Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Science fiction- och fantasykonst, en samlingstråd

Permalänk
Hedersmedlem

Science fiction- och fantasykonst, en samlingstråd

Vi börjar med reglerna:
Om ett verk är släppt fritt till allmän beskådan är det tillåtet att avbilda på forum.
Det vill säga: Konstnären har själv sina verk avbildade på en fritt tillgänglig hemsida eller sociala medier, verken finns på allmän plats till publik beskådan eller på annat sätt har tillåtelse uttryckligen givits för allmän avbildning och spridning.

Så vänligen kontrollera detta först och lägg inte upp foton från utställningar eller dylikt utan att ha kontrollerat detta.

Nummer två är att länka till originalkonstnärens hemsida eller sociala medier om det finns. Vi är alla intresserade av vem som skapat verket och många av konstnärerna har det som önskemål om man delar deras konst.

Slut på förmaningar. (For now)

En av få saker jag använder mitt Instagram-konto till är att bläddra bland scifi- och fantasykonst. Dock är det alltid någon jätteduktig konstnär man missat, så jag tänkta att jag startar en tråd för att både ge och få tips om snygg scifi- och fantasykonst.
Det kan vara väletablerade konstnärer, helt okända hobbyister ellerdu själv som gillar att teckna, allt är välkommet.

Jag tänkte börja med några av mina personliga favoriter, Michael Whelan och Ryan T Hancock.
Michael Whelan behöver väl knappast någon presentation efter att ha prytt omslagen till diverse Drakar & Demoner-böcker, Meatloaf-album och fantasypublikationer.
Ryan T Hancock är en brittisk konstnär som gjort en hel del science fiction-omslag främst till album.

Michael Whelans galleri och hemsida
Nu är Michael Whelan lite kinkig med sina verk, så jag nöjer mig med att länka till hans galleri. Kan nämna "Trantorian Dream" som en av mina favoriter från honom.

Ryan T Hancocks artstation-sida
Jag fann Ryan T Hancock förhållandevis nyss och gillar verkligen hans förmåga att få ett "djup" i sina alster. Jag tror inte att han hållt på så länge, men det han visar upp tycker jag är riktigt grymt.

Så, det var början på den här tråden. Nu ser jag fram emot vad ni har för tips, förslag och egna alster.

Permalänk
Medlem

Kul tråd! Jag kan nästan precis ingenting om konst, men jag vet vad jag tycker om och inte. Är svag för den där sortens heavy metal/Drakar och demoner-stil, även om det inte är det som kittlar min fantasi mest.

Det första som dyker upp i min skalle är Zdzisław Beksiński, en framliden polsk konstnär, som sysslar med något slags dystopisk surrealism. Det är väl rätt långt ifrån science fiction, och kanske bara fantasy i någon bredare mening. Mest av allt är det mardrömslikt, men fantastiskt kittlande, tycker jag. Hans konst dyker ofta upp i sammanhang som kretsar kring skräck, apokalyps, samhällets förfall och annat sånt som göder ball konst.

Sen ska väl jag vara den som sparkar in den öppna dörren som är H.R. Giger, och så har vi fått honom ur världen och ur tråden, när vi ändå talar om sci fi-konst. För den som inte är bekant med namnet, så är han i särklass mest känd för att ha skapat xenomorfen från Alien (1979). Även här är det dystopiska, biomekaniska alster i gråskala, med halverotiska antydningar, som gäller.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Här är en av mina favoriter av Roger Dean... skulle gärna vilja ha en print av den men tyvärr säljer han dom alldeles för dyrt för att jag skulle kunna köpa någon.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Sen ska väl jag vara den som sparkar in den öppna dörren som är H.R. Giger, och så har vi fått honom ur världen och ur tråden

Jaha, där rök min plan att sagla över Giger i 20 sidor
Älskar verkligen mörkret som hans konst förmedlar, inte bara tavlor utan även i hans andra skapelser (möbler bl.a).

Skrivet av Stefan_JL:

Här är en av mina favoriter av Roger Dean... skulle gärna vilja ha en print av den men tyvärr säljer han dom alldeles för dyrt för att jag skulle kunna köpa någon.

<Uppladdad bildlänk>

Ojojoj, detta får mig att slänga på lite Asia på Spotify! Verkligen fantastisk konst som (för mig) genomsyrade 80-talet ❤️

En konstnär som verkligen gjort ett avtryck på ”senare” tid är vår egen Simon Stålenhag.
Dystopisk desperation (för att försöka låta sådär överpretto och låtsas som man kan något ) som verkligen tilltalar mig.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Kul tråd! Jag kan nästan precis ingenting om konst, men jag vet vad jag tycker om och inte. Är svag för den där sortens heavy metal/Drakar och demoner-stil, även om det inte är det som kittlar min fantasi mest.

Det första som dyker upp i min skalle är Zdzisław Beksiński, en framliden polsk konstnär, som sysslar med något slags dystopisk surrealism. Det är väl rätt långt ifrån science fiction, och kanske bara fantasy i någon bredare mening. Mest av allt är det mardrömslikt, men fantastiskt kittlande, tycker jag. Hans konst dyker ofta upp i sammanhang som kretsar kring skräck, apokalyps, samhällets förfall och annat sånt som göder ball konst.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Sen ska väl jag vara den som sparkar in den öppna dörren som är H.R. Giger, och så har vi fått honom ur världen och ur tråden, när vi ändå talar om sci fi-konst. För den som inte är bekant med namnet, så är han i särklass mest känd för att ha skapat xenomorfen från Alien (1979). Även här är det dystopiska, biomekaniska alster i gråskala, med halverotiska antydningar, som gäller.

https://ychef.files.bbci.co.uk/976x549/p04bm2jm.jpg

Som du är inne på själv, man behöver ju inte kunna konst för att uppskatta den.
Tror inte jag sett Zdzisław Beksiński förut, men jag gillar den! Bra tips!

Skrivet av Stefan_JL:

Här är en av mina favoriter av Roger Dean... skulle gärna vilja ha en print av den men tyvärr säljer han dom alldeles för dyrt för att jag skulle kunna köpa någon.

<Uppladdad bildlänk>

Åh, Roger Dean! Håller helt med dig där! Tror att omslagen till Shadow of the Beast-spelen var min första kontakt med honom, och efter det har jag bara velat se mer.

Skrivet av NordhNet:

Jaha, där rök min plan att sagla över Giger i 20 sidor
Älskar verkligen mörkret som hans konst förmedlar, inte bara tavlor utan även i hans andra skapelser (möbler bl.a).

Ojojoj, detta får mig att slänga på lite Asia på Spotify! Verkligen fantastisk konst som (för mig) genomsyrade 80-talet ❤️

En konstnär som verkligen gjort ett avtryck på ”senare” tid är vår egen Simon Stålenhag.
Dystopisk desperation (för att försöka låta sådär överpretto och låtsas som man kan något ) som verkligen tilltalar mig.

https://simonstalenhag.se/bilderbig/l_fb_04_big.jpg
https://simonstalenhag.se/bilderbig/by_upload2_2560.jpg

Hahaha Det är väl inget som hindrar dig från att spendera 20 sidor på H.R. Giger ändå?
Simon Stålenhag är alltid bra! Gillade även TV-serien Tales from the Loop (Ur varselklotet), även om den inte alltid gav samma djupa dystopiska känsla som Stålenhags förlagor.

Tack för att ni är med och startar tråden allihop! Science fiction- och fantasykonst är ett område jag verkligen tycker om, och då blir det ännu roligare att få ta del av andras tips och favoriter.

Permalänk
Inaktiv

Hej här kommer några fantasy-alster som jag har skapat genom åren i diverse 3D-mjukvaror.
---

Namn: Shefor, gjord på slutet av 98-99
---

---

Namn: Mermaiden. gjord i mitten på 2000-talet
---

---

Namn: Bridge to heaven, gjord 2012
---

---

Namn: Awakening, gjord 2017
---

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon343577:

Hej här kommer några fantasy-alster som jag har skapat genom åren i diverse 3D-mjukvaror.
---
<Uppladdad bildlänk>
Namn: Shefor, gjord på slutet av 98-99
---

---
<Uppladdad bildlänk>
Namn: Mermaiden. gjord i mitten på 2000-talet
---

---
<Uppladdad bildlänk>
Namn: Bridge to heaven, gjord 2012
---

---
<Uppladdad bildlänk>
Namn: Awakening, gjord 2017
---

Snyggt! Och extra cred för att du är först i tråden med att presentera egna alster!
Bara för nyfikenhets skull; Vad har du använt för mjukvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

En konstnär som verkligen gjort ett avtryck på ”senare” tid är vår egen Simon Stålenhag.
Dystopisk desperation (för att försöka låta sådär överpretto och låtsas som man kan något ) som verkligen tilltalar mig.

Det var ju för väl att du fick in honom här. Trots att två av Stålenhags verk hänger inramade ovanför min säng, så lyckades jag glömma bort honom. Det finns någonting väldigt speciellt i hans konst. Han kallar ju sin konst för diskbänks-sci-fi, och det säger kanske det som behövs. En gisten trägrind som inhyser en äppelodling någonstans på Mälaröarna, en väldigt skum och gråmulen höstdag, i förgrunden - och så ett par Wolfenstein-doftande, högteknologiska industrirymdskepp som hovrar olustigt i bakgrunden. Förutom tv-serier har ju hans konst också fått liv i datorspel...typ:

För den som händelsevis vill ha mer Stålenhagskt i sitt liv, så är ju det svenskproducerade Generation Zero baserat på hans konst. Eller ja, den är inte det officiellt, fast det är obestridbart så att den är det ändå. Om man, liksom jag, gärna vill kliva in i den konst som slår an en nerv hos en, så kan man i det spelet cykla runt i en fiktiv version av 80-talets Stockholm skärgård och skjuta ihjäl mördarrobotar mellan faluröda husknutar och pittoreska lanthandlar.

Dold text

Vill också slå ett slag för den franske konstnären Francois Baranger, som ligger bakom illustrationerna till Fria Ligans grafiska-novell-version (oklart vad det ska kallas) av H.P. Lovecrafts "At The Mountains of Madness" och "Call of Cthulhu". Han får till det där med skala och storlek på saker och ting - isberg likväl som kosmiska överstepräster - och han han verkar röra sig ganska ledigt mellan både sci-fi och mer jordnära fantasy.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11