Permalänk
Medlem
Skrivet av PontusGr:

Värt att vänta tills AMD släpper nya CPU?

Nja, du kommer nog inte få ett bättre bygge för samma peng med de nya processorerna pga att moderkortskostnad och ffa minneskostnad ökar. Däremot kan det leda till sänkt pris på befintliga processorer, mer intressant i ditt fall är nog nya grafikkort från nvidia. Även där kan det leda till sänkta priserna även där. Mitt förslag var utan Wifi, tror de andra har varit det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PontusGr:

Hur funkar det med operativsystem?

Kan dessa byggen köra wifi-trådlöst?

Kylpastan, är det bara att ta vilken som?

Med Wi-Fi

Permalänk
Medlem

Med operativsystem

Permalänk
Medlem

Polaren kör apex i 1080p med en 3070 och får runt 250fps ungefär hela tiden. Själv kör jag en 3080 @ 1440p och får mellan 144 och 250 ungefär hela tiden. Tror att du bör klara dig med 16GB ram om du kör 1080, men mer än 16 är rekommenderat.

Men bygg dator för det spel du spelar mest, finns liksom ingen poäng att köpa en 3070 eller 3080 om du inte spelar Apex varje dag på upplösningar högre än 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hahah uppe i 17 000 nu. Det skenar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:
Skrivet av PontusGr:

Hahah uppe i 17 000 nu. Det skenar.

Det är ett bra bygge men får lämna kritik till faktiska värdet. Cpu så är 5600 mer värt för 2000kr då prestanda skillnaden är såpas minimal https://youtu.be/ifI9nnmW5sg

Chassi väldigt bra, vill du minmaxa i värde så funkar även G360A och Lian li mesh 215 då även de kyler väldigt bra.

Gpu känns lite klent för apex kan jag tycka och 3070 för 1000kr mer med bättre kylning är garanterat värt det.

Tidigare moderkort och nätverkskort får ner kostnaden samt ger bättre bluetooth/wifi.

Ssd är grym men hjälper ej prestanda, snabbara hur spel osv laddar. Där kan man spara 200-400 för mer rimlig ssd.

Noctua u12a är grymt men återigen sämre än ak620 men dyrare med 600kr. Noctua har grym garanti osv men kan ej rättfärdiga det ökade priset.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/DJgHAR17YHKSGtpBk6uTs0ZyFlU/12400f-3060-32gb-1tb-montering

https://www.inet.se/kundvagn/visa/gZcHASnTb1hHnxpJhP91aXRbphE...

går ju att få det lite billigare om man väljer 5600/am4 mobo, sen kan man ju lägga till ett snabbare graffe som 3060ti/3070 för 1000-2000spänn mer.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Läs tråden, OS och WiFi önskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swegatron:

Tidigare moderkort och nätverkskort får ner kostnaden samt ger bättre bluetooth/wifi.

Ssd är grym men hjälper ej prestanda, snabbara hur spel osv laddar. Där kan man spara 200-400 för mer rimlig ssd.

Noctua u12a är grymt men återigen sämre än ak620 men dyrare med 600kr. Noctua har grym garanti osv men kan ej rättfärdiga det ökade priset.

Visa gärna exempel, enligt mig är det oslagbart bra pris/prestanda på nätverkskort på moderkort vs som instick eller USB. Jag har sjukt bra blåtand i min PC med AsusMobo som jag valde med WiFi bara pga att inget tilläggskort presterade lika bra, jag bryr mig iofs bara om BT delen i mitt fall.

SSD, det beror på om spelen tar hänsyn till det och/eller använder direct storage. Personligen märks det i responstiden i mycket tycker jag.

Gällande kylare kan du säkert ha rätt, jag vet bara att den jag rekommenderade är otroligt bra för sin storlek, har Noctuas supertrevliga monteringskit och kompatibelt med nästan vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Visa gärna exempel, enligt mig är det oslagbart bra pris/prestanda på nätverkskort på moderkort vs som instick eller USB. Jag har sjukt bra blåtand i min PC med AsusMobo som jag valde med WiFi bara pga att inget tilläggskort presterade lika bra, jag bryr mig iofs bara om BT delen i mitt fall.

SSD, det beror på om spelen tar hänsyn till det och/eller använder direct storage. Personligen märks det i responstiden i mycket tycker jag.

Gällande kylare kan du säkert ha rätt, jag vet bara att den jag rekommenderade är otroligt bra för sin storlek, har Noctuas supertrevliga monteringskit och kompatibelt med nästan vad som helst.

Hade detta: https://www.inet.se/produkt/5410996/tp-link-archer-tx50e-ax30... vilket var smidigt att koppla in då atx moderkort har slot tillgänglig att sätta fast det smidigt. Läste vidare in och det är samma som wifi som https://www.inet.se/produkt/5410996/tp-link-archer-tx50e-ax30... jag hade ett tag. Men efter använt det, 2x Asus b550-i strix wifi, Asus VIII Impact, MSI Gaming edge wifi så har nätverkskortet varit stabilast och snabbast. VIII Impact har varit ungefär lika snabbt i vissa fall, verkar kanske mer att göra med antenen? Men ett nätverkskort med antenn + bluetooth går väl på 400-500kr och MSI b550-pro 1250kr så blir lite billigare. Tips med, antennen till Asus moderkort är magnetisk på baksida! Lärde mig nyligen haha.

Verkar inte hitta mycket på google men kan erkänna att jag ej här har så mycket koll. Google visade skillnad i ca 0.1-0.4 sekunder loading scenes med m.2 vs direct storage. Men kan kolla helt fel sida.

Japp det är en grym kylare helt klart, men Fuma 2 rev.b är ca. samma mått med för billigare också om man vill ha lite mindre Inte lika vanlig.