PTS: "Svårt att uppnå bredbandsmål till år 2025"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det stora problemet är alla stadsnät som drivs av giriga driftoperatörer som vill ha sin stora del av kakan och som lånar ut sitt överbelastade nät till tjänsteoperatörer där de alla tar samma höga pris. Noll konkurrens och vilja att hålla låga priser. En trögflytande soppa som inte fungerar bra i praktiken.

Du är medveten om att i princip samtliga dessa "giriga" stadsnät går med förlust va och majoriteten av näten överlever endast för att kommunerna pumpar in pengar i dem. De få nät som går med vinst har i princip samtliga en vinst som är i det närmast obefintlig.

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den kostnaden kommer att tas ut av abbonenterna på ett eller annat sätt, finns inget "det får leverantören bekosta" någonstans i samhället sålänge vi inte går över till kommunism som statsskick.
Det går ju dock fortfarande att begränsa trafiken kraftigt genom att bara sätta höga priser på snabbare uppkopplingar. Priset är inte heller något som går att reglera från regeringshåll, om man nu vill att folk ska få bredband vill säga.

Däremot borde man kanske ta detta med internetuppkoppling på större allvar och inse att det tillhör samma kategori av kritisk infrastruktur som t.ex. elnät (som av ett rent sammanträffande är underdimensionerade för dagens samhälle), och att det behövs långsiktiga satsningar som kan garantera att det inte bara står kvar utan även byggs ut tillräckligt för att ta hand om ökade kapacitetskrav när samhället växer.

Här är jag, för ovanlighets skull, för en användning av skattmedel för att trygga såna system.

Vi kan nationalisera branschen också, inte mig emot.

Permalänk
Medlem

Handlar väl om pengar i slutändan, det ansöktes om 3,6miljarder i bidrag och skulle väl delas ut 1,3 så viljan att bygga ut finns. IP-only kör just nu en drive i by där jag bor och dom skulle få besked om beviljat bidrag nu i okt-nov, och som det lät så börjar dom gräva till våren, när tjälen gått ur backen, om dom får bidrag.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jävligt sällan det är koppar till centralen, dock efter i switchar spelar det ingen roll en 48 Gbit switch kostar ingenting för koppar.

Dock används inte vanliga enterprise switchar i stadsnät. Det är oftast switchar av högre krav för denna miljön och kostar en del mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är betydligt enklare att leva utan anslutning till el och vatten/avlopp än utan riktigt bredband om du behöver en förbindelse med låg och stabil svarstid.

El går att köra off-grid, avloppsverk för enskilt bruk finns, enskild brunn eller vattenleveranser går att ordna.

Så du behöver ditt internet mer än ditt vatten, det är ett väldigt märkligt sätt att leva på.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Ska det då år 2025 finnas någon som man kan klaga till och få upprättelse om man tillhör ett hushåll som inte kan få 30 mbit?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Kanske hade varit smartare att nationellt bygga en egen "starlink" som täcker Sverige. Vi har ju (nästan?) möjlighet att skicka upp satelliter från Sverige idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haladria:

Kanske hade varit smartare att nationellt bygga en egen "starlink" som täcker Sverige. Vi har ju (nästan?) möjlighet att skicka upp satelliter från Sverige idag.

Att bygga ett eget "starlink" är extremt dyrt och hade varit väldigt bortkastade pengar. Tror nog vi hade kunnat bygga ett helt nytt fibernät för hela Sverige för det priset.

*Edit* 10 miljarder dollar för Starlink enligt google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det stora problemet är alla stadsnät som drivs av giriga driftoperatörer som vill ha sin stora del av kakan och som lånar ut sitt överbelastade nät till tjänsteoperatörer där de alla tar samma höga pris. Noll konkurrens och vilja att hålla låga priser. En trögflytande soppa som inte fungerar bra i praktiken.

