Helgsnack: Din första telefon

Permalänk
Moderator
Moderator

Vet inte exakta modellen men min första var en Pioneer PCC-modell som jag fick av min morbror på skoj.
Den var alltså väldigt förlegad redan då, men "bättre än inget" vilket var alternativet.

Den kunde till och med TA EMOT sms.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hmm, fick tänka till lite här. Min första egna mobiltelefon bör ha varit en Philips 747 som hade nokiadelar på insidan om jag minns rätt. Mobilecollectors - Philips 747

Permalänk

Min första

Ericsssons GH198 inköpt runt-94, som dessutom va en GSM-lur, älskade inte pott-abonnemanget för 450kr/kvartal

Permalänk
Medlem

Arbetade på Ericsson, så köpte denna rackare till personalpris, tyckte det verkade bra med lucka över knappsatsen, men den ramlade mest av efter ett tag

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Motorola MicroTac eller en Siemens S3, hade en av dom som första/andra mobil.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Min första var en sony w300i. Snacka om att jag var exalterad över att det fanns en inbyggd kamera. Här är en bild från den.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk

Alcatel HB-100
Man var ung och ville ha en mobiltelefon.
Så man körde med "Men alla andra i klassen har en mobiltelefon!". Då hade dom 3210/3310.
Jag fick farsans gamla jobbetelefon, ala. tegelsten. Med ett extra stort batteri.
Ville jag ha mobilen med mig, så var det ryggsäcken som gällde. 😂

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Min första var en sony w300i. Snacka om att jag var exalterad över att det fanns en inbyggd kamera. Här är en bild från den.
<Uppladdad bildlänk>

Haha vad kul! Var tvungen att leta fram bild från min första kameratelefon, en sony ericsson k500i Snacka om att man har blivit bortskämd med dagens telefonkameror.

Min rostiga skrothög som jag köpte av grannen för 1500:- efter en sommar på farsgubbens sågverk!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Min första egna var en så här rackare. Det var väl inte direkt någon höjdarlur, men den funkade och många i plugget var intresserade av den eftersom den stack ut bland alla Nokia-telefoner.

https://i.pinimg.com/originals/00/19/47/0019476b693bba76f4a587046f3dddbc.jpg

Den där var grym! Min andra mobiltelefon. Revolutionerande att själv spela in sin egen ringsignal.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Fick låna en Ericsson GH688 av mamma om jag skulle ut på helgerna:
https://live.staticflickr.com/2568/3799983025_96c324a83d_b.jp...

Min första egna mobiltelefon var en Nokia 7110. Minns ännu hur imponerad jag var över dess telefonbok som kunde innehålla 1000 poster och att man kunde lägga in flera olika uppgifter under samma namn. Ett stort steg upp i användarvänlighet gentemot tidigare och enklare modeller.
https://gsmcollection.ro/wp-content/uploads/2020/06/DSC_0976-...

Sedan var skalet så häftigt då färgen beroende på vinkel man såg telefonen från gick från grönt till guld till brunt.

Permalänk
Medlem

Ericsson 388

Permalänk
Medlem

Min första var en Motorola som jag fick 1999.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Min första mobil var en Philips Fizz med läderhölster till bältet och extra batteri så den blev dubbelt så tjock...
Sedan blev det Nokia 5110 och sedan Ericsson 628 med gummi flipp antenn och utbytbar panelbakgrund (lite osäker i vilken ordning jag hade dessa eller om jag bytte lite mellan eftersom 628:an hade bättre laddstation med batteritömningsfunktion) bytte sedan 5110:an mot en skalbaggs-grön-metallic Ericsson 868 med en arbetskamrat.
Sedan köpte jag min Matrix telefon Nokia 7110 med skjutlucka (och glappande mikrofon) och surf via WAP!
Första färgdisplayen kom på min Siemens s55 och sedan blev det en smartare flip-phone Ericsson z610i.
Första smartphone blev en samsung s II.
Efter detta är det lite luddigt, tror det blev en Huawei p20 och sedan Xiaomi Mi5 men det kan ha varit någon mellan, eller så blev det en jobbtelefon kombinerat med en av de tidigare osmarta (s55 eller z610i). Det blev hur som helst sedan en blackview BL9500+ som jag körde med länge, då den tålde att jonglerade med, simma med och slå i spik med... Då den till sist gav upp var det laddkontakten som gick sönder... Sedan blev det en Motorola Moto G 5G, följt av min nuvarande Poco X3 ...minns dock mest den ombytta Ericson 868 och min Matrix telefon (mörkt grön 7110) mest! De var Coola med sin gröna färg och Nokians stora (för sin tid) display och stilett lock som mer ofta än nödvändigt klickades fram för att showa off 😎

Kollat upp modell... Samsung s II (inte S10)
Visa signatur

"Säg till en man att det finns 400 miljarder stjärnor i vintergatan och han tror dig. Säg till samme man att en bänk är nymålad och han måste själv gå fram och känna efter" (Murphys lagar)

http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=r...

Permalänk
Medlem

Motorola Microtac

Permalänk
Medlem

SonyEricson W690. Man tyckte att den var revolutionerade med sin 3 MP kamera och bluetooth.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem

Jag var ganska sen med att skaffa mobil, och gjorde det först under vårvintern 2001, några månader innan jag skulle flytta utomlands under en period. Första mobilen blev den klassiska och ikoniska Nokia 3310.

Men i familjen hade vi en Philips Fizz sen mitten av 90-talet, och sen en Nokia 6130, om jag minns rätt.

Efter 21.5 år med mobil är jag bara på min sjätte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Begagnad Nokia 2110a när jag var 13-14 något sådant.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Min första som jag fick var en Nokia 3110.
Min första som jag skaffade själv var en Nokia 5210. Det var mig en riktigt bra hållbar rackare.
Enda nackdelen på den tiden var de urusla abonnemangen som existerade. Inte ens kontantkort var bra jämfört med idag.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk

2110, minns fortfarande gamla numret. Hade bara det några år men sitter som gjutet. Vodaphone, Europhone eller vad hette operatören?

Permalänk

Första luren va en NMT lur kommer dock inte ihåg märket på telefonen
sen efter det vart det en Nokia 2110 oförstörbar telefon👍😁 Tappade min i vatten några gånger, bara lägga på tork så funkade den någon dag senare

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg vad min första var. Min andra var en Nokia 3310, däremot. Fick ärva den från syrran.

Permalänk
Medlem

Jag fick en Ericsson GA318 av min syster 1998. Hon ville inte ha den för att högtalaren inte fungerade. Visade sig att det bara var glapp så det fick bli lite eltejp runt telefonen.
Senare när alla skulle ha en Nokia köpte jag en Siemens S35i.

Permalänk
Medlem

Min också...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk

Första telefonen jag fick var Ericsson R310 "Hajen" fruktansvärt bra telefon. jag blev erbjuden 1000kr för den ett par år efter att Eriksson slutat tillverka den. tyvärr tackade jag nej och morsan gav bort den ett par månader efter.
Första telefonen jag köpte var Siemens MC60 för jag ville ta kort och kunna spela lite spel. vilket denna mobil inte kunde klara av.

de bästa mobiler jag ägt för sin tid
utan tvekan Nokia N8. Blåtand till datorn så svarade du på samtal igenom datorn. kamera utan dess like. och ett intressant operativsystem. sista uppdateringen Anna tror jag det hette var riktigt bra. var som att gå 4 år tillbaka i tiden när jag gick över till windows phone. när windows lade ner mobil divisionen var den lyckligaste dagen i mitt liv. rip nokia.
den andra är min Z fold 3 från samsung. Kommer nog aldrig gå tillbaka till en standard telefon igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

https://i.ebayimg.com/images/g/S6sAAOSw8xRiUwQT/s-l500.jpg
Saknar tiden när en mobil inte tog speciellt mycket plats i fickan
Hade en nokia 8210 efter 768an - att gå från ericsson till nokia var en sjuk omställning men telefonen var nice!
https://static.toiimg.com/photo/57389679.cms?imgsize=165417

En jäkla omställning!

Men du fick T9-ordlista - den saknar jag på min iPhone idag. Går så sjukt mycket snabbare att skriva.

Testat Type nine men alla såna där tangentbord funkar 100 gånger bättre till android. Tyvärr inte en dealbreaker för att byta.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Min första mobil var en Nokia 3210 som kom ut 1999. Minns att man kunde byta skal och så till den tyckte man var häftigt

Permalänk
Medlem

Sony CMD Z1 var min första. Den hade många finesser som var bra. Möjlighet att spela in samtal/röstmemo men framförallt en rotationsenkoder som var användbar, "jog dial". Med den var det bekvämt att välja bland kontakter för uppringning/sms.

Permalänk
Medlem

Min första var en Motorola 5200 kopia...

Att dra ut antennen med tänderna gav alltid respekt

Permalänk

Första mobilen var en Alcatel HB 100. Andra mobilen var en Ericsson GH 388.

Visa signatur

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag var ganska sen med att skaffa mobil, och gjorde det först under vårvintern 2001, några månader innan jag skulle flytta utomlands under en period. Första mobilen blev den klassiska och ikoniska Nokia 3310.

Men i familjen hade vi en Philips Fizz sen mitten av 90-talet, och sen en Nokia 6130, om jag minns rätt.

Efter 21.5 år med mobil är jag bara på min sjätte.

Satt med frugan och rabblade upp vilka telefoner jag har haft sen år 2000 tills nu - 24st(!) - många telefoner var i 1000kr-klassen men ändå. Det är bara iPhones som har hållt - kan bero på att man var äldre när den första införskaffades plus för prisets skull, samtidigt har jag inte haft någon telefon som funkat lika länge förutom Nokia 5110 - vågar nästan lova att den fungerar om batteriet byts.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.