Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja du bor i lägenhet?

Bor i radhus med fjärrvärme.

Permalänk
Medlem

Är det någon idé att binda elpriserna nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det någon idé att binda elpriserna nu?

Det är relativt dyrt historiskt sett, samtidiga är det ingen som kan förutspå vart det hamnar i vinter då det kan absolut vara värt det.

Framförallt har du kontroll över vart kostnaden landar och det kan minska eventuell stress och ångest inför vintern, det kan vara värt några kronor.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är helt fel att jämföra något livsnödvändigt som el med lyxkonsumtion likt en TV.

Bättre hade varit att jämföra det med vatten. Om Coca Cola började pumpa upp allt vatten i din region och sälja det tillbaka på flaska för 2000:-/L, vad hade du tyckt om det?

Nu var det inte jag som började med TV-analogin, jag bara besvarade med samma analogi. Men likväl så fungerar den hur bra som helst för att förklara konceptet marknadsmässig prissättning! Analogin användes överhuvudtaget inte för att på något sätt belysa hur viktig varan är för människans överlevnad. Hur du lyckades tolka det så är för mig en gåta.

Din analogi däremot är extremt dålig, då du försöker dig på att förklara denna specifika situation med att det skulle vara ett privat företag som på något sätt skulle "suga upp" elen i våra ledningar, för att sedan sälja den tillbaka till oss dyrt. Det är inte tillnärmelsevis en korrekt beskrivning av situationen. Det råder brist på varan, därför ökar priset.

Sen tycker inte jag att det är kul eller bra att elen är så dyr som den är. Men det är ett resultat av främst Putins diktatoriska och stridslystna agerande, men även europeiska politikers (främst tyska, men även andra, inklusive svenska) naivitet - då man placerat tillgången till en av de mest livsnödvändiga varorna i händerna på skendemokratin Ryssland.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Nu var det inte jag som började med TV-analogin, jag bara besvarade med samma analogi. Men likväl så fungerar den hur bra som helst för att förklara konceptet marknadsmässig prissättning! Analogin användes överhuvudtaget inte för att på något sätt belysa hur viktig varan är för människans överlevnad. Hur du lyckades tolka det så är för mig en gåta.

Din analogi däremot är extremt dålig, då du försöker dig på att förklara denna specifika situation med att det skulle vara ett privat företag som på något sätt skulle "suga upp" elen i våra ledningar, för att sedan sälja den tillbaka till oss dyrt. Det är inte tillnärmelsevis en korrekt beskrivning av situationen. Det råder brist på varan, därför ökar priset.

Sen tycker inte jag att det är kul eller bra att elen är så dyr som den är. Men det är ett resultat av främst Putins diktatoriska och stridslystna agerande, men även europeiska politikers (främst tyska, men även andra, inklusive svenska) naivitet - då man placerat tillgången till en av de mest livsnödvändiga varorna i händerna på skendemokratin Ryssland.

Jag håller inte med, brist råder inte i Sverige men det är ändå dyrt för oss. Och eftersom el och vatten båda är livsnödvändiga så kommer folk att betala "vilket pris som helst". När det kommer till vatten har man löst det genom att kommunerna inte får fakturera mer än självkostnadspris.

Det är samma sak som har hänt med sjukvården i USA. De kan sätta orimligt höga kostnader på vården eftersom folk värderar sina liv så högt, inte för att vården faktiskt kostar så mycket.

Och att politikerna varit "naiva" köper jag inte. Det har varit väldigt mycket beslut de senaste decennierna som förklarats med "naivitet". Antingen är de rejält korkade, eller så är det med flit.

Men ja, jag läste inte inlägget du citerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag håller inte med, brist råder inte i Sverige men det är ändå dyrt för oss. Och eftersom el och vatten båda är livsnödvändiga så kommer folk att betala "vilket pris som helst". När det kommer till vatten har man löst det genom att kommunerna inte får fakturera mer än självkostnadspris.

Det är samma sak som har hänt med sjukvården i USA. De kan sätta orimligt höga kostnader på vården eftersom folk värderar sina liv så högt, inte för att vården faktiskt kostar så mycket.

Du håller inte med om vad, vad konceptet "fri marknad" betyder - vilket var vad du startade denna diskussion om?

Det du förespråkar är inte en fri marknad, det är en strikt reglerad marknad. Du får gärna vara för en reglerad marknad, men det är ingenting man bara snyter fram. Vi är en del av den Europeiska marknaden, där det finns massvis med lagar och regler. Så för att få till det du eftersöker så måste vi börja med att lämna EU, vilket är en helt annan diskussion.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Och att politikerna varit "naiva" köper jag inte. Det har varit väldigt mycket beslut de senaste decennierna som förklarats med "naivitet". Antingen är de rejält korkade, eller så är det med flit.

Men ja, jag läste inte inlägget du citerade.

Jag är ganska så övertygad om att du har en grovt förenklad världsbild där du endast tar hänsyn till några fåtal parametrar. Tyskarna har varit väldigt beroende av både kolkraft och kärnkraft, två energislag som varit kraftigt ifrågasatta de senaste 10-20 åren, med mer eller mindre väl underbyggda argument. Så för att bli av med dessa snabbt så ställde man om till naturgas. Nu visar det sig att det var just naivt.

Kan man säga att de var korkade? - Ja, kanske. Men att tyska politiker medvetet gjorde detta för att man uppsåtligen ville sänka den europeiska ekonomin (inklusive sig själva) samt riskera sin egen infrastruktur och medborgares liv under den kommande vintern, låter däremot inte som en knivskarp analys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu var det inte jag som började med TV-analogin, jag bara besvarade med samma analogi. Men likväl så fungerar den hur bra som helst för att förklara konceptet marknadsmässig prissättning! Analogin användes överhuvudtaget inte för att på något sätt belysa hur viktig varan är för människans överlevnad. Hur du lyckades tolka det så är för mig en gåta.

Din analogi däremot är extremt dålig, då du försöker dig på att förklara denna specifika situation med att det skulle vara ett privat företag som på något sätt skulle "suga upp" elen i våra ledningar, för att sedan sälja den tillbaka till oss dyrt. Det är inte tillnärmelsevis en korrekt beskrivning av situationen. Det råder brist på varan, därför ökar priset.

Sen tycker inte jag att det är kul eller bra att elen är så dyr som den är. Men det är ett resultat av främst Putins diktatoriska och stridslystna agerande, men även europeiska politikers (främst tyska, men även andra, inklusive svenska) naivitet - då man placerat tillgången till en av de mest livsnödvändiga varorna i händerna på skendemokratin Ryssland.

Jag tycker inte man kan skylla Vattenfalls beslut på Putin. Det räcker med att ta en koll på vilka som sitter i Vattefalls styrelse. Tex denna man: länk.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Kan man säga att de var korkade? - Ja, kanske. Men att tyska politiker medvetet gjorde detta för att man uppsåtligen ville sänka den europeiska ekonomin (inklusive sig själva) samt riskera sin egen infrastruktur och medborgares liv under den kommande vintern, låter däremot inte som en knivskarp analys.

Korkade? Nja, snarare aktivister.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Jag tycker inte man kan skylla Vattenfalls beslut på Putin. Det räcker med att ta en koll på vilka som sitter i Vattefalls styrelse. Tex denna man: länk.

Så... har vattenfalls styrelse så mycket inflytande att de har sabbat elmarknaden i alla EU-länder? Varför är annars alla priserna så höga nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så... har vattenfalls styrelse så mycket inflytande att de har sabbat elmarknaden i alla EU-länder? Varför är annars alla priserna så höga nu?

Detta har vi diskuterat in i döden. Tyskland gjorde sitt vägval 2012 och lade ner sin kärnkraft för att satsa på gas. Putin påverkar gaspriserna. Sverige har som bekant inte så stort behov av gas, men påverkas indirekt av europas beroende

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Korkade? Nja, snarare aktivister.

