Priskoll: Geforce RTX 4090 från partnertillverkare

Permalänk
Melding Plague

Priskoll: Geforce RTX 4090 från partnertillverkare

Sök upp numret till SMS-lån och sälj av guldtackorna! RTX 4090 har säljstart och då kan det ju vara bra att veta hur partnerkorten är prissatta hos återförsäljarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Permalänk

Vad är det som gör Asus Geforce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC 6500kr dyrare än Asus Geforce RTX 4090 24GB TUF Gaming?

Permalänk
Medlem

fanns det ens några Strix 4090 OC?

Permalänk
Medlem

och där var det slut på Inet, 9 minuter ändå.....

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det som gör Asus Geforce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC 6500kr dyrare än Asus Geforce RTX 4090 24GB TUF Gaming?

De måste alltid sälja några grafikkort för intropriset 21990, därför det finns några få sådana.. komplett tog ju bort dom helt.

Permalänk
Medlem

Känns fint att ha gått över till Xbox, nästan gratis i jämförelse med att bygga en speldator idag 😁🤟🎮🍕

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det som gör Asus Geforce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC 6500kr dyrare än Asus Geforce RTX 4090 24GB TUF Gaming?

Utan att veta exakt för dessa modeller så brukar det vara bättre strömmatning, kylning och RGB. Dvs överklockningskompatibel osv. Men med senaste generationernas automatiska överklock så är det ganska liten skillnad i verkligheten även om på pappret ser ut att vara en skillnad.

Lycka till alla som vill ha 4090 för ca 22k, de lär ligga på blocket inom kort för 25-30k+.
Tror faktiskt denna datorn är prisvärd med den konfigurationen haha https://www.gtsa.se/product.html/infinity-gt8?category_id=309

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Fick Sverige in 2 kort eller?

Dessutom så försökte jag lägga vantarna på ett FE, men de säljs alltså inte till Sverige?

Blir fan tokig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

fanns det ens några Strix 4090 OC?

Denna lansering var ett skämt, inet fick som mest 10 st kort av en modell. Strix korten tror jag de hade 3 st av. Alla läckor sa att partnertillverkarna hade lager fulla av kort och att de tillverkats för flera månader sedan. Men allokeringen till inet var under 20 kort ser det ut som.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

satt som en idiot på proshop då man har 2,5% cashback där genom refunder, men no luck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

fanns det ens några Strix 4090 OC?

Inet hade 4st i lager

Visa signatur

Intel i9-13900KF OC @ 5.6Ghz P 4.6Ghz E | Asus Maximus Z790 Apex | Caselabs SMA8-A
Corsair AXi 1600W | G.Skill Trident Z5 RGB 32GB OC @ 7800Mhz CL36 DDR5
Asus RTX Tuf 4090 OC | Vattenkylning EK, Singularitycomputers, Hardware Labs, Bitspower | 2x SSD Samsung 980 PRO 2TB | | SSD Samsung 970 EVO 1TB | SSD Samsung 860 QVO 2TB | SSD Samsung 850 500GB | WD Black 6TB | Asus XG27AQM 270hz 1440p
Builds.gg Pcpartpicker.com

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Herregud. Är alla redan slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Fick Sverige in 2 kort eller?

Dessutom så försökte jag lägga vantarna på ett FE, men de säljs alltså inte till Sverige?

Blir fan tokig.

Inet hade nog 100-150st rtx 4090. 100 av dem tog slut efter 2 min

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

fan vad det känns som man har för mycket pengar när man jagar ett graffe för 28 lök haha.. seriöst man skäms.. inflationen är för låg

Permalänk
Medlem

Hur fan kan kort för 22k+ ta slut så fort. Vet någon hur många Inet hade totalt?

Edit: Såg @danskung post, det är ju rätt många ändå.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Om korten tar slut på en gång så var de ju uppenbarligen fel prissatta. Varför tar aldrig dessa företag betalt vad korten faktiskt är värda (det vill säga, priset där efterfrågan och tillgång möts)?

Permalänk
Medlem

elgiganten släppte några TUF också, de försvann på någon sekund..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Om korten tar slut på en gång så var de ju uppenbarligen fel prissatta. Varför tar aldrig dessa företag betalt vad korten faktiskt är värda (det vill säga, priset där efterfrågan och tillgång möts)?

Det är väl den punkten de försöker nå med dessa konstanta prishöjningar?

Permalänk
Medlem

Tack NetonNet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Om korten tar slut på en gång så var de ju uppenbarligen fel prissatta. Varför tar aldrig dessa företag betalt vad korten faktiskt är värda (det vill säga, priset där efterfrågan och tillgång möts)?

de får inte sätta vilket pris som helst för Nvidia osv.. samma med 21990 det är ett pris som bara var idag för ett visst antal, det priset kommer inte tillbaka igen på många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Denna lansering var ett skämt, inet fick som mest 10 st kort av en modell. Strix korten tror jag de hade 3 st av. Alla läckor sa att partnertillverkarna hade lager fulla av kort och att de tillverkats för flera månader sedan. Men allokeringen till inet var under 20 kort ser det ut som.

Lite mer än så hade dem, här en gammal tab som jag inte har refreshat ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

De måste alltid sälja några grafikkort för intropriset 21990, därför det finns några få sådana.. komplett tog ju bort dom helt.

Komplett har det faktiskt listat för 21990 nu, de hade högre priser tidigare bara. Tydligen ska de släppa de korten som ev. inte köps via utlottningen på fredag, men det känns som att TUF-kortet lär försvinna pga popularitet redan på utlottningen.

Någon som fått erbjudande efter utlottningen från Komplett?

På tal om Proshop så har - iaf när jag tittat - alltid "erbjudande/lågpris"-korten försvunnit samma sekund som klockan slagit :00.
På övriga butiker har man ju sett korten swisha förbi med en "köp"-knapp iaf, men inte där... Fler som gjort den observationen?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Inet hade 20-30kort av TUF o SUPRIM X när jag kollade vid 15 gick snabbt idag.

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Om korten tar slut på en gång så var de ju uppenbarligen fel prissatta.

High end kommer alltid vara "front loaded". Du skulle få dra en rejäl sänkning av priset bara efter någon månad i så fall. Lite som TV-tillverkarna gör. Då lanseringspriserna ofta är 20-50% högre än vad det senare går att få tag i dom bara ett halvår senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Denna lansering var ett skämt, inet fick som mest 10 st kort av en modell. Strix korten tror jag de hade 3 st av. Alla läckor sa att partnertillverkarna hade lager fulla av kort och att de tillverkats för flera månader sedan. Men allokeringen till inet var under 20 kort ser det ut som.

Det fanns 12st Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC vid 15:10-ish. Kollade på något annat i början där de hade 30st, så de hade nog snarare runt 100.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Utan att veta exakt för dessa modeller så brukar det vara bättre strömmatning, kylning och RGB. Dvs överklockningskompatibel osv. Men med senaste generationernas automatiska överklock så är det ganska liten skillnad i verkligheten även om på pappret ser ut att vara en skillnad.

Lycka till alla som vill ha 4090 för ca 22k, de lär ligga på blocket inom kort för 25-30k+.
Tror faktiskt denna datorn är prisvärd med den konfigurationen haha https://www.gtsa.se/product.html/infinity-gt8?category_id=309

Både du och jag vet att den bättre strömmatningen, kylningen och rgb inte har ett värde av 6500kr. Asus BOM (bill of material) egentliga kostnad är i praktiken några hundra kronor. De tjänar alltså fett på Strix versionen. Skulle aldrig betala 6500kr extra för två i princip identiska grafikkort. Förr skiljde det sig max en tusing mellan modellerna idag har det verkligen blivit en cirkus.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Komplett har det faktiskt listat för 21990 nu, de hade högre priser tidigare bara. Tydligen ska de släppa de korten som ev. inte köps via utlottningen på fredag, men det känns som att TUF-kortet lär försvinna pga popularitet redan på utlottningen.

Någon som fått erbjudande efter utlottningen från Komplett?

På tal om Proshop så har - iaf när jag tittat - alltid "erbjudande/lågpris"-korten försvunnit samma sekund som klockan slagit :00.
På övriga butiker har man ju sett korten swisha förbi med en "köp"-knapp iaf, men inte där... Fler som gjort den observationen?

Jag undrar om Proshop ens har kort inne vid dessa släpp. Sjukt att även dessa kan försvinna på nolltid. Hade glömt av att scalpers finns kvar, kanske det är dem som dammsög upp varenda kort?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

14:45 - kommer på lanseringen är idag kl 15!!
14:55 - ser att bara inet.se säljer korten som köp direkt.
14:59 - inser att jag glömt mitt inet.se pw.
15:00 - får nytt pw från inet
15:03 - order skickad
15:05 - order bekräftad.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer