Metas nya VR-headset visas i oktober

Permalänk
Melding Plague

Metas nya VR-headset visas i oktober

Mark Zuckerberg avslöjar en del av Metas framtidsplaner inom VR och bekräftar att nästa VR-headset visas upp i oktober.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sneglat lite på quest eller nyare....men efter att inte fått använda mitt headset för jag var tvungen att skapa en horizon profil länkat till mitt facebook (var inloggad med facebook) så brände det mig lite att de bara tvingar in saker. Mitt spel laddades fint i bakgrunden och allt fungerade....men bild i headset var, "ta av dig headset och fullfölj det som står i oculus store"
Nope, blir att se om PSVR2 fungerar till PC om prislappen är rätt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av infigo:

Sneglat lite på quest eller nyare....men efter att inte fått använda mitt headset för jag var tvungen att skapa en horizon profil länkat till mitt facebook (var inloggad med facebook) så brände det mig lite att de bara tvingar in saker. Mitt spel laddades fint i bakgrunden och allt fungerade....men bild i headset var, "ta av dig headset och fullfölj det som står i oculus store"

Ska du undvika FB får du betala lite, jag själv kör Vive Focus 3 för PCVR och det är det bästa trådlösa headset som finns där ute. Kostar lite men dock så underbart! 2448x2448 native via trådlöst med 2-5ms. ända nackdelen är om man inte kan hantera frasnel linser som har sina för/nackdelar men gäller bara o hitta sweet spot.

OT: Det ända positiva jag ser med deras pro är att det äntligen använder XR2 fullt ut med kylning och att det väger mindre men i regel så är det batteri osv som ökar vikten inte "fronten" med teknik. Mini-led skärmar i all ära men vet inte om det är vad som verkligen kommer göra skillnad.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Efter själv har ägt 4 olika VR headset så är det jag generellt vill se mest är ökad FOV, helst hela synfältet, men 110 grader är alldeles för dåligt. (Sen vill man såklart ha bättre pixeltäthet med foveated rendering.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Meta kontot behöver inte vara länkat med Facebook. En efterlängtad funktion enda sen Quest 2 släpptes med tvingat Facebook inlogg.

OnT: Quest Pro kommer nog inte vara för gemene man, det kommer ha en betydligt högre prislapp än $800 är det sagt, så jag gissar på ett headset för typ 15000kr om inte mer.
Vill man dock ha samma formfaktor så ryktas Pico släppa deras Pico 4. Det liknar ett Quest 2 prestanda-mässigt men med Quest Pro formfaktor.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv

VR suger i teorin så väl som i praktiken och Meta är ointelligenta som satsar så mycket resurser på Metaverse. Jag ser istället fram emot bra AR.

Permalänk
Medlem

Kul med nya headsets, har personligen funnit det svårt att motivera en uppgradering av min quest 1'a iom hur lite den ändå används. Så hoppas på något liknande men med lite större förbättringar. Något som jag dock snurrat mig in på är möjligheten att stream pc vr trådlöst.

Det funkar rätt ok även på mitt gamla headset men skulle vara intressant om det kom något från t.ex. valve med mer fokus och mindre eftertanke kring detta.

Features som är viktiga för mig:

• Trådlöst (pc vr)

• Inside out tracking

• Glasögon stöd

• Högre upplösning

• Vet inte om det är möjligt men om man kan få till större sweetspot i linserna så man slipper vrida huvudet så mycket

• Lättare vikt, quest 1'an är obekväm - klämmer och är framtung.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343390:

VR suger i teorin så väl som i praktiken och Meta är ointelligenta som satsar så mycket resurser på Metaverse. Jag ser istället fram emot bra AR.

Gissar på att du ser frma emot AR som är ett par gladögon?
Då får du vänta länge.
Quest pro erbjuder AR via passthrough med högupplöst bild och djupsensor, och det är typ där man är nu.
MS har sin hololens men jag tror inte det är samma som AR som man föreställer sig.
AR är dessutom en del av deras kommande "Metaverse". Men do fleata ser väll det dom visade upp som en dålig kopia på VRChat, vilket det kanske är också 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser mer fram emot kraftigare gpu:er. Kan fortfarande inte driva upplösningen i mitt hp reverb g2 fullt ut. Sedan vore iofs högre fov nice.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Meta kontot behöver inte vara länkat med Facebook. En efterlängtad funktion enda sen Quest 2 släpptes med tvingat Facebook inlogg.

OnT: Quest Pro kommer nog inte vara för gemene man, det kommer ha en betydligt högre prislapp än $800 är det sagt, så jag gissar på ett headset för typ 15000kr om inte mer.
Vill man dock ha samma formfaktor så ryktas Pico släppa deras Pico 4. Det liknar ett Quest 2 prestanda-mässigt men med Quest Pro formfaktor.

