Helgsnack: Framtidssäkrar du ditt datorköp?

Permalänk
Medlem

Mitt fem år gamla moderkort har socklar för DRAM och PCIe-kort som varit tänkta för uppgraderingar men som fortfarande inte används.
Men jag är glad över att jag var noga med M.2-plats, för NVMe-SSD var en uppgradering som gjorde skillnad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Väljer chassi som kan hålla för ett par uppgraderingar.
Väljer psu som kan hålla för 2-3 gpu uppgraderingar

Resten byts i ett svep, ddr, mb, cpu
Har en tornkylare som reserv. Använder just nu aio

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Framtidssäkrar vänner och bekantas köp till att inte gå med vattenkylning (AIOs) då det hade inneburit att jag behövt fixa deras dator om tre-fyra år när pumpen dör. Förvånansvärt svårt ibland att övertyga folk att en midrange-processor inte behöver kylas med vatten

Sen lever jag ju inte som jag lär.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Mja. Förr, även när jag var fattigare (student etc), så hade man ju inget val; man skaffade det man hade råd med vilket alltid var för långsamt, typ. Uppgraderade ofta istället (med andra begagnade komponenter någon mer eller mindre kastade bort efter ett par år eller tre). Körde alltid senaste OS, åtminstone på 1 maskin, även om datorn gick på knäna. (Hade inget emot att köra Win NT4 och andra gamla system på "andraburkar" eller hos föräldrarna).

Nu räcker datorn i min sig (z77 + 2600k) etc för mina behov. Köra senaste OS? Tja. Uppgraderar till Win 11 kanske om jag har tid över (min hårdvara kräver lite handpåläggning).
Men nästa gång jag uppgraderar blir det nog ett rejält kliv till intel 10/11-nånting. Begagnat då. Ska då bygga min sista "Hackintosh", och vill då ha något som räcker ett tag tills det blir dags att köpa en begagnad Mac Mini med M2 eller liknande. Kör MacOS 10.14 och 10.15 fortfarande, Big Sur (11), Monterey (12) och Ventura (13) etc har inget direkt jag känner lockelse till. Men av säkerhetsskäl måste jag väl uppgradera.

Den enda framtidssäkring jag gör är att försöka göra bra backuper.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Framtidssäkrar vänner och bekantas köp till att inte gå med vattenkylning (AIOs) då det hade inneburit att jag behövt fixa deras dator om tre-fyra år när pumpen dör. Förvånansvärt svårt ibland att övertyga folk att en midrange-processor inte behöver kylas med vatten

Sen lever jag ju inte som jag lär.

Om pumpen dör på aio efter 3-4 år så har den varit fel monterad eller billig.... Snitt åldern måste ju vara 6+ på en aio.

De flesta monterar aion med slangar uppåt och då torrpumpar man ganska ofta vilken dödar pumpen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Framtidsäkra vet jag inte om an kan göra men man kan ju säkra sig för sina behov man har just nu och en bit framöver.

Min gamla dator var 9.5 år 2021 och tappade ena minneskanalen hipp som happ så blev lite trött på den.
Det var ett X79 system med 48GB ram och en 8 kärnig Xeon, började med 32Gb ram och 6 Kärnor i7, men minnet tog slut då jag viritualiserade via QEMU och 6 kärnor var lite lite och 8 kärnor räckte precis.

Februari 2021 köpte jag nytt moderkort, CPU, RAM och SSD.
Köpte ett X570 moderkort på rea så jag kan hårdvaruviritualiserada igen om jag vill (B550 och ner är inte att rekommendera för det).
CPU blev en 3900XT på rea (5900X var 1600Kr mer och ej i lager nånstans).
SSD var på rea med så blev 1TB NVME.
RAM avar ej på rea men mycket bra pris så fick 96GB Kingston Hyper X 3200 för rätt överkomlig peng.
Kompletterade även med ett extra 2.5Gbit nätverkskort till servern så jag har 2.5Gbit mellan primära burken och filservern.

Mina val på delar föll på att jag redan flera gånger maxat 8C/16T och 48GB ram , framtidsäker nu? Säkrar för att det klarar vad jag kan tänkas göra med någorlunda marginal för framtiden.

Den är 1.5 år nu och får nog hålla till 2030 misstänker jag och det kan säkert blir en beg cpu upgradering eller nåt på vägen med.

Kan ju tilläggas att min 8 kärniga Xeon E5 1680 V2 fortfarande används i ett kina moderkort i labburken, 32Gb ram, 256Gb NVME och den är rapp som fan trots plattformens 10+ år på nacken. Har även kvar i7 3930K med ASUS P9X79 i reserv men det har inte native NVME stöd.

Numera tycker jag det är roligare om jag kan få datorn att hålla länge istället för att byta varje år och kan gamla delarna återanvändas så är det ju bra så antar att viss framtidsäkerhet planeras in där med, har ofta mer än ett mobo av samma sockel tex.

Permalänk
Medlem

Nja. Om skillnaden i pris inte är så rejäl kan man väl göra det. Men annars i de flesta fallen är det bättre från perspektivet av kostnad/prestanda att uppgradera lite oftare.

Iaf på CPU fronten då senaste tiden har det blivit jäkligt bra prestandakrig mellan intel o amd:-)

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Är min erfarenhet att grejerna håller i sig längre om man gör det, men då kostar det även mer på kort sikt vilket man får väga mot.

T.ex har jag gammal i7 4790k och gtx780 i datorn, som nog inte skulle hängt med lika länge om jag valt budgetalternativ ur den generationen.

Permalänk
Medlem

När jag körde dubbla 1080 så hade jag redan då införskaffat ett nätaggregat på 1000w och det var för att hålla i framtiden också. Nu sitter jag på allt uppgraderat från 4790K till 11900K och ett 3080Ti men samma nätaggregat så den tanken höll

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag framtidssäkrar på så sätt att jag aldrig köper det dyraste utan det handlar väldigt mycket om att balansera sitt system i midtier och ha pengar kvar för att byta om nått år.

Det är inte så stor prestandaskillnad men prisskillnaden är oftast i faktorstorleken.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Kör Ryzen 7 1800x med 64GB RAM och en Threadripper 1950x med 128GB RAM. Ser inga som helst behov av att uppgradera just nu då det fortfarande är svårt att mätta systemens maxbelastning.

Funderar på om det är värt att uppgradera 1800x till 7950X eller om det är mer intressant att "hoppa över" DDR5 och vänta på DDR6 i stället. Ryzen på AM4 introducerades 2 mars 2017 (31 augusti för Threadripper) så 2025+ för AM5 känns som ganska kort tid framåt (3 år+) ändå. Att slakta moderkortet för att sätta in 7950 och ddr5 känns onödigt då de fortfarande presterar så bra som det gör. Då känns det mer intressant att skaffa en helt ny maskin och låta denna bli en offline/offsite-backup eller något jag ge till en släkting.

Vet att mitt HD7970 kort antagligen är en rejäl flaskhals men känner inte att det påverkar speciellt det jag gör. I så fall (och med dagens GPU-priser) så skulle det nog löna sig bättre och gå all in när AM6 och DDR6/7 kommer och hoppas på att prisbilden har ändrats till det bättre.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

1600 -> 3600x -> 5600x , lagt max tusenlappen mellan varje gång.

När det kommer till GPUs så brukar jag köpa dom mest prisvärda (fps per krona).
Undantag var nu iår när mining gick banans. Säkrat finansiering för tre fyra generationer framåt tack vara ETH.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Jag gillar att köpa ny burk en bit in i pågående konsollgenerationerna. Min nuvarande burk från 2015 är kraftfullare än PS4 och min nästa blir betydligt vassare än PS5 när den inhandlas kommande månaderna.
Spelstudios tenderar att utveckla sina spels grafiktillgångar med svagaste konsollen i åtanke, på så vis så kan min dator leva åtminstone en konsollgeneration av multiplattformspel innan prestandan börjar kännas dålig.

Permalänk
Medlem

Finns ju lite olika man kan lägga i begreppet "framtidssäkra".
För mig handlar det om att välja komponenter/prylar av hög kvalitet som håller, så att jag sen kan bestämma när/om de ska bytas ut snarare än att tvingas till det för att något slutar fungera efter något år.

Sen är det rimligt att tänka sig en viss prestanda- & effektmarginal, så att det täcker det befintliga behovet och har lite till godo. På så sätt kommer man att trivas med sakerna under lång tid. Nätagget väljs så att det finns marginal för effekttapp med åren och viss expansion. Men det är inte rimligt att tänka sig framtidssäkring i meningen att maskinen ska klara ett radikalt ändrat behov. Man vet ju inte heller vad som kommer och hur det påverkar.
Sen har jag ofta datorerna länge, ändras behovet så är det sannolikt ändå dags för ny.

Jag dimensionerar och väljer även datorer m m i arbetet, åt en stor kund/koncern som inte är särskilt priskänslig, men även där gäller det ju att göra rimliga val utifrån kraven och vad kraven kan tänkas vara inom datorns livslängd. Bara för att jag skulle kunna välja 5995WX med ett par hundra GB minne till många av datorerna, så betyder det inte att det är ett vettigt el rimligt val om applikationerna som körs idag är fåtrådade. Om applikationerna sen skulle uppdateras el bytas ut, så att kraven ändras kraftigt, får det då göras en ny bedömning om datorn räcker till el behöver uppgraderas/bytas ut (oftast det senare).

Men nätagg väljer jag nästan uteslutande det kraftigare alternativet, då jag varit med om alltför många fall där datorerna har problem att starta efter något år. Efter byte av nätagg har de sen fungerat utmärkt, så därför väljs det ett kraftigare direkt. Det handlar mer om driftsäkerhet än expansionsmöjlighet.

Permalänk
Inaktiv

Jag uppgraderar sällan specifika komponenter. Ofta bygger jag helt nytt med några års mellanrum och säljer den gamla datorn för det blir alltid en kompromiss nånstans ifall man bygger vidare på befintligt system

Permalänk
Sötast

Jag försöker framtidssäkra mina datorer med funktioner.

Länge kunde jag inte köra virtualisering bra då min cpu saknade funktioner, nästa cpu jag köpte hade dessa. men då hade jag inte möjligheten för passthrough, så då hade nästa cpu det. Nu inser jag att jag inte har ECC stöd på någon maskin i huset, trots jag kör gammal hårdvara som servrar.

Framtidssäkra med mängd minne/cpu/gpu - nej, inte direkt. Känns poänglöst. Trots jag försöker säkra med funktioner så vet man aldrig vad man vill göra härnäst eller vad blir the next thing så det känns som att man alltid ligger bakom där man vill vara när något nytt släpps.

Klockfrekvenser är oftast skit samma. Jag är för gammal för att bry mig om 120 vs 130 fps. Och på samma gång är jag för gammal för att någonsin spela ett spel som är under 80fps. 60 är för segt, helst 120+.

Det innebär ju att t.ex lillebroren till den snabbaste cpun räcker gott å väl och till halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om pumpen dör på aio efter 3-4 år så har den varit fel monterad eller billig.... Snitt åldern måste ju vara 6+ på en aio.

De flesta monterar aion med slangar uppåt och då torrpumpar man ganska ofta vilken dödar pumpen

Nja, gör dig själv en mental bild på vad som händer när luft passerar pumpen och åker vidare till toppmonterad slang. Den luften åker ju inte hela vägen runt loopen igen för att möta pumpen en andra gång, oavsett om du topp- eller bottenmonterat slangarna. Det du säger är en myt baserad på missförstånd kring Gamers Nexus' video för några år sedan.

3-4 år kan vara lite i underkant men datorerna brukar leva längre än AIO'arna, om vi säger så.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Inte alls.
För mig är datorn ett verktyg, likt en skruvmejsel eller spärrskaft. Jag köper det jag behöver just nu för att åstadkomma vad jag behöver göra.
Sen varierar det om jag räknat med att grejerna är tänkt att användas över sommaren, till nästa år eller flera år framåt.
Sen blir det ibland automatiskt att prylarna säkerligen är framtidssäkrade i x antal år, men det är ingenting jag tänker på.
Snurrar runt på en Ryzen 1900x fortfarande, hittils inte påverkat mig någonting i det jag gör.

Har ett par olika laptops men ingen är något speciellt monster, men de gör vad de ska. När de inte längre gör det så byts de ut till något som klarar det.

Verksamhetskritiska saker däremot köps i regel nytt och med god insikt i både hållbarhet och värde över tid, för vad det ska göra.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Letar konstant fynd då jag bygger mina system i "bang for buck" stil vad jag tycker mig ha råd med jämfört med vad jag vill ha jämfört med vad som är vettigt.

t.ex 3papp för en odessey g5 1440p 32" tyckte jag var vettigt. Sen att jag inte har något grafikkort att driva 1440p spel är ett senare problem.. (tack inet)

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Framtidssäkrar vänner och bekantas köp till att inte gå med vattenkylning (AIOs) då det hade inneburit att jag behövt fixa deras dator om tre-fyra år när pumpen dör. Förvånansvärt svårt ibland att övertyga folk att en midrange-processor inte behöver kylas med vatten

Sen lever jag ju inte som jag lär.

Beror på hur man är som person..
Är man en tinkerer så behövs vattenkylning till en midrange cpu då man förr eller senare inte kan låta bli att pressa cpu lite extra
Så lika bra att slänga in en vattenkyld från början så är det klart tills det börjar rycka i klockartarmen

Och en hyfsad vattenkylning är inte så hiskeligt dyr kontra "godkänd" luftkylning. Så det är ju också ett argument.
Men visst ska man släpa iväg datorn på LAN kors å tvärs kanske man inte vill ha vattenkylning överhuvudtaget.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nja, gör dig själv en mental bild på vad som händer när luft passerar pumpen och åker vidare till toppmonterad slang. Den luften åker ju inte hela vägen runt loopen igen för att möta pumpen en andra gång, oavsett om du topp- eller bottenmonterat slangarna. Det du säger är en myt baserad på missförstånd kring Gamers Nexus' video för några år sedan.

3-4 år kan vara lite i underkant men datorerna brukar leva längre än AIO'arna, om vi säger så.

Fast om du kör en dränkpump med lite vatten (forcerar med vippan uppåt) så får du samma funktion, du får högljudd pump och det kommer vara luft i vattnet.

Och om du kollar GNs video så är den svår att missförstå, han sågar sönder och visar skillnaden visuellt med hur mycket vätska som pumpen får beroende på radiatorns placering.

Dock är det viktigaste med aio pump vs radiator placering

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Beror på hur man är som person..
Är man en tinkerer så behövs vattenkylning till en midrange cpu då man förr eller senare inte kan låta bli att pressa cpu lite extra
Så lika bra att slänga in en vattenkyld från början så är det klart tills det börjar rycka i klockartarmen

Och en hyfsad vattenkylning är inte så hiskeligt dyr kontra "godkänd" luftkylning. Så det är ju också ett argument.
Men visst ska man släpa iväg datorn på LAN kors å tvärs kanske man inte vill ha vattenkylning överhuvudtaget.

Kånka runt en stor tornkylare är inte heller att rekommendera, bättre med aio

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Nä, har alltid vi visat sig att det är mer lönsamt att köpa allt nytt när det väl är dags, moderkort som inte passar, ny minnesstandard osv.....det enda som möjligtvis är ett undantag är väl gpu och skärm....

Word! Många gånger har man gått på niten med värstingmoderkort, som ska stödja nästa gen cpu osv. Mellanklass och sen byta hela skiten när det behövs är bäst strategi i längden.

Permalänk
Medlem

Jag försöker nog att bygga så kraftfullt jag kan (och tycker att jag har råd med) i hopp om att burken ska "räcka" i minst 4-5 år. Jag har fått för mig att det blir billigare i det långa loppet än att bygga till ett lägre pris och prestanda oftare (1-2 år). Men jag kan ju givetvis ha helt fel då jag inte direkt har räknat på det. Jag försöker tänka på hur jag ska få mest "bang for the bucks" och bygger därför inte med det absolut senaste precis när det släppts då det är som dyrast. Jag har inget behov att konstant ha det senaste och värsta, men jag vill gärna ha en någorlunda high end burk (när den är nybyggd).

Permalänk
Medlem

Nej, inte medvetet. Om en viss komponent visar sig vara fortsatt meningsfull när det är dags för nytt bygge så får den följa med, men det är inget jag planerar för i förväg.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

När jag väl bygger ny dator så köper jag det bästa som finns inom människopengar (dvs. under 100K), det sparas inte. De flesta datorer jag har haft i mitt 50+ åriga liv har levd mellan 5-10 år per dator, så ingen idé att snåla på det. Min dator är 5+ år gammal nu, men fortfarande i top 4-10% av alla "värsting datorer" inom steam-statistiken för datorer.

En regel jag går efter är att jag inte byter före jag får minst dubbelt prestanda på det hela "overall".

Permalänk
Medlem

Bygger ofta med mer än vad som krävs för att slippa greja ett tag framöver.
Set it and forget it 😃

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

När jag väl bygger ny dator så köper jag det bästa som finns inom människopengar (dvs. under 100K), det sparas inte. De flesta datorer jag har haft i mitt 50+ åriga liv har levd mellan 5-10 år per dator, så ingen idé att snåla på det. Min dator är 5+ år gammal nu, men fortfarande i top 4-10% av alla "värsting datorer" inom steam-statistiken för datorer.

En regel jag går efter är att jag inte byter före jag får minst dubbelt prestanda på det hela "overall".

10-20K per år för en dator är nog långt över vad 99% av steam användarna spenderar också...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

För min del är det viktigt att det kan hålla länge. Köper oftast aningen bättre cpu än vad som behövs idag. Ram tar jag ofta också mer än vad jag skulle använda idag. Men samtidigt tar jag inte top of the line för det är oftast mindre prestanda per krona.

Sen är det ju alltid svårt att vara helt framtidssäker. Typ intel 2011, som enligt dem skulle kunna använda nästa gen. Jovisst... AMD har ju sista åren varit riktigt bra med att kunna uppgradera cpu till nyare. Nu tog jag iof sista gen som kör på am4. Men samtidigt betyder ju det att cpun är väl beprövad för både prestanda per wat och hur bra den är.

Är ju alltid en övervägning på hur mycket man är redo att betala när man ska köpa och hur långt upp i prestanda man ska ha.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Gpu uppgraderas 1 gång på samma bygge sen köper jag nytt.

B350/ b450 och en 5800X3D låter sjukt nice ända till du inser att du sitter på pcie3.0 med ett rtx 4xxx ev 5xxx om ett par år och det flaskar som inget annat.