Jag hade Gbit via stadsnätet för något år sedan och den låg på 850+Mbit i båda riktningarna så att säga att ALLA stadsnät är överbelastade stämmer inte.
Däremot håller jag med om att det är intressant att alla har lagt sig löjligt nära varandra prismässigt! Det kommer en ny leverantör och de lägger sig på exakt samma pris som alla andra :/

Skrivet av cyklonen:

Ja, men det är ju det jag menar. Bättre att fokusera på att i princip alla ska ha en fast, stabil anslutning framför att den ska vara snabb för en majoritet.

Håller inte med. Det är inte rimligt att förvänta sig att du ska kunna ha en fast anslutning mitt ute i ett träsk i norra Sverige med 20 mil till närmaste anslutningspunkt. Kostanden i förhållande till värdet är på tok för hög. Ge folk 100Mbit lina där det går att genomföra till rimlig kostnad, sedan Gbit där det går och folk är beredda att betala för det.
PTS skriver ju att det är svårt rent teknisk att lösa det hela för de sista procenten.
Väljer man att bo ute på tundran så kan man inte förvänta sig en anslutning tycker jag.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Håller inte med. Det är inte rimligt att förvänta sig att du ska kunna ha en fast anslutning mitt ute i ett träsk i norra Sverige med 20 mil till närmaste anslutningspunkt. Kostanden i förhållande till värdet är på tok för hög. Ge folk 100Mbit lina där det går att genomföra till rimlig kostnad, sedan Gbit där det går och folk är beredda att betala för det.
PTS skriver ju att det är svårt rent teknisk att lösa det hela för de sista procenten.
Väljer man att bo ute på tundran så kan man inte förvänta sig en anslutning tycker jag.

Det är inte alls svårt, det är bara dyrt. Några tekniska hinder finns det inte.

Och sen menar jag inte ensliga hyddor ute i vildmarken, för såna finns det inte många. Utan man kan börja med att det ska vara 100 % anslutet i samtliga tätorter och småorter (SCB:s definitioner), oavsett var i Sverige det är. Därutöver också alla bostäder som ligger inom 100 m eller så från en asfalterad väg som inte är privat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Så du behöver ditt internet mer än ditt vatten, det är ett väldigt märkligt sätt att leva på.

Kommunalt vatten är inte det enda vattnet som finns, men du kan få det kommunala vattnet i tankbil om du vill. Har du förutsättningar för brunn lär du borra en.

Behöver du bara någonstans att sova behöver du varken bredband, el eller rinnande vatten, men nu pratade vi om att man kan förse sig själv med el och vatten/avlopp utan att ansluta sig till elnät och kommunalt nät. Fiber är en svårare sak, för även om du kan gräva själv eller betala vad som helst kan du inte tvinga någon att ansluta dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Jo, bor själv i en litet mindre samhälle och här har man tur om man ens får 5Mbit över 4G, går vanliga nätet ner så har man i snitt ca 5kb/s över 4G i det här området som enligt de båda två stora nätaktörerna har full god teckning, och vist tekning har man ~3/5 typ men det betyder inte ett skit på hastigheten, Även i själva centrum i denna kommun har exakt samma problem och ja jag bor i Västra Götaland inte i Norrland så vill inte ens veta hur illa det är där för här ljugs det fullt på kartorna.

Det är faktiskt rätt bra i norrland generellt. Västerbotten var först i sverige med att satsa på fiber till glesbygden och hade senaste mätningen typ 2017 fortfarande landets högsta procentuella andel fiberanslutningar, småbyarna runt där jag växte upp hade 10-100Mbit runt 2002-2004, medans vi i den "större" tätorten fick sitta med ADSL till typ 2007.

Sen finns det ju såklart "bosättningar" så små att det inte kan klassas som by där det inte finns en väg med fiber inom rimligt avstånd.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Enligt PTS räknar de med att 95 procent av "ytor där användare normalt befinner sig" ska ha en mobiltäckning av god kvalitet nästa år.

Då vill det till att ha rätt leverantör. En semesterresa till Jämtland och Västerbotten fick mig till min förvåning att inse att Tre i princip inte har någon täckning alls, även om man var i bebodda trakter. Infödingarna använder enbart Telia eller Telenor. Märk väl att jag inte var ute på ett kalfjäll eller i ett björngryt.

