AMD avtäcker Ryzen 7000 "Raphael" med arkitekturen Zen 4 och sockel AM5

Permalänk
Medlem

Jag tror dock Intel kommer slå det här. AMD verkar självsäkra och ligger kvar med x600 modellen minst 50$ för högt men vi får väl se. Risken är att Raptor Lake slår dessa, då har bara AMD X3D kortet kvar.

Permalänk
Medlem

Det brukar pratas om att det blåser upp till storm, men nu känns det verkligen som att det stämmer. Blir nog jämnare än på länge. Förhoppningsvis med ett hälsosamt priskrig som följd

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

Angående AVX-512: stöd för detta är flera saker, väldigt svårt att överblicka om man inte jobbat med "hands-on"...

Det Zen får är utökningen från 16 st 256-bit register till 32 st 512-bit register. Detta är är en fördel för applikationer som använder mycket AVX-512, "lätt" användning av AVX-512 har p.g.a. denna punkt problemet att kostnaden för kontext-switch ökar då det tillstånd som CPUn måste spara ner ökade >150 % p.g.a. detta.

Men då Zen4 inte behöver aktivera 512-bit ALUs slipper man i alla fall den kostnaden vid "lätt" AVX-512 användning. Kostnaden för att aktivera 512-bit ALU ÄR ett problem, Intel har en "warm-up period" där de bara aktiverar 1 av de 2 512-bit pipelines man har just för att inte påverkas allt för mycket av "sporadisk" AVX-512 användning.

AVX-512 adderar ett extra kontrollregister till de flesta operationer. SSE/AVX/AVX-512 används inte bara bara för flyttal, det är mer likt en väldigt liten GPU där varje AVX-512 pipeline kan ses som 16 st 32-bit "GPU-kärnor".

Om man kommer till en punkt där någon av dessa 16 "GPU-kärnor" behöver ta en annan väg än de andra, tänk "if-statement" i program, måste man se till att de instruktioner som körs bara påverkar den "GPU-kärnor" där "if-statement" är sant.

I SSE/AVX löser man det genom att ha ett "vanligt" register som sätts till nollor för de "GPU-kärnor" som inte ska påverkas, sedan maskar man med det registret innan man spara ned resultatet. Kostar i praktiken ett extra register + en extra instruktion, AVX-512 har motsvarande funktion kodat i instruktionen så kostnaden blir bara lite större instruktioner.

Det Zen4 inte får är ökad ALU-bredd, så den teoretiska heltals/flyttalskapaciteten är samma för AVX/AVX2 som för AVX-512. Enligt AMD ser man "upp till" 30 % förbättring tack vare de andra fördelarna AVX-512 medför.

Angående jämförelsen med CPU-storlek mot Golden Cove: hade varit betydligt mer värdefullt om man jämfört antalet transitorer. Teoretiskt har Intel 7 "upp till" 100 MTr/mm2 medan TSMC 5 nm har "upp till" 170 MTr/mm2.

Sen går inte heller dessa siffror att använda rakt av, de är just "upp till" och genomsnittlig densitet är lägre i båda fallen. Men ger kanske en vink av hur mycket som kommer från ökad processdensitet.

Lite kul att nu jämföra Zen4 med Avalanche ("stora" kärnan i M2) på punkten "storlek" då de är på samma process. Avalanche klockar inte alls lika högt, men den har 50-60 % högre "IPC" (blir "IPC" då det inte är samma ISA, så "IPC" här är prestanda ISO-frekvens).

Zen4 är mindre med L2$ inräknad, 3,84 mm² mot ~4,80 mm². Värt att ta med då är att ~55 % av Avalanche utgörs av dess stora L2$ som är 16 MB delad mellan 4 kärnor (så siffran ovan inkluderar 1/4 av L2$). Så själva beräkningsenheterna är mindre för Avalanche, trots långt högre "IPC".

Tror denna bild förklarar vad problemet är för AMD/Intel med x86 + den visar också vad primära fördelen med riktigt stor cache är: prestanda påverkas rätt lite, fördelen är att perf/W ökar med större cache då det är mycket billigare att läsa därifrån än från RAM

Intel/AMD får spendera allt större andel av sina transistorer på "front-end". Back-end bryr sig inte jättemycket om ISA (finns vissa relevanta skillnader), men just fördelarna med ARM64 är det som gör att man där kan få långt högre IPC med klart mindre transistorer spenderade på "front-end".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Smart att AMD redan nu är tydliga med att Zen5 kommer fungera på samma plattform. Det gör ju att jag blir extra sugen på att gå över till AMD. Men det blir nog en 7600X som place holder till x3D kommer. Synd att de inte är lika tydliga med när den kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Okej det förklarar saken! Verkligen intressant - 7950x kommer ju då knappast slå 12900KS än mindre 13900K i spel.

Ja, de kanske slår 12900 precis, men 13XXXx tar väl tillbaka kronan direkt.

Förhoppningsvis kan 7800x3d göra något. De kanske har förbättrat den nu så de inte behöver sänka Mhz'en denna gången.

Permalänk

Så när kommer prissänkningar på 5xxx-serien? :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Ja, de kanske slår 12900 precis, men 13XXXx tar väl tillbaka kronan direkt.

Förhoppningsvis kan 7800x3d göra något. De kanske har förbättrat den nu så de inte behöver sänka Mhz'en denna gången.

Hoppas själv på en 7950x3D denna generation också!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jajamen, det står i artikeln

Citat:

...till åtminstone 2025...

Såg det nu.

Så denna generation plus en extra. Låter rätt kort för att vara AMD.

Permalänk
Medlem

Så man blir påtvingad ddr5 som är snordyrt just nu? Hoppas på billigare minnen då framöver.

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte dröjer allt för länge innan intel visar och släpper raptor lake. Vill verkligen uppgradera men måste se prestandan hos båda först 😁

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ser bra ut lär bli ett köp av 7950:n men skulle gärna se lite mer av Raptor också

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Ser fram emot tester av denna CPU serie och den kommande Intel-serien. Om de ligger på 50% bättre prestanda än min nuvarande CPU (10900K) så kommer det att börja klia lite i köpefingrarna. Där ligger ribban.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Blir nog ingen uppgradering för min del tills 3D-Vcachen kommer.

3D-Vcachen som är större och snabbare tillsammans med DDR5 som har större bandbredd men längre latenser än DDR4 kan nog bli riktigt bra. Och vänta lite för DDR5 priserna att gå ner kan också vara bra.

Permalänk
Medlem

En liten in stickare.

Som gamer kanske detta är intressant 4c vs 6c vs 8c.
https://www.youtube.com/watch?v=_R-qQaxkziY&ab_channel=OdinHa...

Ser ut som att spelen presterar bäst i 8c, may 2022.
Innan var det väl dött lopp mellan 6c och 8c?

Då blir 7700x den mest intressanta för en gamer?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Raptor Lake kommer troligen att slå Raphael i spel, kanske inte alltid i content creation eftersom 16 stora kärnor är bättre än 8 med E-cores.

MEN Raphael med 3D V-cache tar med största sannolikhet tillbaka tronen, för tusan, du kan spela med next gen prestanda redan nu, med en 5800X3D trots att den än 1GHz lägre klockad än flaggskeppen.

Sen är Z790 en EOL plattform, om man är bekväm med det

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Som många redan påpekat verkar Raptor Lake ta gaming tronen ändå men AMD har ju kvar sitt trumfkort (som verkar trumfa rätt rejält om man ser till 5800X3D). Tror det blir mycket tuffare för Intel när de modellerna släpps, sålänge priserna inte är hiskeligt höga.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Raptor Lake kommer troligen att slå Raphael i spel, kanske inte alltid i content creation eftersom 16 stora kärnor är bättre än 8 med E-cores.

Fast Raptor Lake ska enligt ryktena ha upp till 8P+16E, så Raptor Lake kommer nog tvärtom vinna mer i multicore-prestanda än i spel där många kärnor inte ger lika mycket fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast Raptor Lake ska enligt ryktena ha upp till 8P+16E, så Raptor Lake kommer nog tvärtom vinna mer i multicore-prestanda än i spel där många kärnor inte ger lika mycket fördel.

Ja 8P+16E vinner 7zip och WinRAR om det är viktigt för en, men eftersom E-cores saknar en hel del instruktioner för exempelvis 3D-rendering så kommer det nog inte att vara någon vinst på den punkten.

