Snabbkoll: Passar skärmar i 40-tumsklassen vid datorn?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Passar skärmar i 40-tumsklassen vid datorn?

Skärmstorlekar som tidigare förknippats med TV-apparater blir allt vanligare på skrivbordet. Hur känner du för 40-tummare till datorn?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Beror ju på vilket bildförhållande vi pratar om? 😊

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Lego Master

Alltså... "föredrar".. Jag har hittills haft råd med skärmar under 40". Så oklart om jag skulle föredra nånting större om jag kunde köpa det.

Har däremot en 48" ultrawide på jobbet, och den är ju riktigt trevlig. Aldrig provat att spela på den.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Snabbsvar för allt som inte är UW

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Märklig fråga. Allt handlar om avståndet till skärmen du har framför dig. Antager vi skrivbord = armslängd?

Permalänk
Medlem

Jag har kört en 24" (1200p, 16x10) + en 40" (4k, 16x9) nu rätt länge, och jag har börjat inse att 40":aren egentligen är för stor för mig. Jag har ett ganska djupt skrivbord, men jag kan inte titta på hela skärmen samtidigt utan måste flytta ögonen och/eller huvudet för att titta på en annan del av skärmen.

Jag hade nog helst haft en setup med antingen 3 st 24" (1200p, 16x10) eller 2 st 27" eller 30" (1440p, 16x9 skulle nog duga då), egentligen, men jag är för snål för att sluta använda de fullt fungerande skärmar jag har..

Permalänk
Medlem

Jag kör denna 43" skärmen till datorn och det fungerar utmärkt till lite "slöare" spel som jag kör, skulle inte rekommendera snabba FPS spel dock. Har känt av illamående vid vissa spel ibland just för att man sitter så nära skärmen vid ett vanligt 80cm djupt skrivbord. Doom fick mig att bli grön i ansiktet.

Jag är dock i marknaden att switcha från denna till en OLED skärm, tips mottages

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beror väl på avstånd, bildformat och upplösning. En 40+ tummare i ultrawideformat är ju lite mer anpassad för skrivbordet än en 40 tums 4:3:are.

Hur stor en skärm är på diagonalen spelar som inte så stor roll, det är höjden kontra avståndet som är bökigt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Sitter idag med en 32" och en 27" oftast dock endast med 27". 32-34" är det största jag kan tänka mig.
Har testat spela på 42" och 49" ultrawide och visst, det funkar i vissa spel.. oftast blir det lidande i FPS spel när man gärna vill kunna se allt som är på sidorna t.ex karta och ammo, blir lätt att man slänger lite för mycket med huvudet. Sen tar det otroligt mycket plats med så stor skärm, det är svårt att få setupen att se vettig ut.

Permalänk
Medlem

Bra att man är inte enda som föredrar <40" för dataskärmar, tycker det gått till överstyr dethär med storlek på skärmar överlag när man ser dessa "BFG" och 48 och 42" osv "TV"-storlekar som offereras som skärmar. Men visst kan man till en del förstå dem som har turen att kunna möblera såpass att avståndet växer. Själv har man 70cm djupt skrivbord/avstånd till väggen och är det allra max som funkar i mitt rum så då blir ca 32 - 34" det allra största jag personligen kan tänka mig åtminstone med ca armslängd till skärmen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Tycker ultrawides i 49" är en bra kompromiss. Agerar som 2st 27" 1440p fysiskt och upplösning vilket ger mycket yta för produktivitet. Vid spelande kör jag 2560x1440 16:9 med black bars.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft en skärm över 40" i förhållandet 16:9 så jag avstår att rösta. Men jag Skulle kunna tänka mig en, var länge inne på LGs C2 i 42" faktiskt. Helt säker på att det vore grymt.

Men det var egentligen hela tiden en 21:9 skärm i OLED jag velat ha, bredden är mer hanterbar för mig än höjden. Men trodde det skulle dröja några år till iom att LG inte tillverkar ngt i det formatet så därav intresset för 42" C2....

...Men sen kom Samsung med QD-OLED i år och det finns i 21:9 och rörde iom det om i grytan ordentligt för mig. Annars hade jag köpt en 42" C2 faktiskt.

Som det ser ut nu är det Samsungs Odyssey med QD-OLED jag har siktet på. Hoppas de är "ok" prissatta iaf.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag har en synskada så måste ha skärmen rätt nära ögonen oavsett storlek om det ska bli hyfsat skarpt, så 25" någonstans är en övre gräns för mig.

Sen förstår jag ju att tillverkarna gärna vill pusha för att stora skärmar är det normala för det är dem de tjänar mest pengar på så ur ett affärsmässigt perspektiv är det inget konstigt. Men jag fokuserar hellre på min egen komfort än företagens vinster.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Märklig fråga. Allt handlar om avståndet till skärmen du har framför dig. Antager vi skrivbord = armslängd?

"Hur djupt är ett skrivbord?"

Riktigt hur djupt som helst är väl dock inte ett skrivbord i praktiken, men det är ju absolut en poäng att man kanske bör komplettera sitt svar med förutsättningarna på den punkten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Varför kör man en större skärm än 32 tum där man sitter 30 cm ifrån skärmen om man inte vill ha nackspärr och få huvudvärk? Det finns absolut inga positiva saker med en 16:9 skärm över 32 tum på ett skrivbord. Och nu syftar jag inte på Ultrawideskärmar där större tum än 32 är hyfsat kompakta på höjden. Allt större än 32 tum i formatet 16:9 hör hemma på tv-bänken.

Permalänk
Medlem

Nej, hade inte föredragit en 40" monitor i 16:9 förhållande. Däremot kan jag tänka mig en 49" monitor med 32:9 i bildförhållande då jag gillar UW skärmar.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Har haft både en philips 40" 4k monitor och en Samsung odyssey 49 ultrawide.

I mitt arbete som programmerare har detta varit helt ypperligt. Dock krävs det en ganska highend pc för att driva dom upplösningarna i spel. Innan jag skaffade det och behövde köra i lägre upplösning än native var det rätt skräp faktiskt (men bara i spel).

Hade jag bara använt datorn för underhållning hade jag nog inte kört så stora högupplösta skärmar utan varit nöjd med en 2k skärm på 34"

Permalänk
Medlem

Pratar vi 16:9 förhållande så är 32" max för mig

Permalänk
Medlem

27” är min sweetspot efter att ha testat lite olika skärmar. 32” funkar också men föredrar 27 på en arm som jag kan flytta lite närmare vid behov.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Hänger på hur långt ifrån du sitter. Det är alldeles för mycket vid ett mindre djupt skrivbord, men passar bra om man däremot ställer datorn i vardagsrumet bredvid tvbänken.

Permalänk

Det jag tänker på är Skärmar och Laggers.

Folk har i alla tider kommit med argument som antyder om Dunning–Kruger-effekten. Folk sa att skärmstorlekar 17", 19" var onödigt likaså flera skärmar. Dessa personer av någon konstig anledning brukar ändra sina åsikter med tiden.

Nå idag, så vill jag ha en skärmyta som täcker allt framför mig. Denna skärmyta bör i mitt fall vara vinklat och jag har ofta pratat om formbar skärm.

Men att åstådkomma det jag vill ha är inte det lättaste, alla lösningar får en massa olika problem. En helt platt 50" skärm tycker t.ex. jag bara är dåligt, det blir för svårt att se kanterna. Och har man väl fått den skärmlösning som fungerar, så gäller det få ett vettigt operativsystem. Jag vill på OS nivå kunna splittra upp en skärm så det blir som fler skärmar exakt som jag vill. Någon kan hävda liknande finns i Windows 10, ja den funktionen suger. När jag klickar på maximera knappen så ska skärmen maximeras i den indelning som den har fått osv.

Permalänk
Medlem

Har en 42" 4K på jobbet. Använder nedre halvan till det mesta, men har lite smågrejer eller temporära övervakningar etc uppe. Ganska smidigt. Tog ett tag att vänja sig, men gillar det.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har inte testat en skärm över 32", det är vad jag har nu och känns riktigt fint i spel, skulle kunna tänka mig att ha lite större.
Men skulle jag komma över 40" tror jag att man skulle börja bli tvungen att flytta skärmen längre bak och då känns det ovärt..
Har man ingen tv eller projektor däremot så kanske man kan få en hybrid tv/datorskärm av att gå större än 40" med sin datorskärm och ha den lite längre ifrån.

Permalänk
Musikälskare

Just nu är det priset som sätter käppar i hjulet men visst, hade velat prova runt 42" eller något i dom krokarna

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kör 55" TV som skärm men då är skrivbordet separat från TV:n som står på en TV bänk så det är iaf 1.5m mellan mig och TV:n.
Varför kanske man undrar, det är kul med stor bild helt enkelt. Ger annan känsla än en mindre skärm närmare ansiktet.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

42-55 skulle jag nog säga är det bästa för mig.
Jag föredrar lite för stort snarare än lite för lite.

Permalänk
Medlem

Vrida på datorbordet så att man sitter på kortsidan och har skärmen i andra änden blir ny standard 😂😂😂

Permalänk
Medlem

Kört med en 48" LG C1 som huvudskärm sedan BF förra året (har även en 27" monitor vid sidan), fungerar utmärkt till spel/media och även lite slösurf. Dock inget jag skulle vilja jobba vid 8 timmar per dag, men till det jag använder den till är det bättre än jag befarade då jag var lite orolig över att det skulle vara lite väl stort.

Permalänk
Medlem

Det handlar nog om förhållandet och avståndet till skärmen. Jag kör 2st 27" på ca 60cm avstånd och tycker det passar mig bra. Större skärmar än så vill jag nog ha på större avstånd, 80cm kanske? Det dära är en smaksak tror jag, och hälsoskäl för ögonens skull

Permalänk
Medlem

32" 16:9 är ungefär max för vad som är bekvämt på skrivbordet. 38" 21:9 vore nog rätt optimalt.