Dömer ni människor som har vindrutetorkarna på för snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du ligger alldeles för nära i trafiken om du kan se sånt.

This.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Du ligger alldeles för nära i trafiken om du kan se sånt.

Du har för dålig syn om du inte ser de stora svarta torkarbladen röra sig på bilen 6+ sekunder framför dig.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Du har för dålig syn om du inte ser de stora svarta torkarbladen röra sig på bilen 6+ sekunder framför dig.

håller med. Man ser långt i från rakt igenom bilen torkarna utan problem oavsett väder.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Jag stör mig mer på dem som har blinkers kopplade till ratten.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CreativeX:

Jag stör mig på människor som glömmer stänga av sin blinkers trots rak sträcka. Det är nog det värsta jag vet. Jag brukar skrika inombords när jag ser en förare framför med konstant blinkers igång. Är folk blinda? Ser och hör folk inte det där gröna klickande lampan????????

MC och moppar gör detta rätt ofta. Antar att de varken hör klicket eller stängs av automatiskt så bra vid återgång till att köra rakt.

Idag på lunchen såg jag förresten någon som körde i en rondell utan blinkers och började blinka vänster innan de körde ut. WTF?

Permalänk
Medlem

Kör lastbil ca 50 timmar i veckan och stör mig inte på nånting som händer i trafiken längre. Har sett allt.
Dessutom tror jag inte att fri vilja existerar så varför haka upp sig på det enda som kan ske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

MC och moppar gör detta rätt ofta. Antar att de varken hör klicket eller stängs av automatiskt så bra vid återgång till att köra rakt.

Idag på lunchen såg jag förresten någon som körde i en rondell utan blinkers och började blinka vänster innan de körde ut. WTF?

Mjo MC kan jag förstå. Men jag pratar om personbil. Ser det 2 gånger i veckan minst. Fan panelen visar ju information, tänk om oljelampan tänds.. Folk måste börja se bättre

Haha det där fenomenet har jag också sett.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Vet inte om ni har dålig syn eller så, men det syns definitivt klart även på avstånd om någon tok kör torkarna.
Och nej är väl inget jag stör mig på, små skrattar lite inombords och försöker hålla betryggande avstånd från den oberäknerliga "älgen".

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Stör mig på alla i trafiken som inte kör som mig. Så ja

Jag skulle nog störa mig ännu mer om de körde som jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag brukar störa mig på att automatläget för torkarna går alldeles för långsamt eller så startar de inte alls trots att det regnar. Då slår man på manuellt läge och så upphör regnskuren och man tänker det börjar nog regna snart igen så låt dem gå lite till. Och just då möter man en stolle som dömer en för att man kör torkarna för snabbt.

Känsligheten bör vara ställbar med reglage på spaken, men det är den tyvärr inte på alla bilar (med regnsensor).

Permalänk
Medlem

Men ta och slappna av.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Eftersom det är så svårt att göra rätt i den här frågan har jag faktiskt installerat tre stycken clearviews på min bil. Två fram och en bak.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Entusiast

Helt klart. Föreställer mig hur motorn för vindrutetorkarna sakta men säkert brinner upp under huven..

*ryser*

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag kör nog mina strax över normalt. Mitt problem är att mina ögon fokuserar på dropparna på rutan och gör sikten längre bort suddig - så skulle säga att det är av säkerhetsskäl.

Om jag bryr mig om andras vevar på utav bara den? Nej.
Har aldrig någonsin haft tanken på det när jag är ute i trafiken där det finns viktigare saker att fokusera på så man inte orsakar en krock.
Vilt. Människor. Sparkcyklar. Cyklar. Övrig biltrafik. Övrig trafik.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Hehe rolig tråd. Nej det har jag aldrig tänkt på hur andra använder sina torkarblad. Däremot brukar jag håna folk (vinkar trevligt i bakspegeln) som ligger en i röven och vill köra om, när jag håller hastigheten. Alltid lika kul och jävla jubelidioter rent ut sagt

Permalänk

Dom är aldrig på för jag kör Raintec. Försöker att slappna av istället, de brukar bli bäst så Folk har så mycket för sig

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Första gången jag någon som hör talas om något sådant och jag har levt över ett halvt sekel nu.
Icetec, OCD kanske?

Permalänk
Medlem

Det är fantastiskt hur mycket mer lätt-irriterad man kan bli bara för man sitter bakom ratten.
Minsta lilla grej med att någon framför är lite osäker eller saktar in så reagerar många som att jorden var på väg att gå under xD

Dock tycker jag svenska förare i helhet är rätt så snälla och anpassar sig för andra.

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid torkare, lysen mm på auto och tänker inte på det. Den justerar bra själv efter situationen.

Varför manuellt ställa in när man har auto.

Däremot stör jag mig på sådana som ska ligga precis bakom en. Och de som kör så fort att de tutar och kör om fast man inte kör långsamt. Jag har full förståelse för att man kör om ifall någon kör 70 på 80 väg men när man kör närmare 90 på 80 väg och de ändå stressar på stör mig. Blev omkörd av en långtradare för någon dag sedan fast jag höll 86 på 80 väg. Helst vill jag ligga på exakt 80 men då får folk spader även om det är den gräns som är satt så kör några km/h mer men hjälper inte.

Jag vågar inte köra allt för fort för är lite paranoid av mig och undrar ofta om bilarna runt en är poliser i civil bil.

Tycker folk borde vara bättre på att följa hastigheterna som står.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

tvärtom, har en polare som aldrig använder vindrutoretorkarna
x)

Permalänk
Inaktiv

Inte ens jag med körkort eller bil håller koll på andras vindrutetorkare.. jag håller koll vart dessa andra trafikanter ska vad de gör och skyltar samt gängare om dessa finns i närheten.

Permalänk
Medlem

Självklart analyserar alla andras hastighet på torkarbladen samtidigt som jag är mer än möjd efter att fått till optimal hastighet på mina egna.

Permalänk
Medlem

Jag måste erkänna att jag är exakt likadan. Det kanske är ett dåligt tecken, jag vet inte. Tänkte på detta igår när jag körde genom ett regnväder med varierande intensitet. Jag har lagt försegling på framrutan så under vissa omständigheter (motorvägsfart, måttlig till mycket nederbörd) så ser jag nästan bättre utan vindrutetorkarna igång. Så det är mer att det nästan känns konstigt att stänga av sina egna torkare medans alla andra kör maxfart. Nästan så man inte vill att någon ska tycka man är dum i huvudet.

Vad jag dock stör mig ännu mer på är folk som kör omkring med torkaren igång bak när det inte regnar etc. Oftast har dom råkat komma åt den och sen inte fattat vad dom har gjort. Det säger mig också att man inte tittar speciellt mycket i backspegeln. Jag håller alltid lite extra uppsyn när jag närmar mig någon med torkaren igång bak utan att väderleken kräver det. Köra om snabbt eller hålla extra avstånd.

Permalänk
Medlem

Jag tror hastigheten på torkarna ofta handlar om skit bakom spakarna, dvs de använder ett av de två lägen på spaken, eller kör automatiken som i sig är kass, eller personen inte vet hur man ställer in känsligheten.

Sedan finns det fall där man måste ha en viss hastighet för att inte få smearing på rutan, om det är skalbaggar eller fågelskit som lagt sig i ett lager.

Och som någon sa, Svenskarna är rätt vänliga och anpassningsbara i trafiken;
Jag håller inte alls med, Svenskarna är i princip urkassa på att köra bil, ca 45% som inte tittar i spegel, blinkar samt svänger rakt ut.

Sedan de dryga 45% som ligger precis i skuffen även om man ligger +30, skall köra om de sista 3 metrarna på 2+1 och kör i princip lika snabbt som du (du får bromsa för att det inte skall smälla).

Tränger sig in i ett fält de sista 3 metrarna för att komma längs fram, där folk normalt kuggar ihop till fältet man skall ligga på 100 meter innan.

Sådana som uttnytjar utrymmet en motorcyklist brukar hålla för att inte smälla (blinkar in precis framför framhjulet).

Folk som ligger i vänsterfältet som om det vore det nya normala, samt vägrar flytta sig.

När man låter någon åka ut framför när det är trafikstockning (cirkulationsplatser exempelvis), och det sedan trycker ut ytterligare bilar (ofta Audi och BMW) som kör som det vore dragrace.

...

Permalänk
Medlem

Inte just det, men folk som ligger en i röven och omöjligt följer tresekundersregeln. Men av någon märklig anledning så blir rutorna alltid väldigt skitiga då så då får man ju ösa på med spolarvätska... Då brukar folk fatta att de är idioter och lägga sig lite längre bakom en

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Men ta och slappna av.

Aha, vi har en som kör torkarna på fel hastighet bland oss!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CreativeX:

Jag stör mig på människor som glömmer stänga av sin blinkers trots rak sträcka. Det är nog det värsta jag vet. Jag brukar skrika inombords när jag ser en förare framför med konstant blinkers igång. Är folk blinda? Ser och hör folk inte det där gröna klickande lampan????????

Nej för de har torkarna igång så de gnisslar och så kollar de på alla andras torkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

sila mygg och svälja elefanter personer är fan bland det värsta som finns. Jag kan
räkna upp så många sjuka och ack så viktiga saker som är fel och skrämmande dåligt
och rent av hemskt.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Tråden påminner mig om att måste leta på hur justera intervallet för ej-kontinuerliga-torkar för just nu känns det som att nya relativt avancerade livsformer hinner uppstå på marinergravens botten innan nästa tork kommer så rutan hinner bli så regnig att jag inte ser nåt även om det bara regnar lite så jag kör oftast kontinuerlig (med normal hastighet). Har aldrig tänkt på andras förutom när alla jag passerar uppenbarligen inte kör kontinuerligt och min bil gör det.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

Jag kör alltid torkare, lysen mm på auto och tänker inte på det. Den justerar bra själv efter situationen.

Varför manuellt ställa in när man har auto.

Däremot stör jag mig på sådana som ska ligga precis bakom en. Och de som kör så fort att de tutar och kör om fast man inte kör långsamt. Jag har full förståelse för att man kör om ifall någon kör 70 på 80 väg men när man kör närmare 90 på 80 väg och de ändå stressar på stör mig. Blev omkörd av en långtradare för någon dag sedan fast jag höll 86 på 80 väg. Helst vill jag ligga på exakt 80 men då får folk spader även om det är den gräns som är satt så kör några km/h mer men hjälper inte.

Jag vågar inte köra allt för fort för är lite paranoid av mig och undrar ofta om bilarna runt en är poliser i civil bil.

Tycker folk borde vara bättre på att följa hastigheterna som står.

Har du kollat hur mycket fel din hastighetsmätare är? För de visar ju i princip alltid högre än faktisk hastighet. Ligger jag i 120 på mätaren så säger GPS:en att jag kör i 112 exempelvis. Många har koll på detta och lägger sig i laglig hastighet men då en bit över på mätaren. I dina exempel borde det inte göra så stor skillnad men när jag ligger bakom någon som ligger i typ 108 (på min mätare) i vänsterfilen på motorvägen så försöker jag tänka på att hens mätare kanske visar typ 112 och då tycker de att det är en lagom hastighet. Oavsett om du kör "tillräckligt fort" så bör du akta på dig från vänsterfilen så snart det går.