Helgsnack: Din första telefon

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Din första telefon

Apple visade upp Iphone 14 i veckan och det kommer möjligtvis bli mångas nya telefon. Men vilken var din första mobiltelefon?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Ericsson 688 som första mobil.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 \ Ryzen 3700X \ be quiet! Pure Rock 2 \ MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI \ ASUS Radeon RX 5700 XT TUF GAMING OC \ Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 \ Crosair RM 750X V2 \ Kingston A2000 SSD

Permalänk
Medlem

Min första egna var en så här rackare. Det var väl inte direkt någon höjdarlur, men den funkade och många i plugget var intresserade av den eftersom den stack ut bland alla Nokia-telefoner.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Nokia 3310 med kontantkort. Måste ha varit år 2000. Kostade 1499kr och jag minns att köpte den vid Mariatorget i Stockholm.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Nokia 3310.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Måste ha varit sommaren 1998 när jag började 8:an och fick ärva den av min styvmamma. Fattade inte då att den var cool utan det kom långt senare med The Matrix. Men måste debunka det där med att luckan skjuts ut när man trycker på en knapp. Iaf på den jag hade fick man dra ner den manuellt.

Permalänk
Medlem

Fick ärva en Nokia 3330(!) tidigt. Dock spelades det mest snake på den.

Första telefonen jag verkligen använde var en väldigt tidig SonyEricsson flip telefon med färgskärm och kamera. Synd bara att kameran var lika bra på att ta bilder som en potatis typ.

Tror det kan ha varit en Z500 modell kanske 🤔

Permalänk
Medlem

En Nokia 3110. Jag har för övrigt kvar alla mobiltelefoner jag ägt. Tanken är att göra någon form av utställning för framtida eventuella barnbarn, eller något.

Permalänk
Medlem

Nokia 3210 här, snake lades det många timmar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sec:

Jag köpte en Ericsson 688 som första mobil.

Det var min första lur också. Fick ta över den efter syrran som skaffade en Nokia 5110.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast

Ericsson 668 var den första mobilen om jag inte minns helt galet. Kostnaderna för att ringa på den tiden var helt bananas, det var 6kr per påbörjad minut före 18

Permalänk
Medlem

En Ericsson T28s tror jag att det var. Inte igår direkt!

Permalänk
Medlem

Nokia 3310 med Comviq kontantkort.

Permalänk
Medlem

Tror det var en Nokia 3310 som var min första

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Första jag kommer ihåg var en https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sony_Ericsson_V800

En riktigt fin telefon, även om jag fick den i andra hand när den var några år gammal. Jag hade nog en mycket basal telefon innan den, men jag kommer inte ihåg vad det skulle ha varit.

Första smartphonen jag köpte var en HTC Desire. Det var en kul liten maskin som var underbar att uppleva eran av custom roms med.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ericsson 337, stabil telefon med metallram men man kunde inte skicka sms.

Permalänk
Medlem

Alcatel Onetouch Easy 1997 låg mest och skräpade dock då jag föredrog den fasta telefonen.

Första telefonen jag använde dagligen var en Nokia 3210.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Min första egna tror jag var en 3310 och familjens första var en Philips Fizz.

Permalänk
Medlem

Rubriken var första telefon men i ingressen står det mobiltelefon.
Blev glad där ett tag på att fundera på om första telefonfunktionen var något modem typ 28.8k US Robotics till 386/486an. (Hade aldrig något modem till C64an)

Men jag hade nog en vanlig klassisk telefon med nummerskiva på rummet före det.

Första mobilen var iaf Nokia 3210, därefter som primära telefoner:
Ericsson T39 > Qtek S200 > Iphone 2G > Jolla > iPhone 7 > Iphone 11 Pro
Haft en salig mängd jobbtelefoner och labb-grejer för utveckling etc. på sidan av.

T39an var dock den bästa mobilen för med det större batteriet hade den offantligt bra standby-tid på en månad!
Jag var på roadtrip i USA året 2003 med telefonen i 1,5 månader utan att ta med laddaren (stängde av telefonen på nätterna).

Det var bättre förr.

Permalänk

Det är en fråga av lite typ hur gammal är du, även om såklart folk skaffade mobiler olika tidigt.
Men många telefoner som nämns i tråden anser jag är såpass nya så det mest säger något om personens ålder. Lite som att säga att en Pentium III 700Mhz var ens första dator, ja på den tiden hade varenda kotte en sådan.

Min första var en Ericsson Hotline EH97 Sandra (kom först år 1991). Jag var väldigt tidigt bland mina kamrater och gick över till Nokia 6110 snabbt.

Min bild av datanördar generellt är att de alltid har varit lite antimobil jämfört emot vanligt folk. Folk som mest har imponeras på mina mobiltelefoner har framförallt inte varit datanördar, datanördar har mer sagt saker som vad ska man med sms till? Varför skulle man vilja fotografera från en mobil? Varför skulle jag vilja surfa från mobilen?
Just idag så är det spel och storleken som de mest argumenterar emot. Storleken är såklart en nackdel då mobilen tar större plats, men argument är ofta att de inte ser något behov att ha större skärm för att skriva mail etc.

Permalänk
Medlem

Min första va en Nokia 5110. Snake power! XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Min första var en Sony Xperia X10 mini pro.

Permalänk
Medlem

Första jag ärvde av mamma var en Phillips Fizz. Första som var ny var en Siemens S25 som jag vann från Pepsi. Första jag köpte med egna pengar var någon Motorola nånting första med kamera dock bara 0,3mp.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Min första var en Nokia 101, sen blev det att kliva över till GSM, och då en Orbitel 902.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Nokia 2110 (med valnötsskal, lol!) som jag fick av en vän. Med ett comviq kontantkort. Sms kostade 10kr, 5kr per minut att ringa om jag inte kommer ihåg fel. Hade noll pengar på den tiden!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av DerpMcDerp:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/Matrixphone.jpg

Måste ha varit sommaren 1998 när jag började 8:an och fick ärva den av min styvmamma. Fattade inte då att den var cool utan det kom långt senare med The Matrix. Men måste debunka det där med att luckan skjuts ut när man trycker på en knapp. Iaf på den jag hade fick man dra ner den manuellt.

Stämmer, nokia gjorde dock verklighet av luckan på Nokia 7110.
Lite kuriosa är att när den presenterades (7110) så var fjädern till luckan alldeles för stark så många av oss på visningen satt och sköt diverse föremål över rummet med hjälp av luckan 😁

Min första telefon var en Ericsson 337, ett tekniskt underverk på den tiden. Den ligger här någonstans och behöver egentligen bara ett nytt batteri och såklart så behövs nog skruvarna på baksidan spännas

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Vi hade en stor telefon i bilen när jag var liten.
Första telefonen va en Nokia 3110.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min bild av datanördar generellt är att de alltid har varit lite antimobil jämfört emot vanligt folk. Folk som mest har imponeras på mina mobiltelefoner har framförallt inte varit datanördar, de har mer sagt saker som vad ska man med sms till? Varför skulle man vilja fotografera från en mobil etc?

Håller med, handdatorer och avancerade miniräknare är de klart mer coola prylarna
Är först med Nokia Communicator vi kan börja snacka nördpoäng när man kan köra MUDen eller annan terminalmjukvara i mobilen.
Och ja, foto görs bäst med systemkameran som alltid ligger redo.

Permalänk
Medlem

Ericsson GH337

Permalänk
Medlem

Min första mobil var en Nokia 5800.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500