Extra jobbigt var att jag förlitade mig på Google maps och min telefon som GPS, så jag fick läsa vägskyltarna likt någon sorts grottmänniska.

Telia har också dålig täckning i Västerbotten. Bor i Skelleftehamn, var tvungen att byta mitt mobila nätverk till Tele2 för att Telia var långsamt och tappade ofta anslutningen. Här funkar Tele2 bäst.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är inte alls svårt, det är bara dyrt. Några tekniska hinder finns det inte.

Och sen menar jag inte ensliga hyddor ute i vildmarken, för såna finns det inte många. Utan man kan börja med att det ska vara 100 % anslutet i samtliga tätorter och småorter (SCB:s definitioner), oavsett var i Sverige det är. Därutöver också alla bostäder som ligger inom 100 m eller så från en asfalterad väg som inte är privat.

Från artikeln:

Citat:

För ett år sedan, i oktober 2021, hade cirka 96 procent av befolkningen tillgång till antingen 1 Gbit/s eller 100 Mbit/s. När 30 Mbit/s räknas in landar siffran på 99 procent.

Sett till att 9,8% av befolkningen bodde utanför tät eller småorter 2020, så gissar jag att en förkrossande andel av de som då bor i små och tätorter, men inte alla, redan har det.

en bild:

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Från artikeln:

Sett till att 9,8% av befolkningen bodde utanför tät eller småorter 2020, så gissar jag att en förkrossande andel av de som då bor i små och tätorter, men inte alla, redan har det.

en bild:

<Uppladdad bildlänk>

Du missade visst sista delen av det jag skrev.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haladria:

Kanske hade varit smartare att nationellt bygga en egen "starlink" som täcker Sverige. Vi har ju (nästan?) möjlighet att skicka upp satelliter från Sverige idag.

OneWebs satelliter täcker redan hela Sverige, det är bara att du behöver jordstationer för att det ska fungera och någon som vill marknadsföra sig för konsumenter. Får de bygga en jordstation med 30-40 antenner så kommer de kunna erbjuda tjänster till hela Sverige.

Det är dock väldigt få fall där detta är bästa lösningen. Terrestriska radiolänkar kan koppla upp små samhällen precis som en del mobilbasstationer/master sitter på sådana och precis som telefonstationer förr kunde gå på radiolänk. Så du kan ha radiolänk XXX antal km till en mast på flera Gigabit/s eller flera hundra Gigabit/s om du håller dig till XX antal km, masten som i sin tur har andra länkar som går till konsumenten. Alternativt har du en fibernod ansluten till radiolänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är inte alls svårt, det är bara dyrt. Några tekniska hinder finns det inte.

Och sen menar jag inte ensliga hyddor ute i vildmarken, för såna finns det inte många. Utan man kan börja med att det ska vara 100 % anslutet i samtliga tätorter och småorter (SCB:s definitioner), oavsett var i Sverige det är. Därutöver också alla bostäder som ligger inom 100 m eller så från en asfalterad väg som inte är privat.

Men hur ska det finansieras? Det är ju en förlustaffär för företag att göra det så de är inte intresserade och personligen jag tycker att vi kan få mer värde för skattepengar än att finansiera en anslutning till folk som väljer att bo "off".

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Men hur ska det finansieras? Det är ju en förlustaffär för företag att göra det så de är inte intresserade och personligen jag tycker att vi kan få mer värde för skattepengar än att finansiera en anslutning till folk som väljer att bo "off".

Grundproblemet där är ju att det är företag som gör det. Fysisk infrastruktur skulle alltid vara helt offentligt byggd, ägd och förvaltad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Grundproblemet där är ju att det är företag som gör det. Fysisk infrastruktur skulle alltid vara helt offentligt byggd, ägd och förvaltad.

Gillar tanken med offentligt ägd infrastruktur men jag tycker att man kan dra gränsen vid en lägre procentsats för att spara skattepengar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Där är jag inte överens med dig. Det finns enklare anslutningar som är stabila utan att medge gigabit+.

Men alldeles oavsett är det fel att lägga pengar på att de miljoner hushåll som i dag har en stabil anslutning över koppar ska ha fiber, före att ansluta de sista procenten till en fast anslutning som fungerar.

