Nytt och gammalt när Iphone 14-serien gör debut

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Ja, det finns andra telefoner till lägre priser - duger det? Köp det då. Men de kommer inte i närheten av dessa lurar vad gäller prestanda, kvalitet och helhet. Precis som med bilar så är det en prioriteringsfråga vad man är beredd att offra för att få en sämre eller bättre upplevelse.

vad är meningen med all prestanda när man handikappar den till sketna 60Hz? för det priset finns ingen anledning till att inte köra 120Hz.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag tycker priserna är rimliga av flera anledningar.

1. Byggkvalitet
2. Fruktansvärt stabilt ekosystem
3. Stabilt OS

De som klagar på priserna kan ju istället köpa produkterna var för sig.
En telefon som bara har samtal- sms- och mms-funktion.
En kamera.
En dator.
En handhållen spelkonsol.
En stegräknare.
En GPS.
En väckarklocka.
En ficklampa.
En diktafon.
En multifjärrkontroll.

+allt annat jag inte har rabblat upp.

Folk tar väldigt mycket för givet och det är lite synd.

Ja, det finns andra telefoner till lägre priser - duger det? Köp det då. Men de kommer inte i närheten av dessa lurar vad gäller prestanda, kvalitet och helhet. Precis som med bilar så är det en prioriteringsfråga vad man är beredd att offra för att få en sämre eller bättre upplevelse.

Nu är ju de funktionerna/produkterna du listar standard på en smartphone sedan långt tillbaka, även på en modell för under 2000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har börjat kika på iPhone på senare tid, men dessa priser och bara 60 Hz på en "gammal" telefon har minskat mitt intresse rejält.

Pro-modellerna har 120 Hz. Sen går det inte heller att jämföra 60 Hz rakt av mot Android på övriga modeller, då iOS renderar i högre frekvens under huven.

Permalänk
Medlem

Även som Android-användare sen många år är det svårt att klandra Apple för att man fortsätter med vad som uppenbarligen är ett vinnande koncept. Jag kommer själv fortsätta med Android men det verkar som Apple klarar sig rätt hyfsat ändå...

Permalänk
Medlem

Känns som att man betalar mer för märket än för själva mobilen själv mer o mer nu för tiden. Apple sticker ut mest för min del. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

"Dynamic Island" var ett kreativt sätt att uttrycka hur Samsung hade rätt med att hole-punch designen var framtiden snarare än den gräsliga flärpen som iPhone dragits med i årtal nu. Gillar dock hur de integrerat den med gränssnittet så det inte bara är död yta, blir nog perfekt lagom till att jag byter telefon om 3-4 år.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

"Dynamic Island" var ett kreativt sätt att uttrycka hur Samsung hade rätt med att hole-punch designen var framtiden snarare än den gräsliga flärpen som iPhone dragits med i årtal nu. Gillar dock hur de integrerat den med gränssnittet så det inte bara är död yta, blir nog perfekt lagom till att jag byter telefon om 3-4 år.

Tror en hel skärm utan någon notch eller hole punch är framtiden, men så hoppades jag även på flygande bilar och fusionskraft så jag får väl anta att skiten är här för att stanna.

Permalänk
Skrivet av esafesa:

Som någon skrev innan här, så har svenska kronan sjunkit med 22% i värde sedan september 2021 mot dollarn, så priset är befogat tyvärr.

2021 : 999 dollar + svensk moms = 12490 kr

2022: 999 dollar + svensk moms + 22% värdeminskning krona = 14990 kr

999 dollar x 10.72 (växlingskurs 9/8) X 1,25 = 13386. Avrundat upp till 13500 kr.
En tusenlapp dyrare hade varit rimligt inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Nu är ju de funktionerna/produkterna du listar standard på en smartphone sedan långt tillbaka, även på en modell för under 2000 kr.

Ja men precis men sen har du

Fruktansvärt bra byggkvalitet
Superbra ekosystem
Väldigt stabilt OS
Det har du inte på en smartphone för 2000 spänn och det är bara ett faktum. Sen om vi pratar uppdateringar så är det dött lopp för 2000kr-luren.

Du får inte samma kvalitet på kamera på en smartphone för 2000:-
Du får inte en lika kvick telefon.
Du får inte lika bra skärm.
Det bästa alternativet för 2000:- kommer alltid bli en begagnad iPhone.

Om du läste allt jag skrev så hade du inte ens behövt bemöda dig att svara upprepande heller. Längst ner så stod det;

”Ja, det finns andra telefoner till lägre priser - duger det? Köp det då. Men de kommer inte i närheten av dessa lurar vad gäller prestanda, kvalitet och helhet. Precis som med bilar så är det en prioriteringsfråga vad man är beredd att offra för att få en sämre eller bättre upplevelse.”

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Får bli en 14 PRO dags att förnya ABB och går från en iPhone 12.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Avstängd

"batteritiden vagt formuleras som "tillräckligt för hela dagen"."

Alltså horribelt kort och usel. Ungefär som alla andra lekofoner numera. Gatlopp mellan laddmöjligheter är fortfarande normen.

Permalänk
Medlem

Specs och pris gör att jag mer o mer tittar åt Google Pixel. Kanske värt o testa android för 1/3 av priset ungefär. Väldigt besviken av bas serien, då kan man lika bra köpa en Iphone 13 och få liiiiite sämre BT. Dessutom ingen USB type-c på någon av dom!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Tråkigt men inte särskilt förvånande med priserna. Blir ju så med vår svenska Rubel.

Tycker Pro-modellerna blivit för dyra för min smak ändå, och det var inga jättestora nyheter på basmodellen. Min Iphone 13 lär få hänga 1-2 år till.

Permalänk

Inte ens om jag jobba inom IT och tjänade 70 lax hade jag kunnat rättfärdiga att betala 15 lax för en mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

10 000 kr för en mobil... känns lite sådär. Hur motiverar man det?

Så billigt? Var hittade du dem någonstans? Jag såg priser på runt 20 000 kr.

Permalänk
Medlem

Får telefon via företaget så äger ingen telefon själv och skulle aldrig i livet kunna tänka mig att betala 10000 och upp för en telefon. Speciellt inte i dessa tider vi lever i nu.

Permalänk
Medlem

Håhåjaja, skapliga priser för en maxad max mobil så att säga. Men de flesta klarar sig väl med under 1TB lagring utgår jag från iaf så där sparar ju folk lite stålar iaf. Behöver man ens mer än 128GB tex? 😅

Min lur har 32GB, och av dom är väl 20GB ledigt för faktisk lagring och jag har liksom tyckt det fungerar bra. Visst, har fått sortera bort lite bilder vid ett tillfälle för det började bli lite fullt och det är väl snart dags igen. Men den är ju 5,5 år gammal snart och långt från en toppmodell blir den var ny ens. Många byter ju mobil som en annan byter kalsonger och sen flera ggr mer lagring på det i luren liksom. Hur kommer man ens nära att fylla det på så kort tid?

Givetvis finns det ju en och annan det fattar jag ju. Men genomsnittet liksom, hur fyller man 128+ GB på ett par år? Eller köper de flesta 128GB modellen kanske så det inte är många som gör det i praktiken?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

999 dollar x 10.72 (växlingskurs 9/8) X 1,25 = 13386. Avrundat upp till 13500 kr.
En tusenlapp dyrare hade varit rimligt inte mer.

Glömde copyswede

Permalänk
Medlem

Suck.
Då har vi alltså kommit till den punkt där du kan släppa samma enhet på riktigt och man lär sannolikt fortsätta sälja som smör.
Med en liten prishöjning såklart, för allt är lite dyrare nu än förra året så det är ju rimligt...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Håhåjaja, skapliga priser för en maxad max mobil så att säga. Men de flesta klarar sig väl med under 1TB lagring utgår jag från iaf så där sparar ju folk lite stålar iaf. Behöver man ens mer än 128GB tex? 😅

Min lur har 32GB, och av dom är väl 20GB ledigt för faktisk lagring och jag har liksom tyckt det fungerar bra. Visst, har fått sortera bort lite bilder vid ett tillfälle för det började bli lite fullt och det är väl snart dags igen. Men den är ju 5,5 år gammal snart och långt från en toppmodell blir den var ny ens. Många byter ju mobil som en annan byter kalsonger och sen flera ggr mer lagring på det i luren liksom. Hur kommer man ens nära att fylla det på så kort tid?

Givetvis finns det ju en och annan det fattar jag ju. Men genomsnittet liksom, hur fyller man 128+ GB på ett par år? Eller köper de flesta 128GB modellen kanske så det inte är många som gör det i praktiken?

Har haft min S20FE i ett år ungefär nu... 128 GB, har cirka 25 GB ledigt nu. 😅

Men vid detta laget fyller jag mest på med några gig bilder per år dock..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

"batteritiden vagt formuleras som "tillräckligt för hela dagen"."

Alltså horribelt kort och usel. Ungefär som alla andra lekofoner numera. Gatlopp mellan laddmöjligheter är fortfarande normen.

Jag drar runt 3 dagar med min Xperia 5 III, dock utan 120Hz.
Då orkar den bara 2 dagar

Sambon laddar sin 13 Pro några gånger per dag...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Har haft min S20FE i ett år ungefär nu... 128 GB, har cirka 25 GB ledigt nu. 😅

Men vid detta laget fyller jag mest på med några gig bilder per år dock..

Damn. Nog för att jag vet att jag är en rätt lätt användare av mobil och ingen power user. Men jag har nog underskattat hur lätt användare jag faktiskt är antar jag 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Angående priserna så har det skenat långt över min smärtgräns. Jag tycker man får väldigt bra mobil för 4-5k och kommer fortsätta handla i den prisklassen. Kameran brukar visserligen lida lite i kvalité jämfört med toppmodellerna men jag anser inte det vara ett problem. Man fångar ögonblicken och minnen lika bra för det.

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Men priset är på tok för jävla extremt denna gången.
Helt sjuka ökningar mot typ alla andra års pro max priser.
Och missnöjd över de fortfarande kör förbannade lightning kontakten, enda enheten jag äger med lightning är min iphone. Ipad kör usb-c. Trådlös laddning ja, men också betydligt långsammare.

18-21k för 256-512gb modellen är bara löjligt. Lägg sen på Applecare för 2700:- till.

Så ja, "enda" jag blev sjukt besviken på att Apple satt priserna så extremt högt (tom för att vara Apple), och ingen usb-c såklart.

Antar jag behåller 12 pro max, absolut inte värt 21k+ för 14 pro max, no fking way.

PS. Lyssna inte på elakekocken, han har alltid varit anti allt annat än Apple och fanboyar Apple till cloud9.

Permalänk
Medlem

15k för en mobil utan USB-C?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja, vad är egentligen selling point för nya basmodellerna? Högre pris?

Inte är det mycket, alltså. Samma med nya Apple Watch SE, där bytte de systemkretsen men gjorde absolut inget annat. Det här är första gången jag bara ser klagomål om priset på Apple-grejer, de brukar åtminstone ha någon wow-funktion.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag drar runt 3 dagar med min Xperia 5 III, dock utan 120Hz.
Då orkar den bara 2 dagar

Sambon laddar sin 13 Pro några gånger per dag...

Om din sambo laddar sin iPhone 13 pro FLERA GGR per dag så finns det tre alternativ.

1. Fel på batteriet.
2. Hon sitter med den konstant varje vaken timme(kanske t om någon timme eller två medans hon sover).
3. Hon tycker det är kul att ladda upp den 20% då och då.

Tycker för övrigt sådana jämförelser tillför absolut 0 utan att veta skärmtiden.

Permalänk
Medlem

Man får alltså en Fold4 för samma pris som iPhone 14 pro max? Och då känns det inte ens som att telefonerna kommer från samma decennium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Hutlösa priser med tanke på att den nya serien inte har fått högre priser i Dollar än generationen innan.

Men men, den svaga kronan gör väl sitt antar jag.

Dollarn kostade 8,62 kr för ett år sedan och 10,71 idag, ökning med drygt 24% så det är nog bara och gilla läget tyvärr…

Permalänk
Medlem

Ja, det här var något av en besvikelse på alla plan, får man nog säga.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10