Problem att ansluta Streamdeck till Macbook Pro

Permalänk

Problem att ansluta Streamdeck till Macbook Pro

Hej, osäker på om jag skulle skriva i apple forum eller i windows forumet eftersom problemet rör båda men provar här och ser om nån kanske känner till det och kan hjälpa.

Har en Macbook Pro 2019 som jag kör windows 10 på med hjälp av Parallels VM. Har också en Streamdeck som jag använder för lite olika hotkeys i några windows applikationer och det är här problemet uppkommer, jag har installerat windows programvaran för Streamdeck enheten och när jag ansluter enheten via USB till Macen så känner SD programmet inte igen enheten.
Det märkliga är att om jag kollar i Parallels inställningar under USB enheter så syns Streamdecken där men om jag sen också kollar i windows enhetshanteraren så syns den inte där alls. Så sammanfattningsvis känner Parallels igen enheten men programvaran för SD enheten och windows i sig gör det inte.

Blir inte klok på detta och har googlat men inte lyckats klura ut vad som är problemet.

Om nån här sitter på en Streamdeck och har en Mac med windows installerat via Parallels så skulle jag uppskatta om ni kunde testa ifall det funkar för er.
Andra tips & hjälp är också välkommet.

https://imgur.com/a/6bbcI7n

Permalänk
Medlem

Du behöver klicka på USB-enheten för att den ska anslutas till den virtuella maskinen, här kan du läsa mer om hur det fungerar.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Du behöver klicka på USB-enheten för att den ska anslutas till den virtuella maskinen, här kan du läsa mer om hur det fungerar.

Hej, ja jag har provat detta men även efter att jag valt att ansluta till den virtuella maskinen känns den inte igen i windows och/eller programvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasberry3:

Hej, ja jag har provat detta men även efter att jag valt att ansluta till den virtuella maskinen känns den inte igen i windows och/eller programvaran.

Okej, fungerar andra USB-enheter, t.ex. ett USB-minne? Blir det en bock före namnet efter att du klickat på enheten, eller står det fortfarande endast namnet?
Du har ju också Parallels support som du skulle kunna fråga, vissa USB-tillbehör kanske inte är kompatibla.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Okej, fungerar andra USB-enheter, t.ex. ett USB-minne? Blir det en bock före namnet efter att du klickat på enheten, eller står det fortfarande endast namnet?
Du har ju också Parallels support som du skulle kunna fråga, vissa USB-tillbehör kanske inte är kompatibla.

Jag blev nyfiken efter att du frågat så jag testade att ansluta ett USB minne och precis som med Streamdecken så kommer det upp ett fönster som frågar ifall jag vill ansluta till Mac eller Windows, jag väljer då windows och när jag sen kollar under devices--> USB så syns namnet på minnet men det är ingen bock framför. Händer inget alls när jag trycker på namnet.
Och exakt samma sak händer med Streamdecken så nu vet jag åtminstone att problemet inte är direkt kopplat till den enheten.

Så frågan nu är varför jag inte kan få en bock framför enheten som är kopplad till Macen?

Tack för uppföljningen!

Permalänk
Medlem

Jag hade provat starta om datorn om du inte redan gjort det, fungerar inte det så kan du ju prova att installera om programmet. De virtuella maskinerna borde vara lagrade utanför själva programmet, men det är ju bra att dubbelkolla innan du tar bort det
Funkar inte det kanske du kan prova med att göra en ny virtuell maskin och göra en helt ny Windows-installation.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Jag hade provat starta om datorn om du inte redan gjort det, fungerar inte det så kan du ju prova att installera om programmet. De virtuella maskinerna borde vara lagrade utanför själva programmet, men det är ju bra att dubbelkolla innan du tar bort det
Funkar inte det kanske du kan prova med att göra en ny virtuell maskin och göra en helt ny Windows-installation.

Problemet är löst!

Visade sig vara Parallels programvara som var orsaken och närmare bestämt deras version 17.1 och efterföljande uppdateringar som haft problem med att ansluta USB enheter. Googlade lite mer och hittade denna tråden där många andra också haft samma problematik. https://forum.parallels.com/threads/resolved-parallels-desktop-17-1-1-resolved-a-usb-devices-connectivity-issue.355817/page-2

Installerade version 18 idag av Parallels och nu funkar allt fint med att ansluta alla typer av USB enheter igen.