PermalÀnk
●

Blev min pappa lurad vid köp? 😳

Min pappa fick för sig att min stenÄldersdator med windows 8.1 skulle kasseras och köpte en ny laptop med windows 11 till mig idag. SÀljaren sÄlde pÄ honom ett McAfee LiveSafe plus Windows 10 in S mode ready.
Vad betyder detta? Under operating systems stÄr det windows 7, 8, 8.1 och 10. Har sÀljaren lurat pÄ min pappa ett skydd som inte passar datorn?

Först hade sÀljaren sagt att det var windows 10 i datorn han kollade pÄ.Jag pÄpekade att det stÄr 11 i beskrivningen. SÄ...den dÀr sÀljaren verkar inte ha nÄn koll.
Jag Àr inte sÄ tekniskt intresserad sÄ tÀnkte nÄn smart hÀr kunde hjÀlpa oss?

Datorn heter Acer aspire 3i5/8/256 15.6"

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av bosselarsson:

Min pappa fick för sig att min stenÄldersdator med windows 8.1 skulle kasseras och köpte en ny laptop med windows 11 till mig idag. SÀljaren sÄlde pÄ honom ett McAfee LiveSafe plus Windows 10 in S mode ready.
Vad betyder detta? Under operating systems stÄr det windows 7, 8, 8.1 och 10. Har sÀljaren lurat pÄ min pappa ett skydd som inte passar datorn?

Först hade sÀljaren sagt att det var windows 10 i datorn han kollade pÄ.Jag pÄpekade att det stÄr 11 i beskrivningen. SÄ...den dÀr sÀljaren verkar inte ha nÄn koll.
Jag Àr inte sÄ tekniskt intresserad sÄ tÀnkte nÄn smart hÀr kunde hjÀlpa oss?

Datorn heter Acer aspire 3i5/8/256 15.6"

LÀmna tillbaka den och frÄga om tips hÀr, tror du kommer fÄ bÀttre förslag Àn din pappa fick av butikens sÀljare

PermalÀnk
●
Skrivet av medbor:

LÀmna tillbaka den och frÄga om tips hÀr, tror du kommer fÄ bÀttre förslag Àn din pappa fick av butikens sÀljare

Han har redan köpt bĂ„de datorn och skydd av denna sĂ€ljare. 😕

PermalÀnk
PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av bosselarsson:

Han har redan köpt bĂ„de datorn och skydd av denna sĂ€ljare. 😕

Du fÄ fortfarande lÀmna det tillbaka och Ängra dig:
https://www.hallakonsument.se/omrade/angerratt-oppet-kop-och-...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

PermalÀnk
Medlem ★
●

Teoretiskt sett sÄ lÀr det nog funka.
Dock sÄ anser jag att betala för McAfee Àr som att betala för att fÄ malware installerat pÄ sin dator.

PermalÀnk
●
Skrivet av Bernd_P1:

Du fÄ fortfarande lÀmna det tillbaka och Ängra dig:
https://www.hallakonsument.se/omrade/angerratt-oppet-kop-och-...

Men Àr det datorn som Àr ett dÄligt köp (rea pÄ elgiganten) eller Àr det bara att skyddet inte passar?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av bosselarsson:

Men Àr det datorn som Àr ett dÄligt köp (rea pÄ elgiganten) eller Àr det bara att skyddet inte passar?

SvÄrt att veta om vi inte vet dator/pris etc. DÀrför jag tÀnkte det kunde vara bra med tips frÄn forumet innan köp

PermalÀnk
●
Skrivet av medbor:

SvÄrt att veta om vi inte vet dator/pris etc. DÀrför jag tÀnkte det kunde vara bra med tips frÄn forumet innan köp

Datorns namn stĂ„r i inlĂ€gget. 5490 pĂ„ rea nu pĂ„ Elgiganten. Men jag kan ju inte byta en present, dĂ€remot om skyddet inte passar skulle jag sĂ€ga det till honom. 😕

PermalÀnk
●
Skrivet av bosselarsson:

Datorns namn stĂ„r i inlĂ€gget. 5490 pĂ„ rea nu pĂ„ Elgiganten. Men jag kan ju inte byta en present, dĂ€remot om skyddet inte passar skulle jag sĂ€ga det till honom. 😕

Antagligen har ni bara fÄtt en gammal sÄdan kod. Programmet har stöd för Windows 11.

https://www.mcafee.com/sv-se/consumer-support/help/system-req...

Inte ovanligt att dom gamla sÀljs dÄ man ÀndÄ drar ner updates och sÄdant via internet som gör att stödet finns ÀndÄ.
Inte sÄ miljövÀnligt att avaktivera och slÀnga massa pappers saker med koder pÄ för att sen printa nya

PermalÀnk
Arvid Nordqvist-mannen ★
●

Datorn heter inte "Acer aspire 3i5/8/256 15.6" Det Àr produktserie och konfiguration den har (I5 CPU med 8GB RAM, 256GB SSD och skÀrmstorlek 15.6") Det finns serienummer/beteckning etc pÄ undersidan. Gissa pÄ denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Det stÄr iofs Windows 10 S Ready, kan ha kompatibilitet med S-lÀge.

PermalÀnk
Rekordmedlem ★
●

Det ser ut som en typisk standarddator, lÀr inte vara nÄtt som sticker ut Ät nÄtt hÄll med den för det Àr vÀl denna https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Att köpa till ett skyddsprogram Àr kanske inte absolut nödvÀndigt eller sÄ Àr det det, det beror pÄ hur datorn anvÀnds och egna preferenser. Du lÀr i vart fall inte ha blivit lurad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar pÄ en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar pÄ Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har ocksÄ oscilloskop, mÀtmikrofon och colorimeter.

PermalÀnk
Medlem ★
●

LÀmna tillbaka (nyttja ÄngerrÀtten) och köp samma dator utan McAfee antivirusskydd dÄ det Àr vÀrdelöst. Windows inbyggda skydd fungerar bÄde bÀttre och Àr gratis.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

PermalÀnk
●
Skrivet av mrqaffe:

Det ser ut som en typisk standarddator, lÀr inte vara nÄtt som sticker ut Ät nÄtt hÄll med den för det Àr vÀl denna https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Att köpa till ett skyddsprogram Àr kanske inte absolut nödvÀndigt eller sÄ Àr det det, det beror pÄ hur datorn anvÀnds och egna preferenser. Du lÀr i vart fall inte ha blivit lurad.

Ja det Ă€r den. Ska bara ha den till skola och betala rĂ€kningar, inget avancerat. 🙁

PermalÀnk
Medlem ★
●

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...
Verkar vara denna? edit: jag Àr too slow. Men ja!

Vet inte varför sista bilden visar insidan av en gammal Macbook, men det Àr ju Elgiganten vi pratar om.

FrÄn vad jag kan utröna sÄ brukar Acer Aspire 3-recensioner genom Ären gÄ ganska hÄrt mot den serien. Oftast kassa skÀrmar, sisÄdÀr tangentbord, dÄligt chassi. Men den kostar ju samtidigt ganska lite pengar, sÄ det gÀller att hÄlla förvÀntningarna rimliga ocksÄ.

Den kommer vara ganska dÄlig pÄ spel, om det Àr nÄgot sÄdant den ibland kommer anvÀndas till. Men för webbsurf, skrivande, lÀsande och annat kontor/plugg sÄ lÀr den rulla pÄ bra.

"McAfee LiveSafe plus Windows 10 in S mode ready" lÀser jag som att du tog upp titeln pÄ artikeln, dvs det Àr en version av McAfee som kan köras pÄ Windows 10 laptops som kör i S-lÀge. Men jag skulle se det rimligt att det gÄr att köra pÄ andra versioner ocksÄ, bara att S-lÀge Àr den svÄra barriÀren för tredjerparts-antivirusprogram att klara av att kunna köras i. De har nog valt att uppmÀrksamma det i försÀljningen att deras produkt klarar av det.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

PermalÀnk
●
Skrivet av kimdahlvid:

Antagligen har ni bara fÄtt en gammal sÄdan kod. Programmet har stöd för Windows 11.

https://www.mcafee.com/sv-se/consumer-support/help/system-req...

Inte ovanligt att dom gamla sÀljs dÄ man ÀndÄ drar ner updates och sÄdant via internet som gör att stödet finns ÀndÄ.
Inte sÄ miljövÀnligt att avaktivera och slÀnga massa pappers saker med koder pÄ för att sen printa nya

Åkeej...sĂ„ att windows 11 inte stĂ„r med pĂ„ kartongbiten spelar ingen roll?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av bosselarsson:

Ja det Ă€r den. Ska bara ha den till skola och betala rĂ€kningar, inget avancerat. 🙁

Datorn Àr det sÀkerligen inget fel pÄ, i det stora hela. Det Àr vÀl bara de dÀr hundralapparna som McAfee kostar (och/eller nÄgon form av vÀrdelös prenumerationskostnad som tillkommer) som Àr lite hivade i sjön. För att anvÀnda Word och Nordeas internetbank behövs knappast nÄgonting mer Àn Windows eget skydd, som nÄgon skrev.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

PermalÀnk
Rekordmedlem ★
●
Skrivet av M89:

LÀmna tillbaka (nyttja ÄngerrÀtten) och köp samma dator utan McAfee antivirusskydd dÄ det Àr vÀrdelöst. Windows inbyggda skydd fungerar bÄde bÀttre och Àr gratis.

Varför uppmana att Ängra datorköpet om det Àr ok och du tycker att en separat mjukvara Àr dÄlig ? Mjukvaran har inget med datorn att göra.

Skyddsmjukvaror har oftast andra funktioner Àn de grundlÀggande som ingÄr i win sÄ man bör vara lite försiktig med att sÀga att man inte behöver dem om man inte vet hur datorn ska anvÀndas i detalj och vad anvÀndaren vill ha, det viktiga Àr att veta att de ofta ger skydd mot fler saker Àn det grundskydd som ingÄr i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar pÄ en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar pÄ Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har ocksÄ oscilloskop, mÀtmikrofon och colorimeter.

PermalÀnk
●
Skrivet av Teddis:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...
Verkar vara denna? edit: jag Àr too slow. Men ja!

Vet inte varför sista bilden visar insidan av en gammal Macbook, men det Àr ju Elgiganten vi pratar om.

FrÄn vad jag kan utröna sÄ brukar Acer Aspire 3-recensioner genom Ären gÄ ganska hÄrt mot den serien. Oftast kassa skÀrmar, sisÄdÀr tangentbord, dÄligt chassi. Men den kostar ju samtidigt ganska lite pengar, sÄ det gÀller att hÄlla förvÀntningarna rimliga ocksÄ.

Den kommer vara ganska dÄlig pÄ spel, om det Àr nÄgot sÄdant den ibland kommer anvÀndas till. Men för webbsurf, skrivande, lÀsande och annat kontor/plugg sÄ lÀr den rulla pÄ bra.

"McAfee LiveSafe plus Windows 10 in S mode ready" lÀser jag som att du tog upp titeln pÄ artikeln, dvs det Àr en version av McAfee som kan köras pÄ Windows 10 laptops som kör i S-lÀge. Men jag skulle se det rimligt att det gÄr att köra pÄ andra versioner ocksÄ, bara att S-lÀge Àr den svÄra barriÀren för tredjerparts-antivirusprogram att klara av att kunna köras i. De har nog valt att uppmÀrksamma det i försÀljningen att deras produkt klarar av det.

Ska bara ha den till skola och betala rÀkningar, vissa lektioner via zoom/teams.Gissar att jag inte kommer mÀrka av ifall den Àr dÄlig. Min nuvarande dator Àr ca 9 Är gammal sÄ allt annat Àr en förbÀttring.... Borde vi lÀmna tillbaka skyddet och bara köra windows skydd?

PermalÀnk
Rekordmedlem ★
●
Skrivet av bosselarsson:

Åkeej...sĂ„ att windows 11 inte stĂ„r med pĂ„ kartongbiten spelar ingen roll?

Har man en licens som Àr frÄn win 7 eller senare kan man vÀlja att uppdatera till senare os om man vill, sÄ har datorn levererats med win 10 och uppfyller kraven pÄ hÄrdvara (TPM) sÄ gÄr det att köra in win 11 om man vill för det Àr samma licens.

Datorn har vÀl ocksÄ W11 home eller menar du att den levererades med ett annat os ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar pÄ en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar pÄ Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har ocksÄ oscilloskop, mÀtmikrofon och colorimeter.

PermalÀnk
●
Skrivet av mrqaffe:

Varför uppmana att Ängra datorköpet om det Àr ok och du tycker att en separat mjukvara Àr dÄlig ? Mjukvaran har inget med datorn att göra.

Skyddsmjukvaror har oftast andra funktioner Àn de grundlÀggande som ingÄr i win sÄ man bör vara lite försiktig med att sÀga att man inte behöver dem om man inte vet hur datorn ska anvÀndas i detalj och vad anvÀndaren vill ha, det viktiga Àr att veta att de ofta ger skydd mot fler saker Àn det grundskydd som ingÄr i win.

Ska bara ha till skola (word excel etc) och betala rÀkningar. Inga spel inga filmer.

PermalÀnk
●
Skrivet av bosselarsson:

Åkeej...sĂ„ att windows 11 inte stĂ„r med pĂ„ kartongbiten spelar ingen roll?

Exakt. Det borde inte vara nÄgra problem. I vÀrsta fall kan du behöva dra ner programmet direkt frÄn deras sida, men koden gÀller fortfarande

PermalÀnk
●
Skrivet av mrqaffe:

Har man en licens som Àr frÄn win 7 eller senare kan man vÀlja att uppdatera till senare os om man vill, sÄ har datorn levererats med win 10 och uppfyller kraven pÄ hÄrdvara (TPM) sÄ gÄr det att köra in win 11 om man vill för det Àr samma licens.

Datorn har vÀl ocksÄ W11 home eller menar du att den levererades med ett annat os ?

Har inte öppnat datorn Ă€n men pĂ„ hemsidan stĂ„r det att den ska ha windows 11 home. Har den inte det dĂ„? Fattar ingenting... đŸ€Šâ€â™€ïž

PermalÀnk
Rekordmedlem ★
●
Skrivet av bosselarsson:

Har inte öppnat datorn Ă€n men pĂ„ hemsidan stĂ„r det att den ska ha windows 11 home. Har den inte det dĂ„? Fattar ingenting... đŸ€Šâ€â™€ïž

Är det dator frĂ„n lĂ€nken till EG sĂ„ stĂ„r det 11 home och det Ă€r ju ocksĂ„ det mest troliga idag för man lĂ€r fĂ„ bestĂ€lla en företagsmodell om man ska ha win 10 förinstallerat idag.

Är det den lĂ€nkade datorn Ă€r det en vanlig standarddator som lĂ€r funka för vardagligt anvĂ€ndande, det Ă€r ingen speldator eller arbetsstation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar pÄ en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar pÄ Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har ocksÄ oscilloskop, mÀtmikrofon och colorimeter.

PermalÀnk
Medlem ★
●

McAfee slöar ner en redan riktigt slö dator. Avinstallera och sÀg upp den löpande prenumerationen, sÄ den inte förnyas om ett Är. Windows skydd rÀcker vÀldigt bra.

BehÄller du datorn mÄste du "lÄsa upp" S-versionen pÄ Windows för att kunna hÀmta program utanför MS-store.

Jag skulle testa saker som om den orkar driva youtube i 4K utan att lagga och kanske köra nÄtt benchprogram som 3D-Mark för att se om den verkligen duger. Delat grafikminne utan angiven grafikdel brukar vara varningstecken pÄ en riktigt sunkig dator.

Elgiganten har en ganska gedigen historia att lura pÄ folk försÀkringar och skydd som verkligen inte behövs.

Visa signatur

”Ingen mĂ„ utsĂ€ttas för godtyckliga ingripanden i frĂ„ga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.”
Artikel 12, FN:s deklaration för mÀnskliga rÀttigheter

PermalÀnk
Rekordmedlem ★
●
Skrivet av Fredag:

McAfee slöar ner en redan riktigt slö dator. Avinstallera och sÀg upp den löpande prenumerationen, sÄ den inte förnyas om ett Är. Windows skydd rÀcker vÀldigt bra.

BehÄller du datorn mÄste du "lÄsa upp" S-versionen pÄ Windows för att kunna hÀmta program utanför MS-store.

Jag skulle testa saker som om den orkar driva youtube i 4K utan att lagga och kanske köra nÄtt benchprogram som 3D-Mark för att se om den verkligen duger. Delat grafikminne utan angiven grafikdel brukar vara varningstecken pÄ en riktigt sunkig dator.

Elgiganten har en ganska gedigen historia att lura pÄ folk försÀkringar och skydd som verkligen inte behövs.

Det Àr Intels vanliga integrerade grafik i den, det Àr som sagt ingen speldator men den lÀr funka utmÀrkt med film, troligen till och med bÀttre Àn allt utom senaste generationens grafikkort vad gÀller videoavkodning, det som eventuellt Àr dÄligt Àr mÀngden minne och lagring men det har man alltid för lite av oavsett hur mycket man har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar pÄ en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar pÄ Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har ocksÄ oscilloskop, mÀtmikrofon och colorimeter.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Fredag:

(...)
Elgiganten har en ganska gedigen historia att lura pÄ folk försÀkringar och skydd som verkligen inte behövs.

Det Àr lÄngt ifrÄn nÄgot som Elgiganten Àr ensamma med, utan snarare en standard bland alla butiker med hemelektronik. Sedan varierar det frÄn sÀljare till sÀljare hur hÄrt de försöker med merförsÀljning, tex skydd, garantier, avbetalningar, prenumerationer osv. För typ 10 Är sedan vet jag att det var relativt vanligt att sÀljaren tjÀnade extra genom provision pÄ just dessa saker.

Ofta anser jag personligen att det Àr onödiga saker, men ibland kan de faktiskt ha vettiga extra produkter till nedsatt pris, tex att man kan köpa Microsoft 365 Personal 1 Är för 99kr extra osv.

Ville bara flika in med det, att detta Àr nÄgot typ alla gör.

Visa signatur

Skrivet med hjÀlp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
SkÀrmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro