Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Ställ kostnad och produktionskapacitet mot potentiell skada på ekosystem/efterlevande, vilken energikälla är då vettigast?

Inte kan det väl tänkas vara kärnkraft?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Ahh, du menar KDs elpristak... Idéen som alla andra partier kopierade.

Elpristak är inte samma sak
https://www.facebook.com/photo/?fbid=5851836784849448&set=a.1...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ställ kostnad och produktionskapacitet mot potentiell skada på ekosystem/efterlevande, vilken energikälla är då vettigast?

Inte kan det väl tänkas vara kärnkraft?

Tror inte det om man väger in framställande av bränslet och vilka konsekvenser det har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Nån som nyligen tecknat sig för ett rörligt avtal ? Undrar lite hur man ska tänka. Jag behöver bestämma mig senast imorgon enligt Vattenfall om jag nu inte hör av mig till dom. Vilket är konstigt nog då det löper ut 31 okt. Vet inte om det här med Tibber funkar så bra för mig. Flyttade in i huset 2011 så bergvärmepumpen, en IVT Greenline CE9 tror jag är lite knölig styra. Vet en polare pratat om det ska gå att köpa till nån pryl som ska fixa så det blir mer appstyrt, men har dålig koll, och det är inte nåt IVT säljer. Diskmaskinen tror jag inte heller går köra på fördröjning. Tvättmaskinen är nyare och kan sättas på timer, men vem fan vill gå upp och hänga tvätt mitt i natten ? Tycker redan det är okristligt gå upp 05:30.... och jag har ingen elbil som behöver laddas

Känns väldigt onödigt med timpris utifrån den beskrivningen. Jag kör själv timpris. Men för tvätt och disk bara finns det ingen anledning för timpris.

Välj ett månadsavtal hos Vattenfall om du ångrar dig.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ringhals

Stoppet förlängs till den 31/1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinodån:

Aj ! Det där var inte bra. Frågan är om man får behålla jobbet i vinter (pappersbruk se4)

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Observera att vi inte tillåter länkar till propagerande/partiägda YT-kanaler (spelar ingen roll vilket parti/agenda man vill framhäva).

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ahh, du menar KDs elpristak... Idéen som alla andra partier kopierade.

pristak vet jag inte är en bra idé, vi kommer subventionera elhandlarna då.
vi är inte som Norge där folket äger all produktion och handel.

det vi måste göra är att skriva om hela elhandelssystemet.
och detta måste vi driva med EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Finns andra saker att vara orolig över än om folk dör eller inte.

De ekonomiska kostnader skulle vara katastrofala för Sverige. Japans ekonomi är åtta gånger så stor och de har stora problem med kostnader efter Fukushima.

Sannolikheten för att det händer i Sverige är extremt låg. Jag tror faktiskt att det viktigaste är om folk dör eller inte. Det som händer när vi värmer upp jorden med co2 har följdeffekter som du inte förstår. Stora områden kommer bli att sluta bli beboliga, kommer inte kunna brukas, folk förlorar jobb, ekonomin tankar rakt ner i grunden. Hur många företag får lägga ned och sluta producera varor på grund av el-priser. Priser på alla varor skenar. A-kassa, utebliven skatt, socialbidrag.

Skrivet av yrfhar:

Om jag inte har helt fel eller minns galet från ett dokumentär-repotage i SVT så gäller force majeure vid en kärnkraftsolycka. Dvs om du har ett hus i närheten och inte kan bo där längre får du inte mycket från försäkringsbolaget men har skulderna på huset kvar. Rent teoretiskt är du rökt även fast du överlever om inte staten går in med någon form av hjälp.

Det är dåligt, men sannolikheten för att det händer i Sverige är extremt låg.

5 miljoner hus förstörda av en olycka med vattenkraft. Hur stor är sannolikheten att det händer i Sverige. Också extremt låg, men vi kan väl ta upp det ändå?
https://en.wikipedia.org/wiki/1975_Banqiao_Dam_failure

https://www.businessinsider.com/dam-safety-statistics-risk-of...
Nuclear — 0.2 to 1.2 deaths per 10 TWh
Natural gas — 0.3-1.6 deaths per 10 TWh
Hydroelectric — 1.0-1.6 deaths per 10 TWh
Coal — 2.8 to 32.7 deaths per 10 TWh

Skrivet av reverend benny:

Tror inte det om man väger in framställande av bränslet och vilka konsekvenser det har.

Tro är en sak och fakta är en annan. Nedläggandet av kärnkraften och försök att byta ut den mot sol, vind och vatten (runt om i världen) har resulterat i att klimatet är värre än någonsin. Och det är fakta, inte tro.

Skrivet av tankjunior:

Det blir 0.000023 härdsmältor per år och Twh.
Det betyder alltså att en härdsmälta kommer statistiskt sett inträffa i Sverige var 860:ionde år.
Jämför gärna den siffran + sanering efter en härdsmälta med den årliga kostnaden av koldioxid utsläpp.

<3

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

pristak vet jag inte är en bra idé, vi kommer subventionera elhandlarna då.
vi är inte som Norge där folket äger all produktion och handel.

det vi måste göra är att skriva om hela elhandelssystemet.
och detta måste vi driva med EU.

Det håller jag med om och jag hoppas att vi får till en lösning snabbt, men jag misstänker att det kommer ta ett tag om det inte är så att det möts av stort motstånd. Något måste göras nu för att vi vanliga arbetande inte ska gå under.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Vilket bolag är det? Det är intressant att veta vilka bolag som har koll på sin ekonomi.

Vallebygdens. Så det vill till att du bor på rätt ställe

Skrivet av Dunde:

Sjukt bra! Det är för himla dåligt om de skulle bryta dessa avtal då de garanterat själva har handlat upp denna kraft till er med fasta avtal.

Verkligen. Skönt att kunna leva normalt utan att behöva kliva upp mitt i natten och tömma tvättmaskinen för att ladda torktumlaren.

Jag får bara hålla tummarna att priserna har återgått till en acceptabel nivå om två år.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Och så var det med det dära som kallas för planer_bart... jisses sånt marknadsföring_trix .

Källa SVT:
" Vattenfall förlänger stoppet för reaktor Ringhals 4 till slutet av januari nästa år, enligt det statliga energiföretaget.

Återstart sker därmed två månader senare än tidigare sagt.

Reaktorn kunde inte startas som planerat efter sommarens årliga underhåll.

En viktig komponent gick sönder vid återstarten. Tidigare var planen att detta problem skulle vara åtgärdat i slutet av november i år. "

Detta betyder att priserna kommer att vara högre än planerat alltså jisses

Sedan lite från den verkliga världen detta med skiten kärnkraften producerar i mängd:

Källa

Ett nära 50 år långt sökande är över. Schweiz har hittat platsen där landet kan lagra sitt kärnavfall.

Men ännu kan folket stoppa planerna i en lokal folkomröstning."

50 år alltså och ändå inte löst lagrings problemet!

Nä sluta med fantasierna om att ny kärnkraft ska lösa energiproblemet!

la till källan
Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tro är en sak och fakta är en annan. Nedläggandet av kärnkraften och försök att byta ut den mot sol, vind och vatten (runt om i världen) har resulterat i att klimatet är värre än någonsin. Och det är fakta, inte tro.

Om du har något som finns och du byter ut det mot något som inte finns än så ökar miljöpåverkan (om det är större än vad underhåll och bränsle bidrar med i form av miljöpåverkan), men att det skulle ha gjort att klimatet är värre än någonsin låter som ett märkligt påstående. Klimatet är ett komplext system Det går inte heller att se det i isolation. Hela världen har byggt ut sol, vind och vatten i betydligt större utsträckning än vad antalet kärnkraftverk som har blivit nedlagda bidrog med. Det har trängt undan energiproduktion från fossila bränslen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om du har något som finns och du byter ut det mot något som inte finns än så ökar miljöpåverkan (om det är större än vad underhåll och bränsle bidrar med i form av miljöpåverkan), men att det skulle ha gjort att klimatet är värre än någonsin låter som ett märkligt påstående. Klimatet är ett komplext system Det går inte heller att se det i isolation. Hela världen har byggt ut sol, vind och vatten i betydligt större utsträckning än vad antalet kärnkraftverk som har blivit nedlagda bidrog med. Det har trängt undan energiproduktion från fossila bränslen.

Jajemän. Det är därför tyskarna måste hålla igång kolkraften + gaskraftverken. Ingen koldioxidutsläpp inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Och så var det med det dära som kallas för planer_bart... jisses sånt marknadsföring_trix .

Källa SVT:
" Vattenfall förlänger stoppet för reaktor Ringhals 4 till slutet av januari nästa år, enligt det statliga energiföretaget.

Återstart sker därmed två månader senare än tidigare sagt.

Reaktorn kunde inte startas som planerat efter sommarens årliga underhåll.

En viktig komponent gick sönder vid återstarten. Tidigare var planen att detta problem skulle vara åtgärdat i slutet av november i år. "

Detta betyder att priserna kommer att vara högre än planerat alltså jisses

Sedan lite från den verkliga världen detta med skiten kärnkraften producerar i mängd:

Källa

Ett nära 50 år långt sökande är över. Schweiz har hittat platsen där landet kan lagra sitt kärnavfall.

Men ännu kan folket stoppa planerna i en lokal folkomröstning."

50 år alltså och ändå inte löst lagrings problemet!

Nä sluta med fantasierna om att ny kärnkraft ska lösa energiproblemet!

Det är historielöst att bortse från kärnkraften. Man behöver bygga ALLT som går, sol på byggnader, vind tills vi har kärnkraft. Alla ägg i samma korg, näääää. Huvudsaken är att vi inte sabbar naturen. Ny baskraft i söder behövs för att kunna nyttja överföringskapaciteten våra ledningar maximalt.

Hade vi haft R1 och R2 kvar, O1 och O2 kvar. Samt Barsebäck. Då hade ett misstag som händer i R4 inte varit ett problem. Tänk att ingenjörerna kom på det redan på 70-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jajemän. Det är därför tyskarna måste hålla igång kolkraften + gaskraftverken. Ingen koldioxidutsläpp inte.

Det är alltid lite svårt att reagera på hot takes, syftet med ditt inlägg ju inte att diskutera men jag kan försöka
Tyskland har diskuterats några gånger innan, deras koldioxidutsläpp har minskat lite men inte så mycket som de kunde ha minskat det. Nu i 2022 har det nog ökat. Gaskraftverken tränger också undan kolkraften, vilket är bra för koldioxidutsläppen.

En viktig sak du verkar ha missat däremot är att jag och @kelthar pratar om hela världen. På världsnivå har förnybara energikällor trängt undan rätt mycket fossila bränslen.

Permalänk

Hörde på radion att EU ville tvinga energiproducenter att dela med sig av sin vinst.

Helt sjukt om det blir verklighet. Antingen får de förstatliga elproduktionen och nätet (bästa alternativet enligt mig), eller så får de låta företagen behålla sin vinst.

Förstår inte varför vi privatiserde något så centralt som elproduktionen till att börja med. Det borde likställas med annan infrastruktur som vägar tex.

De får bestämma sig om de vill ha en "fri" marknad eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hörde på radion att EU ville tvinga energiproducenter att dela med sig av sin vinst.

Helt sjukt om det blir verklighet. Antingen får de förstatliga elproduktionen och nätet (bästa alternativet enligt mig), eller så får de låta företagen behålla sin vinst.

Förstår inte varför vi privatiserde något så centralt som elproduktionen till att börja med. Det borde likställas med annan infrastruktur som vägar tex.

De får bestämma sig om de vill ha en "fri" marknad eller inte.

Det här är ett temporärt problem, det behövs inga drastiska ändringar i hur systemet fungerar

Om någon undrar hur priset sätts på elmarknaden så finns den här videon som förklarar det. Videon är lite mer än 30minuter lång och den förklarar till och med gasens betydelse.

Permalänk
Medlem

Något är sjukt, betalar mer i energiskatt och moms än elen i vanliga fall 36 öre vs 24 öre och så fick man den där lilla el-kompensationen på 2 800 kr som plåster på skatten. Gäller endast nätbolaget, sedan har vi ju elen från elbolaget också var månad... hua.

Fick från mitt bolag nu och 321,46 öre/kWh och hade befarat nästan det dubbla så man får väll andas ut lite ett tag.

Faktura 1 augusti - 31 augusti 2022
Under perioden har du förbrukat: 477 kWh
Ditt kWh-pris (inkl. moms och elcertifikat) 321,46 öre/kWh
Månadsavgift: 49 kr
Totalbelopp att betala: 1 582 kr
Ungefär sammanlagt med moms och allt utom fasta abonnemangskostnaden: 4 kr/KWh

rättelser och bort med lite rappakalja
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

men att det skulle ha gjort att klimatet är värre än någonsin låter som ett märkligt påstående. Klimatet är ett komplext system Det går inte heller att se det i isolation.

Här kanske man kan se att det aldrig varit så här jävligt klimatmässigt någonsin. Vi kanske kan enas om att fossila bränslen är det värsta som finns till att börja med?
https://ourworldindata.org/grapher/elec-fossil-nuclear-renewa...

Hade de inte lagts ned och vi hade fortsatt bygga ut kärnkraften så hade vi inte behövt lika mycket fossilt. Bara titta på tyskland, de hade kunnat göra sig av med en stor del av sin kolförbrukning genom att inte lägga ned sina reaktorer. De räknar med att miljoner dör varje år p.g.a luftföroreningar. Radioaktivitet är inte så jävla farligt som folk tror. Då hade det dött flera i tjernobyl och fukushima. Varför har det inte gjort det?

Bevisligen dör flera varje år av fossila biprodukter än vad det gjort någonsin av all kärnkraft. Och då har ändå kärnkraft stått för nästan 20% av all energiproduktion under många år. Nu ner till 10%.

Tyskland tillverkade 150-160TWh / år med kärnkraft innan 2005-2006. 2011 producerade de 69. De hade kunnat göra sig av med all förbränning av brunkol, nästan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany#Replac...

Citat:

The problem of solar panel disposal “will explode with full force in two or three decades and wreck the environment” because it “is a huge amount of waste and they are not easy to recycle.”

Citat:

The International Renewable Energy Agency (IRENA) in 2016 estimated there was about 250,000 metric tonnes of solar panel waste in the world at the end of that year. IRENA projected that this amount could reach 78 million metric tonnes by 2050.

https://www.forbes.com/sites/michaelshellenberger/2018/05/23/...

Kärnkraften är den enda som betalar för sin påverkan. Solpaneler resulterar i en jävla massa gifter. Bly, kadmium, etc. Solkraft måste också beläggas med dessa avgifter. Vind och vatten är bättre på det sättet vad jag vet.

Skrivet av pine-orange:

Hela världen har byggt ut sol, vind och vatten i betydligt större utsträckning än vad antalet kärnkraftverk som har blivit nedlagda bidrog med.

Det är helt korrekt. Vad jag vill se är en ökning av kärnkraft.

Om man inte tror att kolförbränning släpper ut radioaktivitet så ...

Citat:

population exposure from 1000-MWe power plants amounts to 490 person-rem/year for coal power plants, 100 times as great as nuclear power plants (4.8 person-rem/year). The exposure from the complete nuclear fuel cycle from mining to waste disposal is 136 person-rem/year; the corresponding value for coal use from mining to waste disposal is "probably unknown"

https://en.wikipedia.org/wiki/Radioactive_waste#Naturally_occ...

(USA producerade 2000 metriska ton radioaktivt avfall 2016. Det är inte långt från vad som kommer från deras kolförbränning. De har mycket kolförbränning och detta är tillräckligt långt för att du ska slippa mina uträkningar .. och jag orkar inte ). Det är radioaktiva partiklar som vi andas in. Inte bra alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

En viktig sak du verkar ha missat däremot är att jag och @kelthar pratar om hela världen. På världsnivå har förnybara energikällor trängt undan rätt mycket fossila bränslen.

Byt rätt mycket mot lite grann så kan jag hålla med dig. 10% kallar jag inte för rätt mycket. (68% - 62%)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Byt rätt mycket mot lite grann så kan jag hålla med dig. 10% kallar jag inte för rätt mycket. (68% - 62%)

Du får ju kolla på absoluta tal som du gjorde i din första graf, annars blir det missvisande för att man inte ser att produktionen har ökat. All el som produceras genom förnybara källor skulle ha producerats i alla fall om förnybara källor inte hade funnits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du får ju kolla på absoluta tal som du gjorde i din första graf, annars blir det missvisande för att man inte ser att produktionen har ökat. All el som produceras genom förnybara källor skulle ha producerats i alla fall om förnybara källor inte hade funnits.

Den där länken och statistiken är trasiga på många sätt och vis. Alla länder/varje vrå har inte lika goda möjligheter att proppa upp vindkraftverk, vattenkraftverk osv som ersätter rakt av fossila historier. Inställd på enbart Europa/EU så blir det mera klang/mer representativt, där tekniken och kunskaperna samt drivet finns för att ersätta oljan (men en nypa osanning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ja, den hade förhoppningsvid producerats av kärnkraft då. Men bara om det inte varit så mycket skrämselpropaganda runt radioaktivitet och härdsmältor.

Modern "renewable", i form av vind och sol, är de svarta fåren och det värsta är att vi blint satsar på skiten. De kräver att vi har en energikälla vid sidan om som fyller upp hålen, annars går vi utan energi när de inte kan producera. De kräver att vi måste bränna fossila bränslen vid sidan om eftersom kärnkraften inte byggs ut.

Det bästa för miljön hade varit att ha vattenkraft, vindkraft och kärnkraft. Inget annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kärnkraften är den enda som betalar för sin påverkan. Solpaneler resulterar i en jävla massa gifter. Bly, kadmium, etc. Solkraft måste också beläggas med dessa avgifter. Vind och vatten är bättre på det sättet vad jag vet.

Det är svårt att kommentera det här, för det skiljer sig mellan olika länder. Det går inte att dra några globala slutsatser. I Sverige betalar man en sådan avgift t.ex., i flera andra EU länder med. Det är inte så konstigt eftersom det finns ett EU direktiv som kräver att solpanelerna ska återvinnas till 80% (lagen är lite bredare än så egentligen).

Kadmiumet kommer framförallt från KadmiumTellurid-paneler men det står för mindre än 5% av alla solpaneler, de allra flesta (80+%) är kiselpaneler.
Jag vet inte riktigt vad du syftar på när nu nämner bly. Jag kan tänka mig att det kan vara i själva glaset, i lödningarna eller perovskitpaneler? Det borde täcka de vanligaste användningsområden för bly? Jag tänker RoHS borde sätta stopp för bly i lödningarna i alla fall. Glaset känns också som att det inte är relevant längre, men jag kan inte hitta någon vettig källa som styrker det Perovskitpaneler borde öka däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Den där länken och statistiken är trasiga på många sätt och vis. Alla länder/varje vrå har inte lika goda möjligheter att proppa upp vindkraftverk, vattenkraftverk osv som ersätter rakt av fossila historier. Inställd på enbart Europa/EU så blir det mera klang/mer representativt, där tekniken och kunskaperna samt drivet finns för att ersätta oljan (men en nypa osanning).

Detta ser helt fantastiskt ut, eller hur?

Men det är ju inte så vår användning ser ut när man tittar på vad det är för el som vi importerar:

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Hade vi haft lite mer kärnkraft i söder så hade vi inte behövt det där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Detta ser helt fantastiskt ut, eller hur?

Men det är ju inte så vår användning ser ut när man tittar på vad det är för el som vi importerar:
https://www.vattenfall.se/media/content-hub/hallbarhet/import-av-el.jpg

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Hade vi haft lite mer kärnkraft i söder så hade vi inte behövt det där.

Om vi tar 2021... Det kanske blir 5 TWh fossila bränslen när man lägger till importen. Det kommer inte ha någon vidare påverkan på hur grafen ser ut (men då har jag ignorerat elen som exporteras), den är på 3 TWh nu.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Det är svårt att kommentera det här, för det skiljer sig mellan olika länder. Det går inte att dra några globala slutsatser. I Sverige betalar man en sådan avgift t.ex., i flera andra EU länder med. Det är inte så konstigt eftersom det finns ett EU direktiv som kräver att solpanelerna ska återvinnas till 80% (lagen är lite bredare än så egentligen).

Kadmiumet kommer framförallt från KadmiumTellurid-paneler men det står för mindre än 5% av alla solpaneler, de allra flesta (80+%) är kiselpaneler.
Jag vet inte riktigt vad du syftar på när nu nämner bly. Jag kan tänka mig att det kan vara i själva glaset, i lödningarna eller perovskitpaneler? Det borde täcka de vanligaste användningsområden för bly? Jag tänker RoHS borde sätta stopp för bly i lödningarna i alla fall. Glaset känns också som att det inte är relevant längre, men jag kan inte hitta någon vettig källa som styrker det Perovskitpaneler borde öka däremot.

Enligt denna källan innehåller varje panel 14g bly, främst i lödningar.

https://www.freeingenergy.com/are-solar-panels-really-full-of...

Här tar de upp att det inte finns ekonomi i att återvinna. Något som blir ett större problem desto billigare nya paneler blir.

Denna bilden tycker jag var riktigt intressant. Har letat efter en liknande.

Att "renewables" är så hungriga när det kommer både till material och plats är ett problem som behöver pratas mera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Enligt denna källan innehåller varje panel 14g bly, främst i lödningar.

https://www.freeingenergy.com/are-solar-panels-really-full-of...

Här tar de upp att det inte finns ekonomi i att återvinna. Något som blir ett större problem desto billigare nya paneler blir.

Denna bilden tycker jag var riktigt intressant. Har letat efter en liknande. https://imageio.forbes.com/blogs-images/michaelshellenberger/files/2018/05/https_2F2Fblogs-images.forbes.com2Fmichaelshellenberger2Ffiles2F20182F042FNuclearWaste.002.jpg?height=533&width=711&fit=bounds

Att "renewables" är så hungriga när det kommer både till material och plats är ett problem som behöver pratas mera om.

Återigen, det går inte att dra några globala slutsatser. Om vi begränsar oss till EU så har vi RoHS och då borde det inte bli några blylödningar. Det har i sin tur påverkan på hela världen, det är ju jobbigt att ha två olika processer.

Det är klart det inte finns någon ekonomi i att återvinna, det finns inte tillräckligt många paneler som ska återvinnas än men det är ett problem som löser sig självt. Det är ju därför man har en återvinningsavgift.

Den där bilden bygger på samma felaktiga siffror som har diskuterats tidigare i den gröna energitråden. Det är lätt att se genom att kolla på användningen av cement i PV paneler

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Återigen, det går inte att dra några globala slutsatser. Om vi begränsar oss till EU så har vi RoHS och då borde det inte bli några blylödningar. Det har i sin tur påverkan på hela världen, det är ju jobbigt att ha två olika processer.

Det är klart det inte finns någon ekonomi i att återvinna, det finns inte tillräckligt många paneler som ska återvinnas än men det är ett problem som löser sig självt. Det är ju därför man har en återvinningsavgift.

Den där bilden bygger på samma felaktiga siffror som har diskuterats tidigare i den gröna energitråden. Det är lätt att se genom att kolla på användningen av cement i PV paneler

Det är dock inte "i" PV panelerna. Jag gick tillbaka till källan och det står "Upstream energy collection plus generator" som rubrik till siffrorna.

De specificerade inte direkt vad det skulle vara, men man kan väl gissa något slags fundament i solfarmar eller dylikt? Siffrorna är från Department of energy, så en väldigt trovärdig källa.

F.ö finns det ingen ekonomi eftersom nya paneler är för billiga och det krävs mycket arbete för att "plocka isär" panelerna. Det är samma problem med plast, där det är mycket billigare att bara göra ny än att återvinna.

Men visst, EU har infört en avgift på nya paneler som ska gå till återvinning, samma system som finns på bilar. Så såvida det efterföljs och det inte finns några kryphål så de kan skicka iväg panelerna till något u-land så kommer det problemet försvinna.