Det var många tyska politiker som fick miljontals argument av Gazprom för att förespråka naturgas och avveckla kärnkraft. Se Gerard Schröder, t.ex..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Detta har vi diskuterat in i döden. Tyskland gjorde sitt vägval 2012 och lade ner sin kärnkraft för att satsa på gas. Putin påverkar gaspriserna. Sverige har som bekant inte så stort behov av gas, men påverkas indirekt av europas beroende

Kopplingen till Vattenfalls styrelse känns fortfarande lite tunn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kopplingen till Vattenfalls styrelse känns fortfarande lite tunn.

Så du menar att vi har oändlig överföringskapacitet till kontinenten? Om vi maxar ledningen från SE3 och SE4 kommer väl rimligen överskottet att få priset att sjunka?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Så du menar att vi har oändlig överföringskapacitet till kontinenten? Om vi maxar ledningen från SE3 och SE4 kommer väl rimligen överskottet att få priset att sjunka?

Undrar nyfiket vad maxkapaciteten är på nuvarande kablar? Vad skulle krävas för att vi ska maxa dom. Kan vi klippa bort kablar eller måste dom finnas kvar som en nackdel för oss resten av våra liv?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Läste om ett bageri som lades ner p.g.a. de höga elpriserna….undrar vad de stora konsekvenserna av detta blir….

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Så du menar att vi har oändlig överföringskapacitet till kontinenten?

Nej, den är i högsta grad begränsad.

Skrivet av ingenjören:

Om vi maxar ledningen från SE3 och SE4 kommer väl rimligen överskottet att få priset att sjunka?

Vilken ledning? Menar du mellan SE3 och SE4 eller från SE3 och SE4 till utlandet? Rimligen bör priset sjunka om vi maxar exporten och fortfarande har ett överskott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Framförallt har du kontroll över vart kostnaden landar och det kan minska eventuell stress och ångest inför vintern, det kan vara värt några kronor.

Några kronor?

De fasta priserna är rejält tilltagna nu. Tror man energikaoset forsätter i några år till bör man binda, är man mer hoppfull och tror att politiska åtgärder kommer tas som får priserna att normaliseras så blir risken att man sitter med ett bundet avtal till ett högre pris kommande år.

Det enda man kan veta är att elhandlarna sannolikt är mycket bättre på att bedöma situationen än en enskild privatperson och elhandlarna kommer inte att sälja avtal där de riskerar att de går back. ("huset" vinner alltid )

Den enda vettiga slutsatsen egentligen är att vi borde ALLA flytta till SE3 eller SE4.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Läste om ett bageri som lades ner p.g.a. de höga elpriserna….undrar vad de stora konsekvenserna av detta blir….

Läst om andra uppsägningar också, det kommer mera som man säger. Inkommande lågkonjuktur kommer bli djupare och längre p.g.a. denna bidragande faktor är min personliga spaning.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Faktum är att det är bättre att hoppas att HVDCkablarna till Storbritannien från Norge är ur drift. Då kan Norge med sitt kassa elnät Från norr till syd där hvdcanslutningen befinner sig, inte exportera. De mättar ju vår kapacitet och använder vårt stamnät där vi har förbundit oss 70% ska vara tillgängligt. Som gräddsås på kakan kommer området kring Oslo erhålla låga elpriser, men Storbritannien lär slockna då.

2025 ska 70% av kabelkapaciteten till utlandet vara tillgänglig för den internationella elmarknaden. Det är inte i närheten av 70% av stamnätets kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Läste om ett bageri som lades ner p.g.a. de höga elpriserna….undrar vad de stora konsekvenserna av detta blir….

Konsekvenserna för detta sjuka elpris lär visa sig inom kort, nu när det blir kallare kommer gemene man knappt ha råd att betala räkningarna. Jag själv sitter vanligtvis inte dåligt till ekonomiskt men med mitt rörliga elavtal är jag rädd att jag inte har råd att överleva vintern. Större hus som förbrukar närmre 2000 - 2500kwh på vintern per månad, mestadels uppvärmning.

Hur vi fortfarande kan rösta på de partier som år efter år förstör Sverige är helt sinnessjukt, detta elpris är inte enbart pga Putin. Kärnkraft är det enda vettiga. Direktdemokrati åt folket!

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Du håller inte med om vad, vad konceptet "fri marknad" betyder - vilket var vad du startade denna diskussion om?

Det du förespråkar är inte en fri marknad, det är en strikt reglerad marknad. Du får gärna vara för en reglerad marknad, men det är ingenting man bara snyter fram. Vi är en del av den Europeiska marknaden, där det finns massvis med lagar och regler. Så för att få till det du eftersöker så måste vi börja med att lämna EU, vilket är en helt annan diskussion.

Jag är ganska så övertygad om att du har en grovt förenklad världsbild där du endast tar hänsyn till några fåtal parametrar. Tyskarna har varit väldigt beroende av både kolkraft och kärnkraft, två energislag som varit kraftigt ifrågasatta de senaste 10-20 åren, med mer eller mindre väl underbyggda argument. Så för att bli av med dessa snabbt så ställde man om till naturgas. Nu visar det sig att det var just naivt.

Kan man säga att de var korkade? - Ja, kanske. Men att tyska politiker medvetet gjorde detta för att man uppsåtligen ville sänka den europeiska ekonomin (inklusive sig själva) samt riskera sin egen infrastruktur och medborgares liv under den kommande vintern, låter däremot inte som en knivskarp analys.

Du tycker det är okej att sänka en hel världsdels energimarknad för att man varit "lite naiv" och du är säker på att jag har en förenklad världsbild? Komiskt.

Sen var det en viss tysk politiker som lobbade väldigt hårt för nedmontering av kärnkraften till förmån för gas, sagda politiker hade samtidigt ett finger eller två med i ett ryskt gasbolag. Du kan väl göra matten här, med tanke på min inte så knivskarpa analysförmåga 🙄.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Konsekvenserna för detta sjuka elpris lär visa sig inom kort, nu när det blir kallare kommer gemene man knappt ha råd att betala räkningarna. Jag själv sitter vanligtvis inte dåligt till ekonomiskt men med mitt rörliga elavtal är jag rädd att jag inte har råd att överleva vintern. Större hus som förbrukar närmre 2000 - 2500kwh på vintern per månad, mestadels uppvärmning.

Hur vi fortfarande kan rösta på de partier som år efter år förstör Sverige är helt sinnessjukt, detta elpris är inte enbart pga Putin. Kärnkraft är det enda vettiga. Direktdemokrati åt folket!

https://sverigesradio.se/artikel/energipolitikens-historieskr... är en kort genomgång av vilka partier som var med när olika beslut togs. Det verkar bara vara V och SD som inte har haft något att säga till om

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nej, den är i högsta grad begränsad.

Vilken ledning? Menar du mellan SE3 och SE4 eller från SE3 och SE4 till utlandet? Rimligen bör priset sjunka om vi maxar exporten och fortfarande har ett överskott.

Jag tänkte på exporten till andra länder. Nu har vi plockat bort runt 3500 MW effekt på ganska kort tid som var icke väderberoende. Det har såklart en stor påverkan på priset vi betalar idag. Att då bygga ännu mer vind kommer såklart få priset att sjunka dagarna det blåser. Kanske får vi samma fina prisbild som Holland med sina -40 öre för någon dag sedan, för att dagen efter ligga en bit norr om 5 kr.

Men målet i Sverige har inte varit att få en bättre produktion med lägre CO2. Det har varit att lägga ner kärnkraften, kosta vad det kosta vill. För mig låter det som aktivism.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Läste om ett bageri som lades ner p.g.a. de höga elpriserna….undrar vad de stora konsekvenserna av detta blir….

Lite OT men om man nu får välja pga elransonering: att bagerier lägger ner eller att bryggerier lägger ner. Vad väljer ni? Fast eller flytande bröd? Jag vet vad jag väljer

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Du tycker det är okej att sänka en hel världsdels energimarknad för att man varit "lite naiv" och du är säker på att jag har en förenklad världsbild? Komiskt.

Var har jag påstått att det är "okej" att sänka hela energimarknaden?? Du verkar ha en alldeles förträfflig förmåga att tolka in saker som överhuvudtaget inte finns och att klistra på andra helt felaktiga åsikter!

Skrivet av SuperDuperKillen:

Sen var det en viss tysk politiker som lobbade väldigt hårt för nedmontering av kärnkraften till förmån för gas, sagda politiker hade samtidigt ett finger eller två med i ett ryskt gasbolag. Du kan väl göra matten här, med tanke på min inte så knivskarpa analysförmåga 🙄.

Jag betvivlar inte att det kan finnas en och annan politiker som har gjort personliga vinningar på att lobba för rysk gas. Men att gå därifrån till att dels hävda att det skulle vara en majoritet av de tyska beslutsfattarna som skulle ha en sådan inblandning, och än mindre, att alla dessa skulle ha stött en övergången till rysk gas med vetskapen om att det skulle leda till denna situation, känns som en konspirationsteori som kanske passar bättre på andra forum på nätet än SweC.

Som sagt, jag betvivlar inte att det för vissa kan ha funnits ekonomiska motiv att lobba för rysk gas. Men att så många personer skulle vara hemliga Putin-allierade som vill se den egna tyska ekonomin kollapsa och tyskar ska frysa ihjäl under vintern för de inte har råd att betala elen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

2025 ska 70% av kabelkapaciteten till utlandet vara tillgänglig för den internationella elmarknaden. Det är inte i närheten av 70% av stamnätets kapacitet.

Men snälla nån. Norge exporterar sin energi i norr via Sveriges stamnät och tar in tillbaka runt Oslo-trakten. För det får de betala kapacitetsavgift, vilket gör att SVk tjänar pengar. Går du in i SVk kontrollrummet så importerar Norge 1GW från SE3 nu. Hade Norge haft ett stamnät att tala om så kör man väl inte in i Sverige för att hämta ut det och och göra priset 50ggr högre än i nordnorge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://sverigesradio.se/artikel/energipolitikens-historieskr... är en kort genomgång av vilka partier som var med när olika beslut togs. Det verkar bara vara V och SD som inte har haft något att säga till om

Tyvärr det jag syftar på, alla partier som styrt bör stå till svars för denna oansvariga energipolitik (och mycket annat).

Får hoppas att vi satsar fullt ut på kärnkraft framöver, vind och vatten kan vi ha som tillägg i nödsituationer, vi behöver ha något vi kan förlita oss på i ur och skur och i dagsläget finns inget bättre än kärnkraft.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Men snälla nån. Norge exporterar sin energi i norr via Sveriges stamnät och tar in tillbaka runt Oslo-trakten. För det får de betala kapacitetsavgift, vilket gör att SVk tjänar pengar. Går du in i SVk kontrollrummet så importerar Norge 1GW från SE3 nu. Hade Norge haft ett stamnät att tala om så kör man väl inte in i Sverige för att hämta ut det och och göra priset 50ggr högre än i nordnorge.

Det här har ingenting att göra med det jag precis skrev. Har du verkligen citerat rätt person?

Återigen... Vi har inte förbundit oss till att 70% av vårt stamnät ska finnas tillgängligt för andra länder, det som du påstod stämmer inte. Det handlar om 70% av överföringskapaciteten (mellan länder) som ska finnas tillgängligt på den inre elmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Får hoppas att vi satsar fullt ut på kärnkraft framöver, vind och vatten kan vi ha som tillägg i nödsituationer, vi behöver ha något vi kan förlita oss på i ur och skur och i dagsläget finns inget bättre än kärnkraft.

Kolkraft, Oljekraft, vad som helst som går att styra NÄR man vill producera går bra. Kanske inte vad miljörörelsen vill se, men det är vad vi står inför om vi ska elektrifiera Sverige för elbilar etc. Men håller med det enda VETTIGA för tillfället verkar vara kärnkraft så man klarar både elförsörjning OCH miljömål, men det kommer ta lång tid innan vi har några nya verk (om någonsin) driftsatta.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

vind och vatten kan vi ha som tillägg i nödsituationer

Nu har du nog tänkt fel? Intermittent kraft är ju den raka motsatsen till något som ska användas i nödsituationer... om du inte kan planera dina nöd till då det är rätt sorts väder förstås.

Det är ju detta som gas är bra på dock, att fylla ut för intermittenta kraftslag och nödsituationer, men ingen hade riktigt räknat med att gasen plötsligt "försvann" i hela Europa.