Garantiärende hos webhallen/Acer har fastnat i limbo, får ingen hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Nä det är ytterst tråkigt, särskilt eftersom Webhallen började som en liten butik "av nördar, för nördar" där man fick utmärkt personlig service över disk. Jag har handlat hos Webhallen i 20 år men aldrig varit med om något liknande.

Jag skulle kunna acceptera utfallet om Webhallen hade kunnat visa varför pixelpolicyn jag länkat inte hade gällt i detta fallet, och om de svarat på mina mail inom rimlig tid så att ärendet inte tog sex veckor. Nu struntade Webhallen i min bevisning efter två veckor, höll mig på avstånd i fyra veckor medan de "undersökte ärendet" för att sedan bara strunta i pixelpolicyn jag länkat en gång till.

Wow. @Webhallen har alltid varit den butik jag gör de flesta av mina inköp hos. Spenderat 100 tusentals kronor där genom åren.
Men när jag ser detta så inser jag att jag gjort mitt sissta köp där. Jag tänker definitivt inte stötta företag som inte gör rätt för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Vilket pissföretag, blir inget köp på webhallen igen nu när de behandlar kunder såhär!

Det är ju dock webhallens verkstad som nekat reparation även fast de hittat felet och ska täckas av garanti så har teknikern ignorerat det.
Nu var det ett tag sedan jag läste tråden men webhallen borde absolut kunnat gjort det bättre och de borde absolut hänvisa till pixelpolicyn som TS länkat men det är ju just deras verkstad och teknikern som kollat på skärmen som gjort fel

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det är ju dock webhallens verkstad som nekat reparation även fast de hittat felet och ska täckas av garanti så har teknikern ignorerat det.
Nu var det ett tag sedan jag läste tråden men webhallen borde absolut kunnat gjort det bättre och de borde absolut hänvisa till pixelpolicyn som TS länkat men det är ju just deras verkstad och teknikern som kollat på skärmen som gjort fel

Oavsett vad så ska man som kund kunna få en vettig behandling. Man ska inte behöva tjafsa och tjata för att fel ska rättas till.

För egen del tycker jag att det är hanteringen när något går fel som är det som visar om ett företag är bra eller anus....

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Nä det är ytterst tråkigt, särskilt eftersom Webhallen började som en liten butik "av nördar, för nördar" där man fick utmärkt personlig service över disk. Jag har handlat hos Webhallen i 20 år men aldrig varit med om något liknande.

Jag skulle kunna acceptera utfallet om Webhallen hade kunnat visa varför pixelpolicyn jag länkat inte hade gällt i detta fallet, och om de svarat på mina mail inom rimlig tid så att ärendet inte tog sex veckor. Nu struntade Webhallen i min bevisning efter två veckor, höll mig på avstånd i fyra veckor medan de "undersökte ärendet" för att sedan bara strunta i pixelpolicyn jag länkat en gång till.

Det är inte så att du drabbas av detta undantag?

"Endast för „ZBD“ skärmar, garanteras „Zero Bright Dots“ 3 månader efter inköp"

Jag har ingen aning om vad en ZBD skärm är är för någonting men det är väl det enda jag ser som skulle kunna göra att garantin inte täcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag har ingen aning om vad en ZBD skärm är är för någonting men det är väl det enda jag ser som skulle kunna göra att garantin inte täcker.

Vart har du sett detta?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av urban22:

Hm, det låter ju inte så bra. Jag behöver ju faktiskt ha en monitor för att kunna arbeta hemma och sitter på en kass reservmonitor som jag hade i förrådet. Det funkar just nu men vill inte jobba på den i ett halvår till...

Webhallen har sagt att monitorn finns att hämta ut. Frågan är om det skulle vara till min nackdel att hämta ut den trasiga skärmen medan ärendet behandlas?

Nej, du ska hämta ut skärmen och påbörja processen. Dokumentera skadan/defekten på skärmen snarast och kontakta ARN med denna information. Du kommer kunna fortsätta använda och bruka skärmen tills dess att ARN eventuellt kontaktar dig för att få titta på skärmen. För mig så handlade det främst om tolkande av lagtext så de var inte intresserad av enheten i sig.

För dig kan det vara annat men tills dess är skärmen din att bruka.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Vart har du sett detta?

Acer:s garantivillkor på hemsidan.

https://static.acer.com/up/Resource/Acer/Docs/StandardWarrant...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xc:

Skrivet av urban22:

Vart har du sett detta?

Om fallet är att pixelgarantin är begränsad så är det mer iffy.
Jag har inte sett någon detalj om pixelgarantin på skärmen till att börja med. Börja i den änden? Vad är det för garanti och vad täcker den?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja du, se där. Det stod det ingenting om på denna sida angående pixelpolicy: https://community.acer.com/en/kb/articles/581-defective-or-st...

Där står det bara "Your display can be replaced during the duration of the limited warranty period if the number of dead pixels is greater than the allowable number."

Min tolkning av "limited warranty period" var att detta skulle gälla under hela garantiperioden på tre år, men det går ju mot vad du har hittat där.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro på längre. Varken pixel policy, garantidokument eller support verkar kunna ge ett rakt svar om vad just min skärm har för garantivillkor då det finns motsägelser överallt.

Permalänk
Inaktiv

Nu kanske jag har missat eller tolkat något fel men det kan ju vara detta som Acer/webhallen lutar sig i mot (från policyn):

1. A sub-pixel, less than or equal to 0.5 of a sub-pixel, is excluded from the warranty.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon115183:

Nu kanske jag har missat eller tolkat något fel men det kan ju vara detta som Acer/webhallen lutar sig i mot (från policyn):

1. A sub-pixel, less than or equal to 0.5 of a sub-pixel, is excluded from the warranty.

Kan inte få vit pixel med under 0.5 subpixel fel

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Jag har nu hämtat ut skärmen och har en sista uppdatering för stunden. Oj, vilken fars detta har blivit.

Jag hämtade ut skärmen packad i en servicekartong, kommer hem och upptäcker att AC-adaptern jag lämnade in tillsammans med skärmen är borta. AC-adaptern tog jag med mig vid inlämning för att kunna visa upp felet på plats. Inlämningskvittot dokumenterade att skärm och AC-adapter hade lämnats in. Det är troligen Acer som har slarvat bort denna eftersom de inte dokumenterat adaptern på servicepappret som följde med tillbaka.

Jag klampar ned till butiken med vad jag ska erkänna var en något sur min, men blir snabbt på bättre humör av den otroligt vänliga kassörskan som verkligen ville ställa detta till rätta. Självklart finns inte en originaladapter i deras sortiment. Jag hade inte skärmen med mig, så jag kunde inte kolla exakt vilken specifikation som krävdes. Då ger kassörskan ger mig en hel påse med blandade adaptrar med rätt plugstorlek som kanske skulle passa och säger "Behåll och prova dessa medan vi beställer en ny i original. Tills den kommer ska jag riva upp en fyndvara på lagret och ge dig den AC-adaptern imorgon så att du har en Acer-original så länge". Verkligen en stor eloge till kassörskan, Webhallen förtjänar inte henne.

När jag kommer hem igen så ser jag att bara en av adaptrarna har rätt pluggstorlek, spänning och polaritet, men strömstyrkan är för låg. Jag provar snabbt ändå för att se ifall skärmen åtminstone kan starta upp, och det gör den. Jag ser att pixeln fortfarande är död, men nu lyser den svagt grönt istället för starkt vitt som den gjorde förut. Något måste ha hänt i transport eller service som gjort att övriga två subpixlar slutat lysa konstant. Även om jag fortfarande är missnöjd över att det inte togs på garanti så är det här mycket lättare att leva med eftersom den döda pixeln nu är nästan osynlig.

På servicepappret från Acer stod det förresten att "enligt 2.1.5. i Acers garantivillkor täcks inte ett såhär litet fel". Då detta går emot pixelpolicyn som jag länkat flera gånger här så kan jag tycka att verkstaden inte bara kan plocka russinen ur kakan ur de motstridiga uppgifterna utan borde följa de villkor som är till kundens fördel. Detta blir något för ARN att reda ut. Stor känga till Webhallens RMA-avdelning som inte ens meddelade vad som stod på servicepappret, båda parter hade kunnat spara veckor av tid om någon bara hade läst papperna.

TL;DR: Någon på RMA/verkstad slarvade bort min nätadapter, kassörskan i butiken är en ängel. Jag har ingen fungerande adapter jag vågar använda, men en ny är på väg. Den döda pixeln är lustigt nog bättre nu.

Permalänk
Medlem

OT men en liten input om Webhallen.

Jag har aldrig haft en positiv upplevelse av Webhallen nånsin när jag gått in i en butik eller betällt nåt. Inkompetenta i butiken när man frågar nåt.
Kommer aldrig köpa nåt där mer iaf.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Väntade 4 månader på att få en reservdel till min stol jag köpte på Webhallen. Bedrövligt!

Permalänk
Medlem

Jag har också bara positiva erfarenheter från de få gånger jag blivit tvungen att kontakta deras support med något.

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

OT men en liten input om Webhallen.

Jag har aldrig haft en positiv upplevelse av Webhallen nånsin när jag gått in i en butik eller betällt nåt. Inkompetenta i butiken när man frågar nåt.
Kommer aldrig köpa nåt där mer iaf.

Jag köpte en dyr Philips hårtrimmer för något år sen som började krångla efter ett tag och blev helt oanvändbar i maj i år. Byttes rakt av mot en annan modell från Philips rakt av i kassan utan något krångel. Blev helt paff över den fantastiska servicen ärligt talat. Ersättningstrimmern dog helt för nån vecka sen trots väldigt varsam användning/förvaring. Åkte till Webhallen igen idag. Byttes mot en likadan rakt av utan krångel. Sista chansen jag ger Philips hårtrimmers dock.

Så servicen kan variera som med alla företag och misstag kan såklart ske, speciellt när man är så pass stora som @Webhallen är.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag köpte en dyr Philips hårtrimmer för något år sen som började krångla efter ett tag och blev helt oanvändbar i maj i år. Byttes rakt av mot en annan modell från Philips rakt av i kassan utan något krångel. Blev helt paff över den fantastiska servicen ärligt talat. Ersättningstrimmern dog helt för nån vecka sen trots väldigt varsam användning/förvaring. Åkte till Webhallen igen idag. Byttes mot en likadan rakt av utan krångel. Sista chansen jag ger Philips hårtrimmers dock.

Så servicen kan variera som med alla företag och misstag kan såklart ske, speciellt när man är så pass stora som @Webhallen är.

Vissa tillverkare har speciella avtal med butiker, och vissa butiker får olika slags avtal från samma tillverkare. När det oftast kommet til hygienprodukter så tenderar man att inte ta in dessa på reperation av flera anledningar, och då byter man oftast av dessa rakt av, och då är det något tillverkaren sagt till butikerna, annars hade de troligtvis förlorat på att bara byta av dessa direkt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Viktorph:

Väntade 4 månader på att få en reservdel till min stol jag köpte på Webhallen. Bedrövligt!

Är det webhallens eller leverantörens fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Är det webhallens eller leverantörens fel?

Webhallens anser jag, då de vägrar kontakta leverantören och pusha. Det är dock mer regel än undantag att de ska beskylla leverantören. "Vi ska ha möte om det om en vecka", "Vi vet ingenting" fick jag som svar. Det är inte så att det råder brist på produkten. Tar det 4 månader att plocka fram ett nummer till leverantören är det något fel på deras avdelning för reklamationer. Kan tycka att man dessutom kan få en uppdatering på 4 månader om hur läget ser ut, men inte ett ljud. Det är bedrövligt.

Det komiska i det hela är att om man nämner konsumentombudsmannen eller ARN för företag så får de plötsligt för sig att sätta bollen i rullning. Det är inte bra kundbemötande kan jag tycka.

Deras chatt-kundtjänst är också ett skämt. Gillade verkligen Webhallen för några år sedan, men det har förfallit till något jag upplever som oengagerat och oprofessionellt.

Citeringsfel
Permalänk
Medlem

Det är inte ovanligt att ÅF gömmer sig bakom leverantörer/distributörer/agenturer. Som konsument ska man vara medveten om att man har ett avtal med företaget man köpt varan av.
Du är aldrig skyldig att kontakta leverantören, det är ÅFs uppgift.

Så till TS är det egentligen inte så intressant ur ett juridiskt perspektiv vad Acer säger. Finns det en garantiutfästelse för produkten så är det Webhallen som ska hedra den. Att de sen följer Acers rekommendation är naturligt men samtidigt ointressant för dig. Är ingen expert på bildskärmar men låter som Acer gjort en missbedömning och Webhallen lutar sig enbart på Acers bedömning. Om detta stämmer är det såklart svagt av Webhallen. Tycker du ska driva detta vidare. Att anmäla till ARN kan låta komplicerat men är en ganska enkel process

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Lite imponerande att man går super off topic endast för att poängtera sitt missnöje med ett OT-inlägg... Anmäl istället för att tjafsa.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...