Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Trodde också att receivers slog om till standby automatiskt när inget spelades.

Kan nog vara olika beroende på receiver.

Om jag inte spelar något på min så tar det 1-2 sekunder efter jag klickar på play för den att spela upp något ljud, Sen om det är för att den gått ned i standby eller inte vet jag dock inte

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Otori:

Låter som man ska se över lite här hemma…

Bor i en femma med direktverkande el.
Har två barn på 9 och 16 som inte gör annat än spelar dator när de inte är i skolan.
Frugan har tvn på i bakgrunden eller sitter vid datorn med dubbla skärmar.

För egen del går hemmabio med projektor ca 3h/kväll.

All elektronik är anslutna till UPS’er.
Lär dra en hel del standby också om man ska tro de senaste inläggen.

Har en förbrukning på 12.000kWh/år.

Att ha 12000kWh per år för hushållsel plus värme är inte så mycket, men med tanke på ert beteende finns det ju kanske besparingspotential också. Så länge man använder sakerna så må det ju vara hänt att de drar ström, men om man har saker på utan att de används så är det ju ett annat läge. Vill man bara ha bakrundsljud så drar ju tex en liten radio i storleksordningen 1/10 av en TV.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Frugan har tvn på i bakgrunden

Det här stör mig lite. Min fru sitter med mobilen samtidigt som hon 'tittar' på tv-serier. Min uppskattning är att hon ser på 5% och lyssnar på 95%.

Ska energimäta min datorhörna snart och se om jag ska påpeka hennes 'tittande' eller hålla käften.
Antagligen hålla käften

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Fick hem ett Deltaco uttag med energimätare igår. Jag har lärt mig en sak. Att jag är en idiot.

Tänkte att recievern är ju typ i standby när den inte spelar något. Ack nej. 45W drar den genom att bara vara igång.
Så cirka 90 kr kostade den oss i augusti i ren dödtid. Många bäckar små...

Exakt samma här faktiskt. Också deltaco smartmätare för att kolla lite vad som drar.

TV + ljudanläggningen drar ca 40W när det inte används (TV i standby, receiver på men inget som spelas). 200W i drift.
Frys 100W kontinuerligt
Min dator i idle med skärmarna igång är 200W. Stänger jag av båda skärmarna så är det ca 80W. Avstängd dator drar 0.7W enligt mätaren så det var ingen fara att låta det vara i "standby".
Sambons dator drar 200W med 2 skärmar (1080p, 27" x2) i spel 😂

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Frys 100W kontinuerligt

Huh!

Här drar den 100-120W i en kvart ungefär och sen inget i cirka 45 minuter.
Inte för att jag har suttit och stirrat på mätaren, men någonting sånt.

Kopplade precis in kylen istället. Höll på att ramla baklänges när den drog igång på 500W, men det varade bara en sekund sen la den sig på 80W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stockclocksFTW:

Japp, det blir en hel del färdigmat. Brukar käka ärtsoppa på tub åtminstone två gånger i veckan. Senaste fyra dagarna har jag käkat skivad falukorv och Eldorados klyftpotatis. Funkar fint i mikron, liksom skivad blodkorv. Yummm... Ibland blir det enportionsrätter från Dafgårds eller Findus, men de har blivit ganska dyra, så det händer alltmer sällan.

Resten av dagen käkar jag torrvaror, alldeles riktigt, t ex knäckebröd med smör och ost, och fullkornsmackor med jordnötssmör. Äter en del frukt vid sidan om också, som äpplen, bananer och apelsiner.

Överlag käkar jag ganska billigt, men inte jättebilligt. I runda slängar landar mina matkostnader på ca 1500-1700 kr/mån (i den summan ingår även rengörings- och hygienartiklar).

Okej, det lät inte så gott. Tycker potatis men även bröd blir äckligt i mikron. Kanske för att jag jämför med airfryer som gör de godare än i vanlig ugn (eller färskt bröd på Lidl). Verkligen ett tips om du vill höja smaklökarna. Enportionsrätter är precis som du skriver inte så billigt men framför allt inte gott.

Skulle inte kunna äta mikromat faktiskt. Då går jag hellre ut och grillar om elen skulle vara ett så stort problem. Av någon anledning smakar allt bättre när man är ute och grillar också...

Med det sagt blev jag ändå inspirerad av att minska eller helt sluta använda spis/ugn och istället använda en airfryer (och kanske en slowcooker?). Vattenkokare har jag redan. Förutom energisnålt så går det snabbare och jag behöver inte göra mer än vad jag äter då jag ogillar uppvärmd mat i mikro.

Mitt matkonto ligger också på 1500-1700 kr/mån men då köper jag nästan uteslutande svenskproducerat kött/korv/kyckling/mejerier samt ägg från frigående höns utomhus. Köper sällan frukt och torrvaror. Passar dock på under kampanjer på t.ex. nötfärs eller blandfärs och fryser in. Även kort datum kan jag köpa och frysa in.

Permalänk
Medlem

@anon315148 Är verkligen de kanske 15-30 kWh matlagning kan förbruka ett problem? Grillkol/briketter är ju typ en påse per måltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Huh!

Här drar den 100-120W i en kvart ungefär och sen inget i cirka 45 minuter.
Inte för att jag har suttit och stirrat på mätaren, men någonting sånt.

Kopplade precis in kylen istället. Höll på att ramla baklänges när den drog igång på 500W, men det varade bara en sekund sen la den sig på 80W.

Jag gjorde en mätning över ett dygn på mitt kylskåp och det var 0.4kWh/dygn rätt lite. Gissar på ungefär det dubbla på frysen men ska starta en mätning nu idag.

Momentanmätningar på både kyl och frys har visat 70-100W.

Jag tycker min förbrukning är lite hög och försöker hitta bovar och en är en ventilationsfläkt som drar 70W (eller 120W när man lagar mat).

Spelar man dator och säg att det drar ca 300W så är det ju 0.3kWh per timme spelad.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Okej, det lät inte så gott. Tycker potatis men även bröd blir äckligt i mikron. Kanske för att jag jämför med airfryer som gör de godare än i vanlig ugn (eller färskt bröd på Lidl). Verkligen ett tips om du vill höja smaklökarna. Enportionsrätter är precis som du skriver inte så billigt men framför allt inte gott.

Skulle inte kunna äta mikromat faktiskt. Då går jag hellre ut och grillar om elen skulle vara ett så stort problem. Av någon anledning smakar allt bättre när man är ute och grillar också...

Med det sagt blev jag ändå inspirerad av att minska eller helt sluta använda spis/ugn och istället använda en airfryer (och kanske en slowcooker?). Vattenkokare har jag redan. Förutom energisnålt så går det snabbare och jag behöver inte göra mer än vad jag äter då jag ogillar uppvärmd mat i mikro.

Mitt matkonto ligger också på 1500-1700 kr/mån men då köper jag nästan uteslutande svenskproducerat kött/korv/kyckling/mejerier samt ägg från frigående höns utomhus. Köper sällan frukt och torrvaror. Passar dock på under kampanjer på t.ex. nötfärs eller blandfärs och fryser in. Även kort datum kan jag köpa och frysa in.

Hur kan en Airfryer vara billigar än en ugn? De drar ju över 2000W.

Skrivet av Herr Kantarell:

Jag gjorde en mätning över ett dygn på mitt kylskåp och det var 0.4kWh/dygn rätt lite. Gissar på ungefär det dubbla på frysen men ska starta en mätning nu idag.

Momentanmätningar på både kyl och frys har visat 70-100W.

Jag tycker min förbrukning är lite hög och försöker hitta bovar och en är en ventilationsfläkt som drar 70W (eller 120W när man lagar mat).

Spelar man dator och säg att det drar ca 300W så är det ju 0.3kWh per timme spelad.

Hur mäter man förbrukningen på kyl och frys? Slår inte kompressorn av sig för det mesta?

Skrivet av ppr74:

Det här stör mig lite. Min fru sitter med mobilen samtidigt som hon 'tittar' på tv-serier. Min uppskattning är att hon ser på 5% och lyssnar på 95%.

Ska energimäta min datorhörna snart och se om jag ska påpeka hennes 'tittande' eller hålla käften.
Antagligen hålla käften

Sälj frun på närmaste loppis.

Skrivet av Pamudas:

Exakt samma här faktiskt. Också deltaco smartmätare för att kolla lite vad som drar.

TV + ljudanläggningen drar ca 40W när det inte används (TV i standby, receiver på men inget som spelas). 200W i drift.
Frys 100W kontinuerligt
Min dator i idle med skärmarna igång är 200W. Stänger jag av båda skärmarna så är det ca 80W. Avstängd dator drar 0.7W enligt mätaren så det var ingen fara att låta det vara i "standby".
Sambons dator drar 200W med 2 skärmar (1080p, 27" x2) i spel 😂

Frys 100W kontinuerligt? Låter extremt mycket! Hur gammal är frysen? Är det kyl och frys kombo?

200W med skärmar igång låter extremt mycket också. Skärmarna drar way too much, du kanske ska dra ned ljusstyrkan på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan en Airfryer vara billigar än en ugn? De drar ju över 2000W.

Hur mäter man förbrukningen på kyl och frys? Slår inte kompressorn av sig för det mesta?

Jag har en köpt en smart IoT plug med inbyggd energimätare. Mäter både momentant och över ett dygn/vecka/månad/år om man så vill.

Jag använder den dock till andra grejer också men funderar på att köpa fler.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

@JaneDoe Är verkligen de kanske 15-30 kWh matlagning kan förbruka ett problem? Grillkol/briketter är ju typ en påse per måltid.

Det där med grilla var mer ett svar på att jag skulle göra vad som helst än att tvingas äta mikromat. Jag grillar givetvis inte för att spara el. Däremot tycker jag att grillad korv är så mycket godare än stekt korv. Funderar på att köpa en elektrisk grill av mindre modell.

Däremot har jag alltid dragit mig för att använda ugnen för en måltid. Så en airfryer vore på sin plats (hade det när jag bodde hemma så vet hur det är) och så smakar det så bra. Win-win liksom.

Mitt fokus nu ligger mer på tvätten och då framför allt torktumlaren som jag förstår är en energislukare. Ska börja fylla tvättmaskinen mer och sen se om jag kan hänga upp tvätten istället då det också sliter mindre på kläderna. Sängkläder tänker jag dock inte hänga upp utan de kommer jag använda torktumlaren till. Tvättar inte så ofta redan men jag har samtidigt inte fyllt tvättmaskinen.

Kyl/frys vet jag inte hur mycket det drar men det kan jag inte påverka ändå. Skulle kunna vara utan frys ibland men det går inte att stänga av frysen utan att stänga av kylen. Kyl/frys är av äldre modell men då jag bor i hyresrätt är detta inget jag kan påverka.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag har en köpt en smart IoT plug med inbyggd energimätare. Mäter både momentant och över ett dygn/vecka/månad/år om man så vill.

Jag använder den dock till andra grejer också men funderar på att köpa fler.

Är dessa IoT verkligen bra på att mäta sådant som en kyl och frys?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan en Airfryer vara billigar än en ugn? De drar ju över 2000W.

Du måste tänka på hur länge du kör den också. Airfryer är mindre och blir snabbt varm i jämförelse med en stor ugn och tillagningstiden är också kortare. Så även om de drar lika mycket per timme så måste man ta med tidsförkortningen. Att maten dessutom går snabbare och bli godare är ju också avgörande.

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Du måste tänka på hur länge du kör den också. Airfryer är mindre och blir snabbt varm i jämförelse med en stor ugn och tillagningstiden är också kortare. Så även om de drar lika mycket per timme så måste man ta med tidsförkortningen. Att maten dessutom går snabbare och bli godare är ju också avgörande.

