Normal elförbrukning i lägenhet?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Finnpajsarn:

Fick 918kr och använde ca 195kWh, Zon 3 Stockholm och bor i en 2.a på strax under 78kvm

Oj, saftigt. Antar du bara tutar och kör oberoende på elpriset?
Jag hade 130 kWh för 310 kr ink. moms i elhandelskostnad (inte nätavgift eller överföringsavgift).
September är hittills 90 kWh för 259 kr.

(Zon 3, fyra 96 kvm med varmhyra).

Skrivet av slipbit:

Datorerna drar en hel del, min stationära drog 180W idle, laptopen drar 60W så nu får laptopen vara dockad.

https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwi...

180W i idle är ju helt galet! Vad har du i den? 😅 Stängt av alla energisparlägen och dessutom överklockat med statisk frekvens?
Min drar typ 15-20 W i idle på sin höjd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

42kvm lägenhet, 423,6kWh för augusti, pris 580kr. (1,37kr/kWh elpris inkl. moms & avgifter).
Har aldrig varit billigare. Pröjsade 907 kr förra året innan HSB slog ihop föreningen till gemensam el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Oj, saftigt. Antar du bara tutar och kör oberoende på elpriset?
Jag hade 130 kWh för 310 kr ink. moms i elhandelskostnad (inte nätavgift eller överföringsavgift).
September är hittills 90 kWh för 259 kr.

(Zon 3, fyra 96 kvm med varmhyra).
180W i idle är ju helt galet! Vad har du i den? 😅 Stängt av alla energisparlägen och dessutom överklockat med statisk frekvens?
Min drar typ 15-20 W i idle på sin höjd.

Drar din stationära endast 15-20 W i idle? Min i signaturen drar ca 50 W. Håller med om att 180 W låter helt galet högt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

42kvm lägenhet, 423,6kWh för augusti, pris 580kr. (1,37kr/kWh elpris inkl. moms & avgifter).
Har aldrig varit billigare. Pröjsade 907 kr förra året innan HSB slog ihop föreningen till gemensam el.

Oj vilken hög förbrukning. Hur många är ni som bor i lägenheten?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Nyligen inflyttad Skåne i en 60isch kvm 2a, ser ut att landa på 300isch kwh med 1 filserver, 1 work, 1 nas rullandes 24/7 o lite konsoll/tv/annat lullull på det😏 tur det är sprillans nya vitvaror.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Scarabeo:

Drar din stationära endast 15-20 W i idle? Min i signaturen drar ca 50 W. Håller med om att 180 W låter helt galet högt.

Si, har bara en 5600G i min dator, endast en NVME, ingen GPU. 😬
Med nuvarande priser lär det inte bli något grafikkort heller! 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Oj vilken hög förbrukning. Hur många är ni som bor i lägenheten?

Det är bara jag, lämnar typ aldrig hemmet, jobbar hemifrån. Vet inte exakt vad som drar en massa just nu, kan inte påstå att jag har kört en massa AC i augusti. 262kWh i maj var som lägst. Ska fundera lite vad som drar mest. Men TV, dator, NAS, hifi-system är nästan konstant på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Det är bara jag, lämnar typ aldrig hemmet, jobbar hemifrån. Vet inte exakt vad som drar en massa just nu, kan inte påstå att jag har kört en massa AC i augusti. 262kWh i maj var som lägst. Ska fundera lite vad som drar mest. Men TV, dator, NAS, hifi-system är nästan konstant på.

Själv har jag igång TV:n och datorn ca 15 timmar om dygnet och du har ändå ca 250 % högre förbrukning än mig men jag har ingen NAS och kör med hörlurar.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Själv har jag igång TV:n och datorn ca 15 timmar om dygnet och du har ändå ca 250 % högre förbrukning än mig men jag har ingen NAS och kör med hörlurar.

Intressant, undrar vad som är elboven här hemma. Borde köpa en sån där elplug och snoka runt. Har inte spelat något spel på väldigt länge så vill inte peka finger på 3090 och 9900K heller.

Kollade mer noga online, och det ser ut att bli mycket lägre förbrukning denna månad. Vettefan vad som hände i augusti, har inte ändrat något här hemma. Väldigt stor skillnad. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Intressant, undrar vad som är elboven här hemma. Borde köpa en sån där elplug och snoka runt. Har inte spelat något spel på väldigt länge så vill inte peka finger på 3090 och 9900K heller.

Kollade mer noga online, och det ser ut att bli mycket lägre förbrukning denna månad. Vettefan vad som hände i augusti, har inte ändrat något här hemma. Väldigt stor skillnad. :/
https://v2.pxl.se/i/sxF.png
https://v2.pxl.se/i/sxy.png

Jo, ser ju klart mer normalt ut i september.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Löjligt billigt! Och då syftar jag på elnätet. Jag betalar minst det dubbla! Antar att skrotnisse inte bor i varken se3 eller se4 och inte har sin dator på mer än fyra timmar per dygn.

SE3! Men elnätsavgiften är rätt ok, bara den fasta elnätsavgiften på ca 90kr/mån som stör lite. Har mer eller mindre gått över till laptops numera, men augusti brukar bli lite rätt teknikanvändning! Tror dock min kyl/frys stod för 70% av förbrukningen...

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Oj, saftigt. Antar du bara tutar och kör oberoende på elpriset?
Jag hade 130 kWh för 310 kr ink. moms i elhandelskostnad (inte nätavgift eller överföringsavgift).
September är hittills 90 kWh för 259 kr.

(Zon 3, fyra 96 kvm med varmhyra).
180W i idle är ju helt galet! Vad har du i den? 😅 Stängt av alla energisparlägen och dessutom överklockat med statisk frekvens?
Min drar typ 15-20 W i idle på sin höjd.

Jag tutar och kör, men jag har dragit ner förbrukningen med 31% sen förra året enligt Vattenfalls tabell, men jag misstänker att det är min kyl och frys som drar mycket, dom e från typ -97 eller något, kanske dags att byta ut ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Oj, saftigt. Antar du bara tutar och kör oberoende på elpriset?
Jag hade 130 kWh för 310 kr ink. moms i elhandelskostnad (inte nätavgift eller överföringsavgift).
September är hittills 90 kWh för 259 kr.

(Zon 3, fyra 96 kvm med varmhyra).
180W i idle är ju helt galet! Vad har du i den? 😅 Stängt av alla energisparlägen och dessutom överklockat med statisk frekvens?
Min drar typ 15-20 W i idle på sin höjd.

Jag vet inte vad jag gör för fel. Men när jag drar igång en spel så hamnar den på 500-600W. Kan vara min plugg som visar fel. Det här kommer nog vara den sista stationära dator jag köper. Blir andra prioriteringar liksom. Personligen tror jag att det blir rena slakten på all elektronik som drar mycket ström. Nvidia kommer nå en vägg och det kommer knappt vara några som köper deras 4XXX-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag vet inte vad jag gör för fel. Men när jag drar igång en spel så hamnar den på 500-600W. Kan vara min plugg som visar fel. Det här kommer nog vara den sista stationära dator jag köper. Blir andra prioriteringar liksom. Personligen tror jag att det blir rena slakten på all elektronik som drar mycket ström. Nvidia kommer nå en vägg och det kommer knappt vara några som köper deras 4XXX-serie.

Vad har du för komponenter?

Och med idle, menar du då endast datorn - alltså inte skärmar m.m.? För skämar som är igång + datorn i idle kan utan problem dra 200W Min 34" 1440p Ultrawide + 27" 1440p + dator är strax över 200W idle. Med skärmarna avstängda är det inte mer än 8-9W från datorn.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad har du för komponenter?

Och med idle, menar du då endast datorn - alltså inte skärmar m.m.? För skämar som är igång + datorn i idle kan utan problem dra 200W Min 34" 1440p Ultrawide + 27" 1440p + dator är strax över 200W idle. Med skärmarna avstängda är det inte mer än 8-9W från datorn.

3090/5800X/80GB Ram, räknar dock med skärmarna. fast jag räknar mina 60W med skärmarna också. en gammal 21.3tums och en 27 tums.

Permalänk
Medlem

Nu har jag en Nedis WiFi Plug, med energimätning och har börjat kolla lite grejer.
Filserver-PCn drar ca 50W i idle med sina tre hårddiskar, ingen skärm igång.

Min huvud-PC drar ca 80W idle i Windows och runt 170W med Diablo 3 och YouTube igång.
De tre skärmarna drar 20,4W 27,3W och 31,2W, så det är ju bra att se till att iaf de släcks ner efter 20-30 min.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Sitter här och räknar lite. Stämmer det att elpriset har varit lite lägre än så länge den här månaden?

Permalänk
Medlem

Bara vifta runt med musen lite tar typ 40-50Watt på min dator..
Ibland vill man inte ha power plug för då ser man sina fula ovanor!

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

42kvm lägenhet, 423,6kWh för augusti, pris 580kr. (1,37kr/kWh elpris inkl. moms & avgifter).
Har aldrig varit billigare. Pröjsade 907 kr förra året innan HSB slog ihop föreningen till gemensam el.

423kwh för 42kvm lägenhet? Vad drar så mycket el hos dig?

edit: såg att du redan delvis svarat...

Jag snittar 80kwh per månad, lever utan några stora förbrukare. oled tv, strömsnål bärbar, lågenergi lampor, hyresrätt

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Usch då kraftigt ökad användning senaste månaden. även fast jag fått nya vitvaror. har iofs gjort mer avancerade maträtter som tar längre tid. men ökat från ca ~230kwh senaste 6 månaderna till 363 denna månaden. ska det va så dyrt å laga god mat eller kan något vara fel hehe.

Permalänk
Medlem

Börjar likna en katastrof vinter redan.

Pellets har varit utsåld de senaste 3 veckorna, och de som säljer långt borta från där vi bor kräver nu 8000-12000 per pall pellets. Jag räknade.

En påse pellets motsvarar ungefär 80 kWh - per mån (30 dagar) blir 2400 kWh. Vid el-förbrukning blir detta 9600 med en snittpris på 4 kronor per kWh, då börjar pellets inte längre betala sig. Så om vi räknar 5 varg vinter mån blir detta 48000,- i Elpris.

Jag brukar ge 7200-12000 per år (senaste 12 åren) med pellets så det är en rejäl ökning, och det lär inte bli bättre då vissa bolag säger de har varit utsåld för pellets sen Juli. Jag har ringd runt i 3 veckor till alla möjliga företag, finns HUR många som helst bedrägeriföretag som har poppat upp de senaste veckorna, med ultra låga betyg på Trustpilot, inte roligt. Flera som inte får deras varor levererade.

Jag såg ett nyhetsinslag vart ett bolag sade att vissa köper upp ALL ved och pellets, och vi har samma sits som det vi hade med toapapper föriga året, vissa folk sitter på stora mängder pellets för att säkra sig själva.

Priset på 4 kr per kWh är inte garanterat och det kan bli så illa som en snittpris på 10-20 kr och möjlig avstängning av elen i värsta vintermånaden, då pratar vi inte längre om 50K för att överleva vintern, då kan det bli flera hundra tusen.

Blir intressant att se hur Sverige och människor som INTE bor i lägenhet klarar av detta.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur folk gör för att ligga så lågt, äter ni micromat/ute varje dag? Ensamma i hushållet?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Usch då kraftigt ökad användning senaste månaden. även fast jag fått nya vitvaror. har iofs gjort mer avancerade maträtter som tar längre tid. men ökat från ca ~230kwh senaste 6 månaderna till 363 denna månaden. ska det va så dyrt å laga god mat eller kan något vara fel hehe.

Förbrukar du 363 kWh själv på en månad? Extremt hög förbrukning i så fall.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Under augusti månad började vi rannsaka vår förbrukning så nu när september snart är slut har vi fått ett bra resultat:

september 2021: 254kWh
september 2022: 200kWh (192kWh + denna dag som statistiskt borde hamna på ca 8kWh)

Det går om man vill!

Då pratar vi om BRF-radhus på 104kvm, 2 vuxna o 2 barn. Värme ej inräknat i ovanstående då vi har fjärrvärme inkl i avgiften.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Priset på 4 kr per kWh är inte garanterat och det kan bli så illa som en snittpris på 10-20 kr och möjlig avstängning av elen i värsta vintermånaden, då pratar vi inte längre om 50K för att överleva vintern, då kan det bli flera hundra tusen.

Blir intressant att se hur Sverige och människor som INTE bor i lägenhet klarar av detta.

Mitt tips är att Sverige helt plötsligt visst kan vara ett elhandelsområde med annat pris än elen vi kränger till Europa, regeringen kommer att kasta marknadsekonomin på soptippen en stund.

Kommer dessutom att bli gnöl om folk sliter som tusan för att minska förbrukningen, företag kanske börjar köra nattskift pga billigare el, etc, och vinsten smaskas i av elföretagen som då kan exportera ännu mer el.

Jag kör numera glatt diskmaskin på "off hours", vill inte hänga ut mig själv som kriminell men jag bryter ju mot bostadsrättsföreningens regler angående vilka maskiner man får köra på natten (inte tvätt, disk, tumling). Däremot får vi duscha på natten, det får man inte i alla föreningar tydligen.

Jag har vabbat en del, och alltså varit hemma mer än vanligt, trots det är förbrukningen märkbart lägre än samma månad förra året. Har egentligen slösat rätt rejält. Ska se om inte oktober kan bli bättre. Men ändå ca 20-25% minskning i snitt per månad sedan förra året.

Ska börja mäta olika program på diskmaskin och tvättmaskin. Hade tänkt börja med det redan men inte kommit mig för. Från 1 oktober kanske det kan gå.

Just nu är jag glad att bo i lägenhet. Min farbror med villa och egen ved kommer dock såklart även detta år, och nästa, att ha lägre elkostnader än mig, det är inte automatiskt dyrt att bo i villa.

(Vi är 2 vuxna, 3 barn, i en femma, så tvättmaskinen är en stor energibov misstänker jag)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Under augusti månad började vi rannsaka vår förbrukning så nu när september snart är slut har vi fått ett bra resultat:

september 2021: 254kWh
september 2022: 200kWh (192kWh + denna dag som statistiskt borde hamna på ca 8kWh)

Det går om man vill!

Då pratar vi om BRF-radhus på 104kvm, 2 vuxna o 2 barn. Värme ej inräknat i ovanstående då vi har fjärrvärme inkl i avgiften.

Bra jobbat, riktigt låg förbrukning måste jag säga.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Däremot får vi duscha på natten, det får man inte i alla föreningar tydligen.

Borde inte duschning störa mer än en diskmaskin? Känns som det åtminstone.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Lyckats få ner vår förbrukning en del också. Skönt när elpriset tredubblats per kWh för oss.

September 2021: 310 kWh
September 2022: 245 kWh

Etage-BR om ~150 kvm golvyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Borde inte duschning störa mer än en diskmaskin? Känns som det åtminstone.

Det handlar om brandrisk som jag förstått det Mindre risk att man börjar brinna när man duschar

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Mitt tips är att Sverige helt plötsligt visst kan vara ett elhandelsområde med annat pris än elen vi kränger till Europa, regeringen kommer att kasta marknadsekonomin på soptippen en stund.

Kommer dessutom att bli gnöl om folk sliter som tusan för att minska förbrukningen, företag kanske börjar köra nattskift pga billigare el, etc, och vinsten smaskas i av elföretagen som då kan exportera ännu mer el.

Jag kör numera glatt diskmaskin på "off hours", vill inte hänga ut mig själv som kriminell men jag bryter ju mot bostadsrättsföreningens regler angående vilka maskiner man får köra på natten (inte tvätt, disk, tumling). Däremot får vi duscha på natten, det får man inte i alla föreningar tydligen.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har vabbat en del, och alltså varit hemma mer än vanligt, trots det är förbrukningen märkbart lägre än samma månad förra året. Har egentligen slösat rätt rejält. Ska se om inte oktober kan bli bättre. Men ändå ca 20-25% minskning i snitt per månad sedan förra året.

Ska börja mäta olika program på diskmaskin och tvättmaskin. Hade tänkt börja med det redan men inte kommit mig för. Från 1 oktober kanske det kan gå.

Just nu är jag glad att bo i lägenhet. Min farbror med villa och egen ved kommer dock såklart även detta år, och nästa, att ha lägre elkostnader än mig, det är inte automatiskt dyrt att bo i villa.

(Vi är 2 vuxna, 3 barn, i en femma, så tvättmaskinen är en stor energibov misstänker jag)

Bra jobbat!

Själv har jag minskat el-förbrukningen med 50% än så länge. Men så bor jag också ensam, lite lättare då.