Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av 100mbit:

Du har inte övergett OS X egentligen eftersom du använder Linux om man ska hårddra det

Fast Mac OS använder ju Mach-kärnan plus massa BSD Unix-kod, så egentligen kan man säga att jag aldrig övergav Unix under åren med Linuxdistar 😄

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Precis som @fumped skriver fungerar AMD-drivisar väldigt bra i Linux numera, man kan köra på de som ingår i kerneln utan några problem även för Radeon iGPU:s. Har man Nvidia-GPU är kernel-drivisarna däremot sådär bra, då bör man tvinga in den prorietära drivisen. Där har jag läst mig till att man kan ha problem i vissa mjukvaror som inte lirar bra med Nvidias drivis i Wayland-fönsterhanteraren, och att man i vissa fall kan behöva växla till X.org för att det ska fungera ordentligt. Men lyckligtvis dras inte AMD-GPU:er med den problematiken, det är smooth sailing.

Och God Jul!

Tack och God Jul!

Permalänk
Avstängd

Kör Ubuntu på min (well, jobbets) P1 och det funkar bra. Lite mek att få Nvidia-kortet att funka men annars problemfritt. Dock ingen fingeravtrycksläsare förstås. Tanken var att kunna använda jobbets hårdvara utan deras mjukvarumiljö med all övervakning och annan skit och ur det perspektivet var det en succé. Bootar Ubuntu från en extern SSD och när den inte är kopplad så är det en ren företagsdator igen.

Permalänk
Medlem

Thinkpad för Linux med bra tangentbord

Börjat kolla lite på laptop igen. Läste att Thinkpad E14 har bättre tangentbord än T14s. Bra tangentbord och bra Linuxstöd är hög prio för mig. Samt en skärm som är bra på att återge text utan att ge massa reflexer.

Kommit fram till att 14 tum är lagom storlek för mig så har kikat på denna modell:
Lenovo ThinkPad G4 E14 14" Full HD

Är det dumt att köpa denna modell nu? Tänker om det är någon ny CPU på gång eller om intel är ett bättre val numera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Börjat kolla lite på laptop igen. Läste att Thinkpad E14 har bättre tangentbord än T14s. Bra tangentbord och bra Linuxstöd är hög prio för mig. Samt en skärm som är bra på att återge text utan att ge massa reflexer.

Kommit fram till att 14 tum är lagom storlek för mig så har kikat på denna modell:

Är det dumt att köpa denna modell nu? Tänker om det är någon ny CPU på gång eller om intel är ett bättre val numera?

E-serien är ju något mer budgetbetonad än T-serien. Om tangentbordet är bättre på E14 än T14s så tror jag att det beror på att du jämför med en s-modell som är extra tunn, och därmed sannolikt har grundare tangenter och så. Jämfört med en vanlig T14 så borde tangentborden vara mer likvärdiga. Å andra sidan är det ju inget fel på E-serien heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

E-serien är ju något mer budgetbetonad än T-serien. Om tangentbordet är bättre på E14 än T14s så tror jag att det beror på att du jämför med en s-modell som är extra tunn, och därmed sannolikt har grundare tangenter och så. Jämfört med en vanlig T14 så borde tangentborden vara mer likvärdiga. Å andra sidan är det ju inget fel på E-serien heller.

Läste denna artikel om E14 Gen 3 (tidigare generation):
https://www.notebookcheck.net/Lenovo-ThinkPad-E14-G3-AMD-Lapt...

"Input Devices - Currently the best ThinkPad Keyboard

The ThinkPad E14 G3 still gets the familiar and excellent keyboard with 1.8 mm travel and rich feedback. Despite the low price, the E14 has a big advantage over much more expensive ThinkPad X models, which are now equipped with shallower and flatter keyboards. You will definitely be happy when you write a lot and the E14 G3 also comes with a two-stage background illumination."

Men de säger faktiskt "X models" så kanske T14s har bättre tangentbord. Men har förstått det som att E14 Gen 4 har samma typ av tangentbord som Gen 3.

Verkar som T14 har kortare slaglängd på tangentbordet numera:
https://www.notebookcheck.net/Lenovo-ThinkPad-T14-G3-review-B...
"As with other ThinkPads, Lenovo has reduced the key travel for the new G3 model of the T14 from 1.8 to 1.5 mm, which is noticeable in practice. While key feedback is still concise and it is not a bad keyboard, the old models were simply better and more comfortable. Compared to other business laptops, Lenovo no longer has an advantage here and the keyboards from Dell as well as HP are now on a comparable level."

Verkar som att E14 är en ganska bra kompromiss.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Läste denna artikel om E14 Gen 3 (tidigare generation):
https://www.notebookcheck.net/Lenovo-ThinkPad-E14-G3-AMD-Lapt...

"Input Devices - Currently the best ThinkPad Keyboard

The ThinkPad E14 G3 still gets the familiar and excellent keyboard with 1.8 mm travel and rich feedback. Despite the low price, the E14 has a big advantage over much more expensive ThinkPad X models, which are now equipped with shallower and flatter keyboards. You will definitely be happy when you write a lot and the E14 G3 also comes with a two-stage background illumination."

Men de säger faktiskt "X models" så kanske T14s har bättre tangentbord. Men har förstått det som att E14 Gen 4 har samma typ av tangentbord som Gen 3.

Verkar som T14 har kortare slaglängd på tangentbordet numera:
https://www.notebookcheck.net/Lenovo-ThinkPad-T14-G3-review-B...
"As with other ThinkPads, Lenovo has reduced the key travel for the new G3 model of the T14 from 1.8 to 1.5 mm, which is noticeable in practice. While key feedback is still concise and it is not a bad keyboard, the old models were simply better and more comfortable. Compared to other business laptops, Lenovo no longer has an advantage here and the keyboards from Dell as well as HP are now on a comparable level."

Verkar som att E14 är en ganska bra kompromiss.

Den kan säkert vara bra. Min erfarenhet efter att ha gått igenom ett antal Thinkpads är att tangentborden stadigt blir lite sämre för varje generation inom respektive modell, men de är fortfarande långt över de flesta. Min P1 jag har i jobbet skriver jag mer fel på än mina föregående exempelvis och tangentbordet känns aningen svampigare, men tusen gånger bättre än de HP och Dell-modeller som jag hade fått välja mellan idag om jag hade bytt dator på jobbet. Min privata gamla W540 (uppgraderad till W541) är också märkbart bättre än alla nyare jag testat, men går absolut inte upp mot tangentbordet på min gamla X220.

Sen gäller ju att ju mer fokuserad modellen är på tunnhet desto sämre slaglängd på tangentbordet. Min P1 är exempelvis en tunn modell och jämför jag med de av mina kollegor som bedömts behöva fetare datorer och fått P16 istället så är de märkbart bättre, dock med numpad vilket jag inte uppskattar.

Jag vet inte hur stora skillnaderna är mellan E-serien och övriga numera. Från början hette de ju Thinkpad Edge och var ett markant steg ned från övriga, men vad jag förstår har det blivit bättre. Men de är ändå rätt chunky och har inte riktigt samma byggkvalitet som övriga. L-serien är steget ovanför med mer säkerhetsfunktioner, bättre byggkvalitet och så men ändå billigare än T-serien som är standardmodellerna, med s på slutet för de som är tunnare och lättare. X är tunna och lätta, och P-serien är "Workstations".

Permalänk
Medlem

Verkar som E14 kör någon Realtek WiFi-modul (wifi + bluetooth) som är lite småkrånglig att få fungera i Linux. Verkar gå enkelt att byta ut modulen mot Intel AX200 eller AX210 vilket lär lösa problemet. Möjligen sabbar man garantin om man gör detta.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av ronnylov:

Jag har inte haft några problem med Wifi, BT eller något annat egentligen med E14 Gen 3 och Fedora Linux. Bristerna jag upplever har snarare med att det är en budgetmodell att göra. Skärmen har en del light bleed, inget bakgrundsbelyst tangentbord och fingeravtrycksläsaren har inga öppna drivisar. Batteritiden är ok men inte mer. Men för priset får man en hel del. Tangentbordet är riktigt bra, med undantag för att jag får tuppjuck på att page up och page down sitter så nära vänster och höger tangent.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag har inte haft några problem med Wifi, BT eller något annat egentligen med E14 Gen 3 och Fedora Linux. Bristerna jag upplever har snarare med att det är en budgetmodell att göra. Skärmen har en del light bleed, inget bakgrundsbelyst tangentbord och fingeravtrycksläsaren har inga öppna drivisar. Batteritiden är ok men inte mer. Men för priset får man en hel del. Tangentbordet är riktigt bra, med undantag för att jag får tuppjuck på att page up och page down sitter så nära vänster och höger tangent.

Låter bra. Datorn går att köpa med bakgrundsbelyst tangentbord , aluminiumchassi och IPS-skärm. Jag tror att den säljs med olika wifi-moduler (ej valbart vilken man får) men skulle det strula så är det lätt att byta ut den. Fingeravtrycksläsare använder jag inte så det spelar ingen roll. Batteritiden är bättre på Gen 4 än Gen 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Thinkpad x1 yoga 4th gen, sjukt bra maskin, försökte mig också på Fedora på den, det fungerade bedrövligt. Nu spinner den som en katt med Win11 istället

Intressant, jag kör också Fedora på en X1 Yoga 4th gen och det fungerar utmärkt sedan dag ett. Inte haft något nämnvärt problem egentligen, förutom eventuellt att fingeravtrycksläsaren inte fungerade out-of-the-box i tidigare versioner av Fedora, men det var inga problem att få den att fungera om man vill använda den.

Haft Lenovo X1 Carbon och två olika Yoga (1st gen och nu 4th gen) som jobbdatorer med antingen Arch eller Fedora Linux sedan första carbon kom ut för drygt tio år sen. Inte varit nåt annat än nöjd.

Permalänk
Medlem

Drog igång min gamla T450s och tänkte vad fasen den här funkar ju jättebra. 9 timmar batteritid sa den när jag laddat fullt. Debian 11 och chromeos funkar galant. Så egentligen ingen brådska att köpa ny.