Anmäl dig till Roborock Challenge!

The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocrap:

Skrattade så att jag grät när jag såg detta.

Kollar mest för humorn och det är lättare att följa med alla youtubers som sågar serien

För övrigt är närmaste konkurrenten House of Dragons riktigt bra. Man märker hur bra dialog och skådespeleri lyfter en annars något händelsefattig TV-serie.

Ja House of the Dragon är riktigt bra och den total krossar argumentet att folk hatar på RoP för att dom är rasister eller inte gillar kvinnor i maktpositioner då House of the Dragon både race swapat (med en bra skådespelare) och har många kvinnor i maktposition men samtidigt får hur bra kritik som helst. Måste vara svettigt att vara Amazon studios damage control grupp nu. Undrar vad nästa steg är? Att det är just Tolkien fans som är rasister?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moton:

Undrar vad nästa steg är?

Nu har de försökt köpa positiva recensioner, det var nästa steg ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nu har de försökt köpa positiva recensioner, det var nästa steg ;D

Ah, såklart. Ett klassiskt move från megabolagen! Undrar hur internetet kommer svara till detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moton:

Ah, såklart. Ett klassiskt move från megabolagen! Undrar hur internetet kommer svara till detta?

Oavsett vad så är vi nog bara rasister och kvinnohatare och våra åsikter är inte värda något ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Oavsett vad så är vi nog bara rasister och kvinnohatare och våra åsikter är inte värda något ;D

Ja visst är det härligt. Man kritiserar serien på ett rättvist och sakligt sätt och sen så blir man kallad rasist och allt möjligt och sen frågar dom "Varför blir du så arg? Det är bara en fantasy"? Alltså visst jag var rejält besviken på serien men jag blev inte irriterad fören du började kalla mej alla sorters -ist och -fob. Man har ju liksom lämnat sfären film kritik och gått över till rena personliga angrepp som inte bara är löjliga men också allvarliga. Allt för att försvara ett megabolag som dom inte ska känna någon som helst lojalitet till. Väldigt knepigt haha

Permalänk
Medlem

Ännu en Fredag, och ännu ett katastrofalt avsnitt, orkar inte ens förklara varför...Serien funkar inte varken för inbitna fans eller vanliga tittare. Ska jag vara helt ärlig så hade jag svårt att se klart avsnittet, helt dötråkigt.

Serien fallerar på alla plan, allt ifrån hur källmaterialet har behandlats till manuset. Hur Galadriel framställs är förmodligen den värsta synden, i RoP förstår hon tydligen inte hur man ska bete sig vid ett hov, trots att hon bodde decennier i kungariket Doriath under Thingol och hans hustru Melian. Det är också riktigt idiotiskt hur Númenor är ett multietniskt samhälle...

Ska man säga något positivt så är det väl att man helt slapp alla Hobb...Jag menar harfötter detta avsnitt.

Permalänk
Medlem

Kan helt klart hålla med om att intrigen är långt ifrån raffinerad, man får upprepa för sig själv att det bara är en saga LoL

Men sen beror det på förväntningar, vet man inte att den varit dyr att producera så är det hygglig underhållning och fansen kan roa sig med att hitta allt som är fel vilket säkert kan vara roande i sig ....

Visa signatur

9950X3D ROG CROSSHAIR X870E HERO 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32-6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk

verkar som inget kommer kunna mäta sig med GOT och sättet man fängslades...

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D3str0yer:

Ska man säga något positivt så är det väl att man helt slapp alla Hobb...Jag menar harfötter detta avsnitt.

Bara det gjorde ju typ avsnittet till 7/10 direkt, det var säkert Amazons plan från första början

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det verkar sluta i ett hopplöst fall detta. Fast man önskar att det vore bättre.

Scenerna känns enormt fyrkantiga för att skådespelarna följer till pricka allting enligt skriptet. Alltså, sällan skådas ett naturligt beteende i människornas rörelser och hur allt annat förlöper sig.

Trist.

Permalänk
Medlem

Ah, lördag. Dagen då vi känner samhörighet genom att tävla i vem som kan Nummer Tvåa mest på en tv-serie.

Mtp hur urusel ni menar att den är, varför tittar ni fortf på den? Jag har nog aldrig klagat så mkt på en tv-serie sedan Skilda Världar och den slutade jag se efter premiäravsnittet så antar man ändå får ge somliga kudos för ihärdighet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D3str0yer:

Ännu en Fredag, och ännu ett katastrofalt avsnitt, orkar inte ens förklara varför...Serien funkar inte varken för inbitna fans eller vanliga tittare. Ska jag vara helt ärlig så hade jag svårt att se klart avsnittet, helt dötråkigt.

Serien fallerar på alla plan, allt ifrån hur källmaterialet har behandlats till manuset. Hur Galadriel framställs är förmodligen den värsta synden, i RoP förstår hon tydligen inte hur man ska bete sig vid ett hov, trots att hon bodde decennier i kungariket Doriath under Thingol och hans hustru Melian. Det är också riktigt idiotiskt hur Númenor är ett multietniskt samhälle...

Hon ska väl också vara en kraftull typ magiker, fast hon har inte visat någon form av kunskap inom magi hittills bortsett från scenen när hon var ett barn och viskade lite till en liten pappersbåt.

Permalänk
Medlem

Jaha, nytt avsnitt.

Ska inte spoila något men en del allmänna reflektioner:

Började väldigt trevande, störde mig återigen på dialog och skådisarna i Numenor (till en början). Samt tonårs-Galadriel.

Tycker dock avsnittet tog sig och mot slutet insåg jag att jag inte varit lika ”självmedveten” på ett bra tag utan faktiskt kunnat hänge mig till avsnittet utan att ständigt känna mig kritisk. Det hjälpte kanske att slippa se harfötterna. En klippning dit hade definitivt sabbat immersionen och välkomnat kritiska tankar igen. Gillar dvärgarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Ah, lördag. Dagen då vi känner samhörighet genom att tävla i vem som kan Nummer Tvåa mest på en tv-serie.

Mtp hur urusel ni menar att den är, varför tittar ni fortf på den? Jag har nog aldrig klagat så mkt på en tv-serie sedan Skilda Världar och den slutade jag se efter premiäravsnittet så antar man ändå får ge somliga kudos för ihärdighet.

Har du sett The Expanse inom samma plattform? (Prime video) Den serien tog några avsnitt innan bitarna föll på plats, vilket ledde till 6st enorma säsonger (S06 var iofs kort).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nozomi:

Hon ska väl också vara en kraftull typ magiker, fast hon har inte visat någon form av kunskap inom magi hittills bortsett från scenen när hon var ett barn och viskade lite till en liten pappersbåt.

Galadriel är ingen "kraftfull magiker". Alvernas magi fungerar inte straight-up som den magi du tror. Om du har läst Simarillion och exempelvis Lost Tales kan du få mer insikt hur det fungerar istället för att förvänta dig besvärjelser och eldklot.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Utlopp för frustration, en slags katarsis.

Hoppet är det sista som dör så man fortsätter titta i förhoppningen att det ska sluta vara så skit.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kr^PacMan:

Galadriel är ingen "kraftfull magiker". Alvernas magi fungerar inte straight-up som den magi du tror. Om du har läst Simarillion och exempelvis Lost Tales kan du få mer insikt hur det fungerar istället för att förvänta dig besvärjelser och eldklot.

Har inte sagt någonting om sådan magi. Hon är väl känd som all-seeing/all-knowing.

Och gällande senaste avsnittet, ska inte Mithril vara välkänt redan.

Sedan det där vakttornet, cirka 40 personer, från hela southlands? Va!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har inte sagt någonting om sådan magi. Hon är väl känd som all-seeing/all-knowing.

Och gällande senaste avsnittet, ska inte Mithril vara välkänt redan.

Sedan det där vakttornet, cirka 40 personer, från hela southlands? Va!

Är såvitt jag vet inte uttalat när Mithril, eller Moria-Silver, upptäcktes. Dock är det ju så att i stort sett hela rikedomen kring Moria (Khazad-dûm) grundar sig i Mithril så ganska troligt är det känt betydligt tidigare än i serien.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Är såvitt jag vet inte uttalat när Mithril, eller Moria-Silver, upptäcktes. Dock är det ju så att i stort sett hela rikedomen kring Moria (Khazad-dûm) grundar sig i Mithril så ganska troligt är det känt betydligt tidigare än i serien.

Var inte det själva poängen med att bygga Moria där? Pga just alla Mithril noder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Var inte det själva poängen med att bygga Moria där? Pga just alla Mithril noder.

Som jag sa, intrigen är inte raffinerad ...

Men med lite tur kanske dom får till dom breda penseldragen

Visa signatur

9950X3D ROG CROSSHAIR X870E HERO 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32-6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk

Efter 30 min sov jag som ett lindebarn framför tvn. De med sömnbesvär borde titta på denna serie. Länge sedan jag sov så gott framför tvn 😴
Jag kanske missade lite när jag sov men har karaktärerna blivit HBTQI-ade ännu? Tänker på wheel of time.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte varför folk verkar tycka att den är så otroligt dålig. Man får tycka precis vad man vill men jag tycker att jag oavsett vad jag själv tycker om diverse serier brukar kunna förstå kritiken på vissa plan och det gör jag även här men att det är det sämsta som gjorts osv som vissa skriver har jag så svårt att se. Missförstå mig rätt, jag tycker inte att detta är någon 10/10 serie på något sätt men den är ändå snyggt gjord och underhållande.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Jag förstår verkligen inte varför verkar tycka att den är så otroligt dålig. Man får tycka precis vad man vill men jag tycker att jag i oavsett vad jag tycker om diverse serier brukar kunna förstå kritiken på vissa plan och det gör jag även här men att det är det sämsta som gjorts osv som vissa skriver har jag så svårt att se. Missförstå mig rätt, jag tycker inte att detta är någon 10/10 serie på något sätt men den är ändå snyggt gjord och underhållande.

Jag håller med om att den är snygg och påkostad. Med det som skiljer en bra serie från en sämre är ju tyvärr inte hur mycket pengar man lagt på CGI. Det är hur pass bra manus man har och om skådespelarna kan göra manuset trovärdigt. Historien måste fånga upp tittaren, man ska vilja veta mer. Tyvärr känner jag inte så här, men tycker inte att det är en genomusel serie. Den är bara lite tråkig.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Jag förstår verkligen inte varför verkar tycka att den är så otroligt dålig. Man får tycka precis vad man vill men jag tycker att jag oavsett vad jag själv tycker om diverse serier brukar kunna förstå kritiken på vissa plan och det gör jag även här men att det är det sämsta som gjorts osv som vissa skriver har jag så svårt att se. Missförstå mig rätt, jag tycker inte att detta är någon 10/10 serie på något sätt men den är ändå snyggt gjord och underhållande.

Manuset är fruktansvärt. De har anställt riktiga amatörer som inte kan göra en bra story, det är seriens största problem.

Den här artikeln (forbes) belyser problemet bra tycker jag:

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Den här serien var så jäkla dåligt att jag började skriva min egna fantasy/drama. Jag är upp i 25000 ord nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Manuset är fruktansvärt. De har anställt riktiga amatörer som inte kan göra en bra story, det är seriens största problem.

Den här artikeln (forbes) belyser problemet bra tycker jag:

Jag har också läst den artikeln, den är bra! Författaren tar sig tid att lägga ut texten kring varför manuset inte håller samtidigt som han är tydlig med både vad han hade för förväntningar och vad han faktiskt gillar med serien.

"This is bad writing, pure and simple. Bad characterization. Choppy dialogue. Characters who don’t make sense and clearly dislike one another as much as we dislike them. Everything feels forced and contrived, especially in the Galadriel storyline."
Fan, kunde nästan ha skrivit vissa delar av artikeln själv!

Såg att den blivit uppdaterad nu också sen jag läste den sist så bra att du länkade den!

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Ja manuset är rätt b, vilket gör serien tråkig o karaktärerna orelaterbara. Speciellt Galadriel, otrevligare brud får man leta efter.
O snygg är den också ja, men nästan så jag stör mig på hur mycket dom tar i i snyggheten. Dom krämar in dom där populära komplementfärgerna blått o gult så ofta dom bara kan precis, i ljussättningen, kläder, scenografi jadda jadda.
All show and no go helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja manuset är rätt b, vilket gör serien tråkig o karaktärerna orelaterbara. Speciellt Galadriel, otrevligare brud får man leta efter.
O snygg är den också ja, men nästan så jag stör mig på hur mycket dom tar i i snyggheten. Dom krämar in dom där populära komplementfärgerna blått o gult så ofta dom bara kan precis, i ljussättningen, kläder, scenografi jadda jadda.
All show and no go helt enkelt.

RoP är den nya definitionen av en "sminkad gris".
Serien är "jättesnygg" (och med tanke på hur dyr den är är det väl "tur"?), men allt annat är under all kritik.

Får upp väldigt mycket RoP-relaterat i min facebookfeed och 99% av alla positiva kommentarer handlar om hur snygga miljöer/scener/områden är. Mer eller mindre inget positivt alls om manuset, dialogen, skådespeleriet, karaktärerna, storyn, rekvisitadepartementet, etc.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Jag förstår verkligen inte varför folk verkar tycka att den är så otroligt dålig. Man får tycka precis vad man vill men jag tycker att jag oavsett vad jag själv tycker om diverse serier brukar kunna förstå kritiken på vissa plan och det gör jag även här men att det är det sämsta som gjorts osv som vissa skriver har jag så svårt att se. Missförstå mig rätt, jag tycker inte att detta är någon 10/10 serie på något sätt men den är ändå snyggt gjord och underhållande.

Bryr du dej om någon av karaktärerna? Om man skulle (Man borde inte) jämföra de med Sagan om Ringen så hade vi vart mitten av två tornen, känner folk som grät när gandalf dör eller när Boromir gör det. I RoP känner man ju nästan att de vore gött om hälften dog så att de skulle hänt något.

GoT serien var ju så grym för att alla hittade karaktärer man fäste sej vid och som man hoppades skulle överleva. Jag skulle påstå att utöver det faktum att manuset är det sämsta jag sett i den klassen var ända karaktär är ju tråkig som tusan. Dvärgarna är dom ända som är intressanta. Sen händer precis ALLT som är intressant off screen och vi får bara höra de. Hur blev alverna tillfångatagna? Hur kunde smedjan hinna så långt helt random? Vi får bara se ut genom fönstret och där står en mega stor byggnad, hur lång tid har passerat? Varför sprang inte Durin och Elrond och försökte rädda eller hjälpa dvärgarna som var bakom raset? Elrond fick höra om de och går bara o sätter sej o chillar. Hur ska man kunna gilla någon av dessa karaktärer?

Permalänk
Avstängd

Amazon - "Tell, Don't Show"

Visa signatur

Mr. Scriptman