Linux Foundation vill standardisera digitala plånböcker

Permalänk
Melding Plague

Linux Foundation vill standardisera digitala plånböcker

Linux Foundation ska starta Openwallet Foundation för att göra digitala plånböcker mer enhetliga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag trodde först det var Linus från Linus tech tips. Bra initiativ iaf.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

Bra. Sen blir nog EU tvungen att sätta lagkrav för det om det ska bli av i praktiken

Permalänk

Började undra när jag såg bilderna, det börjar bli lite laggersvarning på att använda fysisk plånbok idag.

Problemet med de elektroniska är många och jag skulle vilja standardisera dem. Jag vill från min mobil kunna göra mindre köp utan att ha ström i mobilen. (tekniken finns som EM teknologi för passiv läsning)
Visst kan man tappa hela mobilen, på samma sätt som man kan tappa hela plånboken. Kvar är dock problemet att systemen ibland går ner.

Det skulle vara intressant och veta hur stor utsträckning folk har gått från pengar, till bankkort, till mobilbetalning.

Permalänk
Medlem

Bra med standardisering, dock gäller det ju att ha de stora aktörerna med på tåget också

Att göra betalningar utan batteri är ju inget problem i sig, det är ju precis det som vanliga kort gör, men man måste då fråga sig om det är värt det. Idag ligger ju säkerheten i hårdvaran på processorn, den kan inte drivas av en nfc-läsare. Då måste i så fall allt kopieras ut till ett mindre hårdvaruchip liknande de i korten, antagligen kan du då bara ha ett sånt i taget utan att de bråkar och inte köra vanlig wallet som fungerar med ström samtidigt (kolliderande RF signaler)…

Skulle för mig vara vettigt om fler wallets körde hela indentitetskedjan som lösenord, otp, e-id (typ bankid), betalkort… allt på ett ställe

Permalänk
Medlem

Då kanske jag till slut vågar mig på det. Har ingen lust med Apple/Google/Samsung själv.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Känns som ett oväntat sido projekt, men hoppas det blir en brett använd standard

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Vore förstås högst lämpligt med någon standard för detta, dock befarar jag ju att befintliga aktörer med djupa fickor kommer att motarbeta det.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Snusfri

Använder GP lite då och då, kopplat mitt Mastercard samt Visa till det, smidigt att kunna betala med nallen.
Men en gemansam OS plattform skulle kunna bli bra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Min första tanke med när något standardiseras i linuxvärden är att det går jättebra, ända tills någon av skäggtomtarna blir arg på en av de andra skäggtomtarna och bryter sig loss och det nu finns två standarder. Den ena byggd på den andra men lite förändrad. Till slut är det fyra olika och den enda som va bra slutar utvecklas och dör ut.

Obs, viss humor i inlägget

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Min första tanke med när något standardiseras i linuxvärden är att det går jättebra, ända tills någon av skäggtomtarna blir arg på en av de andra skäggtomtarna och bryter sig loss och det nu finns två standarder. Den ena byggd på den andra men lite förändrad. Till slut är det fyra olika och den enda som va bra slutar utvecklas och dör ut.

Får mig att tänka på denna. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

<Uppladdad bildlänk>

Får mig att tänka på denna. 🙂

Ja, tänkte faktiskt också på precis den 😁

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om det är nån gruppering som INTE ska få pilla på sånt, så är det splittringarnas mästare, linuxfolket. De förökar sig värre än vänstergrupperingar på 70-talet!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, hoppas Linux foundation blir en av flera deltagande parter under en standardiseringsprocess.
Inte en dag för sent, we're all new to this; go.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.