Driva villan med dieselgenerator på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Halloj.
Satt o funderade att nu med tanke på dessa skyhöga elpriser. Skulle det vara lönt att driva villan med dieselgenerator på vintern under vissa timmar när elpriset är som högst? Eller är det ändå billigare än dieselpriset för att driva generatorn?
Jag är dålig på matte med kWh hit o dit så hjälp gärna till o räkna på det.
Det här är alltså bara en rolig tanke o fundering jag har. Antagligen inget jag skulle driva i kraft.

har du en äldre diesel motor så kan du köra på spillolja som du kan få gratis hos din bilverkstad. (de måste betala för att bli av med spillolja)

problemet är att du måste göra en större investering som kan vara svår att motivera. ett hus drar max 3KW/h i snitt oftast under 2Kw/h sedan måste du stänga inkommande el innan du kan starta (om du inte redan har solpaneler och en mätare som kan räkna Kw/h åt båda hållen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Tyvärr ger inte solceller mkt på vintern, det här är från min 6.4kWp anläggning i EL4.

<Uppladdad bildlänk>

Intressant, får ni någon snö där nere?

Tror det var vattenfall som gick ut med att solceller även funkar på vintern, men det finns nog väldigt olika förutsättningar beroende på hus, läge, var man bor osv.

https://www.vattenfall.se/fokus/solceller/fungerar-solceller-...

Permalänk
Medlem

Kom igen nu SweC bättre kan ni!

Dommedagsriggen:

1. Leta rätt på en billig/bortskänkes bil på blocket.
2. Kylsystemet på bilen drar du om och ansluter till husets värmeslinga (om du kör vattenburet). Shunt kam vara bra att ha om man vill ha lite kontroll.
Har du inte vattenburen värme kan man dra avgaserna genom tex frånlufts-värmeåtervinning-enheten, om man nu har en sån.

3. Fixa ihop en 12v till 230v trafo och häng på en större/extra generator på motorn.

Så, då har du värme och el!
Projektet kan lätt skalas upp när du hitta flera bilar på blocket.

Solceller på tak lönade sig inte alls för oss på långa vägar.
Break even var så långt borta att man skulle behöva plocka ner hela installationen när man byter tak och sen få upp den igen och fortfarande ha år kvar till plus/minus noll.

Räknar man med installation, nerplockning och ominstallation (vid takbyte) så är det vääääldigt stora summor.
Men det är klart har man en stor kåk och endast har direktverkande el som uppvärmning kanske det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Nu körs ju inte Karlshamnsverket för att det är brist på el.
Det körs för att dom tjänar stora pengar på att sälja elen nu när priset är så högt

Haha, ursäkta men what? Källor på det, tack.

Edit : Läste vidare några inlägg där informationen framgick. Känns ju helt sjukt man gör så och säger till industrier i skåne att de inte får lov att utveckla sin verksamhet pga elbrist.

Men med våra kära folkvalda politiker så förvånar det mig inte det minsta ioförsig. Det tråkiga är väl att valet inte kommer förändra ett smack oavsett vart det landar någonstans, den rätta lösningen borde vara att antingen ta fram tjänstemannaansvar igen eller rulla fram giljotinen ála stockholms blodbad 2.0 lagom till valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Tyvärr ger inte solceller mkt på vintern, det här är från min 6.4kWp anläggning i EL4.

<Uppladdad bildlänk>

hur många KW/h får du ut/år från din anläggning?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Om det nu är sådan effektbrist, varför exporterar vi då så mycket el från SE4?

Skrivet av mrqaffe:

2022-08-11 10:12 Sverige nu Europas största exportör av el
Sverige har gått om Frankrike och är nu Europas största nettoexportör av el. Det rapporterar Reuters.
https://www.nyteknik.se/energi/sverige-nu-europas-storsta-exp...
Det är långt till en elbrist men eftersom de betalar med utomlands så maxar man exportkablarna så visst skulle det ändå behövas mer produktion i söder för att skapa ett större överskott som kan sänka priserna (tills man bygger ännu mer ledningar för export)

Jag utgick ifrån vad dom som driftar verket säger. Jag säger inte att ni har fel, men man kan ju ha enorm export och fortfarande ha effektbrist i ett område. Det står ju till och med i citatet att det handlar om effekt när det inte blåser, då hjälper det ju föga att man kan exporta massa när det blåser t ex.

Så frågan är mer om SE4 har haft någon period under tiden karlshamnsverket har varit aktivt där exporten understiger vad som produceras från oljan, inte hur vida vi är europas största nettoexportör eller inte.

Jag hittar inget smidigt sett att se det på kontrollrummet, men spontant ser det iaf ut som det måste körts en del av ekonomiska skäl. Men när man uttalar sig så, så tänker jag iaf att det krävts under någon period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Intressant, får ni någon snö där nere?

Tror det var vattenfall som gick ut med att solceller även funkar på vintern, men det finns nog väldigt olika förutsättningar beroende på hus, läge, var man bor osv.

https://www.vattenfall.se/fokus/solceller/fungerar-solceller-...

Har inte varit jättemkt snö de senare åren, men räcker ju med att det kommer lite så det täcker och sen är minusgrader så snön ligger kvar.

Har de annars i mer eller mindre optimal vinkel och vädersträck.

Skrivet av sesese:

hur många KW/h får du ut/år från din anläggning?

6.3, 6.2 resp 6MWh de kompletta åren jag haft dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Haha, ursäkta men what? Källor på det, tack.

Edit : Läste vidare några inlägg där informationen framgick. Känns ju helt sjukt man gör så och säger till industrier i skåne att de inte får lov att utveckla sin verksamhet pga elbrist.

Men med våra kära folkvalda politiker så förvånar det mig inte det minsta ioförsig. Det tråkiga är väl att valet inte kommer förändra ett smack oavsett vart det landar någonstans, den rätta lösningen borde vara att antingen ta fram tjänstemannaansvar igen eller rulla fram giljotinen ála stockholms blodbad 2.0 lagom till valet.

Det var ingen som klagade på en avreglerad elmarknad när priserna var toklåga för några år sedan, men nu så är man inte lika glad. Googla lite om avregleringen av elmarknaden, det är en rätt intressant historia. Precis som avregleringen av apotek, bilprovning, telenätet, järnväg osv.

Tanken är som vanligt att det ska bli mer konkurrens, billigare eller att vi får bättre tjänster.
Ibland funkar det, ibland inte.

Skulle säga att det är vi väljare/konsumenter som gärna vill ha kakan och äta den.
Vi ropar hurra när vi kan driva vår badtunna för inga pengar alls men vill att regeringen skjuter till skattepengar när det blir för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Kom igen nu SweC bättre kan ni!

Dommedagsriggen:

1. Leta rätt på en billig/bortskänkes bil på blocket.
2. Kylsystemet på bilen drar du om och ansluter till husets värmeslinga (om du kör vattenburet). Shunt kam vara bra att ha om man vill ha lite kontroll.
Har du inte vattenburen värme kan man dra avgaserna genom tex frånlufts-värmeåtervinning-enheten, om man nu har en sån.

3. Fixa ihop en 12v till 230v trafo och häng på en större/extra generator på motorn.

Så, då har du värme och el!
Projektet kan lätt skalas upp när du hitta flera bilar på blocket.

Solceller på tak lönade sig inte alls för oss på långa vägar.
Break even var så långt borta att man skulle behöva plocka ner hela installationen när man byter tak och sen få upp den igen och fortfarande ha år kvar till plus/minus noll.

Räknar man med installation, nerplockning och ominstallation (vid takbyte) så är det vääääldigt stora summor.
Men det är klart har man en stor kåk och endast har direktverkande el som uppvärmning kanske det är värt det.

Förstår att det är skämtsamt skrivet. Plus för kreativ lösning
Men diesel har ju också den negativa sidan att det spyr ur mkt partiklar som drabbar dom i närområdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Vi överproducerar el men säljer så att det blir dyrt här i Sverige, fan är det som händer. Vem släppte lös detta monster? Återreglera så att vi kan förse Sverige med el i första hand, inte se till företagsavtal som skall hållas.

Visst, någon tjänar på detta. Bla vattenfalls VD som fick 20% löneökning till, tror jag, en och en halv mille i månaden. Men å andra sidan behöver vi vara solidariska mot övriga EU och dela med oss av elen fast synd att denna goda tanke profiteras av vissa med lika mycket solidaritet i sinnet som en kackerlacka har.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Man betalar inte för elpriset per timme utan utslaget över tex en månad. Så det går inte att stänga av strömförbrukningen när det är extra dyrt för att spara pengar. För att det ska fungera måste man ha så kallat timpris på el, vilket väldigt få har.

De felsta nätägare har det som alternativ.

Tex jag som är solcellsproducent Måste ha det. Men det är inget krav att du ska ha solceller för att ha timspotpris istället för dyng/månads-spotpris.

Idag kostar elen 700 öre+ moms och överföröringsavgift och moms på det också, då snackar vi 10 kr/Kwh och det är ju smutt.

För övrigt, inte just till dig Voltaire men generellt, för de som tycker det är kul med el och spotpriser. Baltikum har det lite tråkigt idag.... vad sägs om 4000öre7kwh?

https://prnt.sc/sSGfUaRgTshO

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Nu körs ju inte Karlshamnsverket för att det är brist på el.
Det körs för att dom tjänar stora pengar på att sälja elen nu när priset är så högt

Fel. Det körs för att det är EL-brist i SE4. Transmissionen från norr till söder flaskhalsar, samt generell elbrist i SE/Tyskland/Baltikum.

Det är Uniper som bett att starta Karlshamns kraftreserv. Och ja, det körs oftast när det finns stor ekonomisk vinning

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför kan du inte köra på timpris? Jag trodde att detta är en rättighet du har och att elbolaget är skyldiga att installera elmätare som möjliggör timpris-avtal.

Kanske skulle ha lagt till "" runt kan. Klart jag kan men eftersom jag inte har smart styrning på min FLVP och jag måste laga mat åt barnen, duscha osv när jag kommer hem och inte 03-04 på natten så är timpris ingen gångbar lösning för mig

Skrivet av Petterk:

Är du för sent ute får du ju använda dig av t.ex. Vattenfalls vintersäkring, då behöver du bara binda dig under vintern. För sent för att få bra pris, men det får du fixa nästa år. Tiden när man kunde har rörligt på vintern är ju förbi.

Har kollat ganska länge men jag gicj ju i villfarelsenatt det skulle bli nån ändring tidigare i vår när priset gick upp men tji fick jag. Jag kommer köra månadspris under vintern och gilla läget, kanske tar förvaltat elavtal med lokala eldistributören. Vintersäkrat med vattenfall känns ju lite si o så:

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

har 11 kW solceller på taket, idag en solig dag gör man ju 80 Kwh säljer till spotpris. Utan problem 5-6 när spotten toppar 700 öre.
Trevligt att tjäna 400 kr en solig dag

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Nu körs ju inte Karlshamnsverket för att det är brist på el.
Det körs för att dom tjänar stora pengar på att sälja elen nu när priset är så högt

Skrivet av sKRUVARN:

"– Vi har kört ganska regelbundet den senaste veckan. Det har att göra med den effektsituaton som vi har i Södra Sverige i dag, och som Svenska kraftnät har gått ut och berättat om också. Vilket innebär att Södra Sverige har brist på planerad elproduktion. När det blir sämre vindförhållanden, då blir det här extra påtagligt"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/476E3g/oljekraftverket-i....

Skrivet av mrqaffe:

2022-08-11 10:12 Sverige nu Europas största exportör av el
Sverige har gått om Frankrike och är nu Europas största nettoexportör av el. Det rapporterar Reuters.
https://www.nyteknik.se/energi/sverige-nu-europas-storsta-exp...
Det är långt till en elbrist men eftersom de betalar med utomlands så maxar man exportkablarna så visst skulle det ändå behövas mer produktion i söder för att skapa ett större överskott som kan sänka priserna (tills man bygger ännu mer ledningar för export)

Det är väl lite samma sak att priset är högt och att det i någon utsträckning råder brist?
Känns som en mestadels meningslös diskussion att försöka särskilja dessa motiveringar.

En fråga är ju förstås om bristen i första hand är en inhemsk företeelse, men det spelar inte så stor roll för slutresultatet som det ser ut idag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Har inte varit jättemkt snö de senare åren, men räcker ju med att det kommer lite så det täcker och sen är minusgrader så snön ligger kvar.

Har de annars i mer eller mindre optimal vinkel och vädersträck.

<Uppladdad bildlänk>

6.3, 6.2 resp 6MWh de kompletta åren jag haft dom.

Bra input.
Måste ändå passa på att fråga, blir inte solpanelerna varma och gör så att ett tunnare lager is eller snö smälter?

Permalänk
Medlem

För att återgå till ämnet.

https://duab.se/garage-verkstad/elverk/reservkraftsomkopplare...

Denna är man lite sugen på och en fet 3-fas generator, både när spotpriset passerar 1.000 öre i vinter/när elbristen är så stor att de stänger ner Stora städer/Län.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av atego:

De felsta nätägare har det som alternativ.

Tex jag som är solcellsproducent Måste ha det. Men det är inget krav att du ska ha solceller för att ha timspotpris istället för dyng/månads-spotpris.

Idag kostar elen 700 öre+ moms och överföröringsavgift och moms på det också, då snackar vi 10 kr/Kwh och det är ju smutt.

För övrigt, inte just till dig Voltaire men generellt, för de som tycker det är kul med el och spotpriser. Baltikum har det lite tråkigt idag.... vad sägs om 4000öre7kwh?

https://prnt.sc/sSGfUaRgTshO

Kul, 4000 Euro/MWh är pristaket i nordpool.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Bra input.
Måste ändå passa på att fråga, blir inte solpanelerna varma och gör så att ett tunnare lager is eller snö smälter?

Kanske om det är ett väldigt tunnt lager snö, är det tjockare så går ju inga solstrålar igenom som värmer upp panelerna.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Om det nu är sådan effektbrist, varför exporterar vi då så mycket el från SE4?

Kan ju vara brist vid "peakarna" och överskott övrig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Har inte varit jättemkt snö de senare åren, men räcker ju med att det kommer lite så det täcker och sen är minusgrader så snön ligger kvar.

Har de annars i mer eller mindre optimal vinkel och vädersträck.

<Uppladdad bildlänk>

6.3, 6.2 resp 6MWh de kompletta åren jag haft dom.

Det var grymt att det inte skiljer mer mellan åren. Synd bara att hög förbrukningen är när man man får som minst från panelerna

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag vet inget om sådant här, så skjut mig inte, men finns det någon generator som drivs av E85 så kanske man rentav skulle kunna vara miljövänlig?

Permalänk
Medlem

Kan man lösa det hela så att det går att köra med skarvsladdar från elverket och inte kopplar in det alls i husets fasta elsystem så slipper man hela problematiken med dyr fastinstallation speciella reservkraftsomkopplare osv.

Elverket körs alltså helt fristående från husets vanliga fasta installation och eftersom man bara kör tillfälligt med skarvsladd så behövs ju ingen dyr installation.

Förutsättningen är ju dock att förbrukare kan anslutas med stickpropp men det finns ju sådana för 3fas också.

Nackdelen är ju att det är meckigt och opraktiskt med långa skarvsladdar samt att man får gå och manuellt flytta alla stickproppar från huset uttag till elverkets kablar varje gång man kör det.

Har ett litet elverk jag brukar använda i huset på landet som jag kör off-grid som nu kommer att stå i lägenhetens garderob + batteri och växelriktare 12-230V.

Har jag tur och avbrotten inte blir för långa så kanske det räcker att bara köra batteriladdaren emellan så jag slipper köra elverket på balkongen men bra att ha det tillhands om jag behöver det.

Räcker inte till värme men jag har både gasolkök och gasolkaminer för gaspatroner så det lär klara sig. Kaminerna lär nog inte behövas men gasolköket kan vara bra om de klipper strömmen precis när man lagar mat.

Bor ju dessvärre i elområde SE4 och det är här priset är högst samt risken för avbrott också kommer att vara högst.

Är ju dock trist att vi alls ska behöva tänka så eftersom politiker i sin iver att vara miljövänliga lägger ned stabil produktion i sydsverige utan att tänka på att vindsnurror ej funkar om det inte blåser samt solel kräver sol.

Även om Ukrainakriget och Putins gasstopp (som höjer elpriset på kontinenten)ställer till det ännu värre så skapades det här problemet redan innan kriget av att obetänksamt lägga ned elproduktion utan att vettiga alternativ skapas och införa prissystem där de dyra kontinentala priserna avgör vad vi i sverige ska betala för elen.

Om elpriset tre eller fyrdubblas i vinter tyvärr inte osannolikt alls ifrån den redan höga nivå som råder nu lär det definitivt löna sig med en egen bränsledriven generator både för priset och säkerheten att alls få el om det blir rullande avbrott.

Elräkning nu på högsommaren över 700kr/mån för en liten etta och 1 person med enbart hushållsel säger ju en del om vad folk som bor i hus eller har lägenheter med direktel kommer att få betala. Blir nog många som inte klarar det, var ju illa redan i vintras och nu är priset ännu högre mitt i sommaren än det var som högst i vintras. tänk en fyrdubbling på det...

Blir det rullande avbrott kan vi antagligen räkna med risk för längre avbrott, Läser man rapporter om hur svårt det är att återstarta stora elnät efter avbrott så kan man räkna med problem. (om inte folk är hemma eller har kopplat bort förbrukare när strömmen kopplas på så blir det strömrusning när allt startar samtidigt och då kan systemet haverera pga momentan överbelastning så det måste startas om igen)

Är ju väldigt illavarslande att oljeeldade Karlshamnsverket redan måste köra på halva kapaciteten redan nu sommartid och bränna 70000 liter i timmen, hur kommer det inte att bli när det blir kallt då. Lär få köra alla blocken som då drar 140000 liter olja i timmen större delen av vinterhalvåret.

Tack för det politiker som lägger ned utsläppsfri kraft och istället tvingar fram något som verkligen förstör miljön hela tiden det körs och dessutom el till orimliga priser som många inte kommer att kunna betala.

Pratas om förslag på minska elskatten 10öre, jomen visst det kommer säkert att hjälpa dem som får elräkning på 30-50 tusen/mån eller mer i vinter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlixSPQR:

Jag vet inget om sådant här, så skjut mig inte, men finns det någon generator som drivs av E85 så kanske man rentav skulle kunna vara miljövänlig?

E85 är inte miljövänligt, det är bättre än bensin för att det inte är fossil koldioxid men mängden koldioxid är ju ungefär densamma oavsett.

Vill man minska sin elräkning är det bästa nästan alltid att minska sin förbrukning. Lägger man merparten av sin el på uppvärmning kan man investera i mer isolering, bättre fönsterlister eller raggsockor, det lönar sig snabbt. Större investeringar som lönar sig på längre sikt är ju bergvärme, värmeväxlare och liknande. Har du stor förbrukning som kan flyttas tidsmässigt eller redan sker nattetid så kan det absolut löna sig med timavtal, men det är inte så många saker som passar för det, mer än elbilar förstås. Hade vi levt i varmare klimat och lagt mer el på nedkylning sommartid så hade man kunnat använda huset som energilagring, kylt det på natten och låtit det värmas upp sakta under dagen, men mängden energi privatpersoner lägger på kylning sommartid är rätt liten och det är inte då elen är dyr (förutom i år då förstås).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airborne:

Kan man lösa det hela så att det går att köra med skarvsladdar från elverket och inte kopplar in det alls i husets fasta elsystem så slipper man hela problematiken med dyr fastinstallation speciella reservkraftsomkopplare osv.

Elverket körs alltså helt fristående från husets vanliga fasta installation och eftersom man bara kör tillfälligt med skarvsladd så behövs ju ingen dyr installation.

Förutsättningen är ju dock att förbrukare kan anslutas med stickpropp men det finns ju sådana för 3fas också.

Nackdelen är ju att det är meckigt och opraktiskt med långa skarvsladdar samt att man får gå och manuellt flytta alla stickproppar från huset uttag till elverkets kablar varje gång man kör det.

Har ett litet elverk jag brukar använda i huset på landet som jag kör off-grid som nu kommer att stå i lägenhetens garderob + batteri och växelriktare 12-230V.

Har jag tur och avbrotten inte blir för långa så kanske det räcker att bara köra batteriladdaren emellan så jag slipper köra elverket på balkongen men bra att ha det tillhands om jag behöver det.

Räcker inte till värme men jag har både gasolkök och gasolkaminer för gaspatroner så det lär klara sig. Kaminerna lär nog inte behövas men gasolköket kan vara bra om de klipper strömmen precis när man lagar mat.

Bor ju dessvärre i elområde SE4 och det är här priset är högst samt risken för avbrott också kommer att vara högst.

Är ju dock trist att vi alls ska behöva tänka så eftersom politiker i sin iver att vara miljövänliga lägger ned stabil produktion i sydsverige utan att tänka på att vindsnurror ej funkar om det inte blåser samt solel kräver sol.

Även om Ukrainakriget och Putins gasstopp (som höjer elpriset på kontinenten)ställer till det ännu värre så skapades det här problemet redan innan kriget av att obetänksamt lägga ned elproduktion utan att vettiga alternativ skapas och införa prissystem där de dyra kontinentala priserna avgör vad vi i sverige ska betala för elen.

Om elpriset tre eller fyrdubblas i vinter tyvärr inte osannolikt alls ifrån den redan höga nivå som råder nu lär det definitivt löna sig med en egen bränsledriven generator både för priset och säkerheten att alls få el om det blir rullande avbrott.

Elräkning nu på högsommaren över 700kr/mån för en liten etta och 1 person med enbart hushållsel säger ju en del om vad folk som bor i hus eller har lägenheter med direktel kommer att få betala. Blir nog många som inte klarar det, var ju illa redan i vintras och nu är priset ännu högre mitt i sommaren än det var som högst i vintras. tänk en fyrdubbling på det...

Blir det rullande avbrott kan vi antagligen räkna med risk för längre avbrott, Läser man rapporter om hur svårt det är att återstarta stora elnät efter avbrott så kan man räkna med problem. (om inte folk är hemma eller har kopplat bort förbrukare när strömmen kopplas på så blir det strömrusning när allt startar samtidigt och då kan systemet haverera pga momentan överbelastning så det måste startas om igen)

Är ju väldigt illavarslande att oljeeldade Karlshamnsverket redan måste köra på halva kapaciteten redan nu sommartid och bränna 70000 liter i timmen, hur kommer det inte att bli när det blir kallt då. Lär få köra alla blocken som då drar 140000 liter olja i timmen större delen av vinterhalvåret.

Tack för det politiker som lägger ned utsläppsfri kraft och istället tvingar fram något som verkligen förstör miljön hela tiden det körs och dessutom el till orimliga priser som många inte kommer att kunna betala.

Pratas om förslag på minska elskatten 10öre, jomen visst det kommer säkert att hjälpa dem som får elräkning på 30-50 tusen/mån eller mer i vinter.

Grejen är ju att risken för elavbrott på grund av effektbrist är väldigt liten, det har inte hänt i modern tid. Och om vi får brist så kommer i första hand stora industriella förbrukare att stänga ned, sannolikt utan att någon ens behöver be dem om det för höga elpriser gör ju att eltunga industriers lönsamhet dyker rätt fort (exempelvis stängde något smältverk för aluminium ner i Slovakien nyss för att elpriset gjorde det dyrt, samtidigt som världsmarknaden för aluminium dippade så att priset gick ner, så det fanns ingen lönsamhet att driva det). I andra hand kommer andra storförbrukare att bes stänga ned mot ersättning, typ datorhallar eller liknande som kan flytta sin verksamhet till andra länder utan större problem. Om inte det heller räcker så kan vi få rullande avbrott för hushåll, vilket innebär i värsta fall en timmes avbrott för ett hushåll en vinter typ. Det är förstås inte så kul, det avbrottet lär ske en tidig vintermorgon när man ska fixa frukost, duscha och så, men det går ju att hantera. Det händer ju mindre avbrott av tekniska skäl ganska ofta redan och folk hanterar det utan att frysa ihjäl eller så, trots att de nästan alltid är bra mycket långvarigare än vad ett rullande strömavbrott hade varit.

Hur exporten hade påverkats eller styrts om vid en sådan effektbrist vet jag inte dock. Det kan ju kännas rimligt att vi stänger av den om vi har en sådan effektbrist i landet, men samtidigt är vi ju beroende av både import och export för att elnätet ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

E85 är inte miljövänligt, det är bättre än bensin för att det inte är fossil koldioxid men mängden koldioxid är ju ungefär densamma oavsett.

Koldioxid från odlad gröda är neutral, den avger inte mer än vad som återupptas, på så vis är den miljövänlig. Till 85 procent i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jag vet inget om sådant här, så skjut mig inte, men finns det någon generator som drivs av E85 så kanske man rentav skulle kunna vara miljövänlig?

Kanske mer troligt med Ecopar Bio e dyl, dvs dieselsubsitut, med tanke på generatorstorleken som behövs. Etanolbränsle är inte så lyckat för lagring heller pga etanolens förkärlek till vatten, vilket kan bli ett problem i tilltänkt applikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kanske mer troligt med Ecopar Bio e dyl, dvs dieselsubsitut, med tanke på generatorstorleken som behövs. Etanolbränsle är inte så lyckat för lagring heller pga etanolens förkärlek till vatten, vilket kan bli ett problem i tilltänkt applikation.

Just det, biodiesel! Perfekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlixSPQR:

Koldioxid från odlad gröda är neutral, den avger inte mer än vad som återupptas, på så vis är den miljövänlig. Till 85 procent i alla fall.

Nej inte miljövänlig, den är bättre för miljön än bensin, relativt, men inte miljövänlig. Koldioxiden hade tagits upp av råvaran till etanolen oavsett vad man gjorde av den, så att bygga hus av träet exempelvis hade ju hållit koldioxiden bra mycket längre än att göra etanol av det. Sen kostar det en hel del energi att göra etanol, och förstås att frakta den och liknande, vilket ytterligare ökar dess miljöpåverkan. Och det är redan innan vi tänker på andelen bensin i E85 (som kan vara rätt mycket högre än 15%).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kul, 4000 Euro/MWh är pristaket i nordpool.

Med det timspotpriset och jag som köper på timme som har solceller, skulle min topmoderna IVT pump som drar 4kw då kosta 160kr/timmen 😁

Tur att svenska spotpriset bara är 300-700 och mam har smartgridfunktion i pumpen-bara köpa på låt timspotpris. Och vartalsstyrd så den drar ca 800watt på lägsta effekt!

Men blir det 4000 öre i sverige då drar jag huvudbrytaren och eldar i kaminen 😀

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"