MSI antyder att AMD:s billigaste B650-moderkort blir avskalade

Permalänk
Melding Plague

MSI antyder att AMD:s billigaste B650-moderkort blir avskalade

Ryzen 7000-moderkort av enklare typ är på ingång, men den som endast vill glänta på plånboken kan få nöja sig med funktionsfattiga moderkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I min värld är ett billigt moderkort typ 4-500kr. Den tiden är nog förbi för gott.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk

"DDR5-stöd", borde kallas för DDR5-tvång istället.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

I min värld är ett billigt moderkort typ 4-500kr. Den tiden är nog förbi för gott.

Ja, då är det nog begagnatmarknaden som gäller tyvärr. Med undantag för nån enstaka super duper rea kanske...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Vanligt folk behöver ej så mycket extra. Dock minst 2st m.2 platser bör bli standard då vi går emot att anledningen att välja sata ssd inte längre är pris, utan att de m.2 platser som finns inte räcker till. Usb så fler än 5st använder nog inte den stora skaran, de som har detta behov kan köpa till ett internt kort, värre är det på laptops där folk tvingas ha sina idongles i fickan.

Det jag dock ogillar med de denna generations cpuer är att de både från Intel, AMD och Apple är grymma sett till råprestanda. Men alla har de olika brister. Apple såklart att man ej kan köpa dem löst. AMD att processorn blir onödig varm p.g.a. designvalet för bakåtkompilatet: https://www.sweclockers.com/nyhet/34994-ryzen-9-7900x-delidda...
Intels för att de små kärnorna fungerar dåligt i hypervisors och det rekommenderas ofta att stänga av dem.

Så vi har 3st tillverkare som har gjort riktigt bra cpuer, men ändå med var sin brist som får mig att avvakta på nästa generation.

*edit*
Min gissning med m.2 ssd är att det är en tidsfråga innan det för alla vanliga personer att enbart köpa såna. Det är bara de mer "extrema användarna" som kommer köpa sata ssd.
Samma fenomen har jag upplevt med trådlösa hörlurar, jag minns så väl när folk pratade om true wireless vs de med sladd. Olika argument hade folk emot True Wireless, sämre batteri, lättare att tappa bort en, inte kunna ha dem runt halsen. Den stora skaran upplevde jag var emot dem.
Idag, ja inear hörlurar som inte är true wireless finns knappt att köpa i de vanliga butikerna, kvar är mest gammalt skräp.
Samma fenomen gissar jag kring sata ssd. Varvid jag argumenterar för att vanligt folk kommer behöva många m.2 platser på deras dator.

Permalänk
Skrivet av KorvMos:

I min värld är ett billigt moderkort typ 4-500kr. Den tiden är nog förbi för gott.

Yea right! Ett riktigt dåligt noname moderkort från Asien kanske.

Skrivet av källarinvånare:

"DDR5-stöd", borde kallas för DDR5-tvång istället.

Hur var det vid DDR3, DDR4...?

Permalänk
Medlem

Funktionsnivån ska vara runt Crosshair-nivå och priset ska vara söder om 3000Kr. Annars blir det inget. Så det verkar som om jag får lagga en eller ett par generationer och köra begagnat framöver. Men skulle bli en sjukt platt upplevelse utan tillgång till alla spänningar när man ska försöka få ut det den där sista procenten prestanda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå varför det inte finns mer avskalade moderkort?

Ta bort alla SATA-portar, interna kontakter för seriella anslutningar, äldre versioner av USB, extra PCI Express etc. Finns hur mycket som helst på moderkort jag aldrig använt på minst 5-10 år som vore en dröm att slippa.

Jag skulle inte kalla dom funktionsfattiga, jag skulle kalla dom anpassade till nutid och dessutom få ner priset.

Permalänk

Vilket inte lär vara ett problem då många är inte intresserade av att kyla ned en 170W varm best utan är mer sugna på att ställa in 105 eller 65W TDP och slippa värmeproblemen och det behövs inte hundra faser som ska kunna hantera den ordinarie lasten.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av SpaceAce:

Kan inte förstå varför det inte finns mer avskalade moderkort?

Ta bort alla SATA-portar, interna kontakter för seriella anslutningar, äldre versioner av USB, extra PCI Express etc. Finns hur mycket som helst på moderkort jag aldrig använt på minst 5-10 år som vore en dröm att slippa.

Jag skulle inte kalla dom funktionsfattiga, jag skulle kalla dom anpassade till nutid och dessutom få ner priset.

Lycka till att hitta en billig 4TB NVME disk med m2 slot.

Sata portarna är fortfarande väldigt relevanta. USB 3.x kräver bättre och dyrare kretsar än USB 2.x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lycka till att hitta en billig 4TB NVME disk med m2 slot.

Sata portarna är fortfarande väldigt relevanta. USB 3.x kräver bättre och dyrare kretsar än USB 2.x.

Alltså, jag fattar inte vad man ska med så mkt plats till. Har använt en 128gb samt 500gb SSD i flertal år. Har man snabbt internet så orkar man inte ha allting nedladdat samtidigt.

Men sen så förstår jag att vissa spel tar brutalt mycket plats. Äre inte senaste COD som tar 250gb?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Lycka till att hitta en billig 4TB NVME disk med m2 slot.

Sata portarna är fortfarande väldigt relevanta. USB 3.x kräver bättre och dyrare kretsar än USB 2.x.

Varför prata om nvme och inte bara m.2 ssd? Folk unviker vanliga m.2 ssd idag för att de vill spara på deras få m.2 platser. Men prismässigt går vanliga m.2 ssd emot sata ssd. Och jag tror snart att slöa m.2 ssd kommer bli billigare än motsvarande sata, ty de är ju fysisk mindre.

Permalänk
Snusfri

Vill ha en mammakaka med dessa pryttlar:
LGA1700, 4x DIMM (DDR5), 2.5-10Gbe, Bra ljudkrets, 2-4st M.2, 2st SATA (kan slopas helt), 1 PCIe för GPU i ITX-format.

Släng bort all fancy RGB osv.

Skulle mer än gärna pröjsa 3-4k för en sådan kaka.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jävla RGB's fel, den är så påkostad, samt äter och slukar i sig ström.

Ironi*

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Förstår inte nyheten? Har inte de billigare alltid varit avskalade?

Inget jag har haft koll på genom tiden så kanske har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lycka till att hitta en billig 4TB NVME disk med m2 slot.

Sata portarna är fortfarande väldigt relevanta. USB 3.x kräver bättre och dyrare kretsar än USB 2.x.

Ja, men det är helt ok att du får köpa modellen av det moderkortet som innehåller SATA-portar - till ett högre pris.

Och problemet är att alla moderkort har både USB 2x och 3x, och varför betala för USB 2x som jag aldrig använder?

Poängen var inte att det ska tas bort allt jag nämnde på alla moderkort, bara att det borde erbjudas enklare moderkort som bara innehåller det nödvändigaste och moderna vi flesta faktiskt använder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

Förstår inte nyheten? Har inte de billigare alltid varit avskalade?

Inget jag har haft koll på genom tiden så kanske har fel

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Kan inte förstå varför det inte finns mer avskalade moderkort?

Ta bort alla SATA-portar, interna kontakter för seriella anslutningar, äldre versioner av USB, extra PCI Express etc. Finns hur mycket som helst på moderkort jag aldrig använt på minst 5-10 år som vore en dröm att slippa.

Jag skulle inte kalla dom funktionsfattiga, jag skulle kalla dom anpassade till nutid och dessutom få ner priset.

Glöm inte serieporten!

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Spawnbadboy:

Förstår inte nyheten? Har inte de billigare alltid varit avskalade?

Inget jag har haft koll på genom tiden så kanske har fel

Jo, de billigaste moderkorten har alltid varit avskalade, men den nya lägstanivån med sockel AM5 ligger på 125 USD. Med aktuell växelkurs hamnar detta kring 1 800 kronor, ett pris som hos tidigare generationer varit nog för många av de mer påkostade modellerna. När MSI nu visar vad 200-dollarssegmentet innebär, är det alltså tydligt att 125 USD inte längre är tillräckligt för extra funktioner eller välutrustade moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

I min värld är ett billigt moderkort typ 4-500kr. Den tiden är nog förbi för gott.

Det finns deals att hitta ibland. Kör just denna i en server med en Ryzen 9 3950X och 32 Gb ECC. Funkar hur bra som helst, tickat på i ett år 24/7.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är vilka funktioner man ens skulle sakna?

Ett par M2 slots, 4 sata, 4-6 usb-kontakter på baksidan, 1 pci-express 16x och ett par 1x och/eller 4x räcker otroligt långt för många användare. Vettig nätverkskrets och ok ljud ska förstås också ingå.

Högvis med lysdioder, fläktkontroller för 10+ fläktar och spejsat designade kylflänsar tillför väldigt lite när det kommer till prestanda och stabilitet.

På tal om billiga moderkort så köpte jag ett grymt billigt Asrock K7S8X för många år sedan. Vill minnas att det kostade runt 500-lappen när ett bra motsvarande moderkort kostade ungefär det tredubbla eller mer. Inte riktigt lika snabbt men det fungerade felfritt och bra i många många år.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

jag kommer starta en välgörenshets stiftelse där folk kan donera pengar som heter gamers utan rgb.
där målet är att se till att varje csfragger har grundläggande mänskliga rättigheter som komponenter med xtreme i namnet,
rgb belysning som gör datorn svalare, guldplomberade kontakter för extra hög hastighet med musklickandet.
sånt som alla behöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alexman:

jag kommer starta en välgörenshets stiftelse där folk kan donera pengar som heter gamers utan rgb.
där målet är att se till att varje csfragger har grundläggande mänskliga rättigheter som komponenter med xtreme i namnet,
rgb belysning som gör datorn svalare, guldplomberade kontakter för extra hög hastighet med musklickandet.
sånt som alla behöver.

Glöm inte bort att kartongen behöver 5000-färgerstryck. Minst.

Varför ha dessa färgglada kartonger alls? Flashiga manualer med överflödig information när allt man kan tänkas behöva kan rymmas på en klisterlapp i A5 som man sätter på insidan av chassiet.
Allt förpackat i simplast möjliga kartong. Kartongen har som syfte att skydda kortet under transport.
Vill man ha ett prydnadsobjekt så finns affärer som säljer sådant.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om modulära moderkort kommer i framtiden...
Köp färgen på moderkort, resten är modulärt - > bestäm sockel - >pcie lanes - >m2 slots - > sata - > fan headers - > antal faser - > vrm - > Rgb

Byt sockel enbart och kör vidare samma moderkort

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Har väntat länge på att uppgradera och för varje nytt släpp känner jag mig mindre motiverad, behåller nog min dator till den rasar och köper sen en begagnad Intel 10900k eller något. Vet inte om jag har tröttnat på datorer eller om det är för att marknaden ändrats så mycket.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

I min värld är ett billigt moderkort typ 4-500kr. Den tiden är nog förbi för gott.

Jag minns när att spendera över 1000kr på moderkort ansågs som overkill.

Ingen som ens snackade om VRM och om kortet klarade alla processorer. Möjligen för väldig hög överklockning att man behövde 1000kr+ moderkort men 4-500kr räckte som du säger för alla processorer.

Nu känns det som något under 2000kr knappt existerar. Speciellt inte om man vill ha en VRM som inte går över 100 grader och throttlar.

Buildzoid hade dock bra tips förut om att kylare som blåser ner kyler VRM mycket bättre än de typiska tornkylarna vi ser idag. Med blås ner mot VRM klarar även billigaste korten av i stort sett allt. Iaf så länge du inte kör konstant 100% load.

Jag tycker moderkortsmsrknaden blivit extrem. Förut var det bara något för att sätta sakerna på. Nu finns det moderkort som kostar 15k mer än många hela datorer.

Jag föredrar dock att köpa billigaste som buildzoid säger fungerar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått det som så är den stora kostnads ökningen /Om vi Räknar bort Svag Krona och Inflation) att PCB'n måste vara i åtta Lager Minimum för en godkänd Signal kvalitet på Moderkorten? Vilket var tidigare endast på Highend/Server marknaden.

Hur som haver får man hoppas att både AMD och Intel Låter moderkorten leva minst 3 Generationer för annars blir det omöjligt att räkna hem en uppgradering för de flesta Folk & Fä

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Köper inte nytt mer än kanske vart 5e år så pris är sekundärt.
2st Nvme, 10Gb, vettig strömmatning så är man hemma.
Förutsatt att kortet får vettiga recensioner.

Köpte ett Asus B550E sist, nöjd bortsett Intels 225 som är en riktig dynga.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Ge mig:
m-ATX
4x ram-slots
3x m.2 slots
4x sata
6× usb
1x Pcie x16
4x fan-headers
Shroud på io-shielden
2.5-10gb nätverk

Kan tänka mig betala upp till 4 lakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Kan inte förstå varför det inte finns mer avskalade moderkort?

Ta bort alla SATA-portar, interna kontakter för seriella anslutningar, äldre versioner av USB, extra PCI Express etc. Finns hur mycket som helst på moderkort jag aldrig använt på minst 5-10 år som vore en dröm att slippa.

Jag skulle inte kalla dom funktionsfattiga, jag skulle kalla dom anpassade till nutid och dessutom få ner priset.

Vinstmariginal.
Det tar någon minut längre att tillverka ett moderkort de kränger för 5000:- , men inte mycket mer i kostnad av hårdvaran i sig. Varför tillverka avskalade moderkort då?