Permalänk
Medlem

Prisoptimering för två grabbar

Vill börja med att nämna att detta är mer av ett tankeexperiment och inte något brådskande, jag letar efter er som har lust att vara bollplank. Bidra gärna med spontana tankar, om det finns en bra idé kan jag göra egna efterforskningar om specifika komponenter.

Bakgrund:
Har två grabbar på 7 respektive 5 år som ibland när jag orkar med det och de skött sig får spela lite datorspel, då mestadels Minecraft och då på 2 laptops jag har. Problemet med detta är att det blir meckigt för mig då de inte har någon dedikerad plats.
Jag har funderat på att skaffa ett skrivbord med plats nog för dem båda för bättre ergonomi och slippa tid för mig att plocka ställa upp.

Tankeexperimentet:
Hur får jag till två dedikerade klienter (notera ordval) som:
* Kostar så lite som möjligt
* Inte är att slänga pengar i sjön sett utifrån andrahandsvärde
* Maximerar prestanda per krona
* Om det är stationärt så måste jag köpa tangentbord, mus och skärm också

Ideér hittils:
* Bygg en (1) stationär dator med typ 5800x, ett bättre grafikkort eller två lite sämre, kör två virtuella maskiner. Splitta resurserna per hypervisor. (Kul utmaning i sig självt)
* Plocka ihop två datorer från begagnade delar, behöver inte kosta mycket om begagnatmarkaden fortsätter som den gjort.
* Köp två laptops, slipp mycket av böket med stationär och få nyttan med bärbart. (Dyrt för dålig prestanda tycker jag)
* Köp två hårt prisoptimerade stationära som är precis tillräckligt bra just nu, typ med 5700G och uppgradera till dedikerad GPU sen om det behövs.

Hur hade ni löst det, eller bett mig tänka om?

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Det är alltid lite ovisst när folk nämner att det ska spelas "Minecraft m m". Om det bara är Minecraft som gäller så krävs knappt någon beräkningskraft, men om det råkar vara så att "det blir lite GTA 5 ibland" (förstår att just GTA kanske inte är relevant i det här fallet) så får man skrota hela planen.

Andrahandsvärde skulle jag inte tänka på såvida du inte tänkt att sälja inom ett år. Dock så tycker jag det alltid finns ett minstavärde i att i princip alla datorer fungerar utmärkt som "kontorsdator".

Virtuella maskiner tror jag inte blir bra.

Begagnat ger ju onekligen mest värde för pengarna, så det är väl upp till dig. Personligen drar jag mig för begagnat i allmänhet.

Skulle egentligen aldrig rekommendera bärbart om man inte behöver det, men om alternativet innebär att man behöver skaffa diverse kringutrustning så lär man kunna komma billigt undan. Finns gott om bärbara runt 5 000 kr som med fördel kan användas till Minecraft.

Sista alternativet utan dedikerad grafik låter och som ett vettigt alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Integrerad grafik kommer inte behövas, hashkraft motsvarande 31 miljoner 1660 Supers väntar på att dumpas på begagnatmarknaden med start redan nästa vecka.
https://youtu.be/vgWryTXywW0?t=756

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Inaktiv

Jag hade nog byggt två relativt billiga datorer typ Ryzen 5600, 6600xt och 2x8GB RAM eller 11400f och RTX 3060. Alternativt köpt två begagnade datorer om du lyckas hitta något prisvärt.

Permalänk
Medlem

Två såna här kanske? Blir bara ca 11 000 för bägge.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Två bärbara laptops för runt 3k tror jag vore en bra lösning, prestanda osv spelar ju ingen roll i den åldern! Sålänge det finns pixlar som rör sig oavsett lag osv brukar man väl vara nöjd

Permalänk
Medlem

Linustechtips gjorde ju 2 gamers 1 cpu och fortsatte sedan med flera spelare per cpu. Så det går men det är ju lite meck, men du vill kanske slippa meck?

Om du bygger en dedikerad plats finns ingen fördel med bärbart längre. Så länge de inte ska ta med sig datorerna till kompisar, LAN eller eventuell bo-bil.

Ergonomi är bättre med skärmar på fötter än en laptop med skärmen nere vid tangentbordet. Köper du en vettig 24" skärm så håller den i många år. Så länge den inte står igång dygnet runt. Inga problem att köra samma skärm till de fyller moppe, så länge de inte börjar nörda ner sig och vill ha ny teknik.

Mus och headset tillkommer oavsett dator. Men man behöver ju inte gå all in på värsta tillbehören som tangentbord. Så har du skapat dig enkla förslag på framtida julklappar och presenter vid idétorka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Vill börja med att nämna att detta är mer av ett tankeexperiment och inte något brådskande, jag letar efter er som har lust att vara bollplank. Bidra gärna med spontana tankar, om det finns en bra idé kan jag göra egna efterforskningar om specifika komponenter.

Bakgrund:
Har två grabbar på 7 respektive 5 år som ibland när jag orkar med det och de skött sig får spela lite datorspel, då mestadels Minecraft och då på 2 laptops jag har. Problemet med detta är att det blir meckigt för mig då de inte har någon dedikerad plats.
Jag har funderat på att skaffa ett skrivbord med plats nog för dem båda för bättre ergonomi och slippa tid för mig att plocka ställa upp.

Tankeexperimentet:
Hur får jag till två dedikerade klienter (notera ordval) som:
* Kostar så lite som möjligt
* Inte är att slänga pengar i sjön sett utifrån andrahandsvärde
* Maximerar prestanda per krona
* Om det är stationärt så måste jag köpa tangentbord, mus och skärm också

Ideér hittils:
* Bygg en (1) stationär dator med typ 5800x, ett bättre grafikkort eller två lite sämre, kör två virtuella maskiner. Splitta resurserna per hypervisor. (Kul utmaning i sig självt)
* Plocka ihop två datorer från begagnade delar, behöver inte kosta mycket om begagnatmarkaden fortsätter som den gjort.
* Köp två laptops, slipp mycket av böket med stationär och få nyttan med bärbart. (Dyrt för dålig prestanda tycker jag)
* Köp två hårt prisoptimerade stationära som är precis tillräckligt bra just nu, typ med 5700G och uppgradera till dedikerad GPU sen om det behövs.

Hur hade ni löst det, eller bett mig tänka om?

Bygg en bang/buck dator som de kan turas om med (den andra kan låna 1 laptop så länge) till att börja med, när det kommer en bättre bang/buck, med alla väsentliga delar bättre, så köp dator 2 och uppgradera samtidigt dator 1 med vad som är dess flaskhals(troligen grafikkortet). När bang/buck har nya delar igen, sälj dator 1 och köp dator 3 och uppgradera flaskhalsen på dator 2.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Är det överblivna laptops de spelar på eller är det sådana som du själv använder?
Om det är överblivna, är det något fel på dem eller bränner pengarna i pappas ficka?

Har själv precis uppgraderat yngsta sonens (10-åring) pc från GTX 750 till GTX 1060.
Han har mest spelat Minecraft och Roblox utan problem, men så var det något nyare spel där hans 2 GB grafikminne inte räckte till.

Permalänk
Medlem

Tack alla som skrivit hittils, det är alltid kul att ta del av andras perspektiv. Har läst igenom och svarat nedan.
Kan förtydliga att grabbarna gärna får spela tillsammans då spelande är för mig en social aktivitet, inte "barnparkering".

@L'ombra
Vet att det blir vagt "spela Minecraft" men det är mycket för jag begränsar tillgången på spel och tid att spela. Vill att de inte ska vara helt tappade bakom en vagn när det kommer till gaming, men samtidigt inte ha det som huvudintresse. Svår balansgång och jag har svårt själv att bedöma prestanda som kan krävas, med stor sannolikhet blir det mer än vad som behövs för att sedan vara irrelevant om några år.

@källarinvånare
Tack för tipset, har följt priser på toppsegmentkorten minst en gång varje vecka hela åretmen har inte följt entry-segmentet, verkar definitivt som att du har en poäng av tradera att döma. Ska följa slutpriserna lite, ett 1660 super för 1-1.5k blir nog svårt att slå och borde klara av det mesta i 1080p några år.

@anon201296
En möjlig lösning helt klart, börjat klura lite på någon hybrid förslagen från dig, Scarabeo och källarinvånare

@Scarabeo
Jag byggde något liknande för någon månad sedan på prov, kommer inte ihåg vad jag landade på tror det var någonstans mellan 12-15k inkl skärm, tangentbord och mus. Blev ärligt talat förvånad över hur dyrt det blivit med tangentbord och mus, om man inte vill kan tolerera den billigaste skiten som håller max ett år innan något går sönder.
Kanske begagnat paket med B450, 5600/x, 8GB DDR4 i combination med källarinvånare förslaget...

@plajton
Om det går att hitta till det priset med skaplig prestanda, de två laptops jag har är en i5 gen11 och en Ryzen zen2. i5an har väl lite bättre prestanda men ingen är en gamingmaskin helt klart. Men något äldre med dedikerat grafikkort skulle kunna funka.

@jocke92
Jag vet att jag är motsägelsefull, jag hade lärt mig något av att göra en sån lösning och så hade jag kunnat göra det mer cleant med färre kablar etc. Men sannolikt hade det varit mer meckigt på flera sätt.
Jag delar din uppfattning om ergonomi och skärm fullt ut, tror dessutom 27" blir för stort när de är små.

@Fenrisulvfan
Idén håller så länge det inte resulterar i för stora gap i möjligheter och upplevelse, kan jag slippa tjat om huruvida något är rättvist/orättvist gör jag gärna det.

@ppr74
Det är en Acer Spin 5 (i5 gen11) som jag köpte för eget bruk, samt en Lenovo ThinkPad T14S Gen1 (Ryzen zen2) jag valde för att jag anmodades välja en dator av mitt konsultföretag. Med en stationär dator för eget bruk och separat dator från kunden i uppdraget jag är på blir det oftast att de inte används så flitigt av mig. Du gav mig dock idén att jag skulle kunna sälja min Acer som ändå inte används så mycket...

Missade ord
Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Strepto:

Blev ärligt talat förvånad över hur dyrt det blivit med tangentbord och mus, om man inte vill kan tolerera den billigaste skiten som håller max ett år innan något går sönder.

Separat mus vill ni ju ha även om det blir bärbart.
Logitech G305 Lightspeed är en av de bästa mössen, går att köpa för 349 kronor (ordinarie pris 388 kronor hos många butiker). Så billiga var inte ens de trådade topp kandidaterna när jag köpte mus 2015...

Samtidigt finns det nu mekaniska tangentbord att beställa för under 300 kronor. Från Inet finns det till och med ett 60% för endast 349 kronor på REA nu. Var inte heller det tänkbart när jag köpte tangentbord 2015.

Kringutrustningen har blivit dyrare, men budgetsegmentet är så mycket bättre att man numer får bättre grejer för mindre pengar än tidigare.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|