Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grand Theft Auto VI hittar ut på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad är det positiva med att källkoden läcker?

Det positiva med dessa läckor, är att då får folk ge sina synpunkter till utvecklaren, precis som med öppen källkod.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airikr:

Det positiva med dessa läckor, är att då får folk ge sina synpunkter till utvecklaren, precis som med öppen källkod.

Tror du seriöst att Rockstar kommer sitta och ta emot feedback på utvecklare som läser deras olagligt läckta källkod? Knappast.

Open source är fantastiskt, men detta har inga likheter med det överhuvudtaget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tror du seriöst att Rockstar kommer sitta och ta emot feedback på utvecklare som läser deras olagligt läckta källkod? Knappast.

Open source är fantastiskt, men detta har inga likheter med det överhuvudtaget.

Nej, jag tror inte de tar emot feedback från deras fans och/eller andra efter en sån här läcka. De ser den snarare som bara något negativt. De vill säkerligen gärna sätta dit den skyldige genom att göra en polisanmälan om händelsen.

Det enda som skiljer sig mellan läckor och öppen källkod, är (enligt mitt egna tycke) att läckor tvingar ut en annars stängd källkod till offentligheten. Detta resulterar i att företaget som utsattes för "sabotaget" kanske måste ta andra vägar för och fortsätta utvecklingen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvenskGaming:

Ser ut som en dålig modd helt ärligt...

Återanvänder de Trevors röst?
Varken animationer eller rörelser ser ut att vara från GTA 5 eller GTA 4. Hmm, om det är en mod så har de gjort något helt nytt isåfall. Kameran beter sig konstigt också, rör sig helt off center ibland.

Skrivet av anon334363:

Tvivlar på att spelen inte skulle släppas till current-gen konsoller (kanske till och med nextgen)

Det släpps isåfall till PS4 och PS5. Precis som allt annat idag. Varför är folk förvånade

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte speciellt, men vore sjukt om de släpper ett till spel där hoppandet är så horribelt. Står vid något, kan inte gå över, försöker hoppa upp lite, gör ett tvåmeterssprång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Skarpa observationer! Jag får skylla på feber och uppdaterar artikeln. Det vi kan slå fast är att det 80-tal som talats om i rykten inte ser ut att bli verklighet

https://www.tweaktown.com/news/88478/gta-6-leak-confirmed-rea...

Bekräftat av rockstar också…

Permalänk
Medlem

Inte en chans att det är en hacker attack, 100% kontrollerad läcka i en PR kampanj. Inte en enda sida eller användare har fått DMCA claims mot sig för att hosta eller sprida materialet.

Och det visar bara spelmekanik/animationer/grafik. Inget som spoilar spelet, bara visar vad man egentligen vill se i en trailer, spelmekanik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Ser ut som en dålig modd helt ärligt...

Det är under utveckling. Och det är debugläge i samtliga fall. Dessutom är det många placeholders.

Detta representerar inte det slutgiltiga resultatet på något sätt.

Permalänk
Medlem

Kul för dem som gillar GTA, vilket verkar vara många, att en uppföljare kommer efter så många år.
Testade GTA V men hann inte klara ut det innan jag blev less det... Kanske man skulle testa det igen nån gång?

Spelade som mest GTA när Vice City och San Andreas var aktuella, till PS2.

Får se om 6:an fångar mitt intresse mer än förra men tror inte det. Lär ju vara mer av samma med en annan story.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Alltid samma sköna känsla när det börjar dyka upp information om nya Grand Theft Auto.
Har spelat alla spel och minns när pappa köpte ut spelen till mig och brorsan på Game.
Game var väldigt noga med att inte sälja till personer under 18 där jag bodde.

Vice City är min favorit då dom verkligen lyckades med 80 tals känslan.

Hoppas på coop denna gång så jag kan gå igenom spelet tillsammans med tvillingbrorsan.
Man kan hoppas på mycket men helst vill jag se mer öppna byggnader och större storstäder.
Även mer varierande miljöer och olika typer av väder.

Nåt jag velat ha länge är möjligheten att åka skateboard eller inlines.
Hyra elscooter kan ju vara aktuellt och möjligheten att köpa alla typer av elscootrar.

Större karta skulle vara kul och med fler olika öar att besöka.
Finns mycket man hoppas ska finnas i kommande spelet och listan kan göras lång.

Jag är inte alls nöjd hur GTA online har blivit genom åren och hoppas verkligen att mp läget i nya spelet blir mycket bättre.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Inte en chans att det är en hacker attack, 100% kontrollerad läcka i en PR kampanj. Inte en enda sida eller användare har fått DMCA claims mot sig för att hosta eller sprida materialet.

Och det visar bara spelmekanik/animationer/grafik. Inget som spoilar spelet, bara visar vad man egentligen vill se i en trailer, spelmekanik.

Vad snackar du om? De har varit rejält aggressiva och stängt av allt och alla de hittat. Eftersom det kom under natten för USA tog det dock ett tag så de klippen hann få rejält spridning. Blir svårt/omöjligt att lyckas stoppa allt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Minns när HL2 läkte ut, det var verkligen alpha nivå på det. Så man ska inte bli förskräckt ifall spelet verkar väldigt ofärdigt osv..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Inte en chans att det är en hacker attack, 100% kontrollerad läcka i en PR kampanj. Inte en enda sida eller användare har fått DMCA claims mot sig för att hosta eller sprida materialet.

Och det visar bara spelmekanik/animationer/grafik. Inget som spoilar spelet, bara visar vad man egentligen vill se i en trailer, spelmekanik.

Take-Two har redan gjort en claim mot Youtube att ta ner filmerna.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Inte en chans att det är en hacker attack, 100% kontrollerad läcka i en PR kampanj. Inte en enda sida eller användare har fått DMCA claims mot sig för att hosta eller sprida materialet.

Och det visar bara spelmekanik/animationer/grafik. Inget som spoilar spelet, bara visar vad man egentligen vill se i en trailer, spelmekanik.

Du är ute och cyklar. En av världens största och mest älskade spelserier och du tror att utvecklarna/distributörerna väljer att visa upp det genom kassa videos på ofärdig spelmekanik med uppenbart opolerade modeller? Se bara här i tråden hur fort folk skriker "Åh, gud vad fult det är!". Tror du detta är den publicitet de vill ha?

Näru, ta av dig foliehatten.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Man vill ju ha ett GTA som utspelar sig i Blade Runner universumet (första filmen givetvis). Där man behöver hantera diverse skin jobs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Det släpps isåfall till PS4 och PS5. Precis som allt annat idag. Varför är folk förvånade

Tror mer att det handlar om att spelet har varit under utveckling en längre tid, innan PS5 kom in i bilden.
Skulle vara katastrofalt ifall det släpptes på PS4, speciellt med tanke på att det förmodligen släpps tidigast 2024.
Finns inte PS5/Xbox Series S/X ute i tillräckligt stor utsträckning då så är det ett stor misslyckande för både konsoltillverkare och spelutvecklare. Open world är också den speltypen som har mest potential för hårdvaran hos de nya konsolerna.

I övrigt så rekommenderar jag Darkviperaus genomgång, han har hållt på med speedruns i GTA väldigt länge och verkar ha bra koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

En sak som oroar mig lite är att i en av filmklippen så ser man att de kör något slags verktyg på en PS4... hoppas verkligen inte de tänker släppa spelet på de gamla konsollerna https://i.imgur.com/x5zbpmj.jpg

Såg några som sa att PS5-devkit har PS4-interfacet så det kan vara en förklaring.

Permalänk
Medlem

Not that there was much doubt, but I’ve confirmed with Rockstar sources that this weekend’s massive Grand Theft Auto VI leak is indeed real. The footage is early and unfinished, of course. This is one of the biggest leaks in video game history and a nightmare for Rockstar Games."
- Jason Schreier, Bloomberg reporter.
https://twitter.com/jasonschreier/st...89679534608384

Riktigt illa detta, är ju rätt mycket kod som hackern fick tag på.. 10 000 rader med kod från GTA6 ute på vift. Verkar vara större än när hackern Axel Gembe läckte Half Life 2 under 2003.

Permalänk
Medlem

Angående Wifi.

Saxat från Wikipedia, vi äldre hade faktiskt wifi pre år 20000 och det täckte behovet av data som fanns tillgängligt att strömma trådlöst för det mesta.

802.11 1997 Grundstandarden, upp till 2 Mbit/s både via radio i 2,4 GHz ISM-bandet och IR.
802.11a 1999 Utökning av 802.11 med upp till 54 Mbit/s via radio i UNII-bandet (5 GHz). (WiFi 2)
802.11b 1999 Utökning av 802.11 med upp till 11 Mbit/s enbart via radio i 2,4 GHz ISM-bandet. (WiFi 1)
802.11c 2001 Bryggningsprocedurer, del av IEEE 802.11d.
802.11d 2001 Standard för hur accesspunkter annonserar landskod så att klienter kan anpassa sig till olika länders radioband.
802.11e 2005 QoS, resurstilldelning av bandbredd beroende på innehåll. WMM (Wireless Multi Media) är en delmängd.
802.11f 2003 IAPP, standard för kommunikation mellan accesspunkter. Återkallad 2006.
802.11g 2003 54 Mbit/s, i 2,4 GHz ISM-bandet, skall vara bakåtkompatibelt med 802.11b (WiFi 3).
802.11h 2004 Standard för dynamiskt frekvensval och begränsning av uteffekten för att uppfylla reglerna för 5 GHz-bandet i Europa.

802.11i 2004 Säkerhet för åtkomstkontroll och kryptering av 802.11, WPA2 är en interoperabilitetscertifiering av en delmängd av denna standard.

802.11j 2004 En anpassning av frekvensuppdelningen för Japan.
802.11n 2009 600 Mbit/s i 2,4 GHz ISM-bandet, eller 5,0 GHz. Ska vara bakåtkompatibelt med 802.11g och 802.11b. (WiFi 4)
802.11ac 2012 1300 Mbit/s i 5 GHz-bandet. 802.11ac stöds endast i 5 GHz-bandet, men är bakåtkompatibel med 802.11b, 802.11g och 802.11n. (WiFi 5)

802.11ad 2014 7 Gbit/s i 60 GHz-bandet. Ingen konventionell typ av WiFi då den höga frekvensen och låga sändareffekten kräver ett avstånd på max några meter mellan enheterna samt fri sikt.

802.11ax 2019 11 Gbit/s i både 2,4 GHz, 5 GHz och i vissa fall 6 GHz ("WiFi 6E"). I samband med denna lansering så döptes tidigare standarder om av Wi-Fi Alliance till WiFi 1–5 och denna blev WiFi 6.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Gissar på att majoriteten bokar och sedan klagar vid release att de ofärdigt och att de för mycket fokus på online.

Permalänk
Medlem

För den som fortfarande tvivlar på att läckan är "äkta" så har nu även Rockstar Games kommenterat händelsen på Facebook.

https://www.facebook.com/rockstargames/photos/a.1015012606760...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kul med kvinnlig karaktär om så är fallet.

För tankarna till originalet (GTA 1) då det fanns flera olika karaktärer man kunde spela, blandandra en tjej som jag tror hette Jessica
Förövrigt hoppas jag mest på att man prioriterar storyläget igen, San Andreas var det sista GTA-spelet som hade en story som var kul att spela tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Vad snackar du om? De har varit rejält aggressiva och stängt av allt och alla de hittat. Eftersom det kom under natten för USA tog det dock ett tag så de klippen hann få rejält spridning. Blir svårt/omöjligt att lyckas stoppa allt.

Läckaren har också gått ut med en vädjan att få kontakt med Rockstar/Take2 för att göra en deal. Vet inte om de vill ha en deal om att sluta jaga mig så läcker jag inget mer, eller om hen vill ha (sannolikt rejält) betalt för att inte släppa källkoden.

Men ser väl ut som en förbättring, i alla fall för att vara på ett så tidigt stadie i utvecklingen. Synd att de inte gjorde en mer direkt uppföljare till VC, hade gärna stannat i Miami Vice-miljön. En sak jag också hoppas på är att man kan utforska Florida Keys. Om ni minns det gamla spelet Scarface (the world is yours har jag för mig var undertiteln) så utspelade det sig i Miami förstås men man kunde också dra ut till öarna och köra racerbåt, samla drogpaket från flygplan och liknande, vilket var riktigt nice (vad jag minns). Rätt stor skillnad mot staden i alla fall, och man fick ju nyttja båtarna lite mer.

Permalänk
Medlem

Jag är lite besviken på att det verkar som att det inte utspelar sig på 80-talet. Jag antar att det framförallt är för att GTA Online är här för att stanna. Vilket jag inte är emot i sig alls, då jag främst kör GTA V online ihop med vänner.

Förmodar således det har att göra med bl.a. systemet kring att ha en mobiltelefon/internet samt att ju mer modern tid, desto fler wack fordon/faciliteter mm kan de tjäna pengar på för folk som inte orkar grinda ihop det. Det sistnämnda tycker jag i så fall är en jäkligt tråkig anledning då det som det är i GTA V online är något som på vissa servrar gör spelet ospelbart.. Antar vi får börja köra på RP-servrar eller liknande istället.

Hade varit nice med någon mellanväg att det var på 90-talet och att man kunde ha internet hemma eller på internetcaféer samt en mobil som inte är smartphone typ. Oh well, återstår att se.

Som alltid lär det ju bli ett av de bästa spel som gjorts under det decennium det släpps får man hoppas!

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Tråkigt att videon verkar ha tagits bort överallt. Nåja får väll se det när det släpps istället

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas mest på att de lagt ordentligt med krut på fysikmotorn så att det kan bli ett bra alternativt till ett generellt sandlådespel när det moddas rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agazza:

Saxat från Wikipedia, vi äldre hade faktiskt wifi pre år 20000 och det täckte behovet av data som fanns tillgängligt att strömma trådlöst för det mesta.

802.11 1997 Grundstandarden, upp till 2 Mbit/s både via radio i 2,4 GHz ISM-bandet och IR.
802.11a 1999 Utökning av 802.11 med upp till 54 Mbit/s via radio i UNII-bandet (5 GHz). (WiFi 2)
802.11b 1999 Utökning av 802.11 med upp till 11 Mbit/s enbart via radio i 2,4 GHz ISM-bandet. (WiFi 1)
802.11c 2001 Bryggningsprocedurer, del av IEEE 802.11d.
802.11d 2001 Standard för hur accesspunkter annonserar landskod så att klienter kan anpassa sig till olika länders radioband.
802.11e 2005 QoS, resurstilldelning av bandbredd beroende på innehåll. WMM (Wireless Multi Media) är en delmängd.
802.11f 2003 IAPP, standard för kommunikation mellan accesspunkter. Återkallad 2006.
802.11g 2003 54 Mbit/s, i 2,4 GHz ISM-bandet, skall vara bakåtkompatibelt med 802.11b (WiFi 3).
802.11h 2004 Standard för dynamiskt frekvensval och begränsning av uteffekten för att uppfylla reglerna för 5 GHz-bandet i Europa.

802.11i 2004 Säkerhet för åtkomstkontroll och kryptering av 802.11, WPA2 är en interoperabilitetscertifiering av en delmängd av denna standard.

802.11j 2004 En anpassning av frekvensuppdelningen för Japan.
802.11n 2009 600 Mbit/s i 2,4 GHz ISM-bandet, eller 5,0 GHz. Ska vara bakåtkompatibelt med 802.11g och 802.11b. (WiFi 4)
802.11ac 2012 1300 Mbit/s i 5 GHz-bandet. 802.11ac stöds endast i 5 GHz-bandet, men är bakåtkompatibel med 802.11b, 802.11g och 802.11n. (WiFi 5)

802.11ad 2014 7 Gbit/s i 60 GHz-bandet. Ingen konventionell typ av WiFi då den höga frekvensen och låga sändareffekten kräver ett avstånd på max några meter mellan enheterna samt fri sikt.

802.11ax 2019 11 Gbit/s i både 2,4 GHz, 5 GHz och i vissa fall 6 GHz ("WiFi 6E"). I samband med denna lansering så döptes tidigare standarder om av Wi-Fi Alliance till WiFi 1–5 och denna blev WiFi 6.

Köpte du inte GTA till Playstation år 1997 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Post 2010?
Vill minnas att WiFi inte var en självklarhet innan det iallafall. Fast i populärkultur ändras vissa saker.

Jodå, NDS var uppkopplad med WiFi sedan 2005 och Wii sedan 2006. Båda populära konsoler som spelades av stora skaror online (Mario Kart i börja).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jodå, NDS var uppkopplad med WiFi sedan 2005 och Wii sedan 2006. Båda populära konsoler som spelades av stora skaror online (Mario Kart i börja).

Stora skaror skulle jag inte säga, möjligtvis i Kaliforninen och Tokyo. Här i Sverige var de snustorrt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssfemma:

Stora skaror skulle jag inte säga, möjligtvis i Kaliforninen och Tokyo. Här i Sverige var de snustorrt.

Genomslaget här kom väl, som på de flesta ställen, i samband med smartphones. Så 2008 kanske. För mig var det tidigare, när 802.11g var ganska nytt så kanske 2004-2005. Inte för att jag behövde det egentligen (jag hade någon telefon med wifi visserligen men det testade man typ en gång sen var det inte så viktigt längre) utan mer att det var då det började bli standard i hemma-routrar.