Intel Core i5-13400 uppges öka kärnantalet

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i5-13400 uppges öka kärnantalet

En kombination av test och rykten målar upp en bild av de mer plånboksvänliga kommande Intel-processorerna, där tillägg av effektiva kärnor kantas av lägre klockfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kollade på ett youtube-klipp där det påstods att cpuerna i 13gen under 13600k modellen kommer vara alderlake och inte raptorlake. vet inte om det är sant men låter troligt. tvivlar på att zen4 kommer komma förbi alderlake prestandamässigt ändå, iaf i det lägre segmentet.
https://www.youtube.com/watch?v=jdicNwoq2a8&t=470s

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Låter positivt om kärnantalet ökar. Även om det är E cores som ökar och inte P cores.

Hade kunnat vara intressant om det funnits en billig Core i3 med 4P+4E konfiguration.
Men då kanske den hade varit "för bra" om priset hade varit tillräckligt lågt.

Permalänk
Medlem

Många kärnor säljer.
Det såg vi ju redan på bulldozer tiden, många resonerade att "konsoller kommer ju att få "8" kärnor, då måste det ju vara bra även i en speldator".
Och nu över 10 år senare är det fortfarande sällsynt med spel som tjänar på 8c/16t över 6c/12t.

Permalänk
Medlem

Intressant att klockftehcrvd varit högre hos intel I flera generationer men nu verkar det bli det omvända. Kanske är väldigt bra IPC istället så det inte behövs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

klockftehcrvd

Vad är det för något?
Är det något?
Eller fick du en stroke medan du skrev ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Vad är det för något?
Är det något?

Klockfrekvens eller så försöker de kalla fram Cthulhu

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad är det för något?
Är det något?

har ju mycket mer l3$.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Svensktiger:

Många kärnor säljer.
Det såg vi ju redan på bulldozer tiden, många resonerade att "konsoller kommer ju att få "8" kärnor, då måste det ju vara bra även i en speldator".
Och nu över 10 år senare är det fortfarande sällsynt med spel som tjänar på 8c/16t över 6c/12t.

Ändå har en hel del saker ändrats över dessa 10 år.

Vi är långt ifrån att ha spelmotorer som regelmässigt kan utnyttja mer än en handfull CPU-kärnor på något vettigt sätt. Till och med TechSpot/Hardware unboxed fick erkänna det här om dagen, trots att de dödförklarade 4C/8T CPUer för spel för flera år sedan

"Interestingly, the 4-core / 8-thread Core i3-12100 also managed to deliver perfectly playable smooth performance with 115 fps on average. We played the game for about half an hour with this CPU just to see what it was like and the numbers don't lie, the Core i3 was flawless despite a constant utilization of over 90% and often being maxed out."

Denna 4-kärniga CPU leverera både bättre genomsnittlig FPS och bättre "frametimes" än t.ex. 2700X, "trots" att den senare har 8 kärnor.

Men nu börjar tekniker som Unity ECS ta lite form. Vi är nog fortfarande ett antal år bort från att den här typen av tekniker kommer få något större genomslag, vidare är det ingen "silver bullet" som löser allt. Men vissa typer av spel kommer rimligen kunna dra långt mer nytta av flera kärnor framöver.

Problemen med dessa nya tekniker belyses nog rätt väl av de utmaningar man ser i ECS. Ett väldigt stort problem är att majoriteten av alla spel och spelmotorer använder idag C++ och i Unitys fall C#. "Objektorienterad programmering" (OOP) var under 90- och 00-talen det flest pushade, de flesta spelmotorer bygger också på något form av OO-tänk.

OOP har flera fördelar i spel då spel är en form av simulering, ett fall som passar OOP väl. Problemet är att OOP och multicore-programmering är på flertalet sätt fundamentalt inkompatibla! Även om man rent tekniskt fortfarande skriver C# kod i Unity ESC måste man hålla sig till en väldigt smal delmängd av C# för att det ska fungera. Coola med ESC är att man relativt enkelt kan göra teknikdemon som utnyttjar 16C/32T nära nog fullt ut, men det är just teknikdemon (fast ändå coolt att det är relativt enkelt och fullt möjligt inom ramverket).

Det skulle behövas ett större teknikskifte i hur man gör spel. Problemet är att det är enormt mycket resurser investerade i dagens plattformar, väldigt svårt att få ekonomi i att skriva om saker från scratch och även om man gjorde det löser man långt ifrån allt.

Vissa speltyper skulle se en klart vinst, de flesta skulle inte någon relevant vinst alls. Vi är fortfarande i sökstadiet kring hur man lämpligast designar språk, ramverk på ett sätt som gör det rimligt komplicerat att utnyttja väldigt många kärnor och samtidigt i alla fall inte gör det svårare att hantera majoriteten av problemen som fortsätter vara nära nog strikt sekventiella ("enkeltrådade").

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Många kärnor säljer.

Jaguar är patetiskt långsam.. kan lova en i5 Ivy bridge laptop 2/2 threads springer åttor kring PS4'ans prolle..

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att AMD ryktas sänka priserna, de kommer ändå få det svårt att sälja den 8-kärniga för ca. 3300 kr om Intel har 14-kärniga för 2500 kr som springer i cirklar om AMD i multitrådat och troligtvis har en liten fördel även i enkeltrådat.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon343162:

Jaguar är patetiskt långsam.. kan lova en i5 Ivy bridge laptop 2/2 threads springer åttor kring PS4'ans prolle..

Men kan en dator med en sådan 2 kärnig CPU idag spela samma spel som en PS4 i 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Inte konstigt att AMD ryktas sänka priserna, de kommer ändå få det svårt att sälja den 8-kärniga för ca. 3300 kr om Intel har 14-kärniga för 2500 kr som springer i cirklar om AMD i multitrådat och troligtvis har en liten fördel även i enkeltrådat.

Vad får dig att tro att dom kommer att kosta 2500:-?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nozomi:

Men kan en dator med en sådan 2 kärnig CPU idag spela samma spel som en PS4 i 1080p

I samma prestanda, ja.

20-30FPS.. 720-900P. Low/medium.

https://www.youtube.com/watch?v=rOFVM3lbn6E

Visst, inte en Ivy bridge i5 2/2 men generationen före så det är väl +-0..

Lås FPS'en på 30FPS, sedan adaptiv upplösning eller vad det kallas.

Ps4 Pro har väl en RX570 gpu och Ps4 har väl 7850 GPU..

Men poängen är att denna I5 CPU är fortfarande ok om man har konsolkrav..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

PlayStation 5 och Series X har mycket bättre processor än PS4.

SweClockers gjorde tidigare i år ett test:
Ryzen 7 1800X mot Core i7-7700K i spel – prestandaläget fem år senare

Där får man bilden att en bra 4 kärnig processor fortfarande slår en "dålig" 8 kärnig processor.
Nu har båda testade modellerna (Core i7-7700K och Ryzen 7 1800X) SMT.
Att varje kärna kan köra två trådar.

Innan det gjorde de ett test av
Prestanda i spel med olika kärnantal
Där de testar Ryzen 5000 serien med olika antal kärnor och även med och utan SMT.
Där det framförallt är 4C/4T konfigurationen som blir lidande.

Men det verkar som man kan dra slutsatsen att även 4C/8T kan hänga med ganska bra år 2022 om man bara har tillräckligt bra kärnor.
Vilket framförallt Core i3-12300 är ett bra exempel på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

PlayStation 5 och Series X har mycket bättre processor än PS4.

SweClockers gjorde tidigare i år ett test:
Ryzen 7 1800X mot Core i7-7700K i spel – prestandaläget fem år senare

Där får man bilden att en bra 4 kärnig processor fortfarande slår en "dålig" 8 kärnig processor.
Nu har båda testade modellerna (Core i7-7700K och Ryzen 7 1800X) SMT.
Att varje kärna kan köra två trådar.

Innan det gjorde de ett test av
Prestanda i spel med olika kärnantal
Där de testar Ryzen 5000 serien med olika antal kärnor och även med och utan SMT.
Där det framförallt är 4C/4T konfigurationen som blir lidande.

Men det verkar som man kan dra slutsatsen att även 4C/8T kan hänga med ganska bra år 2022 om man bara har tillräckligt bra kärnor.
Vilket framförallt Core i3-12300 är ett bra exempel på.

Jepps, därav lämnade jag ute de mer moderna konsolerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

har ju mycket mer l3$.

När vi ändå är inne på ämnet, vad är "i3$"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

När vi ändå är inne på ämnet, vad är "i3$"?

L3$ = level 3 cache

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Intressant att klockftehcrvd varit högre hos intel I flera generationer men nu verkar det bli det omvända. Kanske är väldigt bra IPC istället så det inte behövs.

Toppfrekvensen på toppmodellerna verkar ju ligga lite högre för Raptor Lake jämfört med Zen4.

Men Raptor Cove verkar bara få några enstaka procent högre IPC mot Golden Cove, medan Zen4 i alla fall får 5-10 % över Zen3

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Problemet där är att många laptops har ganska begränsad grafik och är vanligtvis inte uppgraderingsbara. Om man inte räknar USB lösningar vilket inte brukar vara något att ha.
Så generellt blir det svårt att testa processorns begränsning i laptops och NUCs om du kör saker där GPU flaskar först.

Om du tar nyare datorer med M.2 slot som är PCI-Express kompatibel (Finns även M.2 SATA) så finns det adaptrar till vanlig PCI Express slot (kräver extra strömförsörjning).

Generellt är M.2 slot på äldre dator än Sky Lake Core 6000 generationen ovanligt.

Minisforum har även släppt en NUC liknande dator som heter EliteMini B550
The All-New EliteMini B550 Is An Incredibly Fast Next-Gen Tiny PC! Hands-On Review
This Little Gaming PC Just Got a Little Better

"Problemet" då är att du "tvingas" leva med något nyare än Ivy Bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad är det för något?
Är det något?

Du kan tacka Microsoft och deras SwiftKey för den tveksamma stavningen av klockfrekvenser

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Toppfrekvensen på toppmodellerna verkar ju ligga lite högre för Raptor Lake jämfört med Zen4.

Men Raptor Cove verkar bara få några enstaka procent högre IPC mot Golden Cove, medan Zen4 i alla fall får 5-10 % över Zen3

Ja det är så jag också har fattat det. Folk pratar ju hela tiden om att Zen4 mest har ökade frekvenser. Men verkar ju även röra sig om en hyfsad IPC-ökning. Så det blir spännande att se vad som blir vettigast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om Alderlake ska vara halva tjottaflängen, så kanske det kommer en 14-serie med Raptorlake på LGA1700 senare också.
Intressant. E-kärnor känns dock fortfarande inte riktigt moget än.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga. Varför släpper intel en ny modell av processorer redan i höst? Släppte inte de "Alder Lake" så tidigt som i våras?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Jag har en fråga. Varför släpper intel en ny modell av processorer redan i höst? Släppte inte de "Alder Lake" så tidigt som i våras?

För att dom måste.
Om inte Zen 2 fanns så skulle nog inte ens Alder Lake existera.
Och nu när AMD lanserar igen så tvingas Intel till att matcha.
Vem kunde tro att faktisk konkurrens skulle leda till ett CPU race vi inte sett på nästan 20 år?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

L3$ = level 3 cache

$ står för dollar och inte kontanter och dessutom så stavas kontanter på engelska 'cash' och inte 'cache'

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Nej Alder Lake släpptes förra året. Hösten någon gång. Kommer inte ihåg exakt när (du kan googla).
Så ~ 1 år efter Alder Lake.
Vilket fortfarande är någorlunda tätt inpå.

Men AMD ska släppa nytt med Ryzen 7000 serien.
Så Intel vill väl konkurrera istället för att hänvisa alla att köpa Ryzen de närmaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Nej, de första släpptes i november förra året, t.ex. 12900K och 12600K. De brukar släppa nya processorer under perioden augusti-oktober, så stämmer slutet av september så är det helt normalt för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Kom väl ut i julas om jag inte missminner mig, sen redan när jag köpte min alder lake så hörde vi ju redan att Raptor lake skulle släppas i slutet på 2022, då ingen nyhet eg. Men ja, tror de måste släppa nått för att inte låta amd skina allt för starkt pr mässigt.

Visa signatur

Permalänk
Sötast

Är det bara jag som läser detta som: att de vill stoppa gamers från att köpa de riktigt billiga processorerna istället för K modeller?
Därav så stryper man klockfrekvensen och öser in lite fler cores för att 'dölja' deras faktiskta tanke bakom detta?