Asus, Gigabyte och MSI presenterar moderkort med styrkrets B650

Permalänk
Melding Plague

Asus, Gigabyte och MSI presenterar moderkort med styrkrets B650

Drygt en vecka efter lanseringen av Ryzen 7000 är det dags för moderkort med de mer avskalade styrkretsarna B650 och B650E att titta fram.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas priserna går ner en hel del, denna plattformen är alldeles för dyr när man räknar in alla delar som behövs

Permalänk
Medlem

Det här med 16-fas strömmatning, det är för överklockning va? Jag tänker nog mer att jag vill undervolta Ryzen 7000, behöver man ändå fancy strömmatning?

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppas priserna går ner en hel del, denna plattformen är alldeles för dyr när man räknar in alla delar som behövs

MSI’s moderkort börjar på 189 USD så lite drygt 2500k kr så lär inte bli billigt.

Permalänk

Hoppas priserna går ner.. Sedan går utvecklingen trögare än vad man tror. Ett kommande moderkort som heter B650 AORUS ELITE AX har endast en enda usb c port på baksidan och 2,5Gbit Ethernet.

Det kostar säkert hur mycket som helst, men för mig själv, så gissar jag att jag likaväl kan köra budget då inte så mycket av det jag vill ha finns på de dyrare ändå.
Min bild av dessa kort som de kallar för proffs/elite kort etc, så handlar det framförallt om överklockning. Inte om att portarna är extra många eller extra snabba. I ett Elite kort hade jag typ förväntat mig minst dubbla 5Gbit ethernet osv.

Permalänk
Medlem

Inte ens toppmodellerna har 10GbE ?

Permalänk
Medlem

ASRock har också en bunt kort som är nya sen jag tittade in där sist: https://www.asrock.com/mb/index.asp#AM5
Fast detta kanske är gamla nyheter?

Permalänk

Tänkte planera att uppgradera nu i höst från min sexkärniga Intel men priserna ger mig avsmak. Det blir ingen uppgradering när priserna är så här höga på både processor, moderkort och minnen även om sistnämnda gått ner ganska mycket sista tiden. Har inte lust att punga ut över 11000kr för ett system med samma antal cores.

AMD förlorar på det här.

Permalänk
Medlem

Vi får se hur mycket vill de ha för Gigabajs B650m-DS3H

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem

Men blir det några Unify-varianter från MSI? Hittade inga på deras websida...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Hard pass på denna generation..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Inte ens toppmodellerna har 10GbE ?

Jo, en del av toppmodellerna, X670 och X670E, har 10Gbit. B650 är inte toppmodeller. På intelsidan går det billigaste kortet med 10Gbit loss på 5500kr

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Hard pass på denna generation..

Samma här. Samtidigt beror det lite på vad man har innan.
Mitt stora problem är att jag tycker alla produkter har för mycket brister. Just nu handlar det mest om kass krona och vad man än tittar så anger jag det är svindyrt. När det mycket handlar om att vår valuta har gjort det dyrt.

*edit*
Jag förespådde detta för ett halvår sedan och folk skulle klaga på Intels, Amd, Apples produkter etc vad dyra de har blivit.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att om man vill ha en midend speldator med senaste hårdvaran, skall man vara beredd att lägga ut 25-30 tusen kroner. Hur tänker man? Med sådan prisutveckling kommer dem inte få in ungdomar i spelandet. Alternativet för fattiga blir online game streaming om man vill spela AAA-tittlar.

Permalänk
Medlem

Moderkort har gått upp i pris, men det är inte bara ett problem om man ska ha AMD, Intels DDR5-kort är inte billiga de heller
https://www.inet.se/kategori/1223/socket-1700?filters=%7B%221...

Man får köra sig med DDR4-moderkort ifall man vill hålla ner kostnaderna, men de är ju inte heller roligt ifall man behöver plöja ner för mycket pengar i DDR4 eftersom de lär väl inte fortsätta utvecklas eller om man vill ha förbättringarna med de nya plattformarna.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Det här med 16-fas strömmatning, det är för överklockning va? Jag tänker nog mer att jag vill undervolta Ryzen 7000, behöver man ändå fancy strömmatning?

Du behöver bara fancy strömmatning om du ska överklocka med flytande kväve. Annars kan du köra billigaste möjliga och kommer inte märka minsta skillnad. Är bara marknadsföringstrick precis som SSDs sekventiella hastigheter.

Sen detta verkar som ett skämt från AMD då intels B660 kort har 3-4 M.2 platser för samma pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Du behöver bara fancy strömmatning om du ska överklocka med flytande kväve. Annars kan du köra billigaste möjliga och kommer inte märka minsta skillnad. Är bara marknadsföringstrick precis som SSDs sekventiella hastigheter.

Sen detta verkar som ett skämt från AMD då intels B660 kort har 3-4 M.2 platser för samma pris.

Nej det är inte sant, finns kort från tidigare generationer med begränsad strömbudget runt 100-150W men AMD säger ju att alla AM5 kort ska "klara alla processorer" så förhoppningsvis stämmer det

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Mitt köp av en 5600 till mitt B350 känns ganska bra just nu.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hoppas på lite bättre utbud av MATX-modeller nu då och bättre priser såklart. Sjukt att man släpper moderkort som kostar över 10k. Inte prisvärt någonstans. Skulle gärna hoppa på AM5-tåget med en 7700X, men lägger inte hur mkt pengar som helst på det.

Permalänk
Medlem

Känns som att hela industrin hoppat på den nya trenden att mjölka alla välbeställda på varenda öre som går. Uppenbarligen måste det ju fungera för ingen som har råd utövar konsumentmakt som det verkar. Bara ett nytt moderkort och cpu kostar ju tusenlappar mer än sista generationens spelkonsoler.

Känslan av att sluta game:a i framtiden och istället ge ett stort jä*la långfinger till industrin börjar ta över allt mer.
Ja, jag förstår att inflation och dollarvärdet mm påverkar men det är långt ifrån enda faktorerna.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk

Modernt ändå att Asuskortet kommer med VGA ut.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Hoppas på lite bättre utbud av MATX-modeller nu då och bättre priser såklart. Sjukt att man släpper moderkort som kostar över 10k. Inte prisvärt någonstans. Skulle gärna hoppa på AM5-tåget med en 7700X, men lägger inte hur mkt pengar som helst på det.

Instämmer. Hoppas på fler mATX modeller då jag har lösa tankar på att uppgradera. Största problemet just nu är att ingen av de mATX:er som finns presenterade så långt är B650E. Gärna en sådan, tillsammans med 4x ram slots och 3x M.2:or.

Hitintills är annars enda alternativet, för de i min sits som vill framtidssäkra, Asus-kortet x670E Gene, men då måste man pynta 8 lakan (och ändå inte få 4x ram slots av någon konstig anledning).

Verkar inte heller som att Asrock kör nån mAtx B650E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Nej det är inte sant, finns kort från tidigare generationer med begränsad strömbudget runt 100-150W men AMD säger ju att alla AM5 kort ska "klara alla processorer" så förhoppningsvis stämmer det

Det betyder bara de billigaste moderkortens bortgång i praktiken från sortimentet.

Permalänk
Medlem

Nåja gott folk, föregående generations modeller på både AMD och Intel-sidan ger fortfarande ypperlig spelprestanda. Glöm inte bort att de allra flesta system begränsas mycket mer av grafikkortet än CPU/RAM. Till och med senaste i3'an räcker till för 9/10 spel idag.

Permalänk
Medlem

RIP budget-dator med AMD

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha för mammaplanka om man vill ha gott om portar (inkl. DP för iGPU och en PCIe5-x16-slot för AIB) men inte ett diskotek? Verkar liksom inte finnas i tillverkarnas universum...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Vad ska man ha för mammaplanka om man vill ha gott om portar (inkl. DP för iGPU och en PCIe5-x16-slot för AIB) men inte ett diskotek? Verkar liksom inte finnas i tillverkarnas universum...

Det har funnits särskilda serier av produkter som framförs som mer inriktade på arbetsdatorer, men egentligen är det nog oftast bättre att bara ta vad som har rätt funktioner och bygga i ett chassi utan fönster. De vanligaste formerna av ljuseffekter gör inte korten speciellt mycket dyrare, därför hänger de med lite överallt nuförtiden. Stäng av det i BIOS för att spara en watt och som stilla protest. 😎

Permalänk
Medlem

Snyggt att AMD ligger på topp igen. Fram tills nu har jag köpt nytt i princip varje generation CPU/Mobo. Denna gången uppgraderade jag bara ett par månader innan Ryzen 7000 och till vettiga pengar.

Kollat igenom en del tester och ser att om man som jag spelar i 1440p så får man 2-3FPS mer i snitt, inte värt det för mig iaf.
Använder datorn en del till jobb också och även där är 5900X overkill. Uppgraderingsjävulen får ligga i dvala till nästa generation :0)

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

så billigaste ryzen 7000-moderkortet kostar 2500 kr? AMD har verkligen misslyckats här om så blir fallet. Oerhört dåligt, och girigt.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Var är brädorna, när är säljstart?!

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080