Youtube skruvar upp mängden reklam innan videor

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pilleville:

Av döma av kommentarerna i tråden är det förvånansvärt många som inte använder annonsblockerare på YT. Jag har alltid tänkt att det måste vara deppigt driva sajter som Sweclockers då de flesta tekniskt lagda personer kör sådana.

Så kan man tänka, men Sweclockers har en betydligt högre andel användare som släpper genom annonser på hemsidan än andra snarlika sajter. Framförallt för att annonserna hålls relevanta och icke intrusiva. En reklamvideo som sitter och snurrar utan att gå att stänga av och som tar upp hela skärmen eller lite banners som inte rör sig. Lite olika grejer som tur är.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag använder redan Premium för att få bakgrundsuppspelning men om det är syftet så kommer nog det bara leda till fler skaffar adblocks

Permalänk
Medlem

Kanske dags för youtube och netflix att slå sig ihop, så mycket reklam som de vill pusha ut till användarna.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilleville:

Av döma av kommentarerna i tråden är det förvånansvärt många som inte använder annonsblockerare på YT. Jag har alltid tänkt att det måste vara deppigt driva sajter som Sweclockers då de flesta tekniskt lagda personer kör sådana.

Adblockers tillåter användaren att stänga av adblock på specifika sajter.

SweClockers är nog en av de sajterna där de flesta adblockanvändare har stängt av blockingen.

Det vet jag iaf att jag har gjort.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Kan tänka mig att det är svårt att köra annonsblockare om man kör Youtube via app på TV eller streaming-device även om det är busenkelt i en webbrowser på datorn.
Kör själv med blockers på datorn och supportar istället siter/kreatörer jag gillar genom t.ex. köp i deras webbshops, Patreon och liknande.

Precis, webbläsare är långt ifrån det enda sättet folk tittar på Youtube.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Brukar ladda om sidan om reklamen inte känns välgjord, intressant eller relevant. Tittar dock på reklamen om jag tycker kreatörer gjort sig förtjänt av det.(känns och låter lite som att ge en femöring i dricks när man varit på restaurang, och The Mighty Algorithm kanske inte inte förstår beteendet. Oavsett är det väl en droppe i havet)

Önskar dock att man kunde backa i reklamer eller kunna spola fritt efter "skip ads" knappen dykt upp.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Tror du på helt seriöst allvar att Youtube inte redan går i massiv vinst, och att detta inte bara är ett sätt att öka vinstmarginalen på?

Försöker du seriöst låtsas som att detta är något Youtube måste göra för att "betala sina kostnader"?

Så jävla trött på apologister som av någon outgrundlig jävla anledning dels försvarar girighetens gränslösa jakt på ökade vinster, och dels försöker låtsas som att stackars lilla globala monopolföretagen har svårt att betala sina löpande kostnader, som om det argumentetet på något sätt överhuvudtaget skulle vara relevant gällande ett företag som hade 300 MILJARDER KRONOR I INKOMST ÅRET 2021.

Javisst, absolut. Personal, datacenter och övrig infrastruktur kan knappt täckas med den typen av inkomst. Stackars Youtube. De måste nog öka deras reklamintäkter och deras grupp av 50 miljoner betalande Youtube Premium-medlemmar, annars går de nog plus-minus noll.

Du får det att låta som att det är något fel på att vilja maximera vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Adblockers tillåter användaren att stänga av adblock på specifika sajter.

SweClockers är nog en av de sajterna där de flesta adblockanvändare har stängt av blockingen.

Det vet jag iaf att jag har gjort.

<Uppladdad bildlänk>

Annonserna är ju inte ens störande.
Det ger snarare en bättre upplevelse att de dessa aktiverade, än inaktiverade.
De är relevanta och intressanta för min del.

Annonserna på youtube är inte det. 99% av tiden är de inte ens kopplat till temat på det man kollar på.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Hmm 10korta klipp elr två långa, dvs samma dötid innan videon startar...1-2min totalt...men blir det massor lite överallt i klippen blir det drygare än tidigare..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fanns det något man kunde blockera redan på router nivån så man slipper allt?
Det är framför allt jobbigt om man kollar genom TVn.

*host* SmartTubeNext *host*

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Ibland när jag ligger och lyssnar på tv i sängen kan man plötsligt ha ett reklamklipp på 45 minuter hoppa igång, det är ju bedrövligt lång tid och krävs en oerhörd insats för att ta fram telefonen och hoppa över den

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Usch och fyfan. De vill bara kräma mer och mer alltså medan kreatörer antagligen fortfarande får lika låg ersättning som innan. Hävdar det utan att veta, en kan ju alltid anta.

Hursomhelst ledde denna nyhet till att jag la in manuell DNS-server på min Apple TV. Läst att det ska fungera så håller tummarna för det.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

Usch och fyfan. De vill bara kräma mer och mer alltså medan kreatörer antagligen fortfarande får lika låg ersättning som innan. Hävdar det utan att veta, en kan ju alltid anta.

De betalar väl helt enkelt ut en andel av vad de tagit betalt av annonsören för varje visat reklaminslag? (Om inget ändrats gällande upplägget)

Så frågorna sett till slutresultatet blir väl:
* Kostar ett reklaminslag samma som tidigare? (Priserna varierar förstås över tid, tänker mest om ändringen som sådan förändrar prissättningen avsevärt)
* Hur många fler blockar reklamen? (Ingen får betalt för sitt jobb, varken Youtube eller innehållsskaparen)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Ja det är fan förjävligt att folk ska ha betalt för tjänster/innehåll. Det måste upphöra NU

Det mesta ligger till skaparnas förtjänst, detta grundar sig på girighet i hur mycket de trycker på och content creators får mindre betalt hela tiden.
Sen tjänar youtube en massa på dmca material som laddas upp. Ska skaparna också ha reklam i självaste videon så ska de inte vara extern reklam utöver de.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Var nog så länge sen jag titta på "vanlig" TV att jag kallar SVT1, SVT2 för TV1 och TV2

Ettan hette väl "Kanal 1" sedan åttiotalet någon gång? TV2 hette det däremot ända till bytet till SVT1/SVT2 vad jag minns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Du får det att låta som att det är något fel på att vilja maximera vinst.

Det finns potentiellt mycket fel med att vilja maximera vinst.

När viljan att maximera vinst går före etiska och moraliska gränslinjer, då är det absolut fel.

I detta fall kan man välja att diskutera huruvida 5 minuters reklam på youtube för att se en två minuters video är väl inom de etiska och moraliska gränserna. Personligen väljer jag mig att nöja mig med att använda adblock.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Inget som jag lider av. Adblock, Ublock, Youtube Vanced, rootad TV med AdFree Youtube.

Skulle bli galen utan annonsblockerare idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Det finns potentiellt mycket fel med att vilja maximera vinst.

När viljan att maximera vinst går före etiska och moraliska gränslinjer, då är det absolut fel.

I detta fall kan man välja att diskutera huruvida 5 minuters reklam på youtube för att se en två minuters video är väl inom de etiska och moraliska gränserna. Personligen väljer jag mig att nöja mig med att använda adblock.

Moraliska gränslinjer för mängden reklam på en streamingtjänst? LOL

Du måste ju faktiskt inte konsumera YouTube.

Är du seriös?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det mesta ligger till skaparnas förtjänst, detta grundar sig på girighet i hur mycket de trycker på och content creators får mindre betalt hela tiden.

Sett till vad de får betalt per visning så sitter de väl i samma båt iaf?

Skrivet av Ryssfemma:

Sen tjänar youtube en massa på dmca material som laddas upp.

På just den här punkten känner åtminstone jag att det är svårt att klandra Youtube alltför mycket, även om de själva fortsätter att tjäna pengar på de videos där de betalar ut pengar till rättighetsinnehavare istället för videons ägare.

Jag ser iaf ingen bra alternativ lösning i det här scenariot, och jag kan förstå att Youtube inte släpper sin del av kakan för att kompensera att någon laddar upp innehåll i strid med DMCA.

Mest rättvist vore väl kanske att bara ta bort alla sådana videos, så tjänar ingen pengar på dem. Tvek på om det är bättre för någon även om det förstås är rättvist.

Skrivet av Ryssfemma:

Ska skaparna också ha reklam i självaste videon så ska de inte vara extern reklam utöver de.

Menar du om skaparen har gjort någon egen deal där de gör reklam för något? Hur passar det in här? (Det kanske det gör bara att jag inte vet, berätta isf gärna)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Då jag sedan ett par år bara har en dator igång och den är kopplad mot min TV så undviker jag att titta på Tuben genom Android TV appen. Datorn har ju Adblock av ett par varianter så numera retar jag mig mest på att allt fler operatörer har sponsor avtal de gärna pratar om, men dessa inlägg går ju att hoppa över rätt enkelt. Men YouTube jobbar väl sannolikt på sätt som motverkar detta kryphål.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Aldrig använt Youtube appen, skulle tro att jag aldrig kommer använda den mer än att få notiser från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Moraliska gränslinjer för mängden reklam på en streamingtjänst? LOL

Du måste ju faktiskt inte konsumera YouTube.

Är du seriös?

Du får nog jobba på läsförståelsen en hel del. Du är välkommen att läsa om föregående inlägg tills att poletten trillar ner. Ett förslag är att börja där det står "Personligen gör jag dock X".

Jag rekommenderar också starkt att du höjer nivån på argumenten om du vill ha en diskussion. "LOL är du seriös?" tillhör flashback och andra diverse forum, inte SweClockers.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Aldrig använt Youtube appen, skulle tro att jag aldrig kommer använda den mer än att få notiser från.

varför inte ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag rekommenderar också starkt att du höjer nivån på argumenten om du vill ha en diskussion. "LOL är du seriös?" tillhör flashback och andra diverse forum, inte SweClockers.

Att lägga på värderingar kring etik och moral i en diskussion om mängden reklam på en streamingtjänst är lite för pretentiöst - sorry men den avslutningen var befogad.

Rolig tråd, folk tycker galet olika

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Musikälskare

Har tagit bort så man inte ser "shorts"-klippen längre på kanalerna, det känns underbart
När det kommer till reklam så är det adblock som gäller och använder som tur är inte det på telefonen annars hade jag fått köpa deras tjänst, jag avskyr reklam värre än någon annat och kör pi-hole osv här hemma

Köpte mig fri på Twitch med Twitch Turbo... Dom vann

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag spenderar många timmar i veckan framför Youtube och har fram till för ett år sedan troget tröskat igenom deras reklam i tron om att det faktiskt finansierade de content creators som jag kollade på. Jag fick emellertid nog när antalet reklamsnuttar ökades till 3 per videostart och laddade då ner en annonsblockerare.

Över tio reklamsnuttar på rad hade gjort mig fullständigt galen Spelar ingen roll om de bara är 6 sekunder långa. Är fortfarande en hel minut man blir informationsbombad av ren skit. Jag har alltid blivit provocerad av YouTubes idiotiska reklam. Praktexemplet är all reklam kring mobilspel….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Att lägga på värderingar kring etik och moral i en diskussion om mängden reklam på en streamingtjänst är lite för pretentiöst - sorry men den avslutningen var befogad.

Rolig tråd, folk tycker galet olika

Det var ju dock inte jag som lade till den - det var ett svar på frågan "du låtsas som att vilja maximera vinst är fel". Vilket kan vara jävligt fel just med beaktning till etik och moral. Och man kan absolut vilja diskutera var gränsen går för etik och moral för en plattform som ju faktiskt är mycket mer än bara en streamingtjänst nuförtiden.

Och då återkommer vi tillbaka till det jag skrev från början; Personligen använder jag bara en adblock och så får det vara det.

YouTube/Google som privatföretag är i sin fulla rätt att lägga till 1 timmes reklam per klipp om de nu så skulle vilja.
Jag är (tills vidare) i min fulla rätt att använda adblock.

Svårare än så är det inte för tillfället.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Detta reklam-samhälle.
Trots ad-block, avskaffande av linjära tv-sändningar är ch Ingen reklam tack på brevlådan så drunknar man i reklam.
På bussen, tåget, radio, tv, plakat, jumbotroner, tidningar och allt annat.
Mediers och företagens våta dröm är obligatorisk direktreklam in i hjärnan 8-12 timmar om dagen.

Är jag intresserad av en vara eller tjänst så letar jag upp det.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

YouTube/Google som privatföretag är i sin fulla rätt att lägga till 1 timmes reklam per klipp om de nu så skulle vilja.
Jag är (tills vidare) i min fulla rätt att använda adblock.

Jag förmodar ju iaf att det bryter mot användarvillkoren, och de kan väl isf i teorin välja att slänga ut dig om de skulle anse att det är den bästa lösningen. Så det där med "i min fulla rätt" är kanske tveksamt, men du kommer i praktiken undan med det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Så du tror det är helt gratis att bistå med stora serverhallar fyllda med serverhårdvara och hela infrastrukturen kring YouTube samt att skapa, underhålla och uppdatera mjukvaruplattformen som gör så att creators kan skapa sina kanaler och ladda upp sina verk?

Men tror du YouTube får sin enda inkomst från reklam i videos?