Sata/Sas kort till Unraid NAS

Permalänk

Sata/Sas kort till Unraid NAS

Hej jag funderar på att köpa ett sata eller sas kontrollerkort för min Unraid NAS vet inte vilket man skall välja och vad som är bra. jag har idag 4st ironwolf 4TB och en SSD. moderkoret har 4st 6gb/s sata och 4st 3gb/sata. vill kunna ha minst 2st SSDer och 10ST hårddiskar. är osäker på om det blir en flaskhals med sata 3gb/s. vad har ni för rekomendationer på kontrollerkort

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Medlem

Du vill ha något liknande

https://www.amazon.com/Original-9211-8i-FreeNAS-unRAID-6Gbps/...

Dessa finns också i otal OEM-versioner hos HPE, Dell, IBM, Lenovo men kan behöva skicka in annan firmware i dessa för att få IT-mode.

Det du vill är att ha dessa är i IT-mode och dessa helst köps färdigprogrammerade i IT-mode om du inte vill själv hålla på med att flasha kortets firmware.

Nu har allt blivit dyrare men förr kunde man få hem till dörren och med kablar för ca 350:-/st inom ett par veckor.

Dessa kräver en PCIe-sockel som är minst 8 PCIe-lanes bred rent fysiskt eller open end-sockel (eller såga bort gaveln med dremmel om så) .

PCIe medger att man kan ha färre antal lanes, ja ända till en PCIe-lanes men blir då mer trångt för datat på de lanes som är kvar om du kör alla diskar parallellt samtidigt.

Tekniskt sett kan du köra 600 Mbyte/s per SAS/SATA-anslutning på kortet (finns 2 * 4 SAS/SATA) om du har >= 8 PCIe-lanes sockel - dubbelriktat samtidigt om du har SAS-diskar/SAS-SSD - vid SATA är det bara en riktning i taget.

Varför dessa och inte en Marvel eller jmicron-chip baserat SATA-kort hos närmaste datorvattenhål i Sverige.

Det är beprövat och driftsäker och BSD/Linux väl ihopgift med dessa medans Marvel/jmicron/asmedia mfl. har alltid olika knirkar som gör att servern inte upplevs fullt stabil och har kanske krånglar på något sätt per halvår och som botas ofta med en omstart... ...medan med LSI-kort behöver du aldrig starta om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silentpower:

Hej jag funderar på att köpa ett sata eller sas kontrollerkort för min Unraid NAS vet inte vilket man skall välja och vad som är bra. jag har idag 4st ironwolf 4TB och en SSD. moderkoret har 4st 6gb/s sata och 4st 3gb/sata. vill kunna ha minst 2st SSDer och 10ST hårddiskar. är osäker på om det blir en flaskhals med sata 3gb/s. vad har ni för rekomendationer på kontrollerkort

Jag har ett gäng RAIDkort med LSI chipset i olika varianter. Dock behöver du flasha om dem till IT mode själv.
Jag kan kolla imorgon efter jobbet vilka modeller jag har. Har även en del kablar till dem också.
Ska du köra low -eller normalprofile?

Du behöver bara köra IT mode om du tänkt köra ZFS som filsystem på NASen, det är för att ZFS är gjort och fungerar bäst om det får direktkontroll över diskarna. Annars kan du köra diskarna med HW-raid. Skulle dock rekommendera ZFS.

Edit: PMar dig en länk med IT FW för LSI

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Kan rek att du tittar på en del av ArtofServers videos.
Som förklarar det mesta förbannat bra.
Tex dessa.
RAID vs HBA SAS controllers | What's the difference? Which is better?
Is this the best counterfeit LSI HBA? | Tips to avoid fake LSI SAS controller cards
Comparing HBA IT mode SAS controllers | 2020 Edition

Efter att jag tittat en del på hans videos då jag hade några dagar innan pengar för köpet kom in så ändrade jag mig av tre anledningar från ett med typ (finns ju massa olika chip med 93nånting men alla är ganska lika) LSI 9300 chip tex denna https://www.ebay.com/itm/133474009137 till ett med typ lsi 2308 chip istället som var exakt denna https://www.ebay.com/itm/164213692101?hash=item263be616c5:g:1...
Då var det ganska exakt halva priset som skiljde vilket var en anledning troligen den minst viktiga dock.

Dom två andra var värmeutvecklingen från dom lite nyare/snabbare 93xx chipen vs 23xx chipen.
Vilket enligt theartofserver är ganska stor och 93xx korten behöver ganska bra fläktande över sig för att hålla sig från att grillas med kraftigt neddragen prestanda till följd och gissar själv på kortare livstid med.
23xx chippen behöver inte alls lika mycket det räcker med att luften rör sig lite runt korten för att det ska räcka, vilket är vad jag har nu och kylflänsen är efter ett par timmars paritets check på gränsen till att man kan hålla ett finger på den.
Dvs den är på gränsen för vad jag är bekväm med att köra min elektronik som ska hålla i många år på, den är dock inte direkt varm när man gör väldigt lite med hårddiskarna.

Hade jag gått på ett 93xx kort så hade jag behövt lägga till en fläkt enbart för att blåsa på det kortet, alternativt bytt ut det mot ett kallare.

Och den sista anledningen var prestandan!
23xx korten kommer inte att begränsa prestandan om man bara kör med snurrande rost=HD.
Först om man vill ha SSD och då troligen mer än en så börjar 23xx korten att begränsa prestandan enligt theartofserver och det kan vara värt och titta på nyare/snabbare kort.
Heller om man börjar med SAS expanders vilket gör att man kan expandera antalet SAS portar (som även går att använda till SATA).
Tex så kan man dubblera/fyrdubbla osv men man förlorar ju i teroin halva prestandan med en dubblering då den aktuella bandbredden ska räcka till dubbelt så många diskar i alla fall om man som tex vid en paritets check kör alla diskar samtidigt.
I verkligheten förlorar man betydligt mer än halva prestandan.
Och då vore ju ett 93xx kort ett bättre val.

MEN SAS expanders är dyra när jag kollad runt för 1,5-2 år sedan så var det oftas mycket billigare att köpa ett till raid kort och då det oftas finns mer än en pciex8 port på dom flesta kort så.

Till sist så handlade jag på https://www.ebay.com/str/theartofserver skickade fort och väldigt bra packat.
Det mesta han säljer är redan flashat med IT FW så bara o stoppa i unraid burken o köra.
I alla fall under HBA IT mode controllers https://www.ebay.com/str/theartofserver/HBA-IT-mode-controlle...
Han säljer även SAS till SATA kablar https://www.ebay.com/str/theartofserver/SAS-SATA-cables/_i.ht...
Körde själv med två av dessa https://www.ebay.com/itm/163761336737?epid=1449963066&hash=it... med olika längd så det blev lättare med kabeldragningen.
Kommer dock ej ihåg om jag körde med raka heller vinklade kontakter vilket är värt att ta en titt på innan köp.

Visst du kan hitta både kort och kablar billigare men theartofserver är ganska välkänd inom hemserver/unraid/freenas forumen och har alltid varit snabb o skicka samt om det blivit problem plus att han kör en kontroll på kort innan han skickar ut dom.
Så för min del var det värt 2-300:- mer för att handla från en känd bra säljare.
Och handla samma saker från svenska butiker handlade då om lite mer än dubbla priset, skulle inte förvåna mig om den skillnaden har ökat nu.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag kör med denna. Betalade dock 1100:- 2020 för det(möjligt att jag fick tulla för det, kommer ej ihåg).
https://www.aliexpress.com/item/32906835530.html
https://www.aliexpress.com/item/32908318221.html

Snurrat i 2 år utan problem och funkar med truenas core. Inte haft några värmeproblem i mitt fullproppade node804 chassi.

Men ja 9217 gör nog jobbet lika bra för snurr hdd's, har ett liggandes för backup fall och ser ju ut att vara halva priset mot 93xx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Du vill ha något liknande

https://www.amazon.com/Original-9211-8i-FreeNAS-unRAID-6Gbps/...

Dessa finns också i otal OEM-versioner hos HPE, Dell, IBM, Lenovo men kan behöva skicka in annan firmware i dessa för att få IT-mode.

Det du vill är att ha dessa är i IT-mode och dessa helst köps färdigprogrammerade i IT-mode om du inte vill själv hålla på med att flasha kortets firmware.

Nu har allt blivit dyrare men förr kunde man få hem till dörren och med kablar för ca 350:-/st inom ett par veckor.

Dessa kräver en PCIe-sockel som är minst 8 PCIe-lanes bred rent fysiskt eller open end-sockel (eller såga bort gaveln med dremmel om så) .

PCIe medger att man kan ha färre antal lanes, ja ända till en PCIe-lanes men blir då mer trångt för datat på de lanes som är kvar om du kör alla diskar parallellt samtidigt.

Tekniskt sett kan du köra 600 Mbyte/s per SAS/SATA-anslutning på kortet (finns 2 * 4 SAS/SATA) om du har >= 8 PCIe-lanes sockel - dubbelriktat samtidigt om du har SAS-diskar/SAS-SSD - vid SATA är det bara en riktning i taget.

Varför dessa och inte en Marvel eller jmicron-chip baserat SATA-kort hos närmaste datorvattenhål i Sverige.

Det är beprövat och driftsäker och BSD/Linux väl ihopgift med dessa medans Marvel/jmicron/asmedia mfl. har alltid olika knirkar som gör att servern inte upplevs fullt stabil och har kanske krånglar på något sätt per halvår och som botas ofta med en omstart... ...medan med LSI-kort behöver du aldrig starta om.

Väl sagt. Kör någon LSI variant hemma, kan inte minnas exakt vilken dock. ggsp.se säljer kort ifall man vill köpa från svensk återförsäljare. De har redan flashade till IT ser det ut som.

Till OP. Se till att du skaffar "rätt" då det finns ett antal varianter av korten. Skall du ha SATA diskar behöver du även köpa kabel som är lite smådryg att hitta hos en vanlig datoråterförsäljare

Permalänk
Medlem

LSI-SAS-93xx serien är SAS-3 kort med upp till 1200 MB/s när det körs mot SAS/SSD eller till SAN-kabinett (som innan för denna fördelas över flera diskar med varsina ID över samma kabel[1] eller virtuella volymer med flertal parallella diskar bakom sig.

Med tanke på dubbla kapaciteten på 8 parallella kanaler med 1200 MByte/s samtidigt och olika RAID-moder så blir SAS3-kretsarna mer effektslukande.

92xx-serien den jag pekade på är SATA3/SAS2 och därför drar kontrollern mindre med kräm - dock skall man komma ihåg att den fortfarande skall hantera upp till 8 parallella strömmar med 600 Mbyte styck (6 Gbit/s)

Det är alltså helt onödigt att köpa 93xx-baserade LSI-SAS-kort om man bara nöjer sig med SATA-diskar och inte tänker ge sig på SAS-diskar/SAN-kabinett för 1200 MB/s per port i framtiden då SATA-diskar kommer inte att uppgraderas högre än dagens 600 MByte/s utan istället kör man PCie om det är korta ledarsträckor - skall man ha flertal meter (10 meter ?) mellan kontroller och lagring (som disk eller SAN-kabinett) så är det fortfarande SAS som gäller.

[1] att USB kan hantera 2 diskar i en USB-diskdocka med 2 slottar över en enda USB-kabel är för att man kör UAS och i SCSI-protokollet kan hantera flertal diskar över samma kommunikation - dvs. har sin härkomst från SCSI/SAS. Även SATA har den möjligheten (då allt idag är kapslad SCSI-kommandon) och används till exempel utöknings-kabinett för flera diskar till en NAS - men här kommer man stöta på att flaskhalsen snabbt blir i den enda eSATA-anslutningen - därav att SAS har 1200 MByte/s - ofta dualport-SAS på kontroller med egen RAM-cache med BBWC-batteri (som HPE P400, P410, P420 eller Dell PERC6 etc.) och gärna minst 2 dual-port-anslutningar och med senaste SAS-3 revisionen kan göra 2 * 1200 MB/s per SAS-anslutning - med dualport lika mycket till och i 2 dual-portar ytterligare dubbelt många - typ 9.6 GByte/s många SAN-kabinett kan också ofta kopplas i serie och en enda SAS-kontroller av LSI/SAS 9211-typ kan kontrollera över 200 diskar eller logiska volymer.

Permalänk
Medlem

Unraid vägrar dock att ha nåt att göra med usb diskar i sin array.
Går dock att installera Community Applications och sedan köra unassigned devices så man kan dela ut en usb disk osv men den kommer aldrig att vara del av Unraids array dock.

Jag undvek Hpe och särskilt Dell kort då det finns väldigt många trådar om problem osv med dessa kort till unraid på deras forum och det även om dom är LSI baserade med samma kontroller som fungerar direkt på LSI kort.
Och jag skulle gissa på att det inte är så många som kör med hpe/dell kort till unraid då det främst är LSI och intel kort som rekommenderas på det forumet som funkar bra o problemfritt.
Vilket gör hpe/dell problemen ännu värre, OM det stämmer att inte många kör med dom vill säga!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!