Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

1. Effekt, energi per tidsenhet. Ex Watt vilket är energi per sekund.

En liten petitess bara, watt är inte energi per sekund. Det är enbart effekt. Det säger ingenting om tidsenheten.
1 watt i en sekund är samma sak som 1 joule.

Men du kan ha 1 miljon watt i en miljondels sekund och det är 1 joule ellergimängd, eller 1 wattsekund som man också kan säga. Trots att effekten för ett kort ögonblick var 1 miljon watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

En liten petitess bara, watt är inte energi per sekund. Det är enbart effekt. Det säger ingenting om tidsenheten.
1 watt i en sekund är samma sak som 1 joule.

Men du kan ha 1 miljon watt i en miljondels sekund och det är 1 joule ellergimängd, eller 1 wattsekund som man också kan säga. Trots att effekten för ett kort ögonblick var 1 miljon watt.

Definitionen på Watt är Joule(energi) per sekund. Har man då bara 0,1 sekunder och 1 joule blir det såklart 10 watt effekt i 0,1 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Vad är det ens du har försökt räkna ut här? Du delar med antalet dagar på en månad istället för timmar? Rätt vore 31*24 om det är snitteffekten du vill ha fram i Watt, vilken blir strax under 500 Watt i snitt över månaden. Inte 12 000, det är knappt en lägenhet ens uppsäkrad för i elskåpet.

Det är också dags en gång för alla att både folket och politiker lär sig skillnaden på

1. Effekt, energi per tidsenhet. Ex Watt vilket är energi per sekund.
2. Energi. En energimängd. Exempelvis kWh.

Jag bor i lägenhet och brukar ha en förbrukning runt 300-400 kWh per månad.

Självklart menade jag inte en effekt på 12 000 W utan Wh, trodde det var uppenbart trots att jag skrev lite galet.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Lägenhet, 2a på 54 kvm -> 1261 kr med 261 Kwh förbrukad, har några servrar, tv med hi-fi ljudsystem. Denna månad säger Eon 17% högre förbrukning

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Bor i en etta på 30 kvm med rörligt elavtal. Förbrukning för augusti månad: 73 kWh. Kostnad: 524 kr. Rätt sjuk summa för den lilla mängden el, faktiskt.

Månaden dessförinnan förbrukade jag 77 kWh och fick pröjsa 355 kr, så nog rör det sig uppåt alltid. Ska bli spännande att se vad höstens och vinterns elräkningar kommer att landa på...

Visa signatur

Main: i9-9900, 32 Gb, RTX 3080 12 Gb, Win 11 + Mac Mini 2014
Övriga: i7-8700, 16 Gb, GTX Titan X (M) | i7-4770T, 32 Gb, GTX Titan | i7-870, 16 Gb, GTX 550 Ti | Core 2 Duo E7400, 2 Gb, Radeon HD6670 | PowerMac G4 Dual, 2 Gb, Radeon 9600 Pro PC/Mac Ed

Permalänk
Skrivet av stockclocksFTW:

Bor i en etta på 30 kvm med rörligt elavtal. Förbrukning för augusti månad: 73 kWh. Kostnad: 524 kr. Rätt sjuk summa för den lilla mängden el, faktiskt.

Månaden dessförinnan förbrukade jag 77 kWh och fick pröjsa 355 kr, så nog rör det sig uppåt alltid. Ska bli spännande att se vad höstens och vinterns elräkningar kommer att landa på...

Hur kan du förbruka så lite. Låter onormalt lite. 100 kWh hade varit mer normalt.

Permalänk
Medlem

3pers i en 3a, 560kwh/mån. 2 datorer, 4 skärmar, 1 hp microserver, diskmaskin, kombinerad kyl frys (2016), induktionshäll, reciever med 2.1 inkoplat, ac, golvvärme i badrum 4m2, 1 60" plasma, 1 42" plasma, 1 47" lcd.

Har nu stängt av golvvärmen och plockat bort acn, stängt ner servern. Men gissar att den stora boven kvar är mina fina plasma tvs.

Beställt en energimätare för att mäta vad allt drar för sig, då lägenheten drog mellan 3-5kwh/dag när vi inte var hemma och all elektronik fysiskt urkopplat (utom kyl/frys, och golvvärmen på låg effekt då jag glömde stänga av den), vilket känns lite väl mkt.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

3pers i en 3a, 560kwh/mån. 2 datorer, 4 skärmar, 1 hp microserver, diskmaskin, kombinerad kyl frys (2016), induktionshäll, reciever med 2.1 inkoplat, ac, golvvärme i badrum 4m2, 1 60" plasma, 1 42" plasma, 1 47" lcd.

Har nu stängt av golvvärmen och plockat bort acn, stängt ner servern. Men gissar att den stora boven kvar är mina fina plasma tvs.

Beställt en energimätare för att mäta vad allt drar för sig, då lägenheten drog mellan 3-5kwh/dag när vi inte var hemma och all elektronik fysiskt urkopplat (utom kyl/frys, och golvvärmen på låg effekt då jag glömde stänga av den), vilket känns lite väl mkt.

Min golvvärme på 4m2 drar 6-10kWh/dygn beroende på hur högt ställd den är..

Permalänk
Medlem

Hamnade på 84kwh i augusti, etta. Skatt + nätavgift var 137kr, elhandeln har inte skickat fakturan än.

Skrivet av pine-orange:

En sak som är positivt med det hela är att folk kanske får för sig att flytta till kommuner i SE1 och SE2

Överväger att tömma frys och kyl, och käka torrvaror resten av året. Måttligt roligt att betala 150-200kr/månaden bara för att ha en kyl. Blir fasiken en kylväska för osten på balkongen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stockclocksFTW:

Bor i en etta på 30 kvm med rörligt elavtal. Förbrukning för augusti månad: 73 kWh. Kostnad: 524 kr. Rätt sjuk summa för den lilla mängden el, faktiskt.

Månaden dessförinnan förbrukade jag 77 kWh och fick pröjsa 355 kr, så nog rör det sig uppåt alltid. Ska bli spännande att se vad höstens och vinterns elräkningar kommer att landa på...

73kwh?
En kyl/frys drar bara det en hel del
Lägg sen på spis, ugn osv
Och såklart allt annat man gör i hemmet med elektronik osv.

Det låter EXTREMT onormalt lite

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Hamnade på 84kwh i augusti, etta. Skatt + nätavgift var 137kr, elhandeln har inte skickat fakturan än.

Överväger att tömma frys och kyl, och käka torrvaror resten av året. Måttligt roligt att betala 150-200kr/månaden bara för att ha en kyl. Blir fasiken en kylväska för osten på balkongen istället.

Hur i h*lvete kan ni förbruka så lite? Jag blir knäpp på alla som förbrukar långt under 100kwh. Har ni ens kyl och frys, använder ni ens en stationär dator eller dator överhuvudtaget? Din nätavgift är hiskerligt låg också. Jag betalar mer än dubbelt så lite och gör av med strax över 100kwh.

Skrivet av Nivity:

73kwh?
En kyl/frys drar bara det en hel del
Lägg sen på spis, ugn osv
Och såklart allt annat man gör i hemmet med elektronik osv.

Det låter EXTREMT onormalt lite

Jag håller med! Vad är det me folk och elförbrukningar 70-85kwh? Lever de ens i lägenheten? Bara en kyl och frys drar 50kwh i månaden.

Permalänk
Medlem

471kr, 261 kwh förbrukning. 2:a, hyresrätt, bostadsstiftelsen står för el-avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur i h*lvete kan ni förbruka så lite? Jag blir knäpp på alla som förbrukar långt under 100kwh. Har ni ens kyl och frys, använder ni ens en stationär dator eller dator överhuvudtaget? Din nätavgift är hiskerligt låg också. Jag betalar mer än dubbelt så lite och gör av med strax över 100kwh.

Jag håller med! Vad är det me folk och elförbrukningar 70-85kwh? Lever de ens i lägenheten? Bara en kyl och frys drar 50kwh i månaden.

Kostnaden för uppvärmning finns inte med i elnotan...

För att förbrukningen ska få betydelse bör personerna som skriver här tala om ifall det är med i förbrukningen eller inte. Gärna redovisa energikostnaden separat.

För min del, 500 kWh i månaden i snitt. Uppvärmning är inte med i priset, men däremot kyla. Hyr lägenhet.

Värme grovt uppskattat 300 kWh i månaden.

Utan elförbrukningen skulle antagligen lägenheten snitta på 500-600 kWh i månaden i värme. Effektivt blir detta däremot 200 kWh el då det finns värmepumpar inblandade.

Så, min slutsats är att jag drar 600 kWh i månaden i snitt i el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

73kwh?
En kyl/frys drar bara det en hel del
Lägg sen på spis, ugn osv
Och såklart allt annat man gör i hemmet med elektronik osv.

Det låter EXTREMT onormalt lite

Hade själv straxt under 85 kWh i juli, då kör jag diskmaskin och golvvärmen i badrummet var på ibland för att torka ut där. Datorn på dygnet runt. 2:a men det påverkar ju inte förbrukning mer än att man kanske bor fler i större bostäder, fjärrvärme ingår ju säkert i de flesta lägenheter. Utan diskmaskin skulle jag ligga på runt 70 kWh – belysning, kyl/frys och en dator som inte arbetar drar inte mycket så det låter normalt. Visst ska du använda spisen/ugnen, men lagar du mat en eller två gånger om dagen talar du om typ 0.5-1 kWh och knappast mer.

Lite mer för mig nu under augusti, men blir ändå under 300 kr/mån med avgifter, elnät och skatter. Band mitt pris i juni (flytt) när det redan hade börjat gå upp, SE3.

Men ja, förr kunde kyl/frys dra nästan 1000 kWh om året, men det är normalt med årsförbrukning för en hel lägenhet på det idag.

Skrivet av Dinkefing:

Jag håller med! Vad är det me folk och elförbrukningar 70-85kwh? Lever de ens i lägenheten? Bara en kyl och frys drar 50kwh i månaden.

Kollade upp min modell, den är specad på 248 kWh/år.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Hade själv straxt under 85 kWh i juli, då kör jag diskmaskin och golvvärmen i badrummet var på ibland för att torka ut där. Datorn på dygnet runt. 2:a men det påverkar ju inte förbrukning mer än att man kanske bor fler i större bostäder, fjärrvärme ingår ju säkert i de flesta lägenheter. Utan diskmaskin skulle jag ligga på runt 70 kWh – belysning, kyl/frys och en dator som inte arbetar drar inte mycket så det låter normalt. Visst ska du använda spisen/ugnen, men lagar du mat en eller två gånger om dagen talar du om typ 0.5-1 kWh och knappast mer.

Lite mer för mig nu under augusti, men blir ändå under 300 kr/mån med avgifter, elnät och skatter. Band mitt pris i juni (flytt) när det redan hade börjat gå upp, SE3.

Men ja, förr kunde kyl/frys dra nästan 1000 kWh om året, men det är normalt med årsförbrukning för en hel lägenhet på det idag.

Kollade upp min modell, den är specad på 248 kWh/år.

Nej jag tror inte dig. Du har en dator, hur mycket drar den egentligen, som står på dygnet runt med diskmaskin och allt. Det är omöjligt att stanna vid endast 85kwh. Det är något som inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur i h*lvete kan ni förbruka så lite? Jag blir knäpp på alla som förbrukar långt under 100kwh. Har ni ens kyl och frys, använder ni ens en stationär dator eller dator överhuvudtaget? Din nätavgift är hiskerligt låg också. Jag betalar mer än dubbelt så lite och gör av med strax över 100kwh.

Jag håller med! Vad är det me folk och elförbrukningar 70-85kwh? Lever de ens i lägenheten? Bara en kyl och frys drar 50kwh i månaden.

Så fort man tar bort all modern lyx som tvättmaskin, diskmaskin, golvvärme, värme och gaming dator så drar i princip bara kyl/frys, spis och lampor ström. Dagens elpriser är ju enda gången man faktiskt är glad över att ha tvättstuga.

Nätavgiften är 87kr/mån fast, 0.5kr/kwh. Helt ok men i procentuellt så är nätavgiften en väldigt stor del av månadskostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej jag tror inte dig. Du har en dator, hur mycket drar den egentligen, som står på dygnet runt med diskmaskin och allt. Det är omöjligt att stanna vid endast 85kwh. Det är något som inte stämmer.

En dator som idlar drar nog inte mycket mer än 1 kWh per dygn. Kan säkert dra klart mindre om det är en strömsnål laptop t.ex. eller utan dedikerad GPU.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

En dator som idlar drar nog inte mycket mer än 1 kWh per dygn. Kan säkert dra klart mindre om det är en strömsnål laptop t.ex. eller utan dedikerad GPU.

1 kWh per dygn? Idlar runt 40W? Tror inte det om det inte är en bärbar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

En dator som idlar drar nog inte mycket mer än 1 kWh per dygn. Kan säkert dra klart mindre om det är en strömsnål laptop t.ex.

Det är en stationär dator, blev 95 kWh augusti för övrigt. Coffee Lake från 2017, den faktiskt drar runt 1 kWh/dygn med skärmen avstängd och den mekaniska disken avstängd, men den drar heller inte mycket mer vid lätt användning.

Har inte effektmätaren i nu, men har haft tidigare. Stor skillnad mot tidigare datorer.

Permalänk
Medlem

Ligger runt 520-600 KWh i månaden, femma på 108 kvm. Tror en bidragande faktor att vi ligger ganska högt här är tre tonårsbarn som har datorer igång dagligen och spelar, disk tvätt och tork som går nästan dagligen, dubbla kyl/frys och matlagning varje dag, tre servrar (om än snåla) som står igång 24/7 samt att jag jobbar hemma mestadels.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

1 kWh per dygn? Idlar runt 40W? Tror inte det om det inte är en bärbar då.

Min drar strax under 50 W just nu och då har jag en hyfsat strömtörstig GPU.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Min drar strax under 50 W just nu och då har jag en hyfsat strömtörstig GPU.

Kanske skulle vara hjälpsamt att skriva din config. Min drar 75W som minst och då har jag en 140 TDP processor en 5820K och en GTX 1050 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kanske skulle vara hjälpsamt att skriva din config. Min drar 75W som minst och då har jag en 140 TDP processor en 5820K och en GTX 1050 Ti.

Står i signaturen.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Nivity:

73kwh?
En kyl/frys drar bara det en hel del
Lägg sen på spis, ugn osv
Och såklart allt annat man gör i hemmet med elektronik osv.

Det låter EXTREMT onormalt lite

Det är inte extremt lite. Jag ligger på 80kwh/mån i snitt för en 78kvm, dock bor jag mest själv. Hyresrätt och gör allt som alla andra gör, har ingen tvätt/diskmaskin eller stora elförbrukare. Oled tv, energisnåla lampor, ingen stationär dator utan snål mac laptop, modem/router på dygnet runt, lagar mat då och då, kombo kyl/frys. Har inte lampor på i rum där jag inte är.
Låter som att många har mycket pengar att spara in på genom att se över förbrukningen. Ellevio håller på och installerar smarta elmätare i många hem så det borde hjälpa till att hålla koll på förbrukningen.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan du förbruka så lite. Låter onormalt lite. 100 kWh hade varit mer normalt.

Skrivet av Nivity:

73kwh?
En kyl/frys drar bara det en hel del
Lägg sen på spis, ugn osv
Och såklart allt annat man gör i hemmet med elektronik osv.

Det låter EXTREMT onormalt lite

Jag har gett en ganska lång, ingående förklaring till min låga förbrukning i en annan el-tråd här på Swec, så jag hänvisar till den. Kort sammanfattat, dock: äger ingen frys (bara en kyl inställd på energisparläge), använder aldrig ugn/spis utan lagar mat i mikron, använder i huvudsak en gammal Mac Mini, spelar sällan/lite på PC:n, har sällan mer än en lampa igång, bryter strömmen till all elektronik innan jag går och lägger mig på kvällen (ganska tidigt) osv.

Själv tycker jag 70+ kWh/mån är ganska mycket för att vara mig. Min högsta uppmätta förbrukning i den här lägenheten, som jag bott i sedan 2010, är 88 kWh och min lägsta är 44 kWh. Ärligt talat har jag nog aldrig passerat 100 kWh under de dryga 22 år som jag haft eget boende.

Inga konstigheter, således. Sluta laga så mycket mat, och sitt inte och häcka framför datorn och teven 24/7, så ska ni se att er elförbrukning går ner. Hehe...

Visa signatur

Main: i9-9900, 32 Gb, RTX 3080 12 Gb, Win 11 + Mac Mini 2014
Övriga: i7-8700, 16 Gb, GTX Titan X (M) | i7-4770T, 32 Gb, GTX Titan | i7-870, 16 Gb, GTX 550 Ti | Core 2 Duo E7400, 2 Gb, Radeon HD6670 | PowerMac G4 Dual, 2 Gb, Radeon 9600 Pro PC/Mac Ed

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Hamnade på 84kwh i augusti, etta. Skatt + nätavgift var 137kr, elhandeln har inte skickat fakturan än.

Överväger att tömma frys och kyl, och käka torrvaror resten av året. Måttligt roligt att betala 150-200kr/månaden bara för att ha en kyl. Blir fasiken en kylväska för osten på balkongen istället.

När jag bodde i en trea med balkong brukade jag stänga av kylen på höst- och vintermånaderna, och förvara mat och dryck på balkongen. Vad gör man inte för att slippa göda elbolagen med pengar?

Visa signatur

Main: i9-9900, 32 Gb, RTX 3080 12 Gb, Win 11 + Mac Mini 2014
Övriga: i7-8700, 16 Gb, GTX Titan X (M) | i7-4770T, 32 Gb, GTX Titan | i7-870, 16 Gb, GTX 550 Ti | Core 2 Duo E7400, 2 Gb, Radeon HD6670 | PowerMac G4 Dual, 2 Gb, Radeon 9600 Pro PC/Mac Ed

Permalänk
Medlem

Fy fasiken lider med er som har dessa vidriga elpriser.
Jag och katten i en 2a 61kvm. Med datorn i sign, tvättmaskin/diskmaskin, tv med hi-fi ljudsystem.

Kollade min faktura denna månad.
215kwh, totalt efter alla utgifter 361kr.
Elområde 2

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Fy fasiken lider med er som har dessa vidriga elpriser.
Jag och katten i en 2a 61kvm. Med datorn i sign, tvättmaskin/diskmaskin, tv med hi-fi ljudsystem.

Kollade min faktura denna månad.
215kwh, totalt efter alla utgifter 361kr.
Elområde 2

När får jag flytta in hos dig och katten och dela på din höga elfaktura?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När får jag flytta in hos dig och katten och dela på din höga elfaktura?

Du är välkommen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

2.5 rummare Malmö. Förbrukar ca 130 Kwh per månad. Förra året var 1660 kwh.
Pröjsade nästan 900kr för 133kwh för Augusti månad.

Datorn enbart igång när jag använder den, tv apparaterna (en OLED + En LCD) används på helgen. Är på kontoret ca 10h om dagen. Börjat stänga av av huvudsäkringarna i alla rum förutom kyl/frys när jag inte är hemma för att få ned förbrukningen.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||