Jag har nu hämtat ut skärmen och har en sista uppdatering för stunden. Oj, vilken fars detta har blivit.
Jag hämtade ut skärmen packad i en servicekartong, kommer hem och upptäcker att AC-adaptern jag lämnade in tillsammans med skärmen är borta. AC-adaptern tog jag med mig vid inlämning för att kunna visa upp felet på plats. Inlämningskvittot dokumenterade att skärm och AC-adapter hade lämnats in. Det är troligen Acer som har slarvat bort denna eftersom de inte dokumenterat adaptern på servicepappret som följde med tillbaka.
Jag klampar ned till butiken med vad jag ska erkänna var en något sur min, men blir snabbt på bättre humör av den otroligt vänliga kassörskan som verkligen ville ställa detta till rätta. Självklart finns inte en originaladapter i deras sortiment. Jag hade inte skärmen med mig, så jag kunde inte kolla exakt vilken specifikation som krävdes. Då ger kassörskan ger mig en hel påse med blandade adaptrar med rätt plugstorlek som kanske skulle passa och säger "Behåll och prova dessa medan vi beställer en ny i original. Tills den kommer ska jag riva upp en fyndvara på lagret och ge dig den AC-adaptern imorgon så att du har en Acer-original så länge". Verkligen en stor eloge till kassörskan, Webhallen förtjänar inte henne.
När jag kommer hem igen så ser jag att bara en av adaptrarna har rätt pluggstorlek, spänning och polaritet, men strömstyrkan är för låg. Jag provar snabbt ändå för att se ifall skärmen åtminstone kan starta upp, och det gör den. Jag ser att pixeln fortfarande är död, men nu lyser den svagt grönt istället för starkt vitt som den gjorde förut. Något måste ha hänt i transport eller service som gjort att övriga två subpixlar slutat lysa konstant. Även om jag fortfarande är missnöjd över att det inte togs på garanti så är det här mycket lättare att leva med eftersom den döda pixeln nu är nästan osynlig.
På servicepappret från Acer stod det förresten att "enligt 2.1.5. i Acers garantivillkor täcks inte ett såhär litet fel". Då detta går emot pixelpolicyn som jag länkat flera gånger här så kan jag tycka att verkstaden inte bara kan plocka russinen ur kakan ur de motstridiga uppgifterna utan borde följa de villkor som är till kundens fördel. Detta blir något för ARN att reda ut. Stor känga till Webhallens RMA-avdelning som inte ens meddelade vad som stod på servicepappret, båda parter hade kunnat spara veckor av tid om någon bara hade läst papperna.
TL;DR: Någon på RMA/verkstad slarvade bort min nätadapter, kassörskan i butiken är en ängel. Jag har ingen fungerande adapter jag vågar använda, men en ny är på väg. Den döda pixeln är lustigt nog bättre nu.