Som om jag stoppar in klyftpotatis hur snabbt går det med en Airfryer? Om vi säger att det tar 40min i en vanlig ugn hur snabbt går det med en airfryer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är dessa IoT verkligen bra på att mäta sådant som en kyl och frys?

Varför skulle den inte vara det?

Vissa tidigare mätare (säg 10år sen) hade problem bereoende på aktiv eller reaktiv effekt

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Varför skulle den inte vara det?

Vissa tidigare mätare (säg 10år sen) hade problem bereoende på aktiv eller reaktiv effekt

aktiv och reaktiv effekt vad menar du?

Permalänk
Medlem

Gjorde av med 496 kWh i Augusti.
Elen i sig 400:- Elnätsavgift 400:- så en 800:- för Augusti.

1:a på 40kvm.
Har el element där 2/6 st är på under vintern, avstängda helt under april/maj - sep/okt, där hjälper datorn till rätt mkt då det blir mkt spelande under vintern. Datorn står på nästan hela tiden, 3 datorskärmar är avstängda 11h/dygn mån-tor, fre-sön alltid på. Har de på Deltaco Smart Home timers.
Tv 65" är på en 10h/dag.
En Mellanstor RedBull kyl är på en 9h/dag.
Alla lampor är Philips Hue med rörelsesensorer i hall/toa
Kombinerad kyl/litenfrys.
Ac har gått rätt mkt under sommaren.
Använder spis/ugn en 4 ggr/vecka. Micron en 2ggr/vecka (Icas Husman/Pankakor), Hämt 1ggr/vecka.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Vi förbrukar ca 550kwh/månad. Villa 60-tal, två personer. ~90öre/kwh till nätägaren och fram till nu 48öre/kwh till leverantören. Nya avtalet som tog vid här nu i månadsskiftet ligger istället på 103öre/kwh till leverantören. Så vi är inte direkt hårt drabbade.

Uppvärmningen sker mha fjärrvärme och där snittar vi runt 1700kwh/månad utslaget på ett år. Topp i januari på 2900kwh och bott i juli på 380kwh. Den betalar vi ca 72öre/kwh + fast avgift på ca 330kr/månad.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan en Airfryer vara billigar än en ugn? De drar ju över 2000W.

Hur mäter man förbrukningen på kyl och frys? Slår inte kompressorn av sig för det mesta?

Sälj frun på närmaste loppis.

Frys 100W kontinuerligt? Låter extremt mycket! Hur gammal är frysen? Är det kyl och frys kombo?

200W med skärmar igång låter extremt mycket också. Skärmarna drar way too much, du kanske ska dra ned ljusstyrkan på dem.

Man vill ofta mäta energiförbrukningen och inte effekten så att kolla på hur många watt nått drar momentant är inte alltid så intressant utan det är antal watt-timmar som är det intressanta och man bör ju mäta under en längre tid för att få fram ett representativt medelvärde för apparater som inte har konstant förbrukning.
Man betalar för kWh på elräkningen och inte för antal Watt något har i momentan förbrukning.

Man betalar dock för hur stor strömkapacitet (bestämmer maximal effekt man kan ta ut) man har till bostaden och det brukar vara en fast avgift som ökar desto mer strömkapacitet man valt, nedan är ett exempel och max ström bestämmer alltså maximalt möjligt effektuttag.

Skrivet av Dinkefing:

aktiv och reaktiv effekt vad menar du?

Om lasten ger fasförskjutning så får man räkna med dem och inte bara se på den aktiva effekten, normalt sett får man inte ansluta nått med lägre effektfaktor än 0,8 utan att ha tillstånd av elnätsägaren.

https://intab.se/effektfaktor
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xelstr%C3%B6m

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Som om jag stoppar in klyftpotatis hur snabbt går det med en Airfryer? Om vi säger att det tar 40min i en vanlig ugn hur snabbt går det med en airfryer?

Ca 18-25

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Gjorde av med 496 kWh i Augusti.

Jösse va du bränner el. Mitt års snitt i en ~46kvm 1:a är 165kwh per månad.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

i hushåll har man inte någon specifik regel för reaktiv effekt. tex de flesta äldre kylskåp med resistans-start har ingen kompenseringskondensator och de ligger lång under 0.7.

Elmotorer och drossel-lysrör har betydligt lägre effektfaktor än 0.7 om det inte finns faskompenserings-kondensator inbyggda i dessa - lysrörsarmaturer brukar ha det om det om det är typ 40 och 80-Watts rör medans mindre armaturer som skrivbordsarmaturer inte har det.

Reaktiv induktiv last är ändå relativt lätt att kompensera bort för bättre effektfaktor om man vill med hjälp av kondensatorer

Det är mycket värre med ingångar till switchade nätaggregat, LED-lampor och väggvårtor och mobilladdare under 20 Watt, de utan PFC-kretsar som det gödslas av i lägenheter - de går inte att filtrera med någon kondensator utan övertonerna av de ojämna icke sinusformade strömförbrukningen går ut i elnätet och sänker totala verkningsgraden med att det behöva mer ström för samma förbrukade effekt i Watt räknat.

En 3-Watts GU10 LED-lampa har en effektfaktor (PF) under 0.3 och hög crestvärde (hög toppström relativt RMS-värdet av strömmen) och eftersom effektförlusterna ökar med RI² på ledningarna både inom lägenheten och hos nätägaren och man kanske har 3, och 10 sådana igång i lägenheten så får man mer överföringsförluster per betald Watt på nätägarsidan.

Det är också den här typen av skrynklig ström som gör att många stickpropp-elmätare visar grovt fel och oftast orimligt mycket effektförbrukning fast den är väldigt låg - typ kanske 8 Watt på en TV som egentligen drar 1 Watt i sleep-läge.

för att en stickpropps-mätare skall visa rätt måste de ha en riktig energimätar-krets i sig - och en signatur att det fins en sådan är att man i olika menyer kan få fram 'PF' värdet (Power Factor[1]) för den inkopplade lasten - finns den inte så är mätaren förmodligen av en enklare omvandlartyp och mäter mer fel på nätaggregat med switchade kretsar och LED-lampor och mobil-laddare - ja det mesta som inte är klassiskt elelement eller klassisk glödlampa typ och många kan också mäta elmotorer som kylskåp rätt (klarar reaktiv last) men visar fel när man kopplar in laptop, TV eller dator eller laddaren för nallen.

[1] PF är totala delen av både reaktiv effekt (förskjutningsström angiven som cos(fi) pga. induktiv eller kapacitiv del i lasten) och på grund av olinjär strömförbrukning med spänningen som genererar övertoner som tex. korta strömstötar på spänningsperiod-toppen av en likriktarbrygga med en resovoar-konding efter (som tex LED-lampor och mobil-laddare) vilket också ger dålig effektfaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Gjorde av med 496 kWh i Augusti.
Elen i sig 400:- Elnätsavgift 400:- så en 800:- för Augusti.

1:a på 40kvm.
Har el element där 2/6 st är på under vintern, avstängda helt under april/maj - sep/okt, där hjälper datorn till rätt mkt då det blir mkt spelande under vintern. Datorn står på nästan hela tiden, 3 datorskärmar är avstängda 11h/dygn mån-tor, fre-sön alltid på. Har de på Deltaco Smart Home timers.
Tv 65" är på en 10h/dag.
En Mellanstor RedBull kyl är på en 9h/dag.
Alla lampor är Philips Hue med rörelsesensorer i hall/toa
Kombinerad kyl/litenfrys.
Ac har gått rätt mkt under sommaren.
Använder spis/ugn en 4 ggr/vecka. Micron en 2ggr/vecka (Icas Husman/Pankakor), Hämt 1ggr/vecka.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jäklar va billigt. gjorde åt med mindre än hälften å fick ändå punga ut 150kr mer se3 rörligt

förtydling
Permalänk
Medlem

Airfryern är en varmluftsugn. Problemet med att dra på varmluftsugnen är att du bränner minst 1-2 kWh innan den är varm. Sen ska du laga maten. Det är uppvärmningen som drar mest (om man inte kör low and slow i 8 timmar.

Numera får sånt lagas på jobbet. Hittills så ligger vi på under 10kWh per dygn. Man känner energifattigdomen på riktigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Airfryern är en varmluftsugn. Problemet med att dra på varmluftsugnen är att du bränner minst 1-2 kWh innan den är varm. Sen ska du laga maten. Det är uppvärmningen som drar mest (om man inte kör low and slow i 8 timmar.

Numera får sånt lagas på jobbet. Hittills så ligger vi på under 10kWh per dygn. Man känner energifattigdomen på riktigt.

Ja, och eftersom en airfryer har mycket mindre volym än en normalstor ugn så går det snabbare. Dessutom onödigt att värma så stor volym om man är ensam. Är man flera i hushållet så ser jag dock ingen större vinst med en airfryer såvida man inte har en ineffektiv ugn eller inte använder den gemensamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ja, och eftersom en airfryer har mycket mindre volym än en normalstor ugn så går det snabbare. Dessutom onödigt att värma så stor volym om man är ensam. Är man flera i hushållet så ser jag dock ingen större vinst med en airfryer såvida man inte har en ineffektiv ugn eller inte använder den gemensamt.

Kör airfryer xxl, 9650. Går att grilla en kyckling. Sen jag har köpt den så bakar vi i den. Pajer och annat roligt blir exceptionellt bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Kör airfryer xxl, 9650. Går att grilla en kyckling. Sen jag har köpt den så bakar vi i den. Pajer och annat roligt blir exceptionellt bra.

Glömde att det fanns större modeller. Det låter ju bra. Kan tänka mig att det blir exceptionellt bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av slipbit:

Airfryern är en varmluftsugn. Problemet med att dra på varmluftsugnen är att du bränner minst 1-2 kWh innan den är varm. Sen ska du laga maten. Det är uppvärmningen som drar mest (om man inte kör low and slow i 8 timmar.

Numera får sånt lagas på jobbet. Hittills så ligger vi på under 10kWh per dygn. Man känner energifattigdomen på riktigt.

Jag tror du får lugna ner dig lite om energiförbrukningen. Jag behöver då inte vänta särskilt länge på ugnen innan det är varmt, maximalt 15 minuter om jag bara värmer med varmluftselemetet och det drar 1 kW har jag för mig och slår man på "allt" så handlar det om nån minut så att det drar 1-2 kWh för uppvärmning är alldeles för mycket åtminstone hos mig.
Jag tror snarare att det handlar om under 1 kWh totalt för att ha mat puttrande i ugnen en timme efter värmning för den har ju inte elementet på hela tiden när den blivit varm för då blir det snarare pyrolytisk rengöring än matlagning och då blir maten väldigt o-bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Minns jag brukade få värma pommes över 1h varje gång jag körde i ugn , nu med airfryer så kör jag ca 25min +-5min om jag slänger i korv eller tex schnizel sista 10 minuterna, så för mig mer än en halvering i tiden, dessutom så värmer det från flera sidor, så även om man behöver röra runt lite så blir resultatet bättre med mindre effort (och ingen olja dessutom). Sjukt mycket smidigare än ugnen som man dessutom potenciellt kan glömma av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror du får lugna ner dig lite om energiförbrukningen. Jag behöver då inte vänta särskilt länge på ugnen innan det är varmt, maximalt 15 minuter om jag bara värmer med varmluftselemetet och det drar 1 kW har jag för mig och slår man på "allt" så handlar det om nån minut så att det drar 1-2 kWh för uppvärmning är alldeles för mycket åtminstone hos mig.
Jag tror snarare att det handlar om under 1 kWh totalt för att ha mat puttrande i ugnen en timme efter värmning för den har ju inte elementet på hela tiden när den blivit varm för då blir det snarare pyrolytisk rengöring än matlagning och då blir maten väldigt o-bra.

Du har säkert rätt. Utgår från min gamla ugn. Men jag skrev att uppvärmningen tar mest energi. Min Cylinda är ju +10 år. :/