Titta på TS-filer från NAS på TVn

Permalänk

Titta på TS-filer från NAS på TVn

Har spelat in massa TV-program inspelade från min dreambox-klon som finns lagrade som .TS-filer på Synology NASen. Förut använde jag Kodi på Raspberry Pi 3B+ och det fungerade hyfsat men var något långsamt. Nu är 3an upptagen till annat och jag köpte Raspberry Pi 4 i stället. Tyvärr blir ljudet totalt osynkat (flera sekunder) av någon anledning och sync-felet verkar variera så det går inte att kompensera för heller!! Har provat olika versioner av Raspberry P OS (senaste 64bits, 32bits och tidigare 32bits) samt integrerat openelec, men inget verkar fungera. Andra medie-fil-typer verkar fungera bra. VLC-fungerar bra på dessa filer. Sen verkar inte MCE-fjärren fungera så värst bra längre heller med Kodi.

Kodi på Mac-datorerna fungerar hur bra som helst.

Har LG-smart TV (WebOS) och en Apple-TV 2a gen men till dessa verkar inte Kodi finnas. Har provat några andra appar tex. VLC på Apple TV men den klarar inte av så många filer på servern. Någon annan app som kan vara värd att prova?

Hur löser jag enklast så jag kan se dessa inspelade TV-program på TVn med fjärrkontroll?
Krav är att det skall vara snabbt gränssnitt, man måste kunna se hela de långa filnamnen och ha möjlighet att med fjärren radera TV-programmen när jag sett dem.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte testat med just .ts-filer, men jag kör sedan ganska nyligen Emby. Server på Windows 10, spelar upp på LG OLED (B8). Appen finns i LG Content Store, bara installera och logga in.

Det finns (frivilligt) stöd för att automatiskt köra transcode på filer som TV:n inte klarar av, så även om den inte klarar .ts bör det fungera.
Jag har dock stängt av detta och inte haft några problem; det enda TV:n har vägrat spela upp är filer med PGS-subtitles. Där kan man dock isåfall antingen stänga av subtitles eller ge den en .srt-fil så funkar det bra.
Edit: Om man tillåter transcode så tror jag att den löser detta automatiskt förresten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Nu har jag lyckats konfigurera Plex server på NASen och Plex Player på LG webos samt Iphone, Ipad. Det fungerar riktigt bra, bara någon enstaka inspelning av 280st i mitt test-bibliotek som inte av någon anledning inte spelar på TVn. Går fint att radera med fjärren med. Inte allt för långsamt.

Permalänk
Hedersmedlem

Gjorde du detta de senaste dagarna (typ onsdag eller senare)?
Om inte, missa inte detta: https://www.sweclockers.com/nyhet/34809-plex-utsatt-for-datai...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Gjorde du detta de senaste dagarna (typ onsdag eller senare)?
Om inte, missa inte detta: https://www.sweclockers.com/nyhet/34809-plex-utsatt-for-datai...

Jag gjorde det idag så det är inger fara, men tack så mycket för att du varnade!

Permalänk
Medlem

Om du inte får det att funka med OpenELEC är det inte så konstigt då det OSet är nedlagt sedan 5 år.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Om du inte får det att funka med OpenELEC är det inte så konstigt då det OSet är nedlagt sedan 5 år.

Det var nog LibreElec jag körde, kom ihåg fel.

En sak att nämna med Plex är att äpple-apparna kostade 55kr (totalt) att låsa upp enminuters-spärren. IOS-appen laddade ner och fungerade också på M1! Intel Mac-har egen app och det finns tydligen också en Mac-HTPC-app, finns också Linux-versioner (ej provat). TV appen hade ingen spärr.

En till sak är att Plex-apparna också har gratis (reklamfinansierade) filmer och live-TV. Filmerna verkar gamla, men bra att det finns med.

https://en.wikipedia.org/wiki/Plex_(company)
https://www.plex.tv

Edit: även om det fungerar nu med Plex att titta på inspelningarna skulle jag helst ha en filhanteraren gjord för TV-tittaravstånd så man lätt kan bläddra mellan olika bibliotek och filer på NASen med en fjärrkontroll för att sedan starta en video-spelare. Har tittat lite på att köpa en Android-TV-box tex MiBox S 4k.