Regeringen kovänder – skattesubvention för serverhallar slopas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Det är inte rätt att ändra spelreglerna när företagen redan har investerat, så jag tycker detta är botten. Men jag verkar vara ensam om det

Du menar som när dieselbilar subventionerades så alla köpte ny snål dieselbil kring 2010 för att några år senare skattas sönder plus att dom förbjuds att numera köras i vissa städer och länder?
Men det är kanske inte så noga när det drabbar oss privatpersoner?

On topic. Hurra hurra hurra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Ja, det är fossila bränslen som är dyra som gjort det snordyrt i t.ex Tyskland och Storbrittanien eftersom alternativ saknas. Det i sin tur gör priserna dyra för oss och norskarna eftersom vi måste exportera det vi kan vilket drar upp priserna.

Hade mer kapacitet funnits i sydsvergie eller om vi sparar in ~5% av vår nuvarande användning så skulle generering överstiga export och priserna falla som en sten.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Dvs samma som för annan elintensiv industri.

Skillnaden är ett datacenter inte producerar något, samt nästan all ev skatt skickas till Irland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Skillnaden är ett datacenter inte producerar något, samt nästan all ev skatt skickas till Irland.

BNP gör ingen skillnad på värdet av vad som produceras i ett datacenter, eller ett pappersbruk.

Jag förstår helt logiken i att datacenter få samma elskattsrabatt som exemplet pappersbruk. Båda är industrier, kan automatiseras för väldigt få anställda, och kräver mycket elektricitet. Varför ska datacenter få en annan behandling? SCA/Holmen/etc kan ju också trolla bort sina vinster till andra länder (och gör det säkert redan).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

BNP gör ingen skillnad på värdet av vad som produceras i ett datacenter, eller ett pappersbruk.

Jag förstår helt logiken i att datacenter få samma elskattsrabatt som exemplet pappersbruk. Båda är industrier, kan automatiseras för väldigt få anställda, och kräver mycket elektricitet. Varför ska datacenter få en annan behandling? SCA/Holmen/etc kan ju också trolla bort sina vinster till andra länder (och gör det säkert redan).

Förstår inte bad BNP har med det att göra, svensk illegal handel av droger räknas in i BNP med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

BNP gör ingen skillnad på värdet av vad som produceras i ett datacenter, eller ett pappersbruk.

Jag förstår helt logiken i att datacenter få samma elskattsrabatt som exemplet pappersbruk. Båda är industrier, kan automatiseras för väldigt få anställda, och kräver mycket elektricitet. Varför ska datacenter få en annan behandling? SCA/Holmen/etc kan ju också trolla bort sina vinster till andra länder (och gör det säkert redan).

Dock tror jag inte dom är 5-600 anställda på serverhallen i Luleå som vi är på pappersbruket jag jobbar på. Det påverkar BNP. Lägg sen till några hundra jobb på externa firmor som är beroende av bruket (Kappa Piteå).
Sen kör vi egna turbiner och gör mycket av elen själva, får vi samma rabatt på den tillverkningen?

En serverhall gör 0 skillnad för ett större samhälle vad gäller jobb. Stänger Kappa, Sca och SSAB är det tomt på folk här uppe rätt snabbt.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Förstår inte bad BNP har med det att göra, svensk illegal handel av droger räknas in i BNP med.

Du sa att inget av värde produceras. Det kanske inte skulle tolkas bokstavligt.

Skrivet av Mikaelmannen:

Dock tror jag inte dom är 5-600 anställda på serverhallen i Luleå som vi är på pappersbruket jag jobbar på. Det påverkar BNP. Lägg sen till några hundra jobb på externa firmor som är beroende av bruket (Kappa Piteå).
Sen kör vi egna turbiner och gör mycket av elen själva, får vi samma rabatt på den tillverkningen?

En serverhall gör 0 skillnad för ett större samhälle vad gäller jobb. Stänger Kappa, Sca och SSAB är det tomt på folk här uppe rätt snabbt.

Tillverkningsindustrin ger absolut stora ringar på vattnet. En anställd på Volvo genererar många anställda ute i samhället, och även om en anställd i serverhall ger mindre effekter så är det sannolit inte noll.

Ett sidospår, men turbinen på sodapannan ger väldigt bra betalt för den gröna elen med subventionerna från elcertifikat (nya anläggningar efter 2020 får dock inte detta såvitt jag förstår). När jag jobbade på SCA under studietiden var intäkterna från detta rejält stora.

Jag ser inga tunga argument som särskiljer en serverhall mot en tillverkningsindustri och som gör att de ska behandlas olika, förutom den emotionella åsikten att "serverhall genererar inget av värde".

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Helt rätt. Höj skatterna så företagen flyr landet och vi alla kan leva på bidrag istället. Jag är själv ganska trött på att arbeta.

Det handlar inte i grunden om att höja skatten. Dom ska ta bort en rabatt som bara gynnar en viss sektor. Hade det varit samma skatt för alla företag hade det nog inte knorrats så mycket.

Iså fall borde även företag i söder få denna skattelättnad, då vi i realiteten redan har företag som permitterat personal eller lagt ned för att dom inte klarar dom elkostnader dom har idag.

Om företagens elkostnad rör sig lika mycket som för privatpersoner så förstår jag fullständigt varför det inte går att bedriva verksamhet.

I juni betalade jag 87 öre/kwh netto. Kostnad 890kr
För augusti ska jag betala 224 öre/kwh netto. Kostnad 2200kr

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte 97% rabatt på el, 97% på skatten som är en ganska liten del. Dessutom precis samma som övrig industri med hög effekt

Precis på samma sätt som moms är ’gratis’ för företag eller andra sätt som företag får olika subventioner. Kolla bara på jordbruket

Moms är aldrig gratis för någon. Som momssystemet är uppgjort så skall slutkonsumenten betala momsen.
Därför din missuppfattningen att för företag moms är gratis.

En fråga betalar företag moms eller inte till staten?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Moms är aldrig gratis för någon. Som momssystemet är uppgjort så skall slutkonsumenten betala momsen.
Därför din missuppfattningen att för företag moms är gratis.

En fråga betalar företag moms eller inte till staten?

Moms är ju ett extra påslag vid inköp och försäljning, företag kan kvitta dessa mot varandra. Ja det var något förenklat att säga att moms är gratis för företag, men den kan ofta dras av så länge de säljer nog med andra saker för att ha ett tillräckligt stort momskonto att ta ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Du sa att inget av värde produceras. Det kanske inte skulle tolkas bokstavligt.

Tillverkningsindustrin ger absolut stora ringar på vattnet. En anställd på Volvo genererar många anställda ute i samhället, och även om en anställd i serverhall ger mindre effekter så är det sannolit inte noll.

Ett sidospår, men turbinen på sodapannan ger väldigt bra betalt för den gröna elen med subventionerna från elcertifikat (nya anläggningar efter 2020 får dock inte detta såvitt jag förstår). När jag jobbade på SCA under studietiden var intäkterna från detta rejält stora.

Jag ser inga tunga argument som särskiljer en serverhall mot en tillverkningsindustri och som gör att de ska behandlas olika, förutom den emotionella åsikten att "serverhall genererar inget av värde".

Så att tillverkningindustrier gör så hela samhällen överlever och det gör inte serverhallar är inget tungt argument? Okay

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ja, det är fossila bränslen som är dyra som gjort det snordyrt i t.ex Tyskland och Storbrittanien eftersom alternativ saknas. Det i sin tur gör priserna dyra för oss och norskarna eftersom vi måste exportera det vi kan vilket drar upp priserna.

Hade mer kapacitet funnits i sydsvergie eller om vi sparar in ~5% av vår nuvarande användning så skulle generering överstiga export och priserna falla som en sten.

Men har energin/bränsle blivit dyrare att producera? Om inte, varför har den blivit dyrare att konsumera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Så att tillverkningindustrier gör så hela samhällen överlever och det gör inte serverhallar är inget tungt argument? Okay

De borde inte heller fått rabatt från första början. Om de skulle plocka bort rabatten där med och det gör att ett samhälle dör ut så var deras marginaler alldeles för små ändå. Det går inte att förlita sig på att spelreglerna aldrig ändras som vi ser här, det är viktigt att de kan stå på egna ben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Så att tillverkningindustrier gör så hela samhällen överlever och det gör inte serverhallar är inget tungt argument? Okay

Nej, jag tycker inte det. Det är känslor. På vilket sätt överlever hela samhällen genom att en sorts elintensiv industri får bidrag, medan den andra inte? Är det antalet anställda som styr för dig? Eller huruvida man gillar produkten? Är det rättvist?

Kort beräkning. Nymölla bruk, Stora Enso (slumpmässigt utvald då Google hittade data därifrån). Förbrukar 510 GWh per år och har 552 anställda. Googlade siffror. Jag får det till (och kontrollräkna gärna) att staten betalar ett bidrag på nästan 300 kSEK per anställd och år. Det finansierar typ halva arbetskraften, pensioner inkluderade, genom skattebidrag från dig och mig. Är det rimligt? Jag läser att serverhallarna landar på typ 3 MSEK per anställd, vilket är tio gånger mer. Men vad gör vi när Nymölla bruk har automatiserat så bra, att dom kan driva anläggningen på en tiondel av anställda? Är det först då som skattebidraget ryker - sätter vi måttstocken där?

Argumentet kan inte vara att folk inte gillar serverhallar för man tror att TokTok bor där, och därför ska man inte få bidrag likt andra industrier.

Jag menar att skatter och bidrag ska vara "teknikneutrala". Bort för en, bort för alla.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Folk verkar ha glömt bort att vi haft en pandemi i 2 år innan detta där alla stater pumpade in pengar i ekonomin. Det påverkar också priserna på allt nu när det ska betalas, vilket gör elpriset högre OCH mer kännbart. Det är ju inte en slump att Putin gick in i Ukraina nu.

Permalänk
Medlem

höh så det gick att slopa den? hade ingen aning... detta borde ha gjorts för länge sedan, men somvanligt känns det som de som står vid rodret i sverige alltid är ett par steg efter verkligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Folk verkar ha glömt bort att vi haft en pandemi i 2 år innan detta där alla stater pumpade in pengar i ekonomin. Det påverkar också priserna på allt nu när det ska betalas, vilket gör elpriset högre OCH mer kännbart. Det är ju inte en slump att Putin gick in i Ukraina nu.

USA verkar ha en sjuk penningpolitik, för att kontra inflationen pumpade de precis ut ännu mer pengar, är inte det direkt kontraproduktivt när det kommer till inflation?

Om man får ta på sig foilehatten är det nästan så att de som styr vill krasha ekonomin och ha någon slags reset..hmmm

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Du menar som när dieselbilar subventionerades så alla köpte ny snål dieselbil kring 2010 för att några år senare skattas sönder plus att dom förbjuds att numera köras i vissa städer och länder?
Men det är kanske inte så noga när det drabbar oss privatpersoner?

On topic. Hurra hurra hurra!

Fast de bilar som hade sålts med låg skatt fick ju behålla den. Min dieselbil från 2010 har 1100:- i skatt än idag tex.

Permalänk
Medlem

Detta drabbar inte bara "jättarna".

Vi har ett par mindre svenska företag i branchen som kämpar emot de stora internationella jättarna. Jobbar själv på ett. Detta drabbar oss minst lika hårt och gör det inte direkt enklare att konkurrera med jättarna.

Permalänk
Medlem

Är väl bättre att små lokala företag får bidrag och lättnader.

Ingen vill väl ha Mcdonalds över ett lokal resturang med råvaror från platsen

Permalänk
Medlem

Det landar säkert i att de flyttar resurserna till det fantastiska mååålnet.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men har energin/bränsle blivit dyrare att producera? Om inte, varför har den blivit dyrare att konsumera?

Om det bara vore så enkelt. Det är tillgång och efterfrågan som styr priserna. EU har brist på energi eftersom det finns mycket mindre gas än innan. Tyskland gör el av gas och nu kan de inte göra det längre. Tack vare EU tillhör södra Sverige samma elmarknad som eu och eftersom det är elbrist i EU får den som betalar bäst köpa. Sverige är tvingade att exportera el till EU och vi köper även el från EU när vi har brist. Vindkraft och solkraft producerar inte el när vi behöver utan när det blåser och solen skiner. Dessa förnybara energikällor är det som premierats och lyfts fram som miljövänliga och kärnkraften har hatats framförallt av miljöpartiet. Vi har tack vare miljöpartiet och alla andra kärnkraftsmotståndare stängt ner halva vår kärnkraftskapacitet och nu ser vi resultatet. Jag hoppas alla kärnkraftsmotståndare och de som röstat på miljöpartiet med glädje betalar sin elräkning för det är de som är en stor del av orsaken till dagens elpriser. Hade vi haft kvar vår kärnkraftskapacitet hade priserna sett helt annorlunda ut nu. Hade södra Sverige inte blivit tvingade av EU att tillhöra elmarknaden i EU och exportera el hade priserna också sett annorlunda ut, men då hade vi varit tvungna att själva producera all el vi förbrukar. Det hade varit svårt när vi stänger våra effektivaste energikällor där vi också kan styra mängden som produceras efter vårt behov.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceji:

Om det bara vore så enkelt. Det är tillgång och efterfrågan som styr priserna. EU har brist på energi eftersom det finns mycket mindre gas än innan. Tyskland gör el av gas och nu kan de inte göra det längre. Tack vare EU tillhör södra Sverige samma elmarknad som eu och eftersom det är elbrist i EU får den som betalar bäst köpa. Sverige är tvingade att exportera el till EU och vi köper även el från EU när vi har brist. Vindkraft och solkraft producerar inte el när vi behöver utan när det blåser och solen skiner. Dessa förnybara energikällor är det som premierats och lyfts fram som miljövänliga och kärnkraften har hatats framförallt av miljöpartiet. Vi har tack vare miljöpartiet och alla andra kärnkraftsmotståndare stängt ner halva vår kärnkraftskapacitet och nu ser vi resultatet. Jag hoppas alla kärnkraftsmotståndare och de som röstat på miljöpartiet med glädje betalar sin elräkning för det är de som är en stor del av orsaken till dagens elpriser. Hade vi haft kvar vår kärnkraftskapacitet hade priserna sett helt annorlunda ut nu. Hade södra Sverige inte blivit tvingade av EU att tillhöra elmarknaden i EU och exportera el hade priserna också sett annorlunda ut, men då hade vi varit tvungna att själva producera all el vi förbrukar. Det hade varit svårt när vi stänger våra effektivaste energikällor där vi också kan styra mängden som produceras efter vårt behov.

Det här är alltid roligt att läsa för då kan man få för sig att ens bygga kärnkraft är billigt. Det är det inte. I avreglerade marknader, vilket de flesta är, så tappar kärnkraft mark just p.g.a. av det här skälet
https://www.reuters.com/article/us-energy-nuclearpower/nuclea...

Det går också att kika på marknadens lovprisade land (USA) hur det går i delstater där elmarknaden är mer avreglerad, en stor del av kärnkraftsflottan drivs med förlust.

Och det är därför som man bränner 70.000 liter bränsle även i Sverige. Det är LÖNSAMT.
Och det är precis det här man får med en marknad, som samtliga partier i stort sett är för. Men när det skiter sig som nu, så ska förstås partier som M införa högkostnadsskydd (speciellt i valtider). Det fungerar...tills det inte fungerar. Vilket några av oss har sagt i årtionden.
Vinstintressen är inte samhällsintressen, det är ofta de krockar.
Sen är det förstås så att vindkraftverk t.ex. inte är lika pålitligt, blåser det mindre så höjer sig priserna. Men man behöver fortfarande inte säga nej till något som är billigt och snabbt att bygga upp:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/over-1200-vindkraftve...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Moms är aldrig gratis för någon. Som momssystemet är uppgjort så skall slutkonsumenten betala momsen.
Därför din missuppfattningen att för företag moms är gratis.

En fråga betalar företag moms eller inte till staten?

Företag slipper betala moms upp till det belopp företaget dragit in moms från sina kunder. Så på sätt och vis kan man säga att det är "gratis för företag".

Säljer företaget något för 125 000 kr inklusive moms är 25 000 kr moms kunden betalar till företaget.
Köper företaget sedan något för 100 000 kr exklusive moms som de konsumerar slipper de momsen på detta. De får betala momsen vid köpet men de får sedan "tillbaka den". I momsredovisningen blir det plus minus noll så företaget behöver inte betala momsen kunderna betalt till företaget till staten.
De har fått in 25 000 kr i moms från sina kunder och tack vare det kan de dra av momsen (slippa betala) upp till detta belopp.
Staten får ändå in sina 25 000 eftersom företaget betalt detta när de köpte varan för 100 000 kr + 25 000 kr i moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Företag slipper betala moms upp till det belopp företaget dragit in moms från sina kunder. Så på sätt och vis kan man säga att det är "gratis för företag".

Säljer företaget något för 125 000 kr inklusive moms är 25 000 kr moms kunden betalar till företaget.
Köper företaget sedan något för 100 000 kr exklusive moms som de konsumerar slipper de momsen på detta. De får betala momsen vid köpet men de får sedan "tillbaka den". I momsredovisningen blir det plus minus noll så företaget behöver inte betala momsen kunderna betalt till företaget till staten.
De har fått in 25 000 kr i moms från sina kunder och tack vare det kan de dra av momsen (slippa betala) upp till detta belopp.
Staten får ändå in sina 25 000 eftersom företaget betalt detta när de köpte varan för 100 000 kr + 25 000 kr i moms.

Du behöver inte förklara hur moms systemet funkar, men att säga att moms är gratis åt företag är direkt missvisande.
Bonus fråga. Är det bättre om ett företag får betala moms eller får tillbaka moms?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Så är det, kan tycka de som experimenterar om att göra något produktivt av spillvärmen som tex driva växthus som vi haft artikel på här förut kan förtjäna denna subvention.

Fast förbruka extrema mängder energi och utnyttja spillvärmen på ett så improduktivt sätt kan ju knappast anses som speciellt smart? Snarare greenwashing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Alltså ett sätt för dem att förstärka sin förhandlingsposition innan etableringen, och när de väl kommit på plats så blåste man kommunerna på de utlovade arbetstillfällena.

Felet är väl snarare kommunernas som inte kan ordna med ett vettigt avtal. Om Facebook utlovar 1000 nya jobb vid en etablering så får väl kommunen se till att skriftliga garantier på detta ordnas, och om inte kritier för när, hur och i vilken omfattning som ersättning skall ges. Svårt, men knappast omöjligt. Och om företagen är ovilliga till detta kanske vi bör fundera över hur ärliga de är i sin argumentation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Bonus fråga. Är det bättre om ett företag får betala moms eller får tillbaka moms?

Bonussvar: det beror på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är ett talesätt. Det betyder i princip "Det var på tiden".

Tror dock det ska vara "inte en dag för tidigt" då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Ja vi är ju ihopkopplade med andra länder nu och förväntas vara med och dela på elen.
Putte kände väl att väljaropinionen var lite dålig så det var dags för en invasion, hade han skjutit på det ett år så hade vi inte suttit i den här skiten nu.
Men å andra sidan hade inte politikerna vaknat ur sin dvala heller, och vi hade redan gått till valurnorna.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself