USB 4 uppdateras med fler namn och hastighet om 80 Gbps

Permalänk
Melding Plague

USB 4 uppdateras med fler namn och hastighet om 80 Gbps

När standarden för USB 4 uppdateras plockar USB Promoter Group upp USB-IF:s mantel och kombinerar skyhöga hastigheter med fler förvillande versionsnummer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Kanske vi börjar se USB C som displaykabel mer framöver då. Grafikkort med 5x USB C och motsvarande på nya skärmar, alla med power delivery naturligtvis

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken USB-standard håller dig vaken om nätterna?

JAG VET INTE!?!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag skräms av USB mini / micro... Särskilt de lite mer udda A- varianterna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Mer daisy chain åt folket!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Trihxeem:

JAG VET INTE!?!

Det här är det enda korrekta svaret på frågan.

Fast personligen får jag nog medge att det är USB 3.2 Gen 2x1. Eller kanske USB 3.2
Gen 2x2. Jag kommer ändå aldrig ihåg vad som skiljer dem åt.

Permalänk
Medlem

Lite intressant att 80Gbps utannonseras för USB4 innan Thunderbolt 5 avtäckts. Måhända vill man kanske med Intels samtycke lägga ner "thunderbolt"-varumärket?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Jättebra med snabbare överföringshastighet, men över hur långa kablar? De har ju blivit allt kortare med snabbare överföring, USB4 version 1 är nere på 80 cm för maximala 40 Gbps, vilket man kan tycka är lite i det kortaste laget för många tillämpningar.

Permalänk

Och det behövs. Det räcker att man har en laptop kopplad till en docka med 2st 4K skärmar i 144Hz, sedan även 10Gbit Ethernet till dockan och även någon ssd enhet kopplad till dockan.
Frågan är hur snabb usb man behöver ha? 40 Mbps är dock inte i närheten av vad som behövs. 10Gps räcker det endast till skärmarna i mitt exempel ovanför och man bör dra resten med separata kablar till laptoppen?

*edit*
Man kan tycka mitt exempel är extremt, men allt fler jobbar idag emot detta sätt. Sedan har säkerligen folk slött ethernet etc, men 4K skärmar är idag inte overkill.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Är det inte dags att införa någon form av straff på inkonsekvent standardnamngivning?`
USB 4 version X är nytt.... 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Dubbelt upp mot USB4? Varför inte kalla det USB5 då?
Som PCISIG gör?

Inte sugen på USB 4.0(1) 4.2 Gen2 SSUltraTransfer mk.II TURBO Tournament Edition

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Jättebra med snabbare överföringshastighet, men över hur långa kablar? De har ju blivit allt kortare med snabbare överföring, USB4 version 1 är nere på 80 cm för maximala 40 Mbps, vilket man kan tycka är lite i det kortaste laget för många tillämpningar.

För 80 Gbps krävs det aktiva kablar så de borde kunna vara lite längre.

I övrigt är jag rätt glad i USB C ändå, köpte en liten "hub" häromdagen för typ 250 på amazon som har HDMI, nätverk och power delivery, och förstås några USB-portar och minneskortsläsare. Dockning med en kabel är grymt.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Dubbelt upp mot USB4? Varför inte kalla det USB5 då?
Som PCISIG gör?

Inte sugen på USB 4.0(1) 4.2 Gen2 SSUltraTransfer mk.II TURBO Tournament Edition

Stopp och belägg, ge dem inga bra idéer nu.
Men ja, jag hade hellre sett att man bara klev över till USB 5 ärligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Kanske vi börjar se USB C som displaykabel mer framöver då. Grafikkort med 5x USB C och motsvarande på nya skärmar, alla med power delivery naturligtvis

Skrivet av snajk:

För 80 Gbps krävs det aktiva kablar så de borde kunna vara lite längre.

I övrigt är jag rätt glad i USB C ändå, köpte en liten "hub" häromdagen för typ 250 på amazon som har HDMI, nätverk och power delivery, och förstås några USB-portar och minneskortsläsare. Dockning med en kabel är grymt.

Min erfarenhet från att använda en USB-C kontakt för power delivery på en laptop är mindre bra. Började glappa på jobblaptop vilket inte noterades förrän batteriet var tömt och den gick ned i hibernate ett par gånger vid mindre bra tillfällen. Som tur var hade laptopen även en "standard" rund dc-kontakt och efter inköp av tillverkarens originaladapter så funkade det klockrent.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mille74:

Min erfarenhet från att använda en USB-C kontakt för power delivery på en laptop är mindre bra. Började glappa på jobblaptop vilket inte noterades förrän batteriet var tömt och den gick ned i hibernate ett par gånger vid mindre bra tillfällen. Som tur var hade laptopen även en "standard" rund dc-kontakt och efter inköp av tillverkarens originaladapter så funkade det klockrent.

Kopplar man i och ur sin enhet dagligen i flera års tid så blir det kanske så men jag tycker att USB C är bästa kontakten vi har idag

Stavfel
Permalänk
Skrivet av anon201296:

Kanske vi börjar se USB C som displaykabel mer framöver då. Grafikkort med 5x USB C och motsvarande på nya skärmar, alla med power delivery naturligtvis

sålänge de gör den med kontakter så de går att skruva fast den ordentligt...

tycker det är de sämsta med de nya kontaktern DP/HDMI att de inte går att sätta fast stadigt utan bara nå halvdassigt lås som inte klarar ett ryck om man skulle råka fastna i kabeln.

VGA och DVI serie/paralell var toppen på berget enligt mig när det kom till ordentlig montering av kontakten.

USB kontakt med vingar för ordentlig fastskruvning skulle va de bästa om nu kontakten måste bli mindre än vad typ vga/serial/paralel kontakten var.

förstår inte riktigt problemet mer än på bärbara enheter att kontakten måste va speciellt liten och kompakt på stationärt tv, skärm, projektor u name it där oftast mycket dödyta ändå finns kan de lika gärna ha en ordentlig kontakt även om själva kabeln är en tunn historia för att lättare kunna gömma den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Är det inte dags att införa någon form av straff på inkonsekvent standardnamngivning?`
USB 4 version X är nytt.... 😅

Det har väl varit inkonsekvent enda sedan USB (1) försvann med tanke på namnet (universal serial bus) vilket kanske tolkas felaktigt med universial = passar till allt.

Det är väl å andra sidan konsekvent med att alltid vara inkonsekvent.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Hoppas detta är slutet på Thunderbolt, vi behöver inte två snarlika standarder.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Hoppas detta är slutet på Thunderbolt, vi behöver inte två snarlika standarder.

Håller med, det finns idag 4st slags laptop.
Intel, AMD, Apple och övriga arm som ofta är chromebooks just nu men det kanske ändras.

I vilket fall så bör arbetsplatser vara portabla som oavsett vilken av datorerna man har ovanför så det bara vara att plugga i kabeln och köra och all kringutrustning ansluts och fungerar felfritt.
Och då bör kabeln vara en standardmodell och det ska inte vara olika protokoll så någon fungerar dåligt..

*edit*
I mitt hem så har jag en stationär och en massa laptops. Jag stör mig väldigt mycket på att få laptopparna ta över skärmarna, mus plus tangentbord är så omständligt när de alla har olika dockor, så jag brukar remota in på dem istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Stopp och belägg, ge dem inga bra idéer nu.
Men ja, jag hade hellre sett att man bara klev över till USB 5 ärligt talat.

Tänk om de hade kört
USB4 = 10GBit + 5WPD
USB5 = 40GBit + 20WPD
USB6 = 80GBit + 100WPD (min)

Permalänk
Medlem

Noelia ställde frågan "vilken USB-version håller dig vaken på nätterna?".

Tror det var USB 3.0 som väckte mig om nätterna under cirka en vecka.
Ska förklara: Hade kopplat in ett USB 3.0-"minne" i min dåvarande HTPC som jag hade i sovrummet. Hade uppdaterat BIOS i HTPC, men glömt kvar stickan i USB-porten.

HTPC var givetvis igång 24/7, för att "spela in alla program", men HTPC stödde bara USB 2.x som max. Hårdvara AMD64x2, 4GB DDR2 RAM, 4x1GB alltså, 4TB RAID-disk. +DVB-T-kort.

Men den enda USB-porten som man "kunde byta ut bios på" var på baksidan av datorn. Som satt inne i en bokhylla. Så USB-stickan fick sitta kvar där, bortglömd. Då och då, oftast under natten när jag sov, väcktes jag av "USB-soundet", ni vet det där som låter när man stoppar in sticka/drar ut sticka. OS var Vista 32.

Datorlådan hade touch-screen som visade hela skrivbordet i 800x600, var gjord i maskinpolerad aluminium som var guldförgyllt i 24k. Grafikkortet ett Ati HD3650.
Löjligt nog är det enda som fortfarande funkar "out of the box" är det gamla ATi-kortet.
(cirka 2008).

Till och med intels integrerade grafik för i5-4670 slår detta kort. I jämförelse är intels gamla integrerade som ett 3090Ti och grafikkortet något som drivs av döende sniglar..

Men i alla fall:
Ett USB-minne "kvarglömt" i en port höll mig vaken under nätterna, då den körde "truddelutten" random under nätterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

sålänge de gör den med kontakter så de går att skruva fast den ordentligt...

tycker det är de sämsta med de nya kontaktern DP/HDMI att de inte går att sätta fast stadigt utan bara nå halvdassigt lås som inte klarar ett ryck om man skulle råka fastna i kabeln.

VGA och DVI serie/paralell var toppen på berget enligt mig när det kom till ordentlig montering av kontakten.

USB kontakt med vingar för ordentlig fastskruvning skulle va de bästa om nu kontakten måste bli mindre än vad typ vga/serial/paralel kontakten var.

förstår inte riktigt problemet mer än på bärbara enheter att kontakten måste va speciellt liten och kompakt på stationärt tv, skärm, projektor u name it där oftast mycket dödyta ändå finns kan de lika gärna ha en ordentlig kontakt även om själva kabeln är en tunn historia för att lättare kunna gömma den.

Det är väl en bra grej egentligen? Om jag snubblar eller råkar rycka i kabeln vill jag ju att den åker ur, inte att hela datorn eller monitorn far i backen. Det var ju en feature förr hos Apple, att laddningskabeln bara satt magnetiskt och inte mekaniskt fast

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Usb2. Hade en enhet som väckte datorn stup i kvarten på nätterna trots att jag stängt av att enheten skulle få väcks datorn. Minns inte men tror det var en mus. Sen försvann problemet hux flux utan att jag någonsin fick reda på vad orsaken var eller hur det lösts.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Givet material till en quiz!

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Rekordmedlem

Det som är irriterande på nätterna är att tänka på att många inte förstår att usb c bara är en kontakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

AMD för någon timme sedan.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Starric:

Det är väl en bra grej egentligen? Om jag snubblar eller råkar rycka i kabeln vill jag ju att den åker ur, inte att hela datorn eller monitorn far i backen. Det var ju en feature förr hos Apple, att laddningskabeln bara satt magnetiskt och inte mekaniskt fast

nu vet jag inte vad du har för lättviktsdator eller monitor men chansen att du skulle dra med datorn/skärmen ner bakom skrivbordet känns ganska liten där emot om den bara låses i kontakten inte i en stabil konstruktion så finns risken ett kontakten går sönder eller följer med helt från kretskortet.

var ju fördelen med de äldre standarderna på bildkablar att de skuvades typ fast i chassit / I/O plåten inte själva kontakten och riskerade ta sönder honkontakten utan möjligen gav lite plåtskador på sin höjd om man slet så illa att låset ville följa med bort från datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

Givet material till en quiz!

Ojojoj, en USB quiz, risk för att man nollar då!! 😂

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

AMD för någon timme sedan.
https://youtu.be/2ytj2rswF1w

Hausseigt!

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Nya standarder som ska klara högre hastigheter, med tillhörande loggor. Men tydlig standardisering för märkning av kablar då?
Allt för USB-C fungerar ju inte likadant, att se vad en kabel man hittar bland andra klarar av går inte direkt.
I den meningen är inte USB-C alls bättre.
Var ju betydligt enklare när blå kontakt betydde USB 3.0.