Svenska Louqe prispressar kompakta datorlådor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Bra prisdrop, men fortfarande lite dyrt för min smak. Men är å andra sidan rätt nöjd med min NR200 ändå så

Jag tror generellt att NR200 är ett "problem" för många av dessa dyra SFF-chassin. Jag kollade själv länge på Ghost och följde utvecklingen av produkten, men när det väl var dags för nytt bygge så var det omöjligt att motivera priset när NP200 kostade under 1000kr. Ja det är inte samma kvalitet och storlek som nichade SFF chassin, men det har varit så extremt mycket billigare (till och med vart nere under 700kr), samtidigt som att det inte direkt ser eller känns budget, att det nog har tagit en hel del konsumnter. Hade detta vart prislappen när jag köpte, hade det nog absolut blivit ett ghost.

Hur som helst, tråkig nyhet, med tanke på hur extremt nedsänkt priset är så antar jag att det i princip är ett måste för att dom ska hålla sig flytande. Som följare av Louqe/Ghost tråden här på sweclockers så känns det riktigt vemodigt faktiskt. När den skapades fanns det verkligen en hunger efter väldesignade chassin i den formfaktorn, men jag tror helt enkelt att det blev för dyrt att producera samtidigt som att det kom mer itx alternativ. Det blir även lite extra märkligt nu när high-end, där många av dom som lägger mycket pengar på byggen finns, inte längre funkar i sånna här restrektiva lådor. Betydligt lättare att bygga litet med 9900k och 1080ti än 12900k/7950X och 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Beställde två men börjar ångra mig nu då jag kan inte sluta tänka tillbaka på datorbutiken.com sista tid och hur det slutade...

Hoppas du får dina grejer för min del är det faktura eller inget köp.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag tror generellt att NR200 är ett "problem" för många av dessa dyra SFF-chassin. Jag kollade själv länge på Ghost och följde utvecklingen av produkten, men när det väl var dags för nytt bygge så var det omöjligt att motivera priset när NP200 kostade under 1000kr. Ja det är inte samma kvalitet och storlek som nichade SFF chassin, men det har varit så extremt mycket billigare (till och med vart nere under 700kr), samtidigt som att det inte direkt ser eller känns budget, att det nog har tagit en hel del konsumnter. Hade detta vart prislappen när jag köpte, hade det nog absolut blivit ett ghost.

Hur som helst, tråkig nyhet, med tanke på hur extremt nedsänkt priset är så antar jag att det i princip är ett måste för att dom ska hålla sig flytande. Som följare av Louqe/Ghost tråden här på sweclockers så känns det riktigt vemodigt faktiskt. När den skapades fanns det verkligen en hunger efter väldesignade chassin i den formfaktorn, men jag tror helt enkelt att det blev för dyrt att producera samtidigt som att det kom mer itx alternativ. Det blir även lite extra märkligt nu när high-end, där många av dom som lägger mycket pengar på byggen finns, inte längre funkar i sånna här restrektiva lådor. Betydligt lättare att bygga litet med 9900k och 1080ti än 12900k/7950X och 4090.

Ja det har du en poäng där. För ett par år sen när jag skulle bygga en dator för första gången på 10-15 år så var valet självklart, o jag är väldigt imponerad över hur bra chassit är på alla sätt o vis, fanns inget i närheten utav det förr i tiden, speciellt inte för det priset! Men frågan är väl om det är Cooler Master som är väldigt väldigt billiga eller om det är dom andra som är dyra? Antar iofs att det kan vara nånstans mitt imellan. Men ja, vi får hoppas Louqe klarar sig, verkar ju vara fina grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror varken priset eller tajming är deras bekymmer, de har helt enkelt inte tillräckligt praktisk design.
Jag gillar generellt när chassin inte är större än vad dem behöver vara och modularitet.
Behov av förlängningskabel till PSU och grafikkort är tydliga tecken på dålig design, 2 feta kablar i chassit som inte behöver vara där och trängas.

Nja, alltså, med en PCIe riser så får man fler möjligheter till intressanta konstruktioner. Det går inte att bygga ett sandwich-chassi utan en sån.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kan det verkligen vara så dyrt att producera dessa chassin? Nog för att det är bastanta grejer, men det känns som att Louqe borde kunna hitta en fabrik som kan tillverka dem för en billigare peng, om de kostar mer än 160 dollar att tillverka.

Just med RAW så tillverkas ju delarna, och så vitt jag förstår det så sker monteringen också här i Sverige. Vilket förklarar den höga kostnaden för chassit. Fast med facit i hand så bryr jag mig inte särskilt mycket om det står Made in Sweden , ex Made in Taiwan, Made in Japan eller vad som. Så länge det håller hög kvalité så är det ju det som är det väsentliga.
Och med RAW chassit så känns det som att det var en av dom stora förklaringarna bakom priset, även fast chassit är långt ifrån perfekt. Med flisor som skarvar av (kanske är fixat i en ny batch?)och hela fadäsen med toppen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag tror generellt att NR200 är ett "problem" för många av dessa dyra SFF-chassin. Jag kollade själv länge på Ghost och följde utvecklingen av produkten, men när det väl var dags för nytt bygge så var det omöjligt att motivera priset när NP200 kostade under 1000kr. Ja det är inte samma kvalitet och storlek som nichade SFF chassin, men det har varit så extremt mycket billigare (till och med vart nere under 700kr), samtidigt som att det inte direkt ser eller känns budget, att det nog har tagit en hel del konsumnter. Hade detta vart prislappen när jag köpte, hade det nog absolut blivit ett ghost.

Hur som helst, tråkig nyhet, med tanke på hur extremt nedsänkt priset är så antar jag att det i princip är ett måste för att dom ska hålla sig flytande. Som följare av Louqe/Ghost tråden här på sweclockers så känns det riktigt vemodigt faktiskt. När den skapades fanns det verkligen en hunger efter väldesignade chassin i den formfaktorn, men jag tror helt enkelt att det blev för dyrt att producera samtidigt som att det kom mer itx alternativ. Det blir även lite extra märkligt nu när high-end, där många av dom som lägger mycket pengar på byggen finns, inte längre funkar i sånna här restrektiva lådor. Betydligt lättare att bygga litet med 9900k och 1080ti än 12900k/7950X och 4090.

Jag tror även att storleken på Nvidias 3000 och 4000 serie av grafikkort har gjort att efterfrågan på Ghost sjunkit. De är för stora helt enkelt. Jag sitter själv med ett NR200 mycket pga detta faktum.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Inaktiv

Gillar verkligen S1an men den är problematisk ifall man vill ha en modern hög presterande GPU. Jag hoppas de gör en bättre variant av NR200/ncase framöver (utan ricer och plats för 3 slot GPU)

Permalänk
Medlem

Har en äldre gen av Ghost, nästan beredd att köpa en RAW bara för att få fatt i deras riser kabel.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Halogen:

Jag tror även att storleken på Nvidias 3000 och 4000 serie av grafikkort har gjort att efterfrågan på Ghost sjunkit. De är för stora helt enkelt. Jag sitter själv med ett NR200 mycket pga detta faktum.

Med facit i hand att grafikkorten skulle bli större efter RTX 2000 så ångrar jag mitt köp av Ghost S1, den blev ersatt av en NR200P och nu står bara i hyllan medan tiden går.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag tror generellt att NR200 är ett "problem" för många av dessa dyra SFF-chassin. Jag kollade själv länge på Ghost och följde utvecklingen av produkten, men när det väl var dags för nytt bygge så var det omöjligt att motivera priset när NP200 kostade under 1000kr. Ja det är inte samma kvalitet och storlek som nichade SFF chassin, men det har varit så extremt mycket billigare (till och med vart nere under 700kr), samtidigt som att det inte direkt ser eller känns budget, att det nog har tagit en hel del konsumnter. Hade detta vart prislappen när jag köpte, hade det nog absolut blivit ett ghost.

NR200P har ju bla senast under sommarmånaderna gått att tag på för under 500-lappen. Vet att @Inet sålde den för 499:- flertalet gånger, inkl dom lite mer djärva färgerna som orange, lila, grönt och nån mer.
Svårt att se ett chassi i den storleken för ett bättre pris, eller mer prisvärt alternativ svarade sagt 😀

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vzano:

Med facit i hand att grafikkorten skulle bli större efter RTX 2000 så ångrar jag mitt köp av Ghost S1, den blev ersatt av en NR200P och nu står bara i hyllan medan tiden går.

Skrivet av RVX:

NR200P har ju bla senast under sommarmånaderna gått att tag på för under 500-lappen. Vet att @Inet sålde den för 499:- flertalet gånger, inkl dom lite mer djärva färgerna som orange, lila, grönt och nån mer.
Svårt att se ett chassi i den storleken för ett bättre pris, eller mer prisvärt alternativ svarade sagt 😀

Har själv haft ett NR200 och de må vara billiga men Louqe spelar i en helt annan liga när det kommer till kvalitet. En Ghost S1 är en kompakt bastant pjäs och NR200 ett vingelskåp i min bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har själv haft ett NR200 och de må vara billiga men Louqe spelar i en helt annan liga när det kommer till kvalitet. En Ghost S1 är en kompakt bastant pjäs och NR200 ett vingelskåp i min bok.

Kvalitén och skillnaden tror jag ingen direkt har nåt att anmärka på. Det avspeglar sig nog också i prissättningen, frågan är ju bara hur mycket man är beredd att spendera 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har själv haft ett NR200 och de må vara billiga men Louqe spelar i en helt annan liga när det kommer till kvalitet. En Ghost S1 är en kompakt bastant pjäs och NR200 ett vingelskåp i min bok.

Nu har jag aldrig betat på en Ghost S1, men NR200 känns vekrligen inte som nån lågkvalitetsburk alls imo.

Angående vilka grafikkort som får plats så är det väl ändå bara toppkorten som kan ha problem? T ex ett 3060ti får ju plats helt utan problem.

Permalänk
Medlem

Många jämför med NR200 vilket jag delvis förstår men jag själv har haft Cooler Master Elite 130, Fractal Design Node 304 och nu Raijintek Ophion som förhoppningsvis ersätts av en Ghost S1. Jag vill ha så liten dator som möjligt på skrivbordet men min smärtgräns för en låda ligger på kring 1500 kr.
NR200 är en bjässe med mer än dubbelt så stor volym mot ett Ghost S1 så jämförelsen blir liiite haltande. Är t.om. större än Elite 130 som släpptes 2013.
Gränsen till att inte ens kalla lådan en SFF.

Men max 10 liters datorlådor är en nischad marknad, blir många prioriteringar i en sådan liten låda.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurrrra:

Nu har jag aldrig betat på en Ghost S1, men NR200 känns vekrligen inte som nån lågkvalitetsburk alls imo.

Angående vilka grafikkort som får plats så är det väl ändå bara toppkorten som kan ha problem? T ex ett 3060ti får ju plats helt utan problem.

Även de flesta RTX 3060ti är för tjocka för S1 och jag skulle inte kalla 3060ti för något högpresterande kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jo, är ju ett alternativ om man har tillgång till en
Men om man inte har en och vill ha tillgång till ordentligt utblås och luftflöde...hur går man i så fall till väga? Mer än att avlägsna toppen? Finns det firmor som 3D-printar på beställning? Annars så blir det ju lite knixigare...
Men... om man bortser från detta helt ok pris så kan man ju tycka att det är nånting man inte ska behöva göra själv. Detta borde dom fångat upp vid framställningen av chassit.
Är ju som en igentäppt skorsten i sitt grundutförande.

Nej jag har väntat lite på att de skulle släppa en ventilerad topp som tillbehör. Även om jag har en 3d skrivare så känns det lite fel att sätta en plastbit på toppen av ett cnc fräst chassi.

Finns företag dit man kan skicka men de tar ganska bra betalt, skulle gissa på 300-500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Även de flesta RTX 3060ti är för tjocka för S1 och jag skulle inte kalla 3060ti för något högpresterande kort

Allt är såklart relativt, men ett 3060ti är ju ändå jämförbart med ett 2080 super, eller tillomed ganska mycket bättre än ett 2080ti i Blender som jag använder mitt mest till, så det är verkligen inte dåligt kort. Men du kan kanske ha rätt i att det är för tjockt för ett S1 ja

Permalänk
Medlem

Ghost S1 är ett mycket snyggt och välbyggt chassi. Jag valde dock bort det till förmån för ett Lian Li A4H20, främst p.g.a. priset och för att slippa de värsta kompromisserna runt komponentvalen. A4H20 är fortfarande ett mycket välbyggt chassi till halva priset av vad Ghost S1 kostat fram till nu. Inte på samma nivå som Ghost S1 men fortfarande välbyggt. Något större chassi också, dryga litern men fortfarande ett av de minsta och väl inom ramen för SFF.

Om priset inte varit en faktor så hade jag tyvärr för Loque ändå inte valt ett Ghost S1 utan valt ett Formd T1 istället om det gått att få tag i. Minst samma byggkvalitet som S1 men mycket mindre bekymmer med komponentvalen, främst GPU.

Och till sist då om jag velat bygga SFF men varit villig att tänja på begreppet och storleken lite. Då hade jag nog gått med NR200P istället för Ghost S1 p.g.a. av pris, möjliga komponentval, kylning o.s.v. Sannolikt mindre gedigen byggkvalitet på chassit, jag har inte testat det själv, men fortfarande bra utifrån alla recensioner och byggvideos jag sett.

SFF är att kompromissa med någonting på vägen (precis som någon nämnde här ovan) och där någonstans tror jag att problemet legat för Loque Ghost S1 enligt min mening. Oavsett vad man är villig att kompromissa med så finns det någon som gör det lite bättre.

Möjligen att jag tycker att Ghost S1 är det snyggaste av samtliga chassin här ovan, men inte att det är en sådan skillnad så att det ensamt väger upp för övriga aspekter. Håller dock tummarna för Loque då vi behöver mer SFF åt folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nej jag har väntat lite på att de skulle släppa en ventilerad topp som tillbehör. Även om jag har en 3d skrivare så känns det lite fel att sätta en plastbit på toppen av ett cnc fräst chassi.

Finns företag dit man kan skicka men de tar ganska bra betalt, skulle gissa på 300-500 kr.

Ändå inte så farlig summa.
Önskar bara att det hade varit åtgärdat från första början på chassit.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag väntar på Louqe s2. Har redan s1 men vill h liite mer utrymme.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag väntar på Louqe s2. Har redan s1 men vill h liite mer utrymme.

Du får hoppas att de säljer slut på lagret och att det räcker för att rädda dem från konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag tror även att storleken på Nvidias 3000 och 4000 serie av grafikkort har gjort att efterfrågan på Ghost sjunkit. De är för stora helt enkelt. Jag sitter själv med ett NR200 mycket pga detta faktum.

Detta är en av de stora anledningarna i mina ögon också.
Har både ett Ghost S1 samt NR200P, byggkvaliteten går inte att jämföra då Ghosten är betydligt mer gediget och påkostat.
Men vill man ha ett 2 slots kort som 3080 eller bättre så är det antingen founders (vilket inte går att köpa i Sverige) eller Turbo kort med blower kylare man har att välja på. Går man ner till 3070 eller lägre finns några alternativ till men det är långt ifrån att det kryllar av 2 slots kort som är luftkylda...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

De hette Loki från början, men de blev tvungna att ändra av någon anledning jag inte minns, och då blev det det minst sagt udda Louqe (som jag själv fortfarande ibland felaktigt stavar Loque, för vart u:et ska in känns inte självklart).

Som jag minns det var det fortfarande meningen att det skulle uttalas som om det vore Loki, dvs "lookee" (eng).

Troligen inte därför, men kanske rättighetsintrång gentemot Marvel och deras "Loki" karaktär, med serie bland annat?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Raw S1 är ett på många sätt läckert chassi. Har byggt ett par sådana och jag tycker inte priset eller begränsade platsen för komponenterna varit problemet med den. Man får faktiskt in tillräckligt stor gpu och cpukylare i det. Kruxet som de själva måste vetat om är den där lilla detaljen med toppen. Känns som dom ändrat sig sent i slutet av designen eller nåt sånt. Man har uppenbarligen också skitit i att fixa till det genom en ”top-hat”. Locket passar inte in rent estetiskt som det ser ut heller som du frågar mig..

Det bästa hade varit att från början göra det bara någon cm högre och adderat en fläktplats där. Platsen finns där nästan redan nu men designen tillåter det inte.

Dom bara måste tänkt på detta och det skulle varit kul att veta varför man i så fall medvetet gav fan i det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Louqe har nu skickat det jag beställt, så nu slipper jag vara nojig över att jag inte tog faktura.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

Har suktat efter detta chassit sedan 2018 men har aldrig kunnat motivera priset. När jag byggde min dator för 2 år sen köpte jag CPU-fläkt som skulle passa i mitt framtida ghost, i somras köpte jag PSU i passande storlek på rea. Var lite sen på bollen angående denna nyheten, såg det på reddit idag och la en beställning utan att blinka, tiden är mogen och dessutom känns det bra att stötta ett företag i kris som jag gillar. Att det dessutom finns i ultracleant vitt gör inte saken sämre heller direkt...

Jag är ingen hardcore-gamer, kör ett 1660S idag som jag visserligen vill uppgradera ifrån, men kommer max gå upp till mellanklasskort. Helt nöjd med luftkylning på CPU-sidan också.

Uppgraderar ifrån ett Raijintek metis evo plus på 22 liter så blir en skaplig storleksbesparing.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Raw S1 är ett på många sätt läckert chassi. Har byggt ett par sådana och jag tycker inte priset eller begränsade platsen för komponenterna varit problemet med den. Man får faktiskt in tillräckligt stor gpu och cpukylare i det. Kruxet som de själva måste vetat om är den där lilla detaljen med toppen. Känns som dom ändrat sig sent i slutet av designen eller nåt sånt. Man har uppenbarligen också skitit i att fixa till det genom en ”top-hat”. Locket passar inte in rent estetiskt som det ser ut heller som du frågar mig..

Det bästa hade varit att från början göra det bara någon cm högre och adderat en fläktplats där. Platsen finns där nästan redan nu men designen tillåter det inte.

Dom bara måste tänkt på detta och det skulle varit kul att veta varför man i så fall medvetet gav fan i det.

Exakt mina tankar. Vore ruggigt intressant att veta hur de tänkte före valet av toppen.