Bra plattform för att skapa forum/community för en större NPO-grupp?

Permalänk
Medlem

Bra plattform för att skapa forum/community för en större NPO-grupp?

Hey

Jag är med i en NPO (en större och mer löshållen forskargrupp) som har ett behov av någon form av tjänst för att kunna kommunicera bättre inom gruppen. Fram tills nu har gruppmejl och personliga konversationer varit det huvudsakliga såvitt jag förstått, men det börjar nog bli en för stor grupp för att det ska funka bra.

Är det någon som har erfarenhet av att bygga communities där man som användare lätt kan skriva inlägg, följa vad andra skriver men även ha möjlighet till privata konversationer? Att kunna posta bilder och länka dokument etc. är såklart viktigt också.

Kollade lite på Slack, men verkar som att forum är bättre för överblick och att kunna ha längre konversationer över tid.

Om ni har några tips på forumtjänster etc. så hojta gärna. SweC har ju ett väldigt nice forum, men antar att det är hemmasnickrat.

Permalänk
Snusfri

Får det kosta eller måste det vara gratis?
XenForo tycker jag är den bästa plattformen, dock så kostar den pengar, du kan antingen låta dem hosta forumet åt dig eller köra det på egen server.

Annars har du IP Board som även de är riktigt bra och erbjuder både hosting eller att du kör det på egen server.

Vill du ha gratis så är phpBB helt klart störst, det är inte riktigt lika modernt som ovanstående och kräver lite mer handpåläggning.

Alla 3 har drösvis med plugins, skins osv för att kunna anpassa forumen för att passa Era behov.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Hey

Jag är med i en NPO (en större och mer löshållen forskargrupp) som har ett behov av någon form av tjänst för att kunna kommunicera bättre inom gruppen. Fram tills nu har gruppmejl och personliga konversationer varit det huvudsakliga såvitt jag förstått, men det börjar nog bli en för stor grupp för att det ska funka bra.

Är det någon som har erfarenhet av att bygga communities där man som användare lätt kan skriva inlägg, följa vad andra skriver men även ha möjlighet till privata konversationer? Att kunna posta bilder och länka dokument etc. är såklart viktigt också.

Kollade lite på Slack, men verkar som att forum är bättre för överblick och att kunna ha längre konversationer över tid.

Om ni har några tips på forumtjänster etc. så hojta gärna. SweC har ju ett väldigt nice forum, men antar att det är hemmasnickrat.

Teams är ju fett najs men kanske för likt Slack. Jag hänger inte med google vad de lagt ner eller lanserat denna vecka...

Permalänk
Medlem

https://www.rocket.chat/ kanske fast det är lite som Slack.

Permalänk

På jobbet har vi massa verktyg för samarbete.

Google Workspace (Gmail, meet (som är som Zoom ungefär), Docs, Sheets, osv).
Miro (boards som är bra för workshops).
Slack (som du redan nämnt).
Atlassian Confluence (För dokumentation).

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Discord borde väl vara ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Får det kosta eller måste det vara gratis?

Det får kosta, finns budget för sådant. Tack för tips, får kolla vidare på dessa. Absolut fördel om det går att posta bilder och videor etc. i själva forumtrådarna så att man inte måste länka externt hela tiden.

Helst att någon annan underhåller och hostar sidan, men sedan får vi själva utse moderatorer och sätta upp forumets struktur och regler etc.

Skrivet av Milky Way:

På jobbet har vi massa verktyg för samarbete.

Google Workspace (Gmail, meet (som är som Zoom ungefär), Docs, Sheets, osv).
Miro (boards som är bra för workshops).
Slack (som du redan nämnt).
Atlassian Confluence (För dokumentation).

Google Workspace har de forummöjligheter? Tycker att gemensamma docs, sheets osv. är bra men här är mer behovet att organiserat strukturera diskussioner och informationsutbyte för ett par hundra personer kanske. Att mejla, ha videomöten etc. det fungerar bra redan utan det som saknas är möjligheter att föra strukturerade diskussioenr över tid som är lätta att följa och söka sig fram igenom.

Vet inte riktigt vad "de som bestämmer" tycker om att använda Google eller dylikt, Facebook valdes bort av anledningen att man inte vill vara för beroende/luta sig för mycket på en jätte/social plattform utan själv ha mer kontroll och kunna göra det mer "avskilt" från andra sociala medier och plattformar etc. Typ lite som att skapa sin egen "atmosfär". Facebook blir för privat, LinkedIn blir för mycket reklam och marknadsföring etc.

Skrivet av Woaini:

Discord borde väl vara ett bra alternativ.

Får kolla upp det med! Är det mer likt ett klassiskt forum som Sweclockers eller mer som Slack?

Generellt skulle jag väl säga att det är något som liknar SweC-forumet jag/vi är ute efter om jag förstått konsensus rätt.

Permalänk
Medlem

Mattermost, hostad phpbb?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Det får kosta, finns budget för sådant. Tack för tips, får kolla vidare på dessa. Absolut fördel om det går att posta bilder och videor etc. i själva forumtrådarna så att man inte måste länka externt hela tiden.

Helst att någon annan underhåller och hostar sidan, men sedan får vi själva utse moderatorer och sätta upp forumets struktur och regler etc.

Google Workspace har de forummöjligheter? Tycker att gemensamma docs, sheets osv. är bra men här är mer behovet att organiserat strukturera diskussioner och informationsutbyte för ett par hundra personer kanske. Att mejla, ha videomöten etc. det fungerar bra redan utan det som saknas är möjligheter att föra strukturerade diskussioenr över tid som är lätta att följa och söka sig fram igenom.

Vet inte riktigt vad "de som bestämmer" tycker om att använda Google eller dylikt, Facebook valdes bort av anledningen att man inte vill vara för beroende/luta sig för mycket på en jätte/social plattform utan själv ha mer kontroll och kunna göra det mer "avskilt" från andra sociala medier och plattformar etc. Typ lite som att skapa sin egen "atmosfär". Facebook blir för privat, LinkedIn blir för mycket reklam och marknadsföring etc.

Får kolla upp det med! Är det mer likt ett klassiskt forum som Sweclockers eller mer som Slack?

Generellt skulle jag väl säga att det är något som liknar SweC-forumet jag/vi är ute efter om jag förstått konsensus rätt.

Discord är mer ett traditionellt chatt-program. Det finns voice chat, video, text, och kanaler för text och voice. Inte direkt ett vanligt forum som Sweclockers. Men Discord är bra om man kanske vill ha mer än bara ett regelrätt forum, eller som tillägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Discord är mer ett traditionellt chatt-program. Det finns voice chat, video, text, och kanaler för text och voice. Inte direkt ett vanligt forum som Sweclockers. Men Discord är bra om man kanske vill ha mer än bara ett regelrätt forum, eller som tillägg.

Ett forum känns också väldigt tomt i jämförelse med Discord om det inte är så att man har ett enormt antal aktiva medlemmar på forumet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ett forum känns också väldigt tomt i jämförelse med Discord om det inte är så att man har ett enormt antal aktiva medlemmar på forumet.

Jag tänker dock även att ett vanligt forum kanske är lättare att hålla reda på om man säger så. En tråd för varje ämne en person vill prata om. Det går visserligen numera, men jag tänker att det kanske blir rörigare på Discord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Skrivet av nu1mlock:

Skrivet av m4gnify:

Jag tänker dock även att ett vanligt forum kanske är lättare att hålla reda på om man säger så. En tråd för varje ämne en person vill prata om. Det går visserligen numera, men jag tänker att det kanske blir rörigare på Discord.

Jag skulle säga att möjligheter till voice chat, videosamtal osv. inte behövs - då kommer Zoom (eller Teams) att användas. Och eftersom det är utmanade nog att få till en (1) fungerande kommunikationsplattform kommer nog inte fler än just en att användas. Användarna kanske är 100-200 utspridda på 4-5 universitet i dagsläget så det får inte bli för komplicerat.

Tror också att ett ganska enkelt och plain forum är det bästa, så tydligt som möjligt och med möjligheter att ladda upp media för att sprida sina idéer och bjuda in till diskussion där alla andra medlemmar kan se vad som pågår och avgöra om det är något de vill delta i eller inte. Det behöver nog inte kännas som ett "levande" community i och med att det ska hända något varje dag, utan som ett verktyg att använda när behov finns.

Och gällande moderator är väl tanken att ha några stycken, och att det även är dessa som godkänner/bjuder in nya medlemmar. Alla kommer nog även att gå under sina riktiga namn så inget behov av att dölja eller maskera saker, likaså kommer ingen känslig information att läggas upp så säkerheten behöver inte vara top notch - så länge inte random personer kan komma in och börja spamma etc.

Permalänk
Medlem

@Levan Jag använder Meta Workplace då mitt företag är sponsrat av dem. Kan bara rekommenderas, alla som är bekanta med Facebook kommer kunna hantera det. Några av de universitet jag arbetar med använder redan Workplace så ni kanske har en licens.