Permalänk

tull nordiskt land?

Hej!

Jag ska skicka några switches till ett custom tangentbord till ett nordiskt land. Varans värde begagnat understiger 500kr.

Skulle boka frakt och plötsligt kom det en massa tull frågor.
Jag tänker gåva under 500kr då det är det rimligaste?

All hjälp uppskatas enormt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Hej!

Jag ska skicka några switches till ett custom tangentbord till ett nordiskt land. Varans värde begagnat understiger 500kr.

Skulle boka frakt och plötsligt kom det en massa tull frågor.
Jag tänker gåva under 500kr då det är det rimligaste?

All hjälp uppskatas enormt!

Vilket land? Danmark och Finland är med i EU så inga avgifter, däremot kan du fortfarande behöva deklarera vad det är i försändelsen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

För Norge lär du behöva en proforma faktura? Brukar vara ett rent helvete att skicka någonting dit :/

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

För Norge lär du behöva en proforma faktura? Brukar vara ett rent helvete att skicka någonting dit :/

Det är tyvärr Norge. Så det är inte värt det?

Det är postnord och skicka lätt 250gram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Det är tyvärr Norge. Så det är inte värt det?

Ska du skicka som privatperson så räcker det med att fyller i en CN22, Det är inte särskilt komplicerat och en CN22 lapp kan du antagligen få från ditt ombud.

Permalänk
Skrivet av NeKeM:

Ska du skicka som privatperson så räcker det med att fyller i en CN22, Det är inte särskilt komplicerat och en CN22 lapp kan du antagligen få från ditt ombud.

Genomför jag köpet av frakten kanske postnord skickar mig en sådan, eller skriver ut en åt mig på ombudet.

Men får se hur jag gör, väldigt mycket jobb för några switchar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Genomför jag köpet av frakten kanske postnord skickar mig en sådan, eller skriver ut en åt mig på ombudet.

Men får se hur jag gör, väldigt mycket jobb för några switchar..

Om du köper frakten via postnord så kommer du få fylla i uppgifterna digitalt och då kommer du inte behöva göra mer. Postnord kommer att skapa alla tulluppgifter digitalt och generera en CN22.

Permalänk
Skrivet av NeKeM:

Om du köper frakten via postnord så kommer du få fylla i uppgifterna digitalt och då kommer du inte behöva göra mer. Postnord kommer att skapa alla tulluppgifter digitalt och generera en CN22.

Super, tack!