Men om man inte har ett Facebook konto och alltid använt Facebook inlogg så var det frustrerande att behöva sätta upp ett konto till....som ändå är inloggat via mitt vanliga Facebook

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Men om man inte har ett Facebook konto och alltid använt Facebook inlogg så var det frustrerande att behöva sätta upp ett konto till....som ändå är inloggat via mitt vanliga Facebook

Ja dom kan inte riktigt beatämma sig.
Först var det oculus konton, sen blev det facebook konto och nu ska det vara Meta konto.
Du kan ha ditt facebook kopplad till meta konto om fu vill men dom fick ju så mycket skit för facebook kravet så det är därför det ändrats igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343390:

Även jag är sugen på AR/MR och hoppas att Lynx VR-headsetet jag backat kommer vara en okej start. Av det jag sett hittills tycker jag det har sett fint ut, men det har försenats så vi får se hur det blir när det dyker upp. Håller tummarna för en hyfsat bra produkt.

Länkar:
https://www.lynx-r.com/ - Lynx hemsida
https://www.youtube.com/c/LynxMR - Lynx youtube-kanal

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Efter själv har ägt 4 olika VR headset så är det jag generellt vill se mest är ökad FOV, helst hela synfältet, men 110 grader är alldeles för dåligt. (Sen vill man såklart ha bättre pixeltäthet med foveated rendering.)

Det är en av de saker som stör mig mest. Synfältet är verkligen begränsat. Sen vore det trevligt med foverad rendering och variabel fokus. Allting ser liksom lite onaturligt ut med ett fixerat fokusplan utan naturlig oskärpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343390:

VR är helt fantastiskt redan nu. AR intresserar mig inte alls.

Permalänk
Medlem

Allt från Facebook/Meta är bojkottat sedan länge.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ragin Pig:

Kul med nya headsets, har personligen funnit det svårt att motivera en uppgradering av min quest 1'a iom hur lite den ändå används. Så hoppas på något liknande men med lite större förbättringar. Något som jag dock snurrat mig in på är möjligheten att stream pc vr trådlöst.

Det funkar rätt ok även på mitt gamla headset men skulle vara intressant om det kom något från t.ex. valve med mer fokus och mindre eftertanke kring detta.

Features som är viktiga för mig:

• Trådlöst (pc vr)

• Inside out tracking

• Glasögon stöd

• Högre upplösning

• Vet inte om det är möjligt men om man kan få till större sweetspot i linserna så man slipper vrida huvudet så mycket

• Lättare vikt, quest 1'an är obekväm - klämmer och är framtung.

Ja allt du efterfrågar finns redan nu i vive focus 3 sweetspoot handlar om att headsetet sitter still så det inte flexar, 100% en komfort fråga. Dock kostar det men kanske kommer slänga ut mitt 2:a exemplar på marknaden. Quest är framtungt så därav så är det ganska meh

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Ja allt du efterfrågar finns redan nu i vive focus 3 sweetspoot handlar om att headsetet sitter still så det inte flexar, 100% en komfort fråga. Dock kostar det men kanske kommer slänga ut mitt 2:a exemplar på marknaden. Quest är framtungt så därav så är det ganska meh

Det är nog bättre att vänta på Pico 4.
Ryktas också släppas iår. Mindre formfaktor än både Vive och Quest, (mer likt Quest pro), med pancake linser mm.
Förmodligen bättre pris än Vive focus 3

Visa signatur

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Molotov:

Det är nog bättre att vänta på Pico 4.
Ryktas också släppas iår. Mindre formfaktor än både Vive och Quest, (mer likt Quest pro), med pancake linser mm.
Förmodligen bättre pris än Vive focus 3

Priserna kommer ligga i närheten av Cambria om du letar efter högre upplösning osv

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

VR är helt fantastiskt redan nu. AR intresserar mig inte alls.

VR för spel och AR för jobb är det som intresserar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Priserna kommer ligga i närheten av Cambria om du letar efter högre upplösning osv

Det har sagts att Pico kommer vara aggressivt subventionerad för att tävla mot Quest 2. Vet dock inte om det gäller pro varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Skrivet av Octo:

Det har sagts att Pico kommer vara aggressivt subventionerad för att tävla mot Quest 2. Vet dock inte om det gäller pro varianten.

Exakt, Pico 4 ska ha subventionerat pris.
Pico har en egen store precis som Auest med stort sett samma utbud. Det som saknas ör Quest exclusiva spel.
Pico 4 ska som sagt släppas även i en pro modell med Ögon och ansiktsspårning, den kommer förmodligen vara mycket dyrare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Oj, ja smakar det så kostar det Men ser ju helt klart ut som ett nice headset. Förhoppningsvis letar sig tekniken ner till lite billigare modeller tids nog

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |