Youtuber ställer smarta röstassistenter mot varandra - vilken är bäst?

Permalänk
Medlem

Har google 2 google home nest samt en inbyggd i min TV. Används dagligen för att skriva upp saker som ska inhandlas, "ok google skriv up *** på inköpslistan". Sedan på affären "ok google visa inköpslista", riktigt tidsparare.

Använder även dem för att släcka tända lysen och TV'n, kan köra igång damsugaren ist för att pilla med appen.
I köket används den ofast för att ställa timer eller läsa upp recept medans man har fullt upp med att laga själva maten.
När det är fest används den för att spela upp musik eller byta lista.

Visst att folk inte vill bli avlyssnade, de "actions" du gör med google reggas garanterat, men å andra sidan, många av dom som är emot kör också chrome samt använder Google till allt informationssökande. Vi lever i en ny tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skit prylar då min Google nest hörs i hela lägenheten även med stängd toa dörr 20 meter bort.
Så något gör dom fel.

De gånger min Google home mini misslyckas med att höra är om det är andra ljud i bakgrunden. Ex en TV på hög volym eller när någon pratar samtidigt som jag.

Kan även vara udda dialekter som ställer till det för vissa. "Hej google" kan ju låta typ "HEAI gouigle" i skåne.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

En till klassisk tråd som består av

1. Folk som inte använder vad-det-är-som-diskuteras och skriver att ALLT ÄR SKIT!
2. Folk som förstått och faktiskt använder grejerna flera gånger om dagen och tycker att det mesta funkar extremt bra

Var en 2:a, eller knip.

Vetefan om allt är skit. Men ibland känner jag att viss eftertanke är inte fel. Testa att ge någon en hård tvål och vänta tills dom frågar en vad du gav dom och vad den används till. Blir lite här när allt ska ske med en röst som gör allting åt en istället för att du gör det själv. Har du inte tid att släcka belysningen eller tända den var det kanske inte så viktigt från första början, typ att det var tillräckligt ljust ute att du kunde klarat dig utan denna lampa etc. Sen räcker det med all meta-data som samlas in av mig på det jag söker eller befinner mig. Jag vill inte ge hela mitt liv till dom.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Vetefan om allt är skit. Men ibland känner jag att viss eftertanke är inte fel. Testa att ge någon en hård tvål och vänta tills dom frågar en vad du gav dom och vad den används till. Blir lite här när allt ska ske med en röst som gör allting åt en istället för att du gör det själv. Har du inte tid att släcka belysningen eller tända den var det kanske inte så viktigt från första början, typ att det var tillräckligt ljust ute att du kunde klarat dig utan denna lampa etc. Sen räcker det med all meta-data som samlas in av mig på det jag söker eller befinner mig. Jag vill inte ge hela mitt liv till dom.

Nu antar jag att du bara drog dig ett exempel. Låter lite kul när vad du söker och befinner dig inte är så värst farligt, men om de vet när du tänder lampan hemma i vardagsrummet då är det hela livet som hängs ut. Tror även det är ett tag kvar innan google tävttar händerna åt dig.

Själva tanken iaf för mig är ju att spara in tid samt slippa komma ihåg att släcka den där halllampan innan jag lägger mig.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

De gånger min Google home mini misslyckas med att höra är om det är andra ljud i bakgrunden. Ex en TV på hög volym eller när någon pratar samtidigt som jag.

Kan även vara udda dialekter som ställer till det för vissa. "Hej google" kan ju låta typ "HEAI gouigle" i skåne.

Jag har inte mini har Nest så kanske är bättre än mini? vet ej inte kollat upp de!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Vetefan om allt är skit. Men ibland känner jag att viss eftertanke är inte fel. Testa att ge någon en hård tvål och vänta tills dom frågar en vad du gav dom och vad den används till. Blir lite här när allt ska ske med en röst som gör allting åt en istället för att du gör det själv. Har du inte tid att släcka belysningen eller tända den var det kanske inte så viktigt från första början, typ att det var tillräckligt ljust ute att du kunde klarat dig utan denna lampa etc. Sen räcker det med all meta-data som samlas in av mig på det jag söker eller befinner mig. Jag vill inte ge hela mitt liv till dom.

Jag ser det mer som "ännu ett interface". Använder du t.ex. googles tjänster och du är inloggad så är det ju strunt samma om du google:ar via en skärm eller via röst. De får likväl datan om dig ändå.

I vissa fall är röst interfacet att föredra, som t.ex. när du ber google navigera i bilen, det är mycket smidigare än att göra via bildskärmen.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarZ07:

Själva tanken iaf för mig är ju att spara in tid samt slippa komma ihåg att släcka den där halllampan innan jag lägger mig.

Vill du ha ett tips? Ha saker i ting släckt och tänd endast när du behöver använda den. Och släck igen när du är färdig. Har aldrig lampor på som jag glömmer och då lyckas jag ändå att somna vid skrivbordet när jag sitter där.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mörksuggan:

Vill du ha ett tips? Ha saker i ting släckt och tänd endast när du behöver använda den. Och släck igen när du är färdig. Har aldrig lampor på som jag glömmer och då lyckas jag ändå att somna vid skrivbordet när jag sitter där.

Så jag ska gå tända lampan av på varje gång jag går in i vardagsrummet ifall jag får för mig på random att vara där igen?
Låter lite onajs
Har 6 lampor i vardgasrummet vissa av design val som är jobbiga sätta på för man måste gå fysiskt på lampan eller så har jag alla på smart styrning och är 100x lättare.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag har inte mini har Nest så kanske är bättre än mini? vet ej inte kollat upp de!

Jag är nöjd med min home mini. Men vet att de senare modellerna ska ha fler eller bättre mikrofoner.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har aldrig använt och kommer aldrig använda röststyrda saker. Komplett vansinne, anser jag.

Man ska aldrig säga aldrig...
Jag har också varit kraftigt motståndare till dessa prylar som smyglyssnar på en. Men efter att ha råkat köpa en nattduksklocka till dottern som hade Google Assistenten, så blev det inköp av tre till. En till varje sovrum och därefter en Google Hub Max (inte leverad än) till köket och Google Hub till kontoret.
Löjligt praktiskt ibland.
Till o med frugan blev impad när jag bad köks:hubben slå på Tvn och soundbaren och sedan starta Tv4 Play på Nvidia Shield. Bad även kökshubben att sätta belysningen på 50% i vardagsrummet.
En annan cool sak, var att man kan från en Hub meddela alla smarta högtalare och hubbar att ropa ut "maten är klar, kom ner och ät". 😂
Lite störande dock att vår 4åring går runt och säger "Hej Google, sätt på Color Cars på Youtube".

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Man ska aldrig säga aldrig...
Jag har också varit kraftigt motståndare till dessa prylar som smyglyssnar på en. Men efter att ha råkat köpa en nattduksklocka till dottern som hade Google Assistenten, så blev det inköp av 3 till till varje rum och därefter en Google Hub Max till köket och Google Hub till kontoret.
Löjligt praktiskt ibland.
Till o med frugan blev impad när jag bad köks:hubben slå på Tvn och soundbaren och sedan starta Tv4 Play på Nvidia Shield. Bad även kökshubben att sätta belysningen på 50% i vardagsrummet.
En annan cool sak, var att man kan från en Hub meddela alla smarta högtalare och hubbar att ropa ut "maten är klar, kom ner och ät". 😂

Handlar mer om att det är så outsägligt löjligt och ineffektivt att kommunicera med maskiner med rösten. Jag försöker alltid "koppla förbi" röstrobotar i datoriserade telefonväxlar också. Ibland kan man säga obegripligheter, trycka på massa siffror eller bara hålla klaffen en stund, så blir man oftast kopplad till en levande människa till slut.

Sen finns det liksom inget i min vardag som på nåt sätt skulle underlättas av att jag pratar med en maskin.

Dessutom låter man ju rubbad inför grannar om man snackar för sig själv hela tiden.

Nä, detta är ett tekniksteg där jag för evigt kommer att stå vid sidan och se på när alla andra gör bort sig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Fun fact: Google-assistenten lyssnar till "Hej Gogga"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av µiCro:

Fun fact: Google-assistenten lyssnar till "Hej Gogga"

haha fun fact equ true

Permalänk
Medlem

Ojojoj så mycket boomers som öppnade diskussionen i den här tråden. Oväntat för swec. Visst alla gillar inte det, jag tycker att google har blivit fruktansvärt dåligt sista året eller så, men det var onödigt mycket glåpord och superlativ 😅

Är det verkligen så hemskt att en del vill använda dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Handlar mer om att det är så outsägligt löjligt och ineffektivt att kommunicera med maskiner med rösten. Jag försöker alltid "koppla förbi" röstrobotar i datoriserade telefonväxlar också. Ibland kan man säga obegripligheter, trycka på massa siffror eller bara hålla klaffen en stund, så blir man oftast kopplad till en levande människa till slut.

Sen finns det liksom inget i min vardag som på nåt sätt skulle underlättas av att jag pratar med en maskin.

Dessutom låter man ju rubbad inför grannar om man snackar för sig själv hela tiden.

Nä, detta är ett tekniksteg där jag för evigt kommer att stå vid sidan och se på när alla andra gör bort sig.

Haha! Ja, jag avskyr också robotsvararna som företagen använder. Jo det är inga livsavgörande assistenter och som du säger i de flesta fall långt ifrån effektiva saker. Jag tycker egentligen att de är alldeles för "dumma" och vi behöver ytterligare 10 års utveckling innan de kan assistera på riktigt. I sin nuvarande form kan man däremot se det som lite extra vardags"lyx" i de få situationer de faktiskt bidrar till ett annorlunda sätt att göra saker på.
Men en uppskattad funktion som just våra prylar har är att de visar bilder från senaste årens tagna kort som ligger i Google Foton. Måste vara mer än 15 år sen jag gjorde ett fysiskt fotoalbum senast, så nu ser hela familjen lite bilder varje dag. Just hemma hos oss blir det dock en hårfin balans ang hur öppet vi ska ha assistenten i huset med tanke på barnen. Häromdagen hörde jag hur 8åringen listat ut att hon kan fråga assistenten om svaret på ett räknetal i hennes läxa...och 4åringen går runt och ber assistenten släcka och tända lampor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Handlar mer om att det är så outsägligt löjligt och ineffektivt att kommunicera med maskiner med rösten. Jag försöker alltid "koppla förbi" röstrobotar i datoriserade telefonväxlar också. Ibland kan man säga obegripligheter, trycka på massa siffror eller bara hålla klaffen en stund, så blir man oftast kopplad till en levande människa till slut.

Sen finns det liksom inget i min vardag som på nåt sätt skulle underlättas av att jag pratar med en maskin.

Dessutom låter man ju rubbad inför grannar om man snackar för sig själv hela tiden.

Nä, detta är ett tekniksteg där jag för evigt kommer att stå vid sidan och se på när alla andra gör bort sig.

Ok kapten stofil, gör som du vill.

Jag tycker det går mycket snabbare att säga åt en pryl att göra något än att leta upp en specifik fjärrkontroll eller fiska upp mobilen och öppna en app. Det möjliggör också styrning medan händerna är upptagna, vilket du knappast löser på något annat sätt. Det negativa är främst vad den inte kan göra, än.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan även vara udda dialekter som ställer till det för vissa. "Hej google" kan ju låta typ "HEAI gouigle" i skåne.

Fick mig att tänka på denna

Permalänk
Medlem

Använder Siri varje dag. Har bland annat blivit en sådan där som navigerar i telefonen med rösten istället för att peka/leta runt för att öppna appar eller rappt få information om när närmaste Biltema stänger osv. Använder även funktionen ”skanna dokument” i Anteckningar för att spara kvitton och dylikt, vilket gör att man exempelvis kan be Siri plocka fram kvittot för någon produkt man köpt och snabbt kolla vilket pris man betalade, vars man handlade, samt om garantitid råder etc.

Vill minnas att jag jämförde detta med musgester och pekskärmar i någon annan liknande tråd. Tillvänjningen är enorm, och på samma vis som en van musgestikulerare vevar även när funktionen saknas eller att det pekas på en icke pekskärm - så ska gudarna veta att jag förmodligen kommer försöka tala med Siri i en telefon utan henne.

I övrigt var det något eller några saker i videon som var fel angående Siri, exempelvis fungerar ju ”ta en selfie”. I alla fall öppnar sig Kamera-appen med kameran fram aktiverad när jag testade.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Det jag hatar MEST med mina Apple enheter är Siri. Fortfarande är den så helt fullständigt värdelös.
Siri har aldrig klarat av 2 språk på ett bra sätt.
Har man Svenska har hon svårt att uppfatta många Engelska ord, och tvärt om.

Google däremot klarar det hur bra som helst, jag kan prata Svenska och slänga in Engelska ord och google fattar i princip alltid vad jag säger.

Detta gör att Siri för mig är helt värdelöst.

Vet inte hur folk misslyckas att säga hej google heller, kanske de har talfel vad vet jag. Aldrig haft problem att den reagerar på min röst här hemma ?

Jag kommer ju aldrig gå över till Apple Homepod system fören de inför bättre multispråkstöd (Och det är ju Apple så lär väl aldrig ske).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De gånger min Google home mini misslyckas med att höra är om det är andra ljud i bakgrunden. Ex en TV på hög volym eller när någon pratar samtidigt som jag.

Kan även vara udda dialekter som ställer till det för vissa. "Hej google" kan ju låta typ "HEAI gouigle" i skåne.

Gör det inte alls! Låter perfekt i Skåne. Tyst på dig!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag läste titeln som "Shutdown på smarta röstassistenter - vilken stänger av sig själv snabbast?".

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Vet inte om jag lite gubbig kanske, men jag har aldrig o kommer aldrig att prata med min telefon, TV, kylskåp eller vad det nu kan vara, mina knappar funkar så fint så

Knappar? Nymodigheter... Vred och reglage ska det vara!

Skämt åsido så håller jag med dig. Vi är nog helt enkelt för gamla. Min son däremot tar upp google chrome-fjärrkontrollen, trycker in google Assistant-knappen och säger "stäng av tvn" trots att avstängningsknappen sitter nån centimeter bredvid på fjärrkontrollen. Driver mig till vansinne. 😅

Permalänk
Medlem

Barnen tycker det är kul. Tända, släcka lampor. "Hej Googel, tänd lampan i <barnets> rum klockan 7" kan det låta när barnen sätter sin "väckarklocka" och går upp utan knot...

Själv kör jag nog mest timer. Har länge varit lite nyfiken på "smarta hem" men tyckt det varit...svårt att se vitsen. Tycker jag nog fortfarande. Sen fick ena barnet en klockradio med Google hub-funktion eller nåt, så nu har vi RGB-lampor i barnens rum, osv.

I bilen försöker jag ibland med exempelvis Bixby för att navigera till något nytt ställe medan jag kör. Funkar obra med Bixby. Ska nog kolla på det med tiden. "Navigera till närmaste McDonalds" är iaf något som kan behövas.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Kan tipsa om kombinationen av Home Assistant och Google Assistant. Det går att själv programmera vad GA ska säga och i vilken enhet. Hemma har vi speltider för barnen. 30 min innan speltiden är slut säger GA till att "om 30 minuter är speltiden slut". Sen säger GA till igen när det är 5 minuter kvar. Det är aldrig bråk och tjafs om "ska bara spela klart banan" längre.
Säg till GA att maten är klar och varenda högtalare låter.
Morgonrutiner, använda Google Minis som högtalare och väckarklocka. Båt-tutan hos den äldsta tonåringen är fenomenal! (Det går att ställa in så att volymen i Google mini sätts på max innan larm också)
Fyrtur från IKEA som rullas ner automatiskt när det är läggdags, stora lampor släcks och mysbelysning på.
GA har gjort så mycket för husfriden här hemma.

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk
Medlem

Siri är fortsatt den bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

TLDR
Men tycker ni saknar de öppna alternativen
Som tex Home Assistant
https://www.home-assistant.io/
Jag inbillar mig att den spionerar mindre på sina användare?

Då är det snarare tex https://mycroft.ai/ du ska jämföra med.

Permalänk
Medlem

Jag har en Echo Dot med Alexa. Tycker inte den är den nödvändigaste prylen direkt och det kan vara irriterande ibland att den bara verkar ta ett kommando i taget. Har några Philips Hue-lampor jag kan styra med den och det känns ibland lite trögt om man t.ex. ska slå på en lampa och sedan dimma den så måste man göra det i två steg istället för att säga åt Alexa med en gång vad som ska göras. Kan ju vara så att Alexa fick sämst poäng av röstassistenterna av en anledning också då hon kan kännas lite dum och trög ibland när det kommer till banala funktioner man tycker den borde klara av.

Men som någon annan var inne på så tycker jag det är rätt skönt ibland att slippa ta upp telefonen och fippla i nån app för att få saker gjorda. Man kan bara säga åt henne att sätta en timer, ställa ett alarm, släcka lysen, tala om vad det är för temperatur eller blir för väder etc.

Så den är användbar och smidig att ha ändå, och lite av en rolig pryl ibland, även om den som sagt inte är den mest nödvändiga.

Permalänk
Medlem

Jag använder ingen röstassistent på telefonen då jag inte vill skicka min data till Google/Apple/Microsoft osv. Jag använde dock röststyrning flitigt på datorn där allting processas lokalt med hjälp av Talon Voice.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av adzer:

Jag använder ingen röstassistent på telefonen då jag inte vill skicka min data till Google/Apple/Microsoft osv. Jag använde dock röststyrning flitigt på datorn där allting processas lokalt med hjälp av Talon Voice.

Så du använder inte Android eller iOS?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sjoooberg:

Varför? Tycker det är riktigt smidigt om det är enkla saker.
"Hej Siri, ställ en timer på X minuter!"
"Hej Siri, ring Robbans Pizzeria!"
Eller om jag diskar och inte kan byta låt "Hej Siri, byt låt"

Håller med. Kör även styrning på scenarier för belysning via röstkommando. Om man ska titta på TV, sitta vid datorn, tända/släcka specifika lampor.

Visa signatur

Mr. Scriptman