Sen har Raptor Lake fördel i vissa applikationer som Adobe Suite eftersom IGP går att använda för att snabba upp saker, konstigt att AMD inte nämnde någonting om deras egen IGP.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vinstmarginal skall finnas i priserna (även om ÅF säkert tycker AMD räknat lågt). I nuläget med kursen på 10,61873 blir priserna ink moms i sverige;
7600x 3968:-
7700x 5296:-
7900x 7287:-
7950x 9278:-

Som ref ligger idag en 12900k på 6700:-
en 5950x på 6500:-

Tror AMD kommer få svårt att hålla det relativt höga priset på 7950x särskilt länge. Den som lever får se.

exakt kurs för kalkyl
Permalänk
Medlem

Börjar helt klart bli dags att bygga en ny dator, sitter med en som har Ryzen 1800X som byggdes precis när Ryzen lanserades...
Det kommer bli ett ordentligt kliv uppåt för CPU prestandan.
Så väntar ivrigt på att nya generationen grafikkorten ska komma och att priserna ska klättra ner lite till, så står alla stjärnorna i linje så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mycket större steg upp än jag hade räknat med, ska bli kul att läsa recensioner sen!

Okej... Själv blev jag rejält besviken, de slår en ett år gammal processor med minsta möjliga marginal en månad före efterföljande till den kommer? Dessutom till ett betydligt högre pris (7950 vs 12900k (9300:- vs 6700:-)). Inte imponerad av Zen 4.

Permalänk

Hur kommer raptor lake ta tillbaka tronen lol? AMD sandbaggade ju.. 2300 i geekbench vilket är samma som uppkommande raptor lake 13900k.
Sjukt bra ökning på singel score poängen där.

Sedan får du 16 riktiga cores VS 8 cores på 13900k.

Permalänk
Medlem

Nu vill jag se lite moderkort!
Ska bli intressant vad för olika versioner tillverkarna kommer ha med och utan E tillägget.
Samt hur mycket mer det kostar...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av cosplay:

De sa att 7950x är 13%(?) snabbare än 5950x i spel, men 5800x3d är väl redan mer än så mycket snabbare än 5950x i spel?

Det här floppar med tanke på att alla måste köpa nytt moderkort och ram den här gången. Det är inte värt det.

Nja, det är 13% högre ipc för singel core prestanda klock för klock, mot förra generationen.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja 8P+16E vinner 7zip och WinRAR om det är viktigt för en, men eftersom E-cores saknar en hel del instruktioner för exempelvis 3D-rendering så kommer det nog inte att vara någon vinst på den punkten.

Sen har Raptor Lake fördel i vissa applikationer som Adobe Suite eftersom IGP går att använda för att snabba upp saker, konstigt att AMD inte nämnde någonting om deras egen IGP.

Precis vad jag ville ta upp, riktigt märkligt att det inte nämndes ngt om IGP. Jag vet att de i tidigare intervjuer sagt att den bara finns där för att kunna tända en skärm, men man ju ändå veta om den kan användas till ngn form av acceleration etc. Klarar den ens att spela upp en 4K youtube video? Hastighet? Hur mkt minne kan man allokera den etc etc.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Det jag har lite svårt att förstå är varför är 7600x och 7700x ökat tdp från 65W upp till 105W. Jämfört med 5600x och 5700x-5800x.

Är inte det en extremt hopp för bara 6 kärnor och 8 kärnor?

Permalänk
Medlem

Jag tyckte mig höra att AM5 utlovas bli lika (?) långlivad som AM4, det vore ju inte så dumt med tanke på hur dyra moderkorten tenderar att bli. Så klarar ett mobo tre eller fler CPU-generationer så är ju det kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Jag tyckte mig höra att AM5 utlovas bli lika (?) långlivad som AM4, det vore ju inte så dumt med tanke på hur dyra moderkorten tenderar att bli. Så klarar ett mobo tre eller fler CPU-generationer så är ju det kanon.

Om det är sant då är jag redo för att byta ut för det. Fuck intel för deras 2 generationer policy.
Men ärligt talat tror jag inte att amd kommer och vara bättre på det heller.

Dom inser ju väl att dom är på väg och överta och bli mer populära än Intel. Med detta kommer prisökningar och "tomfoolery" med allt möjligt.

Vi får helt enkelt se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kostnaden för att aktivera 512-bit ALU ÄR ett problem, Intel har en "warm-up period" där de bara aktiverar 1 av de 2 512-bit pipelines man har just för att inte påverkas allt för mycket av "sporadisk" AVX-512 användning.

Innan detta har Intel en annan "uppvärmningsperiod" när man inte aktiverar någon AVX-512 alls, och ser om kunderna märker det. Den uppvärmningsperioden är minst en processorgeneration, och ser ut att bli längre.

(Detta var mitt lätt spydiga sätt att påminna om att Alder Lake inte har AVX-512 alls, och inte Raptor Lake heller vad det verkar. AVX-512 är således ett rent plus för Zen 4 nu.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Lite närmare titt på IHS:en *(GamerNexus):

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"