Varför pratar ingen om Acer Predator XB273UNX?

Permalänk
Medlem

Varför pratar ingen om Acer Predator XB273UNX?

Hej,

Acer Predator XB273UGX verkar ha fått bra betyg och vara en populär skärm och det finns en hel drös recensioner om den skärmen. Men nu när XB273UNX börjat hitta ut i butikerna (skillnaden verkar vara G-Sync, Nvidia Reflex samt 95 % DCI-P3 för UNX och 99 % Adobe RGB för UGX..kanske finns fler inte kollat alldeles för mycket).

Men ser inga recensioner och ingen som direkt pratar om den skärmen. Är det för att den är totalt ointressant då den kostar lite mer än UGX och G-sync/Nvidia reflex är meningslöst eller att jag missat något totalt om varför man bör undvika den skärmen?

Är ute efter en ersättare till ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q som jag köpte för 7 år sedan och tyckte UNX'en såg intressant ut (osäker på om det är värt att gå upp till 32" och 4K).

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag är ingen skärmexpert alls, men som vanlig konsument är det inget som sticker ut. 1440p, hög uppdateringsfrekvens, dålig "HDR", 11k SEK pris.

Inget som sticker ut direkt?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan även vara så att Acer själva inte är så pigga på att skicka ut dessa för tester med, då dom kanske vet om att den skulle få lite halv dåliga betyg.
Testsidor/etc får ju inte allt dom frågar efter från tillverkarna, och sen så är det ganska ofta så att det är tillverkaren som är först på bollen och skickar runt förfrågningar om testsidor/etc vill testa en viss ny pryl (som av någon anledning oftas är en top of the line produkt).

Ett exempel är tex Corsair som glatt skickade ut sina första CS nätagg som var av otroligt bra kvalitet och hög watt för ett extra extreme super duper pris, dvs i en del fall billigare än ett riktigt budget nätagg.
För att efter en viss tid släppa v1 (första var ju då v0) med en del försämringar, sen kom v2 med mer försämringar+prisökning (men fortfarande ett ganska bra o prisvärt agg), v3, v4 (och här började det att vara ett halv taskigt nätagg för ingen direkt billig peng).
Sen gjorde dom samma sak med andra serier under måååååånga års tid.

När detta började komma fram och en del testsidor ville testa ett v2,v3,etc i en serie så fick dom nej ni har ju redan testat det nätagget dvs v0 som var bra o prisvärt.
Men när det gäller dom senare versionerna som var sämre så nope en del sidor testade dom ändå genom att helt enkelt köpa dom själva och japp dom var sämre.

Säger inte att det är så i detta fall men detta har hänt med skärmar med jag vill säga att det var gigabyte men kan ha varit msi med??? som om jag minns rätt nu.
Hade skickat ut förfrågningar om sidor ville testa den en ganska lång tid innan skärmen var färdig (så dom visste troligen inte hur dålig den var) och det handlade om en ny skärm som skulle ersätta en äldre modell och allt skulle vara bättre (givetvis).
Men det var några saker som dom speciellt påpekade att DETTA är så mycket bättre än på den förra modellen.
Sen när skärmen skulle släppas så var det knäpptyst inga fick nån skärm att testa så 1-2 sidor köpte en egen och överlag var den ok men inte mer och den var dyr 1-2 prisklasser över äldre modellen.
Och det jävligaste, just dom där sakerna som dom verkligen påpekade att det skulle vara sååååååå mycket bättre var i bästa fall bara klart sämre.

Hmmmm undrar varför inga testsidor fick ett ex att testa???

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag är ingen skärmexpert alls, men som vanlig konsument är det inget som sticker ut. 1440p, hög uppdateringsfrekvens, dålig "HDR", 11k SEK pris.

Inget som sticker ut direkt?

Är ingen skärmexpert heller jag menar sist jag ens kollade på skärmar var när jag köpte den jag använder nu (vilket som sagt var 7 år sedan). Men just när det gäller HDR (vilket jag aldrig upplevt, aldrig ens använt en IPS/VA panel för den delen..) verkar det inte vara någon skärm som är riktigt bra på det. Utan ser ut som om det är typ OLED tv-apparater som används som skärm om man vill ha bra HDR. Samsung Odyssey G7 och G9 verkar ha bäst HDR enligt RTINGS men då har man ju en böjd skärm..vet inte om det är något jag hade gillat.

Skrivet av grizzly666:

Det kan även vara så att Acer själva inte är så pigga på att skicka ut dessa för tester med, då dom kanske vet om att den skulle få lite halv dåliga betyg.

Jo det som är min tanke också. För UGX fick ju bra betyg förutom vad jag läst att några haft problem med VRR..men verkar ju vara en annan panel i UNX (killgissning då färgrymden är annan..men ingen aning om den kommer från panelen eller från "elektroniken").

Permalänk
Hedersmedlem

Oj, känns väldigt svårt att motivera när man för några år sedan köpt en XB271HU för typ 6500-7000 kr.

Att flera år senare ska behöva betala ~60% mer för en uppföljare känns inte särskilt lockande. Har svårt att se att det är någon större praktisk skillnad mellan 165 Hz och 275 Hz, och även om det vore det så är det svårt att driva spel i 1440p i tillräckligt hög FPS för att det ska var värt det.

Så från mig personligen så är detta ett massivt "gäsp", hade knappt övervägt att uppgradera ens om priset var det samma som föregångaren, men till det här priset så är det ju helt omotiverat ens för ett nyinköp.

