Allt från Computex 2023

Veckans fråga: Vad är viktigast i en stationär arbetsdator?

Permalänk
Medlem

Vikten skulle jag säga är viktigast. Särskilt när man jobbar på ett ställe där man konstant förväntas bära med sin dator överallt.

EDIT: Whoops. Jag missade den "stationära" biten.

Läste fel i frågan.
Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Pratar vi om färdigbyggda workstations eller hemmasnickrade? Jag tolkade frågan som att det handlade om workstations man köper färdiga från en leverantör.

Driftsäkerhet är något som jag prioriterar när det gäller datorer som används professionellt.

Permalänk
Medlem

Stor, högupplöst bildskärm så man får plats med flera program samtidigt och väldigt låg ljudnivå så man inte störs av en fläkt (man är stressad nog som det är). Sitter med kontorsarbete.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus Elite | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 Trident Z Neo C | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Ljud. Måste vara tyst.

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på ... pratar vi för ett företag med tusentals anställda ur företagets perspektiv så är garanti, service och dylikt långt mycket viktigare än ljudnivåer och prestanda. För mig som enskild användare å andra sidan så är det viktigaste att processorn inte är skitlångsam och att burken har RAM nog att hantera åtskilliga webbläsarfönster med otaliga tabbar. På mitt nuvarande uppdrag sitter jag med en laptop med en i7-11800H och 32 GB RAM, och det är nog första gången jag känner att arbetsburken har i närheten av överkapacitet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, något fjantigt grafikkort ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-105 f/4

Permalänk
Medlem

Rent ärligt, om det är en arbetsstation som man ska arbeta professionellt vid så är kringutrustningen det viktigaste. Arbetsbord, stol, skärm, tangentbord och mus. I den ordningen.

Sen ska ju burken i övrigt vara anpassad för arbetet. Du behöver inget super grafikkort för att redigera en MySQL.

Permalänk

Framtida uppgraderingsmöjligheter en viktig aspekt för mig.

Dell, HP, och Lenovo använder nästan uteslutande proprietära moderkort med udda skruvhål, skumma nätaggregatsanslutningar, processorkylare, fläktar, kontakter, osv. -- vilket gör att man ofta står och faller med platformen i fråga när framtiden väl har infunnit sig.

Visa signatur

Lenovo ThinkPad Helix 2nd Gen | Intel vPro Core M 5Y71 (1.2GHz Max Turbo 2.9GHz 4MB cache) | 8GB PC3-12800 1600MHz LPDDR3 | Intel HD Graphics 5300 | M.2 256GB OPAL SSD | 11.6" FHD (1920x1080) touch+Wacom digitizer | M.2 Dual Band Wireless-AC 7265 with Bluetooth 4.0 | M.2 Sierra Wireless EM7345 4G LTE | NFC | microSD | Dual camera | Fingerprint | Ultrabook Pro Keyboard | 2+4 cell battery