Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ljuset är väl artikeln jag citerade (och länkade, men det är betalvägg) där Ursula von der Leyen (EU) öppnar för att elhandeln ska göras om, det verkar dessutom som att det ska göras skyndsamt redan i höst.

Förhoppningen är kanske att Sveriges elprisområden slopas, så att vi får använda ett snittpris i hela riket för att beräkna elen. Så den borde gå ner rejält i SE 3 och 4 och höjas rejält i SE 1 och 2. Möjligen kan EU också tillåta att man säljer el för inhemsk förbrukning billigare och exporterar dyrare.

"Den europeiska prissättningen på el ändras inom kort. Elpriset ska inte längre sättas utifrån dyraste kraftkälla i varje givet ögonblick. Det beskedet från EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har redan fått elpriset att sjunka i flera länder."

"Rysslands gaskrig sätter prissystemet under press. Tio EU-länder har gjort uppror. Spanien, Portugal, Grekland, Frankrike, Italien och Belgien vill göra undantag från prissättningen. I vissa fall har de föregripit Bryssels ja.

Även Polen och Tjeckien efterlyser ny prissättning. Nordens länder har hittills funnit sig i att prissättningen ger orimligt dyr el och har istället gått in för skattesubventionerade stödmodeller.

Den svenska och danska regeringen fick på tisdagen en unik chans att lämna egna synpunkter till Ursula von der Leyen för att påverka en kommande justering av elpriserna.

Enligt Ursula von der Leyen bör elpris inte längre definieras utifrån dyraste elkälla. Hon har inte gett mer exakta besked än så, men en justerad prismodell kan presenteras redan den 9 september vid ett extramöte med EU:s energiministrar."

(https://www.sydsvenskan.se/2022-08-30/sa-kan-eu-kommissionens...)

/hulle.

Låter ju åtminstone lite hoppfullt att man insett att nuvarande system för elhandel är en fullständig katastrof.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Finns det alls något ljus i tunneln gällande vinterns elsituation? Det där med Ringhals kändes som ytterligare en katastrof på den redan stora högen katastrofer gällande elpriser. Går det att se fram emot något positivit eller är det nattsvart (bokstavligt talat)?

Ljuset är att det finns ett stort gäng otroligt kompetenta ingenjörer och mekaniker/elektriker som nu jobbar dygnet runt för din och min skull så att vi ska kunna få in 1100 MW (R4) i nätet innan vinterkylan slår till. Sänd en tanke till dessa hårt arbetande människor 🙏🏻

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ljuset är att det finns ett stort gäng otroligt kompetenta ingenjörer och mekaniker/elektriker som nu jobbar dygnet runt för din och min skull så att vi ska kunna få in 1100 MW (R4) i nätet innan vinterkylan slår till. Sänd en tanke till dessa hårt arbetande människor 🙏🏻

Enda ljuspunkten just nu är väl att Tyskland gas lager fylls på över förväntan de väntas nå 85% inom kort ca 1 månad innan planerat kommer göra att gaspriserna sjunker en bit.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Varför inte enas om en (progressiv) skatt på 100% om elen säljs över ett visst pris? (ett pris som man anser vara lite över vad som är rimligt?)

Eller 130% for good measure. Jag är inte den som är den.

Trängselskatt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Batteri känns ganska ovärt som system är idag.
Högsta kostnaden för el är på dag och kväll, då man ofta har sol på panelerna.
Då vill man sälja för det höga priset och inte lagra till kvällen då det är lite billigare.

Hade man kunnar styra själv och tex ladda upp batteriet från elnätet på natten för att sen använda på dagen så hade det varit en annan sak, hade varit klockrent som komplement på vintern. (Men byråkraterna verkar inte vilja tillåta att få till en utjämning av elförbrukningen på det här sättet).

Bästa kanske är att satsa på en bil med V2G (vehicle to grid), om det nu kommer stödjas i sverige.

Men vad är det som hindrar dig installera ett batteri? Tesla powerwall tex, bortsett från att det inte säljs i Sverige ännu. Man ska tom kunna få bidrag för det enligt:

https://hemsol.se/solceller/solcellsbatteri/tesla-powerwall/

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Allt! Ja, skyller på iPhonen. Det har ju kommit fram att villaägare som optimerat sin förbrukning får andra problem då spillvärme höll fukten borta. Det är lätt att sitta i sin kammare och raljera (även jag gör det). Det vi har nu kommer rita om hela bostadsmarknaden. Hus med direktverkande el kommer bli svårsålda i vinter.

Jotack... det märkte jag när jag stängde av värmen i ett rum som användes sällan, blev fukt i ytterväggen så det var bara på med värmen igen fast lite lägre temperatur dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Om man nu köper ett batteri, från Tesla t.ex. varför skulle du då inte kunna ladda det på natten och använda den energin på dagen? Det står dig väl fritt fram.

Alltså, jag vet inte om det finns avtal som hindrar dig från att SÄLJA batterielen till nätet... men nu handlade det ju om att använda den själv.

/hulle.

För att sälja behöver du en elmätare som tim-mäter in och ut-gående separat. Med en vanlig mätare får du betala även för det du matar ut...
Ett sätt att få en sån mätare är att installera solceller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Finns det alls något ljus i tunneln gällande vinterns elsituation? Det där med Ringhals kändes som ytterligare en katastrof på den redan stora högen katastrofer gällande elpriser. Går det att se fram emot något positivit eller är det nattsvart (bokstavligt talat)?

Finnarnas nya fina reaktor. Fransosernas gamla men snart omstartade reaktorer. EUs besked att prissättningssystemet är trasigt och måste göras om redan i höst.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort en del OT-snack, otrevligheter och pekfingrar. Länkar till propeganderande yt-kanaler undanbedes.
Ogillar du ett visst parti/politiker? Grattis, men håll det för dig själv.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

samt fransmännen får igång sina 20+ kärnkraftverk som står stilla nu om jag läst rätt.

Ren och skär lögn att kärnkraftverken står still, speciellt 20+, har läst i tråden att kärnkraftverk går i ur och skur oberoende av vind och sol. Troligtvis så vill fransmännen bara behålla all el för sig själva.

Permalänk
Medlem

Bra avsnitt från SVT ikväll gällande elkrisen i "Sverige möts".

Givetvis var professor Jan Blomgren med i panelen som diskuterade problematiken.

https://www.svtplay.se/video/36457765/sverige-mots/sverige-mo...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Bra avsnitt från SVT ikväll gällande elkrisen i "Sverige möts".

Givetvis var professor Jan Blomgren med i panelen som diskuterade problematiken.

https://www.svtplay.se/video/36457765/sverige-mots/sverige-mo...

Mvh

Hur går det med produktionspriserna för havs- och landsbaserad vindkraft, har du hittat dem än?

edit:
Kan man inte snabba upp hastigheten på SVTPlay?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Även med fyra personer i en lägenhet är 7000 kWh väldigt högt.

Är det verkligen det? Jag bor i en villa och har fjärrvärme så absolut 0% av elen jag förbrukar går åt till att värma huset. Vi drar typ 8000KWh om året, men vi är ju bara en familj. Om hans lägenhet har en tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, micro, ugn etc så ser jag ju egentligen inte varför de skulle använda mindre el än vad vi gör. Visst att vi har fler lampor men de drar ju ingenting. Om alla fyra som bor där har datorer och skärmar och sånt som drar el så är det väl knappast orimligt att deras lägenhet drar lika mycket ström som min villa givet att ingen av strömmen går åt till att värma upp huset.

Speciellt om man tänker på att lägenheten med fyra personer i kommer förmodligen köra just tvättmaskin och torktumlare mycket oftare än vad vi gör här hemma eftersom att alla lär vilja tvätta individuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Är det verkligen det? Jag bor i en villa och har fjärrvärme så absolut 0% av elen jag förbrukar går åt till att värma huset. Vi drar typ 8000KWh om året, men vi är ju bara en familj. Om hans lägenhet har en tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, micro, ugn etc så ser jag ju egentligen inte varför de skulle använda mindre el än vad vi gör. Visst att vi har fler lampor men de drar ju ingenting. Om alla fyra som bor där har datorer och skärmar och sånt som drar el så är det väl knappast orimligt att deras lägenhet drar lika mycket ström som min villa givet att ingen av strömmen går åt till att värma upp huset.

Speciellt om man tänker på att lägenheten med fyra personer i kommer förmodligen köra just tvättmaskin och torktumlare mycket oftare än vad vi gör här hemma eftersom att alla lär vilja tvätta individuellt.

Nej jag tycker inte heller det är mycket. 500 kwh/mån får man ju räkna minst som ren hushållsel. Det hade vi när vi bodde i en trerummare förr.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Är det verkligen det? Jag bor i en villa och har fjärrvärme så absolut 0% av elen jag förbrukar går åt till att värma huset. Vi drar typ 8000KWh om året, men vi är ju bara en familj. Om hans lägenhet har en tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, micro, ugn etc så ser jag ju egentligen inte varför de skulle använda mindre el än vad vi gör. Visst att vi har fler lampor men de drar ju ingenting. Om alla fyra som bor där har datorer och skärmar och sånt som drar el så är det väl knappast orimligt att deras lägenhet drar lika mycket ström som min villa givet att ingen av strömmen går åt till att värma upp huset.

Speciellt om man tänker på att lägenheten med fyra personer i kommer förmodligen köra just tvättmaskin och torktumlare mycket oftare än vad vi gör här hemma eftersom att alla lär vilja tvätta individuellt.

Hur många kWh förbrukar din fjärrvärme?
Föräldrarnas fjärrvärme var ca 30 000kWh per år tyckte jag farsan nämnde.
Och ca 5000kWh om året på elen
Nu är ju dock Luleås fjärrvärme typ Sveriges billigaste just pga SSAB . Men det försvinner ju när Hybrit drar igång o man lägger ner masugnen

Och med en DVUT på typ -27.5 blir det intressant o se vad det kommer kosta i uppvärmning längre fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nej jag tycker inte heller det är mycket. 500 kwh/mån får man ju räkna minst som ren hushållsel. Det hade vi när vi bodde i en trerummare förr.

/hulle.

5000 kWh per år är mer normalt för en större lägenhet enligt energimarknadsbyran

Det som drar mest i hemmet är köket, tvätt och torktumlaren.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

5000 kWh per år är mer normalt för en större lägenhet enligt energimarknadsbyran

Det som drar mest i hemmet är köket, tvätt och torktumlaren.

Jag bor i en 4 rok på 88 kvm och vi är 2 personer i hushållet. Det finns disk- och tvättmaskin samt torktumlare.

Vi förbrukar ungefär 4000 kWh per år, december och januari är värst med ca 500 kWh, på sommaren max 200 kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Men vad är det som hindrar dig installera ett batteri? Tesla powerwall tex, bortsett från att det inte säljs i Sverige ännu. Man ska tom kunna få bidrag för det enligt:

https://hemsol.se/solceller/solcellsbatteri/tesla-powerwall/

Hade fått för mig att det inte var tillåtet att koppla in det för användning på det sättet, men det verkar vara fel. Kollar man på många av återförsäljarna för solceller så pratas det bara om att lagra solenergi. (Vilket ju då säkert bara är ett sätt för dom att försöka sälja på solceller samtidigt).

Det är ju så sjukt mkt lagar och bestämmelser när det gäller hur och vad du får koppla in till elnätet och hur du har flera elkällor till en villa. (Kanske just därför de inte säljer powerwall i Sverige än?)

Teslas powerwall är både intressant och totalt ointressant, det har ju varit "på gång" till Sverige i flera år nu. Mest lagring för pengarna dock och antagligen lättast hanterbara.

Har dock solceller från SolarEdge, så även om invertern måste bytas så är det kanske enklast att hålla sig till samma system, förutsatt att man då kan styra laddningen på det viset jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

För att sälja behöver du en elmätare som tim-mäter in och ut-gående separat. Med en vanlig mätare får du betala även för det du matar ut...
Ett sätt att få en sån mätare är att installera solceller.

Alla batterier kräver en sådan mätare för att fungera, så det får du på "köpet" så att säga

Permalänk
Medlem

Jag hakade upp mig på att på elmarknaden är alla överföringskapaciteter satta till "infinity" dvs man tar inte in dem i beräkningen.

Som jag förstår det:
KWh spekuleras upp där det är brist, som i SE4 och även SE3, elen köps upp från SE2 och SE3 och säljs ett nummer högre efter priset trissats upp flera hundra procent.

När kabeln från Tyskland var nere för service hamnade priset på 4 öre i hela landet, för då kunde man inte manipulera priset mellan områdena, men så fort det finns en överföring är den oändlig när man köper och säljer elen.

Har jag förstått det rätt?

Det står hur priserna sätts på nordpoolgroup.com... men det är inte superenkelt att förstå.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Hade fått för mig att det inte var tillåtet att koppla in det för användning på det sättet, men det verkar vara fel. Kollar man på många av återförsäljarna för solceller så pratas det bara om att lagra solenergi. (Vilket ju då säkert bara är ett sätt för dom att försöka sälja på solceller samtidigt).

Det är ju så sjukt mkt lagar och bestämmelser när det gäller hur och vad du får koppla in till elnätet och hur du har flera elkällor till en villa. (Kanske just därför de inte säljer powerwall i Sverige än?)

Teslas powerwall är både intressant och totalt ointressant, det har ju varit "på gång" till Sverige i flera år nu. Mest lagring för pengarna dock och antagligen lättast hanterbara.

Har dock solceller från SolarEdge, så även om invertern måste bytas så är det kanske enklast att hålla sig till samma system, förutsatt att man då kan styra laddningen på det viset jag vill.

Jovisst finns det regler. Det ska bl.a. vara fast installation med frånskiljare och så ska ett godkänt reläskyddsprotokoll följas. Det ska märkas upp korrekt och bruksanvisning på svenska ska finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Hade fått för mig att det inte var tillåtet att koppla in det för användning på det sättet, men det verkar vara fel. Kollar man på många av återförsäljarna för solceller så pratas det bara om att lagra solenergi. (Vilket ju då säkert bara är ett sätt för dom att försöka sälja på solceller samtidigt).

Det är ju så sjukt mkt lagar och bestämmelser när det gäller hur och vad du får koppla in till elnätet och hur du har flera elkällor till en villa. (Kanske just därför de inte säljer powerwall i Sverige än?)

Teslas powerwall är både intressant och totalt ointressant, det har ju varit "på gång" till Sverige i flera år nu. Mest lagring för pengarna dock och antagligen lättast hanterbara.

Har dock solceller från SolarEdge, så även om invertern måste bytas så är det kanske enklast att hålla sig till samma system, förutsatt att man då kan styra laddningen på det viset jag vill.

bidraget(50% på totalen 50k/person) gäller bara om du monterar batteriet med en nätkopplad fosilfri produktionsanläggning.

Så billigt är det inte heller skulle jag säga (8500 dollar för 5kw/14kwh) oklart om man behöver mer tillbehör typ mätare eller om det ingår
Huawei luna2000 med 10kw hybridriktare kanske ligger på ~85000 för 5kw/10kwh men då får du ju riktaren på köpet

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direk...

Inte bara vi dödliga som har/kommer få problem...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Ni som lyssnat på Jan Blomberg inser att det här är bara början.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Ni som lyssnat på Jan Blomberg inser att det här är bara början.

Lösningen på el-strulet är i sikte

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/34LLrA/bengt-ekenstie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Pay-wall. Här är texten.

Bengt Ekenstierna tror sig ha hittat lösningen på de dyra elpriserna i Sverige.

Hans modell ligger till grund för Vänsterpartiets förslag om ”Sverigepriser” – och nu stöds samma metod av EU- kommissionens ordförande.

– Jag tror att det skulle ta tre månader från beslut tills det här kan genomföras, säger Bengt Ekenstierna.

Det är bråda dagar för elanalytikern Bengt Ekenstierna. När Aftonbladet når honom har han en kort lucka efter ett möte mellan skånska livsmedelsproducenter och riksdagspolitiker. Där har en allt mer eskalerande oro inför vinterns elpriser, och dess konsekvenser för hushåll och företag avhandlats.

Den tidigare toppchefen på Eon har beskrivits som arkitekten bakom den så kallade ”Bekenmodellen”. En styrmodell för prissättning på svensk elmarknad som Vänsterpartiet anammat, och som upphovsmannen hävdar skulle skydda sydsvenska hushåll mot rekordhöga elpriser.

Därför är intresset just nu högt för hans inspel i frågan.

– Min uppfattning är att om den här justeringen genomförs så skulle priset se ut ungefär likadant som innan det började dra i väg för ett år sedan. Sveriges elproduktionssytem ser likadant ut i dag som för ett år sedan. Det är den ökade exporten som fått nuvarande prissättningsmodell att haverera och resultera i de skenande omotiverade elpriserna, säger Bengt Ekenstierna.
Nödvändig uppdelning måste till
Bengt Ekenstierna är övertygad om att den elprismodell han tagit fram kan motverka elpristoppar i södra Sverige.
Bengt Ekenstierna är övertygad om att den elprismodell han tagit fram kan motverka elpristoppar i södra Sverige. Foto: Privat

Bekenmodellen bygger på en förändring i den rådande prismodellen där senaste sålda kilowattimme avgör elpriset. Bengt Ekenstierna menar att man kan sänka priset genom att dela upp priset på den el som avser de svenska behoven från den del som exporteras.

Som dagens elmarknad är uppbyggd kan en mindre mängd el med högt pris som importeras in från exempelvis Litauen för att exporteras till Tyskland, sätta prisagendan för all el i elområdet. Konsekvensen innebär att svensk el som till exempel kostar 60 öre kilowattimmen prisätts till konsument till samma nivå som den dyrare importerade elen. Det får framförallt förödande konsekvenser för priset i södra Sverige där ledningarna ut till Europa finns.

– Hela grundtanken bakom den rådande modellen byggde på att alla som bidrar till den europeiska elmarknaden ska få lika mycket betalt oavsett var den kommer ifrån. Men med den utveckling som vi sett med stigande efterfrågan i spåren av gaskrisen så har hela systemet ställts på ända.

Bengt Ekenstierna menar att ”Bekenmodellen” löser problemet med marginella justeringar i nuvarande prissättningsalgoritm.
Modellen har mött kritik

Modellen är omdiskuterad och har kallats omöjlig enligt rådande EU-lagstiftning. Bengt Ekenstierna uppmuntrar till en gransking och förbättring av förslaget, men hävdar samtidigt att modellen är enkel och att frågan om EU-lagstiftning kan hanteras genom klokskap.

– Jag satt själv med i arbetsgrupper på 1990-talet som arbetade med frågorna om den europeiska prisättningsmodellen av el. Det var inte lagstiftarens intention att den situation vi nu ser skulle uppstå, säger Bengt Ekenstierna.

Han är också kritisk till att svenska elkonsumenter inte fått tillräcklig information om hur vinsten från de stigande elpriserna fördelas.
Under ett energitoppmöte i Köpenhamn uppgav Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, att hon vill låta nationella elaktörer byta prissättningsmodell.
Under ett energitoppmöte i Köpenhamn uppgav Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, att hon vill låta nationella elaktörer byta prissättningsmodell. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

– Det är alltså inte så att de här pengarna från höga elräkningar försvinner ut till gasleverantörer eller andra intressenter i andra länder. De som tjänar på den uppkomna situationen med extrema elräkningar är svenska elproducenter, Svenska Kraftnät och staten genom ökade momsintäkter. Vi pratar om hundratals miljarder i en förmögenhetsöverföring som pågått i ett år.

Bekenmodellens förespråkare fick tidigare i veckan vatten på sin kvarn från EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. Under ett energitoppmöte i Köpenhamn sa von der Leyen att hon vill låta nationella elaktörer byta prissättningsmodell, vilket bygger på samma resonemang som Ekenstiernas förslag.
Vänsterpartiet nappade

Sedan modellen togs fram i april har Bengt Ekenstierna och hans analysteam arbetat för att få gehör för modellen bland riksdagspartier och expertmyndigheter som Energimarknadsinspektionen och Svenska Kraftnät.

Intresset var relativt ljummet fram tills att Vänsterpartiet hörde av sig för att fördjupa sig i förslaget. Nu ligger det till grund för ett av Nooshi Dadgostars tunga löften när valrörelsen går in i slutspurten.

– Jag förklarade hur modellen fungerar. De tog den och paketerade om den politiskt. Nu är det vad de kallar för ”Sverigepriser”.
Nooshi Dadgostar har under veckan gått ut och krävt ”Sverigepriser” på el.
Nooshi Dadgostar har under veckan gått ut och krävt ”Sverigepriser” på el. Foto: Tim Aro/TT

Enligt Vänsterpartiet skulle en separation av den inhemska elmarknaden från exportmarknaden innebära en stabilisering av elpriset på i genomsnitt 40 öre per kilowattimme.

Förslaget har dock mött kritik. I samband med att Vänsterpartiet presenterade förslaget uppgav Fredrik Norlund, enhetschef på Energimarknadsinspektionen till DN att frågan är komplex, och berör fler länder än bara Sverige.

– Skulle man behöva ändra den kan det inte bara göras i Sverige, sa han till tidningen.

Bengt Ekenstierna säger att han tycker att det är olyckligt att fler inte har utrett modellen närmare, och i ett tidigare skede.

– Jag tror att det skulle ta runt tre månader från ett beslut tills det här kan vara genomfört. Om man skulle lägga samma fokus som lades på Nato-frågan så skulle det här gå snabbt. Det handlar om politisk vilja och det hade kunnat hanterats redan innan sommaren.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi rustar upp vår kärnkraft, den beräknas väl fungera utan nybyggen (men med underhåll och mindre renoveringar förstås) i åtminstone tjugo år till. Så vi kommer, om vi kan undvika problem som de vi har just nu i R4, att fortsätta få sådär 7 GW därifrån. Vatten har väl ett tak i dagsläget på runt 14 GW. Tillsammans 21 GW vilket är ungefär toppen för vår konsumtion en extremt kall vinterdag.

Okej, och det är dina åsikter att kärnkraften ska rustas och renoveras och då kan hålla till 2040 eller till och med 2060, eller är det de som driver kärnkraften som säger det, oavsett politiska beslut? Du kanske har missat det, men det är ganska många partier som är emot kärnkraft och vill att den ska avvecklas betydligt snabbare än så...

När du även säger att taket på vattenkraft är 14 GW, så är det i stort sett att maximera den installerade effekten (16 GW). Hur länge tror du man kan maximera den effekten innan man måste börja dra i bromsen, för att inte tömma vattenmagasinen? Vattenkraft är en utmärkt reglerkraft, så länge du inte använder för mycket av den, för även den är trots allt begränsad i hur mycket man kan lagra och plocka ut.

Skrivet av snajk:

Det är mycket snack om att elkonsumtionen kommer att öka kraftigt, och det finns förstås en risk för det med fossilfri stålproduktion, men utöver det så finns det inga större ökningar av konsumtionen vad jag kan se. Snarare går konsumtionen stadigt nedåt trots ökande befolkning. Elbilar har ingen jättepåverkan men de ligger väl närmast till, och batterifabriker som diskuteras drar förstås mycket också dock i sammanhanget handlar det om små volymer. Men stålproduktionen "går" ju på vätgas som produceras från el, men de kommer ju inte att köra den produktionen när vi har brist för då är priserna som högst och då finns det ingen lönsamhet, utan de kommer att ha lager med vätgas som kan täcka det fåtal timmar som det är riktigt tight, och sannolikt mer än så för att kunna producera mycket vätgas när elen är riktigt billig. På samma sätt laddar man inte elbilar de dyraste timmarna heller, både för att det ju är dyrt då men också för att de ju laddas nattetid.

Så här väger din expertis in större än riktiga experter?
En överslagsräkning från Vattenfall säger att ställa om personbilsflottan helt till eldrift kommer kräva ungefär 12 TWh el per år, vilket är 10% av Sveriges nuvarande produktion. Detta är då utan att räkna in de tunga transporterna som går längs våra vägar.

Omställningen av stålproduktionen kräver ytterligare 10% av vår nuvarande produktion. Även om de skulle bygga upp vätgaslagring, för att kunna balansera när de drar el från nätet och inte, så måste fortfarande elen produceras vid något tillfälle. Men visst, till vindkraft skulle ett sådant upplägg kunna vara gynnsamt.

Enligt en analys beräknas behovet till 2045 i vart fall uppgå till 190 TWh (ca 35% ökning), men enligt ett högnivå-scenario så skulle det till och med kunna uppgå till 310 TWh (120% ökning). Så att säga "jag kan inte se några större ökningar", ger jag inte så mycket för.

Skrivet av snajk:

Ja, det är kul att du hittat den sidan också, tiden flyger ibland iväg där.
Fast som sagt har vi ju vår befintliga kärnkraft, den håller i rätt många år till. Och det finns ju massor av nya kommande lösningar på olika områden som skulle kunna göra stor skillnad. Det funkar inte att satsa på det nu för att lösa dagens situation då de fortfarande är under utveckling men mycket kan hända på tio eller tjugo år liksom.

Till exempel läste jag om nya tekniker inom geotermisk energi som skulle kunna göra det gångbart överallt, inte bara på platser som råkar ha en väldigt tunn jordskorpa, dessutom billigt. Den gick ut på att istället för att borra sig igenom sten med en hel del utsläpp och föroreningar som följd så "förångar" man stenen och får "på köpet" ett hållfast rör (kanterna på hålet blir ju glas) hela vägen ner. I mina öron låter det som en väldigt bra lösning utan direkta nackdelar, men det lär väl visa sig med tiden om det stämmer. Men det finns också en hel del lovande försök på att ta till vara på lite av energin från havsströmmar exempelvis, och säkert en massa andra lovande saker jag inte sett.

Den dagen kärnkraften läggs ner, vilket lär bli efter 2040 någon gång (kanske efter 2060), så lär vi väl ha förbättrat stamnätet så mycket att överföringen mellan norr och syd inte är något större problem. Vi kan också ha moderniserat vattenkraften så att man momentant kan ta ut mer effekt från den, kanske också så att den fungerar som pumpkraft. Och då lär vi ha byggt ut vindkraften rejält men kanske också solkraft, om inte något annat har kommit som är ännu bättre, och vi kanske har "löst" frågan om energilagring på större skala till rimlig kostnad. Europa lär också ha byggt mer vindkraft till havs, och mer överföringskapacitet mellan länderna. Att utgå från att vi inte kommer att lyfta ett finger framöver tills kärnkraften läggs ner är oärligt eller bara dumt.
Hur mycket krävs då? För vatten kan som sagt ge två tredjedelar av toppbehovet den kallaste dagen med minst vind redan, så hur mycket planerbart (långt i förväg) behöver vi? Mer vindkraft ställer förstås högre krav på vattenkraften, men det minskar ju också användningen av den de flesta dagarna när det blåser ok eller bättre, så vattenkraften kommer ju att bli mer reglerkraft och mindre baskraft om man säger så.
Men varför är nödvändigtvis kärnkraft den lösningen? Vem ska stå för notan när bygget har kostat några hundra miljarder och är föråldrat innan det ens är färdigt? Det är så extremt enkelspårigt i debatten.
Under årets första sju månader har vi alltså (netto-) importerat 33 timmar, mindre än en procent av tiden, och tittar man på mängden el importerad mot exporterad så är det bra mycket mindre än så. Är det ett jätteproblem? Om våra grannländer kan förlita sig på oss över 99% av tiden så kan väl vi förlita oss på dem återstående tid utan att det innebär katastrof, nedsläckningar och mad max liksom.

En analys som gjordes nyligen, dock innan problemen med R4, som tog hänsyn till oförutsedda händelser (så på ett sätt har de ju redan räknat med problem och därmed borde inte R4 spela någon roll), överföringskapacitet och liknande visade ju att tiden vi kommer att ha elbrist är långt mindre än en timme i vinter. Den tiden är ju också den då elen kommer att vara dyrast, så det är väl inte osannolikt att pappersbruk och liknande kommer att pausa produktionen under den korta stunden.

Okej, så lösningen på problemet är att vi kommer att hitta en lösning på problemet längre fram? Vi påbörjat ingenting nu, eftersom vi inte vet vad vi ska påbörja. Fram tills att vi bestämt det och byggt den lösningen så är vi fortsatt i klorna på Putin och hans energikrigsföring?

Enligt mig är kärnkraft lösningen för att det är en stabil, kraftfull och koldioxidfri energikälla. Vi kan använda den som baskraft och sedan använda kombinationen av vindkraft/solkraft och vattenkraft för att reglera resterande behov. Din kalkyl om att vi inte behöver bygga ny kärnkraft håller bara om vårt energibehov inte ökar mycket alls. Samtidigt så är det 18 år kvar tills man säger att våra kärnkraftverk är uttjänta, och det tar kanske 10 år eller mer att bygga ny. Så om vi nu gör ingenting, och hoppas att våra problem är lösta till 2040, men upptäcker att så inte är fallet, ja då tappar vi kärnkraften då, oavsett om vi vill det eller inte.

Om någon hade haft en annan lösning än kärnkraft, som är redo att börja byggas nu, ja absolut! Men nu har ingen en annan lösning på bordet, utan vi ska som sagt vänta och se, samtidigt som våra existerande kärnkraft verk redan är gamla. Det är ju något man argumenterade för när man lade ner R1 och R2, att de var i så stora behov att renoveringar att man inte såg en långsiktig lönsamhet i dem. Du tror inte att detta gäller för samtliga resterande reaktorer?

Visst, industrier kommer att pausa och skära ner om elpriserna är för höga. Men det är ju knappast en bra lösning. Det kommer leda till en än djupare recession där folk tvingas jobba nattetid enkom för att elen är billigare, eller sparkas på grund av arbetsbrist. Detta ska vi låta fortsätta i hur många år sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad har du för elavtal? Bundet eller rörligt?

Alltid haft rörligt

Skrivet av Mocka:

Finns det alls något ljus i tunneln gällande vinterns elsituation? Det där med Ringhals kändes som ytterligare en katastrof på den redan stora högen katastrofer gällande elpriser. Går det att se fram emot något positivit eller är det nattsvart (bokstavligt talat)?

Jag var ungdom på 70-talet och då var pessimismen ännu värre. Oljekrisen, höga räntor, årlig inflation på 8-10%, 30% industriarbetare försörjde övriga 70% om man räknade in den viktiga offentliga sektorn, skattetryck, världssvält och ännu större hot om kärnvapenkrig för att inte tala om den gigantisk skatteskulden som bara ökade lavinartat efter 1976.

Det nya senaste åren är klimatförändringar en världsomfattande pandemi och nu kanske är tiden inne för det stora eländet.. men jag säger ändå, håll ut, det var värre förr, det har alltid löst sig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Pay-wall. Här är texten.

Bengt Ekenstierna tror sig ha hittat lösningen på de dyra elpriserna i Sverige.

Hans modell ligger till grund för Vänsterpartiets förslag om ”Sverigepriser” – och nu stöds samma metod av EU- kommissionens ordförande.

– Jag tror att det skulle ta tre månader från beslut tills det här kan genomföras, säger Bengt Ekenstierna.

Det är bråda dagar för elanalytikern Bengt Ekenstierna. När Aftonbladet når honom har han en kort lucka efter ett möte mellan skånska livsmedelsproducenter och riksdagspolitiker. Där har en allt mer eskalerande oro inför vinterns elpriser, och dess konsekvenser för hushåll och företag avhandlats.

Den tidigare toppchefen på Eon har beskrivits som arkitekten bakom den så kallade ”Bekenmodellen”. En styrmodell för prissättning på svensk elmarknad som Vänsterpartiet anammat, och som upphovsmannen hävdar skulle skydda sydsvenska hushåll mot rekordhöga elpriser.

Därför är intresset just nu högt för hans inspel i frågan.

– Min uppfattning är att om den här justeringen genomförs så skulle priset se ut ungefär likadant som innan det började dra i väg för ett år sedan. Sveriges elproduktionssytem ser likadant ut i dag som för ett år sedan. Det är den ökade exporten som fått nuvarande prissättningsmodell att haverera och resultera i de skenande omotiverade elpriserna, säger Bengt Ekenstierna.
Nödvändig uppdelning måste till
Bengt Ekenstierna är övertygad om att den elprismodell han tagit fram kan motverka elpristoppar i södra Sverige.
Bengt Ekenstierna är övertygad om att den elprismodell han tagit fram kan motverka elpristoppar i södra Sverige. Foto: Privat

Bekenmodellen bygger på en förändring i den rådande prismodellen där senaste sålda kilowattimme avgör elpriset. Bengt Ekenstierna menar att man kan sänka priset genom att dela upp priset på den el som avser de svenska behoven från den del som exporteras.

Som dagens elmarknad är uppbyggd kan en mindre mängd el med högt pris som importeras in från exempelvis Litauen för att exporteras till Tyskland, sätta prisagendan för all el i elområdet. Konsekvensen innebär att svensk el som till exempel kostar 60 öre kilowattimmen prisätts till konsument till samma nivå som den dyrare importerade elen. Det får framförallt förödande konsekvenser för priset i södra Sverige där ledningarna ut till Europa finns.

– Hela grundtanken bakom den rådande modellen byggde på att alla som bidrar till den europeiska elmarknaden ska få lika mycket betalt oavsett var den kommer ifrån. Men med den utveckling som vi sett med stigande efterfrågan i spåren av gaskrisen så har hela systemet ställts på ända.

Bengt Ekenstierna menar att ”Bekenmodellen” löser problemet med marginella justeringar i nuvarande prissättningsalgoritm.
Modellen har mött kritik

Modellen är omdiskuterad och har kallats omöjlig enligt rådande EU-lagstiftning. Bengt Ekenstierna uppmuntrar till en gransking och förbättring av förslaget, men hävdar samtidigt att modellen är enkel och att frågan om EU-lagstiftning kan hanteras genom klokskap.

– Jag satt själv med i arbetsgrupper på 1990-talet som arbetade med frågorna om den europeiska prisättningsmodellen av el. Det var inte lagstiftarens intention att den situation vi nu ser skulle uppstå, säger Bengt Ekenstierna.

Han är också kritisk till att svenska elkonsumenter inte fått tillräcklig information om hur vinsten från de stigande elpriserna fördelas.
Under ett energitoppmöte i Köpenhamn uppgav Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, att hon vill låta nationella elaktörer byta prissättningsmodell.
Under ett energitoppmöte i Köpenhamn uppgav Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, att hon vill låta nationella elaktörer byta prissättningsmodell. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

– Det är alltså inte så att de här pengarna från höga elräkningar försvinner ut till gasleverantörer eller andra intressenter i andra länder. De som tjänar på den uppkomna situationen med extrema elräkningar är svenska elproducenter, Svenska Kraftnät och staten genom ökade momsintäkter. Vi pratar om hundratals miljarder i en förmögenhetsöverföring som pågått i ett år.

Bekenmodellens förespråkare fick tidigare i veckan vatten på sin kvarn från EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. Under ett energitoppmöte i Köpenhamn sa von der Leyen att hon vill låta nationella elaktörer byta prissättningsmodell, vilket bygger på samma resonemang som Ekenstiernas förslag.
Vänsterpartiet nappade

Sedan modellen togs fram i april har Bengt Ekenstierna och hans analysteam arbetat för att få gehör för modellen bland riksdagspartier och expertmyndigheter som Energimarknadsinspektionen och Svenska Kraftnät.

Intresset var relativt ljummet fram tills att Vänsterpartiet hörde av sig för att fördjupa sig i förslaget. Nu ligger det till grund för ett av Nooshi Dadgostars tunga löften när valrörelsen går in i slutspurten.

– Jag förklarade hur modellen fungerar. De tog den och paketerade om den politiskt. Nu är det vad de kallar för ”Sverigepriser”.
Nooshi Dadgostar har under veckan gått ut och krävt ”Sverigepriser” på el.
Nooshi Dadgostar har under veckan gått ut och krävt ”Sverigepriser” på el. Foto: Tim Aro/TT

Enligt Vänsterpartiet skulle en separation av den inhemska elmarknaden från exportmarknaden innebära en stabilisering av elpriset på i genomsnitt 40 öre per kilowattimme.

Förslaget har dock mött kritik. I samband med att Vänsterpartiet presenterade förslaget uppgav Fredrik Norlund, enhetschef på Energimarknadsinspektionen till DN att frågan är komplex, och berör fler länder än bara Sverige.

– Skulle man behöva ändra den kan det inte bara göras i Sverige, sa han till tidningen.

Bengt Ekenstierna säger att han tycker att det är olyckligt att fler inte har utrett modellen närmare, och i ett tidigare skede.

– Jag tror att det skulle ta runt tre månader från ett beslut tills det här kan vara genomfört. Om man skulle lägga samma fokus som lades på Nato-frågan så skulle det här gå snabbt. Det handlar om politisk vilja och det hade kunnat hanterats redan innan sommaren.

Dold text

Ja exakt. Det låter vettigt.

Jag tror den här tråden diskuterar två olika saker... den ena är elförsörjningen, alltså att elen ska räcka till för industrier osv, den andra saken är elpriset. De hänger inte nödvändigtvis ihop till 100 %.

Överföringskapacitet och elproduktion är svår att ändra på ett par månader, men elpriset kan ändras på en vecka om vi bara ser till att el som produceras och förbrukas inhemskt inte prissätts med hänsyn till import/export utan helt självständigt.

"Som dagens elmarknad är uppbyggd kan en mindre mängd el med högt pris som importeras in från exempelvis Litauen för att exporteras till Tyskland, sätta prisagendan för all el i elområdet. Konsekvensen innebär att svensk el som till exempel kostar 60 öre kilowattimmen prisätts till konsument till samma nivå som den dyrare importerade elen. Det får framförallt förödande konsekvenser för priset i södra Sverige där ledningarna ut till Europa finns."

Så sälj elen som produceras för 60 öre för säg 70 öre inom Sverige. Sen om vi behöver importera dyrare el till SE4 i vinter kan vi ta priset för denna och dela upp den på hela befolkningen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Pay-wall. Här är texten.

Bengt Ekenstierna tror sig ha hittat lösningen på de dyra elpriserna i Sverige.

Hans modell ligger till grund för Vänsterpartiets förslag om ”Sverigepriser” – och nu stöds samma metod av EU- kommissionens ordförande.

– Jag tror att det skulle ta tre månader från beslut tills det här kan genomföras, säger Bengt Ekenstierna.

Det är bråda dagar för elanalytikern Bengt Ekenstierna. När Aftonbladet når honom har han en kort lucka efter ett möte mellan skånska livsmedelsproducenter och riksdagspolitiker. Där har en allt mer eskalerande oro inför vinterns elpriser, och dess konsekvenser för hushåll och företag avhandlats.

Den tidigare toppchefen på Eon har beskrivits som arkitekten bakom den så kallade ”Bekenmodellen”. En styrmodell för prissättning på svensk elmarknad som Vänsterpartiet anammat, och som upphovsmannen hävdar skulle skydda sydsvenska hushåll mot rekordhöga elpriser.

Därför är intresset just nu högt för hans inspel i frågan.

– Min uppfattning är att om den här justeringen genomförs så skulle priset se ut ungefär likadant som innan det började dra i väg för ett år sedan. Sveriges elproduktionssytem ser likadant ut i dag som för ett år sedan. Det är den ökade exporten som fått nuvarande prissättningsmodell att haverera och resultera i de skenande omotiverade elpriserna, säger Bengt Ekenstierna.
Nödvändig uppdelning måste till
Bengt Ekenstierna är övertygad om att den elprismodell han tagit fram kan motverka elpristoppar i södra Sverige.
Bengt Ekenstierna är övertygad om att den elprismodell han tagit fram kan motverka elpristoppar i södra Sverige. Foto: Privat

Bekenmodellen bygger på en förändring i den rådande prismodellen där senaste sålda kilowattimme avgör elpriset. Bengt Ekenstierna menar att man kan sänka priset genom att dela upp priset på den el som avser de svenska behoven från den del som exporteras.

Som dagens elmarknad är uppbyggd kan en mindre mängd el med högt pris som importeras in från exempelvis Litauen för att exporteras till Tyskland, sätta prisagendan för all el i elområdet. Konsekvensen innebär att svensk el som till exempel kostar 60 öre kilowattimmen prisätts till konsument till samma nivå som den dyrare importerade elen. Det får framförallt förödande konsekvenser för priset i södra Sverige där ledningarna ut till Europa finns.

– Hela grundtanken bakom den rådande modellen byggde på att alla som bidrar till den europeiska elmarknaden ska få lika mycket betalt oavsett var den kommer ifrån. Men med den utveckling som vi sett med stigande efterfrågan i spåren av gaskrisen så har hela systemet ställts på ända.

Bengt Ekenstierna menar att ”Bekenmodellen” löser problemet med marginella justeringar i nuvarande prissättningsalgoritm.
Modellen har mött kritik

Modellen är omdiskuterad och har kallats omöjlig enligt rådande EU-lagstiftning. Bengt Ekenstierna uppmuntrar till en gransking och förbättring av förslaget, men hävdar samtidigt att modellen är enkel och att frågan om EU-lagstiftning kan hanteras genom klokskap.

– Jag satt själv med i arbetsgrupper på 1990-talet som arbetade med frågorna om den europeiska prisättningsmodellen av el. Det var inte lagstiftarens intention att den situation vi nu ser skulle uppstå, säger Bengt Ekenstierna.

Han är också kritisk till att svenska elkonsumenter inte fått tillräcklig information om hur vinsten från de stigande elpriserna fördelas.
Under ett energitoppmöte i Köpenhamn uppgav Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, att hon vill låta nationella elaktörer byta prissättningsmodell.
Under ett energitoppmöte i Köpenhamn uppgav Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, att hon vill låta nationella elaktörer byta prissättningsmodell. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

– Det är alltså inte så att de här pengarna från höga elräkningar försvinner ut till gasleverantörer eller andra intressenter i andra länder. De som tjänar på den uppkomna situationen med extrema elräkningar är svenska elproducenter, Svenska Kraftnät och staten genom ökade momsintäkter. Vi pratar om hundratals miljarder i en förmögenhetsöverföring som pågått i ett år.

Bekenmodellens förespråkare fick tidigare i veckan vatten på sin kvarn från EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. Under ett energitoppmöte i Köpenhamn sa von der Leyen att hon vill låta nationella elaktörer byta prissättningsmodell, vilket bygger på samma resonemang som Ekenstiernas förslag.
Vänsterpartiet nappade

Sedan modellen togs fram i april har Bengt Ekenstierna och hans analysteam arbetat för att få gehör för modellen bland riksdagspartier och expertmyndigheter som Energimarknadsinspektionen och Svenska Kraftnät.

Intresset var relativt ljummet fram tills att Vänsterpartiet hörde av sig för att fördjupa sig i förslaget. Nu ligger det till grund för ett av Nooshi Dadgostars tunga löften när valrörelsen går in i slutspurten.

– Jag förklarade hur modellen fungerar. De tog den och paketerade om den politiskt. Nu är det vad de kallar för ”Sverigepriser”.
Nooshi Dadgostar har under veckan gått ut och krävt ”Sverigepriser” på el.
Nooshi Dadgostar har under veckan gått ut och krävt ”Sverigepriser” på el. Foto: Tim Aro/TT

Enligt Vänsterpartiet skulle en separation av den inhemska elmarknaden från exportmarknaden innebära en stabilisering av elpriset på i genomsnitt 40 öre per kilowattimme.

Förslaget har dock mött kritik. I samband med att Vänsterpartiet presenterade förslaget uppgav Fredrik Norlund, enhetschef på Energimarknadsinspektionen till DN att frågan är komplex, och berör fler länder än bara Sverige.

– Skulle man behöva ändra den kan det inte bara göras i Sverige, sa han till tidningen.

Bengt Ekenstierna säger att han tycker att det är olyckligt att fler inte har utrett modellen närmare, och i ett tidigare skede.

– Jag tror att det skulle ta runt tre månader från ett beslut tills det här kan vara genomfört. Om man skulle lägga samma fokus som lades på Nato-frågan så skulle det här gå snabbt. Det handlar om politisk vilja och det hade kunnat hanterats redan innan sommaren.

Dold text

Jag kanske har missförstått men är det inte något liknande som är på förslag i EU?