Angående Nvidia Reflex och liknande tekniker, enligt mig är detta något som man kan använda för att motivera köp av en skärm över en annan inom samma prisklass, men inget jag skulle betala extra för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Oj, känns väldigt svårt att motivera när man för några år sedan köpt en XB271HU för typ 6500-7000 kr.

Angående Nvidia Reflex och liknande tekniker, enligt mig är detta något som man kan använda för att motivera köp av en skärm över en annan inom samma prisklass, men inget jag skulle betala extra för.

Kan hålla med om att priset är för högt. Samt så skulle jag personligen nog inte märk av Nvidia Reflex alls. Men att välja skärm är ju en jäkla djungel och hade bilden på denna varit riktigt bra hade jag nog betalat det högre priset med tanke på hur länge jag brukar ha mina skärmar.

Dock med det i åtanke kanske jag ska titta på Asus PG32UQ istället.

Permalänk
Medlem

Återupplivar denna tråd
Någon som provat XB273UNX än? Söker efter reviews men hittar mest liknande trådar om att det inte finns reviews

Såg att den är nedsatt till 6590:- på netonnet nu nämligen, - 9990:- hos konkurrenterna.
Netonnet Länk

Visa signatur

|CPU: 9950X3D |GPU: Gigabyte RTX 4080 Gaming OC |MB: Gigabyte X870 Aorus Elite |RAM: Kingston 6000/C30 64GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Yes, jag har den som min main-skärm. Kan inte säga annat än att jag är nöjd men sen så har jag heller inte spelat på t ex en OLED. Jag ville ha 270hz i uppdateringsfrekvens och 1440p samt ips och denna skärmen tickade alla boxarna. Jag köpte min för 8k för ungefär ett år sedan tror jag det var.

Min sekundära skärm är en ASUS 27" ROG Swift PG279Q och färgerna är sjukt dassiga jämfört med XB273UNX dock så skiljer det ju ett antal år mellan dessa skärmar men bara för att ha något att jämföra mot.

Fråga om det är något du undrar över.

EDIT:
Ber om ursäkt, skärmen jag har är https://www.inet.se/produkt/2221499/acer-27-predator-xb273uz-... dvs inte exakt den ni pratar om men väldigt lik vad jag kan se.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Yes, jag har den som min main-skärm. Kan inte säga annat än att jag är nöjd men sen så har jag heller inte spelat på t ex en OLED. Jag ville ha 270hz i uppdateringsfrekvens och 1440p samt ips och denna skärmen tickade alla boxarna. Jag köpte min för 8k för ungefär ett år sedan tror jag det var.

Min sekundära skärm är en ASUS 27" ROG Swift PG279Q och färgerna är sjukt dassiga jämfört med XB273UNX dock så skiljer det ju ett antal år mellan dessa skärmar men bara för att ha något att jämföra mot.

Fråga om det är något du undrar över.

EDIT:
Ber om ursäkt, skärmen jag har är https://www.inet.se/produkt/2221499/acer-27-predator-xb273uz-... dvs inte exakt den ni pratar om men väldigt lik vad jag kan se.

Jo, jag känner också att min PG279Q är ganska dassig efter alla år.
Jag har på senare tid varit sugen på en något mer "tryhard-skärm" på runt 27".

Tror jag hittat svar på undringarna nu, så är nog mest ute efter om folk är nöjda.
G-sync hela vägen upp till 275hz, men tyvärr bara ULMB upp till 144hz

Visa signatur

|CPU: 9950X3D |GPU: Gigabyte RTX 4080 Gaming OC |MB: Gigabyte X870 Aorus Elite |RAM: Kingston 6000/C30 64GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

Jo, jag känner också att min PG279Q är ganska dassig efter alla år.
Jag har på senare tid varit sugen på en något mer "tryhard-skärm" på runt 27".

Tror jag hittat svar på undringarna nu, så är nog mest ute efter om folk är nöjda.
G-sync hela vägen upp till 275hz, men tyvärr bara ULMB upp till 144hz

Jag spelar en del valorant och cs och för det är skärmen guld. Det är den snabbaste skärmen jag testat som också levererar bra färger.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Jag är en ägare av XB273UNX och är förbryllad över hur lite uppmärksamhet den fick när den fanns tillgänglig. Såg endast två kanaler recensera den på Youtube. Under 2022 så fanns den primärt tillgänlig hos Inet och NoN. Nu är den slut i lager och jag tvivlar på att den återvänder. Mycket märkligt hur en skärm med framtidsssäkrade specs kan falla under radarn så fort.

Under tiden så hade den internationella marknaden ögonen på XB273UGX, denna har samma panel men saknade gsync-modul och toppade 270Hz istället för 275Hz.

Via knapparna på baksidan har jag lyckats hitta vägen in i fabriksmenyn. Acer erbjuder inte konsumenterna möjligheten att själva uppdatera mjukvaran(åtmisntone denna serie). Det vore därav intressant att få se ifall de senare panelerna kör samma mjukvara eller en senare utgåva med potentiella förbättringar. Min panel's OSD har releasedatum maj 2021 enligt menyn.

Att få se hur menyn skiljer sig från skärm till skärm, säg mellan XB273 UZ, GX och NX skulle tillfredställa min pedantiska sida

Bild på fabriksmenyn och instruktioner hur ni kommer åt den: https://imgur.com/a/yhULe6L