Kopparnätet finns knappt kvar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kommunalt vatten är inte det enda vattnet som finns, men du kan få det kommunala vattnet i tankbil om du vill. Har du förutsättningar för brunn lär du borra en.

Behöver du bara någonstans att sova behöver du varken bredband, el eller rinnande vatten, men nu pratade vi om att man kan förse sig själv med el och vatten/avlopp utan att ansluta sig till elnät och kommunalt nät. Fiber är en svårare sak, för även om du kan gräva själv eller betala vad som helst kan du inte tvinga någon att ansluta dig.

Kommunalt vatten, det vet jag inte varifrån du fick. Jag går hellre bort till grannen och lånar internet än går samma sträcka för att hämta vatten.
Att borra en brunn är ju inte enklare än att gräva ner fiber.
Utan el fungerar dock inte internet, eftersom man behöver skicka elektriska signaler genom internetuppkopplingen och ha el till sin monitor även om den drivs på solpaneler.
Att vara off-grid på elnätet är ju detsamma som att ha ett lokalt nätverk.

Min grundläggande poäng är att du kan inte använda internet utan el, men du kan använda el utan internet.
Därför är el alltid viktigare utan att behöva gå inte på hårklyverier som avtal hit och dit.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Grundproblemet där är ju att det är företag som gör det. Fysisk infrastruktur skulle alltid vara helt offentligt byggd, ägd och förvaltad.

Det blir inte billigare att dra fiber för att det är det offentliga som handlar upp en fiberdragning. Oavsett om det drivs offentligt eller om privata aktörer får bidrag så är det ju i slutändan skattebetalarna som får bekosta kalaset så rimligtvis måste det finnas är gräns för hur mycket det får kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kommunalt vatten, det vet jag inte varifrån du fick. Jag går hellre bort till grannen och lånar internet än går samma sträcka för att hämta vatten. Att borra en brunn är ju inte enklare än att gräva ner fiber.

Att ha egen brunn är nog vanligare än du tror, bara 87% av Sveriges befolkning har tillgång till kommunalt vatten och avlopp medan fler än 96% av Sveriges hushåll har tillgång till fiber.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att klara målet när det finns skitföretag som IP-Only som vinner upphandlingar och tecknar kontrakt och sedan struntar i att utföra sin del av avtalet, samtidigt som avtalet förbjuder fastighetsägare att anlita andra.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kommunalt vatten, det vet jag inte varifrån du fick. Jag går hellre bort till grannen och lånar internet än går samma sträcka för att hämta vatten.
Att borra en brunn är ju inte enklare än att gräva ner fiber.
Utan el fungerar dock inte internet, eftersom man behöver skicka elektriska signaler genom internetuppkopplingen och ha el till sin monitor även om den drivs på solpaneler.
Att vara off-grid på elnätet är ju detsamma som att ha ett lokalt nätverk.

Min grundläggande poäng är att du kan inte använda internet utan el, men du kan använda el utan internet.
Därför är el alltid viktigare utan att behöva gå inte på hårklyverier som avtal hit och dit.

Jo att gräva brunn, anlägga eget reningsverk, ansluta sig till kommunal VA eller ansluta sig till elnätet är enklare än att gräva fiber.

Du kan gräva ner en fiberkabel, men ingen behöver installera dig. Du kan kräva att få ditt hus anslutet till elnätet. Du har också rätt att ansluta ditt hus till kommunalt VA om du bor inom va-anläggningens verksamhetsområde, bor du utanför kommer du få bygglov för rimlig egen lösning.

Elnät är inte viktigare, energin måste komma från något, men vi pratar om max några tusen hushåll i landet inte miljoner och att då förlita sig på egen el är inget problem – men de som vill har rätt till och kan kräva att elbolaget ansluter dem så det är ännu färre som väljer att inte ansluta sig där.

Det finns inget rätt att ansluta dig till fibernät, operatören kan liksom säga att du tillgodoses av mobilnätet, satellit eller vad som helst.

Med vatten från brunn eller vattentank har du fortfarande rinnande vatten i kran. Du har ingenting med en fiberkabel som inte är ansluten till något.

Jag vet inte varför du argumenterar mot halmgubbar. Ditt inlägg nämnde elnät och jag kommenterade att du inte behöver något elnät för att driva ditt hushåll och förse det med el. Senare nämnde du att jag föredrar internet framför vatten när jag redan nämnt lösningarna för rinnande vatten. Din granne ska du inte blanda in.

+för
Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Enligt PTS räknar de med att 95 procent av "ytor där användare normalt befinner sig" ska ha en mobiltäckning av god kvalitet nästa år.

Då vill det till att ha rätt leverantör. En semesterresa till Jämtland och Västerbotten fick mig till min förvåning att inse att Tre i princip inte har någon täckning alls, även om man var i bebodda trakter. Infödingarna använder enbart Telia eller Telenor. Märk väl att jag inte var ute på ett kalfjäll eller i ett björngryt.

Extra jobbigt var att jag förlitade mig på Google maps och min telefon som GPS, så jag fick läsa vägskyltarna likt någon sorts grottmänniska.

Ja Tre har extremt lite täckning i Norrland, något som jag trodde att man visste om. För övrigt så har Tele2 och Telenor likadan täckning (men kan vara skillnad i hastighet) på 2G, 4G och 5G så Tele2 hade också haft täckning där Telenor fungerade

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja Tre har extremt lite täckning i Norrland, något som jag trodde att man visste om. För övrigt så har Tele2 och Telenor likadan täckning (men kan vara skillnad i hastighet) på 2G, 4G och 5G så Tele2 hade också haft täckning där Telenor fungerade

Tre har heller inget krav från PTS (eller sina licenser snarare) att fixa täckningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Enligt PTS räknar de med att 95 procent av "ytor där användare normalt befinner sig" ska ha en mobiltäckning av god kvalitet nästa år.

Då vill det till att ha rätt leverantör. En semesterresa till Jämtland och Västerbotten fick mig till min förvåning att inse att Tre i princip inte har någon täckning alls, även om man var i bebodda trakter. Infödingarna använder enbart Telia eller Telenor. Märk väl att jag inte var ute på ett kalfjäll eller i ett björngryt.

Extra jobbigt var att jag förlitade mig på Google maps och min telefon som GPS, så jag fick läsa vägskyltarna likt någon sorts grottmänniska.

Man behöver inte ens ta sig långt. Kan räcka med någon mil utanför de större städerna, även söder om Dalarna för att man ska tappa all täckning med Tre. De fungerar väl brukligt i städerna. Men för en annan som rör en hel del på sig så är de inte ens ett alternativ.

Jobba från tåg tex är helt kört, medans med Telia/Telenor/Tele2 så fungerar det, även om det kan vara lite slött vissa sträckor.

Permalänk
Inaktiv

Sitter med 500mbit fiber i ett nytt hus eftersom leverantören vägrar "låsa upp" snabbare hastigheter för privatbruk

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ja Tre har extremt lite täckning i Norrland, något som jag trodde att man visste om. För övrigt så har Tele2 och Telenor likadan täckning (men kan vara skillnad i hastighet) på 2G, 4G och 5G så Tele2 hade också haft täckning där Telenor fungerade

Jag borde ha kontrollerat innan jag åkte, men naivt nog utgick jag från att alla bolag borde ha täckning längs europavägarna och i byarna om inte annat. Tre har ju funnits i snart 20 år och borde ha hunnit bygga upp ett nät. Nu hade jag naturligtvis inte kunnat byta leverantör för några dagars resa, men jag hade i alla fall laddat ner offlinekartor.

Men för 5-10 år sedan här i den Skaraborgska folkrepubliken var det nästan omöjligt att få täckning där jag bor. Telenor var de enda som lyckades. Bytte till Tre förra året efter ett bra erbjudande och efter att ha verifierat att täckningskartan visade att det fanns bra mottagning. Men borde kanske ha tänkt på det faktum att man ibland är på resande fot, även norr om Tiveden.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak