ATX 3.0 Nätaggregat för PCIe 5.0 GPU:er

Permalänk
Medlem

ATX 3.0 Nätaggregat för PCIe 5.0 GPU:er

Hej!

Uppgradera GPU kommer troligtvis läggas på is innan man hunnit skaffa sig ett andra jobb.
Men jag har iom de nya PCIe 5.0 och ATX 3.0 specifikationerna börjat fundera på om man kunde förbereda sig lite med ett nytt nätaggregat?

Söker runt bland våra svenska web-butiker, men tycker inte jag hittar något lätt sätt att se vilka PSU:er som stödjer denna standard?

Ingen verkar ha några lätta filtreringar eller info för ATX 3.0 / PCIe 5.0?
Tycker heller inte jag kan se några nya kontakter på relativt nya PSU:er enligt bilderna?

Vad är det exakt jag ska titta efter?

Permalänk
Medlem

Det måste göra är att vänta. Det finns i princip inga nätaggregat med nya standarden på marknaden ännu. Men det är på G.
Början av nästa år bör det finnas ett par att välja mellan.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Proshop har ett par som har den nya 12pin kontakten nativ

https://www.proshop.se/?s=PCI+5+ready

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Det är alltså kontakter likt den längst upp till vänster som man ska leta efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dioxys:

Det är alltså kontakter likt den längst upp till vänster som man ska leta efter?

https://www.proshop.se/Images/915x900/3104077_ef17006e5fc7.png

Japp.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av dioxys:

Det är alltså kontakter likt den längst upp till vänster som man ska leta efter?

https://www.proshop.se/Images/915x900/3104077_ef17006e5fc7.png

Kontakterna på själva nätagget är inte standardiserade, det är bara kontakterna i andra änden av kablarna som du bör kolla på om du är ute efter någon särskilt kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kontakterna på själva nätagget är inte standardiserade, det är bara kontakterna i andra änden av kablarna som du bör kolla på om du är ute efter någon särskilt kontakt.

Ok, så du menar att säg ASUS här skulle skeppa PSU:er med PCIe 5.0 kontakter, trots att de egentligen inte stödjer standarden?
Så säg istället för att GPU och PSU snackar med varandra om hur mycket ström som faktiskt krävs genom den extra lilla kontakten, så är det möjligtvis bara en jordning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dioxys:

Ok, så du menar att säg ASUS här skulle skeppa PSU:er med PCIe 5.0 kontakter, trots att de egentligen inte stödjer standarden?
Så säg istället för att GPU och PSU snackar med varandra om hur mycket ström som faktiskt krävs genom den extra lilla kontakten, så är det möjligtvis bara en jordning?

Det finns ingenting som säger exakt hur PCIe5-kontakten ska se ut på nätagget.
Det kunde lika gärna vara en kontakt med 16 likadana kontaktstift, eller 2x8...

Och att det är en PCIe5 på bilden, är din tolkning(även om jag håller med).
Märkningen på agget är ju bara PCIe

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Här har du några att hålla koll på men som de andra sa, inga atx 3.0 är släppta men några har pcie5 kontakter som tillbehör.

Seasonic PS Vertex GX-1000 (gold ATX 3.0)
Seasonic PS Vertex PX-1000 (platinum ATX 3.0) - €260 i mitten av december
MSI MEG Ai1000p (PCIe 5.0+ATX 3.0)
SilverStone HELA 850R
Thermaltake Toughpower GF3 1000W

Permalänk
Medlem

MSI var ju tidigt ute redan i somras och annonserade sin nya MEG-serie ATX 3.0, men de har fortfarande inte dykt upp i butikerna. Det är liksom dags nu! Jag är inte så sugen på att använda adaptrar och ett aggregat som får jobba häcken av sig för att orka driva ett 4090. Fan, man ju inte bränna ner kåken.

Nu kanske man inte ska noja upp sig för mycket, kanske ska invänta testerna först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dioxys:

Ok, så du menar att säg ASUS här skulle skeppa PSU:er med PCIe 5.0 kontakter, trots att de egentligen inte stödjer standarden?
Så säg istället för att GPU och PSU snackar med varandra om hur mycket ström som faktiskt krävs genom den extra lilla kontakten, så är det möjligtvis bara en jordning?

Kontakten på nätagget kan som sagt se ut precis hur som helst, det finns ingen standard för modulära nätaggskablar. Detta är också orsaken till att man aldrig ska blanda modulära kablar från olika nätagg, även om de kanske råkar passa rent fysiskt i nätagget så kan de vara annorlunda kopplade på olika nätagg.

Och när det gäller 12VHPWR-kontakten så är de fyra sense-pinnarna alltid bara jordade eller ej anslutna (samma system som nuvarande 6/8-pin men med fler nivåer), grafikkortet och nätagget pratar inte med varandra utan nätagget anger bara hur mycket ström det kan leverera via den kontakten (vilket troligtvis aldrig ändras).

Permalänk
Medlem

Om man använder Corsairs nätagg så går det att köpa en 600W PCIe 5.0 12VHPWR Type-4 PSU Power Cable här: https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Accessories...

https://www.corsair.com/newsroom/press-release/ready-to-go-be...

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Om man använder Corsairs nätagg så går det att köpa en 600W PCIe 5.0 12VHPWR Type-4 PSU Power Cable här: https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Accessories...

https://www.corsair.com/newsroom/press-release/ready-to-go-be...

kan alltså den kabeln med endast 2 kontakter i PSU levera 600W om man har ett HX1000 platinum tex?

För jag litar inte på den adaptern man får med grafikkortet, den känns inte stabil

Permalänk
Medlem

Availability and Compatibility

The official CORSAIR 12VHPWR 600W PSU cable is available to order immediately from the CORSAIR webstore. Orders will ship beginning September 29th.

To check if your PSU is compatible with the CORSAIR 12VHPWR 600W PSU cable, please check https://www.corsair.com/12vhpwr

*600W load requires a 1200W rated CORSAIR PSU or higher. 450W load requires 1000W or higher. 300W load requires 750W or higher.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Availability and Compatibility

The official CORSAIR 12VHPWR 600W PSU cable is available to order immediately from the CORSAIR webstore. Orders will ship beginning September 29th.

To check if your PSU is compatible with the CORSAIR 12VHPWR 600W PSU cable, please check https://www.corsair.com/12vhpwr

*600W load requires a 1200W rated CORSAIR PSU or higher. 450W load requires 1000W or higher. 300W load requires 750W or higher.

Synd att kabeln har varit out of stock den senaste månaden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Availability and Compatibility

The official CORSAIR 12VHPWR 600W PSU cable is available to order immediately from the CORSAIR webstore. Orders will ship beginning September 29th.

To check if your PSU is compatible with the CORSAIR 12VHPWR 600W PSU cable, please check https://www.corsair.com/12vhpwr

*600W load requires a 1200W rated CORSAIR PSU or higher. 450W load requires 1000W or higher. 300W load requires 750W or higher.

Ja ok, så det betyder att jag max får ut 450W men det borde väl räcka på en OC modell om jag inte ska överklocka? snarare undervolta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kontakten på nätagget kan som sagt se ut precis hur som helst, det finns ingen standard för modulära nätaggskablar. Detta är också orsaken till att man aldrig ska blanda modulära kablar från olika nätagg, även om de kanske råkar passa rent fysiskt i nätagget så kan de vara annorlunda kopplade på olika nätagg.

Och när det gäller 12VHPWR-kontakten så är de fyra sense-pinnarna alltid bara jordade eller ej anslutna (samma system som nuvarande 6/8-pin men med fler nivåer), grafikkortet och nätagget pratar inte med varandra utan nätagget anger bara hur mycket ström det kan leverera via den kontakten (vilket troligtvis aldrig ändras).

Skrivet av Satariel:

Om man använder Corsairs nätagg så går det att köpa en 600W PCIe 5.0 12VHPWR Type-4 PSU Power Cable här: https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Accessories...

https://www.corsair.com/newsroom/press-release/ready-to-go-be...

Skrivet av esafesa:

Ja ok, så det betyder att jag max får ut 450W men det borde väl räcka på en OC modell om jag inte ska överklocka? snarare undervolta.

Cablemod säljer en sån kabel med fast med 3 eller 4 x 8-pin https://eustore.cablemod.com/product/cablemod-c-series-pro-mo...

Borde ett av Corsairs nuvarande nätagg och en sån kabel funka lika bra som ett ATX 3.0 eller vore det klokt att vänta om man ska köpa nytt?

Permalänk
Medlem

https://www.techpowerup.com/review/msi-meg-ai1000p-1000w/12.h...

Nu har techpowerup testat från msi. Bra men dyrt, som det mesta nuförtiden Får hoppas det kommer ut på hyllan snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

https://www.techpowerup.com/review/msi-meg-ai1000p-1000w/12.h...

Nu har techpowerup testat från msi. Bra men dyrt, som det mesta nuförtiden Får hoppas det kommer ut på hyllan snart.

2500kr för 1000w kvalitet känns som standard idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

2500kr för 1000w kvalitet känns som standard idag.

Har du hittat den för 2500? 280 usd kommer antagligen betyda typ 3,5k i svensk butik.

Permalänk
Medlem

280$ kommer betyda runda i runda slängar runt 3500:- här. MSI's MEG får mig alltid att tänka på The Meg.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Permalänk
Medlem

Blev en sådan 1300w. Orkar ej vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av releasedninja:

4000 kr + och inte ens sleevade kablar? Eller är de det?

Permalänk

Blir nog en sån själv men har hört att den låter högt dock. Så väntar och ser.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag kommer köra RDNA 3 och då en reference design som högst troligt kommer ligga på under 375W blev det en MSI MPG A1000G 1000W PCIE5

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av esafesa:

kan alltså den kabeln med endast 2 kontakter i PSU levera 600W om man har ett HX1000 platinum tex?

För jag litar inte på den adaptern man får med grafikkortet, den känns inte stabil

skulle inte lita på den kabeln heller vad jag vet är varje 8 pin kontakt (kontakt inte kabeln kabeln kan mycket väl va ok) bara gjord för att hantera upp till 150W/ 8 pin kontakt. (har för mig att corsairs 8 pin kontakter på agget är exakt samma som de på grafikkortet)

så skulle säga att den är inte ok.
om den haft 4 st 8 pin på nätaggssidan så hade jag fått ihop matten men med endast 2 kontakter så är jag skeptisk och ändå kolla efter en corsair kabel med 4 st 8 pin kontakter på nätagg sidan.

om du kollar bilden på 12 pin kontakten så är ju dessutom bara 2 av pinnarna i 4 pin delen kopplade vilket även det talar om max 300W...

om jag inte minst fel måste alla 4 pinnarna se ground för att det ska tillåta 600W genom kontakten eller 150W/pinne

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle inte lita på den kabeln heller vad jag vet är varje 8 pin kontakt (kontakt inte kabeln kabeln kan mycket väl va ok) bara gjord för att hantera upp till 150W/ 8 pin kontakt. (har för mig att corsairs 8 pin kontakter på agget är exakt samma som de på grafikkortet)

så skulle säga att den är inte ok.
om den haft 4 st 8 pin på nätaggssidan så hade jag fått ihop matten men med endast 2 kontakter så är jag skeptisk och ändå kolla efter en corsair kabel med 4 st 8 pin kontakter på nätagg sidan.

Den typen av 8-pin kontakt klarar mycket mer än 150W, det är PCIe-specen som anger max 150W och inte specen för kontakten. Nätagg har använt den typen av kontakt för att leverera åtminstone upp till 300W sen lång tid tillbaka.

PCIe använder ju dessutom bara sex av pinnarna i en 8-pin kontakt för ström, de andra två är sense-pinnar. Eftersom sense-pinnarna bara jordas så kan nätagg använda alla 8 pinnar för ström.

Skrivet av Rouge of Darkness:

om du kollar bilden på 12 pin kontakten så är ju dessutom bara 2 av pinnarna i 4 pin delen kopplade vilket även det talar om max 300W...

om jag inte minst fel måste alla 4 pinnarna se ground för att det ska tillåta 600W genom kontakten eller 150W/pinne

Nej, det är bara två sense-pinnar, när dessa är jordade så tillåts 600W.

Permalänk
Medlem

räcker inte 1000W med råge för 4090 samt 13900k? eller blir det på gränsen?

Permalänk

Borde räcka, jag kör med 850w men det var också rekommendationen för det kortet jag valde. Verkar f.ö som att MSI ATX 3.0 PSU kommer inom kommande veckorna till Sverige.