan förstås komma bli det av förklarliga skäl eftersom de som gör förarbetet för nya standarder ofta tänker i sådana banor.

Verkligheten - det som är praktiskt genomförbart och kan återfinnas finnas i en standard – standard då i betydelse av faktiskt specfikationer, likt 16:9 i ITU Rec.709. Samt standard practice i betydelsen av hur man skapar en signal under de förutsättningar som krävs för att hårdvaran ska fungera.

Du förelår 3840x1645 som inte är ett gångbart pixelformat även om det följer den matematiska 64:27-elegansen. Verkligheten kommer alltid och bankar en i skallen!

Historien bakom 16:9-formatet är i sin tur denna. Det vill säga de bildformat som existerade på 80-talet. Att man 40 år efteråt finner matematisk elegans med 64:27 är förstås rätt trevligt. Men det är inte hela förklaringen.

Från: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Dr._Kerns_Powers,_SMPTE_de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag tror vi beskriver olika saker. Jag berättar varför saker och ting är vad de är och varför 21:9 kallas som det gör, samt varför 16:9 har en specifik bakgrundshistoria. Och med standard menar jag en ratificerat definition från en relevant organisation, likt ITU och SMPTE i de här fallen.

Det mesta vi båda skrivit verkar finnas korrekt beskrivet här inkl en del modern standardisering: https://en.wikipedia.org/wiki/21:9_aspect_ratio
""21:9" ("twenty-one by nine") is a consumer electronics (CE) marketing term to describe the ultrawide aspect ratio of 64:27"
"As of May 2013, video timings in this 64:27 aspect ratio are supported by the technical specification that defines video timings for the HDMI interface, CTA 861-F"'
Dock är det mycket äldre än så, då meningen med den matematiskt "eleganta" ration är att gamla simpla scalers (och enligt artiklen, linser) skall kunna klara av att skala med liten eller ingen processorkraft.
"This allows electronic scalers and optical anamorphic lenses to use an easily implementable 4:3 (1.33:1) scaling factor."

Skrivet av Laxpudding:

Du förelår 3840x1645 som inte är ett gångbart pixelformat även om det följer den matematiska 64:27-elegansen. Verkligheten kommer alltid och bankar en i skallen!

Nej, detta har du läst fel. Jag sade att 3840x1620 är exakt 64:27.
3840x1600 "borde" vara mest standardiserat och kompatibelt för monitors men det fungerade inte på LG CX (pixelmappas inte 1:1 utan blev suddigt och skalas sist jag testade). 3840x1645 är bara exakt 21:9 avrundat nedåt vilket inte är någon standard, men det fungerar som "ett gångbart pixelformat" specifikt på LG CX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Det fungerade tidigare om man har en service remote kontroll, köpte en sådan via amazon men tror de stoppades via någon uppdatering. Var ett tag sedan jag testade i alla fall. Inte igen med de 3 senaste uppdateringarna

Jag fixade den inställningen igår. Så nu funkar det iallafall.

För de som undrar hur och vad det är:

https://www.avsforum.com/threads/how-to-turn-off-asbl-on-lg-o...

Permalänk
Medlem

TV4 verkar ju ha släppt en app till denna tv, är det någon som testat den?

På min burk går skärmsläckaren igång när man sitter och kollar på ett program, ingen annan app gör så. Otroligt dåligt kodat app eller är det fel på min tv? 🤷🏻‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

TV4 verkar ju ha släppt en app till denna tv, är det någon som testat den?

På min burk går skärmsläckaren igång när man sitter och kollar på ett program, ingen annan app gör så. Otroligt dåligt kodat app eller är det fel på min tv? 🤷🏻‍♂️

vad heter appen? har velat ha länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

vad heter appen? har velat ha länge

TV4 Play om jag inte minns fel. Sån satans reklamkanal så det finns inte. 😜

Permalänk
Medlem

Den har länge inte fungerat på LG TV. Så väldigt glad att den nu gör det, tack!

Jag testade den igår och skärmsläckaren gick igång vid olika reklamsnuttar men aldrig under själva programmet.

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som har problem att få sin magic remote att fungera med sin digitalbox? Det fungerade innan, men slutade för ett par månader sedan, så har försökt konfigurera om den.

Jag kommer till fjärde steget där man ska testa så knapparna fungerar för boxen, men där dyker det inte upp vilken knapp man ska trycka på och den lilla förhandsvisningsrutan visar inte digitalboxens output fastän den är igång och förhandsvisningsrutan visar bild i steg 1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Är det någon mer som har problem att få sin magic remote att fungera med sin digitalbox? Det fungerade innan, men slutade för ett par månader sedan, så har försökt konfigurera om den.

Jag kommer till fjärde steget där man ska testa så knapparna fungerar för boxen, men där dyker det inte upp vilken knapp man ska trycka på och den lilla förhandsvisningsrutan visar inte digitalboxens output fastän den är igång och förhandsvisningsrutan visar bild i steg 1...

vad har du för digitalbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

vad har du för digitalbox?

Kan inte exakt modell men det är en Samsung som man fick via Viasat (BRF som beställde för ca 2-3 år sedan). Det funkade prima för några månader sedan, men efter man dragit in och ur hmdi-kabeln för många gånger (pga växla mellan input) så verkar det inte fungera att konfigurera om den.

Permalänk
Medlem

Hade jävligt tur nu att jag koppla in min 48CX en vecka innan min 2 års garanti löper ut. Hittar plötsligt 30-40+ döda pixlar runt kanterna av panelen. Skickade in en reparationsförfrågning(=man får panelen utbytt) direkt. Kan rekommendera att ni andra 48CX ägare gör en koll runt kanterna, har sett många nämna detta online med att pixlar bara dör efter x antal månader/år.